JANUARI 2009

06-05-2008 13:25 4941 berichten
Alle reacties Link kopieren
ooh marianne, voel je niet schuldig. je hebt het gedaan zoals jij dacht dat het beste was en nu je beter weet doe je het anders. er zijn geen moeder die het perfect doen. ik deed bij mijn eerste alles volgens het boekje en er kon niets mis gaan: ik was de perfecte moeder. totdat ik erachter kwam, met 7 weken pas, dat mijn zoon ondervoed was en hij is opgenomen geweest in het ziekenhuis. zijn huilbuien kwamen niet door de reflux of gebrek aan structuur, zoals het consultatiebureau dat zo mooi bedacht had, maar omdat mijn kind honger had. achteraf gezien heeft hij dat zo duidelijk aangegeven en ik heb zijn signalen gewoon genegeerd omdat ik had bedacht dat als je het zou doen volgens de boekjes er niets fout kon gaan.

wel dus. ik heb alle boeken overboord gegooid, samen met de borstvoeding en mijn kind is geen dag meer ontevreden geweest. dus schuldgevoel, praat me er niet van, elke moeder heeft wel een paar voorbeelden...
Marianne, tranen met tuiten hiero om je berichtje en wat heerlijk dat het nu gewoon goed voelt zo saampies. Je bent echt echt echt een top vrouw én moeder.
Dag, dag,

Marianne. Fijn dat je het in positieve zin ook heeft geholpen die vervelende discussie.

Je gevoel is inderdaad heel belangrijk en je ziet gewoon aan je kind of het happy is of niet. Toch?

Wel blijf ik bij enige regelmaat hoor. Want bij mij werkt het nu al echt. Ik lees hier ook langzamerhand meer over onrustig zijn, huilen, krampjes e.d...

Bij mij kwam de ommekeer rond 4 weken en ging Björn dus ook meer drinken, huilen, onrustig zijn e.d...

En het nu meer in zijn eigen bed, boven laten slapen en iets minder vaak laten drinken helpt toch wel. Hij regelt door de borstvoeding wel wanneer hij honger heeft (ik maak hem dus niet wakker in de nacht of avond) maar zorg er wel voor nu dat er minimaal 2,5 uur tussen de voedingen zit.

Dit omdat ik weet dat hij erg goed groeit. Hij groeide zelf iets teveel. Omdat ik er meer tijd tussen laat en omdat hij meer slaapt heeft hij veel minder last van onrust en kramp.

Net weer een mijlpaal bereikt. Na een paar dagen laten huilen voor het slapen gaan legde ik hem om 14.30 in zijn bedje. Beetje wakker nog maar wel rozig van het voeden. En hij sliep zo in? Hij slaapt nu nog steeds.

Bij mij heeft het even laten huilen en steeds boven in de rust leggen (i.p.v. in de wieg beneden of in de wipstoel of waar dan ook) dus wel gewerkt.

Misschien toch een tip voor de moeders waar de kindjes ook onrustiger lijken te worden?

Björn kreeg onbewust teveel prikkels (omgevingslawaai e.d.) en sliep daardoor niet vast. Nu ligt hij ook overdag in het donker (gordijnen dicht) en heel strak ondergestopt in zijn bedje.

Hij heeft alleen in de avond een nieuw ritme. Rond 19.30-20.00 uur neemt hij al de laatste fles om er vervolgens ca. 5 uur! tussen te laten. Zo kwam hij vannacht weer om 00.45 uur. Hij was om 20.30 uur in diepe slaap gevallen. Nu vraag ik me af. Stel ik maak hem toch wakker rond 23.00 uur. Gaat hij dan die 5 uur er in de nacht tussen laten??

Vandaag is hij precies 6 weken!

En het lijkt erop dat hij voor de 3e keer op 7 voedingen uit komt.

Ik hoop dat hij dit vast kan houden. Ik heb ineens 'zeeën' van tijd.

Groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Nogmaals dank jullie wel voor jullie lieve reacties. En idd het schuldgevoel is niet fijn! Maar ik bedenk me dan ook maar toch, dat ik echt het beste met Melle voor had.

En ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige mama ben die achteraf iets toch anders had moeten doen. Ach, achteraf weet je altijd wat je had moeten doen. Hier zeggen ze altijd: achteraf kakelt de kip..

En Wen, idd, een van de ervaren moeders was mn eigen moeder... En ik dacht: nou, ik heb er ook niets van overgehouden, kan ik het bij Melle ook wel zo doen. Ik geloof mn moeder nu ook niet meer hoor, ik kan me niet voorstellen dat ze ons (ze heeft 3 kinderen) heeft laten huilen. Mn vader zei vandaag ook, dat mn moeder 's nachts wel naar ons toe ging... En net wat je zegt: das echt harstikke lang geleden en past ook niet meer in deze tijd.

Nikiet, ik hou ook regelmaat aan hoor. Ik leg Melle nog steeds wakker in zn wiegje en ik haal hem er ook niet uit als hij huilt. Tenminste niet als hij huilt na een voeding en verschoning. Maar ik sus en troost hem nu wel. En totnogtoe valt hij dan ook gewoon weer lekker in slaap. Al dan niet met speentje.

En als hij na zn slaap wakker wordt en hij gaat huilen, dan pak ik hem wel op. Omdat ik dan kan merken of hij honger heeft (gaat dan happen) En dan maak ik zn flesje. Hij heeft nu 2x vandaag om de 5 uur gehad en zopas om half 6 was 3 uur na zn laatste voeding. En nu ligt hij alweer lekker slapen.

Heb trouwens nog steeds niet echt iets van krampjes gemerkt. Dus ik denk dat hij daar nog geen last van heeft.

Fijn trouwens dat bij jou ook de rust en de regelmaat schijnt te werken voor Bjorn.
Een vraag voor de ervaringsdeskundigen met de drie R'en. Hoe doen jullie het dan met weggaan? Ik merk nu al dat als ik een soort van ritme aanhoud van voeden, wakker zijn en dan slapen (dat is wat ze zelf ook een beetje begint aan te geven, als ze geen kramp heeft tenminste..), dat we dan dus nergens komen. Je hebt dan maar ongeveer een uur steeds om ergens heen te gaan. Wij laten haar dan bv. in de kinderwagenbak slapen, of in onze armen als we ergens zijn waar dat kan. Maar als je je kind consequent in zijn/haar eigen bedje wil leggen, hoe doe je dat dan?

We hebben het vanmiddag een keer geprobeerd, na haar voeding van 14.00. Ze heeft daar tot 17.00 liggen pitten, en daarna heeft ze ook goed gedronken. Op zich dus wel een succes, al vind ik het voorlopig niet iets voor elke keer. Maar voor zo 's middags is het wel lekker rustig voor haar, vooral als haar zus hier rond loopt te banjeren. Ik moest er wel aan wennen trouwens, ik ben natuurlijk al een maand heel dichtbij haar.

Och och, ze is nu verschrikkelijk hard aan het huilen..krampjes. De infacol werkt ook niet afdoende denk ik dan.. getsie wat naar klinkt dat. Je bent zo machteloos he, ze is nog maar zo klein..
**wil even reageren op Helena**

Helena ik ben idd een decembermama en ik las als toeschouwer al een poosje mee gewoon omdat jullie na ons aan de beurt waren en ik het alemaal nog zo spannend vond omdat ik zelf net bevallen was.

Februari hou ik eerlijk gezegd niet bij want dat wil ik niet iedere maand doen snap je?

Ik had al veel van Marianne gelezen en zo nu en dan gereageerd en vise versa.

Dat lijkt me gewoon hartstike leuk en zodoende reageerde ik dus een beetje beschermend naar haar toe (tenminste zo bedoelde ik het wel) omdat ik haar schrijven juist wel dat van een warme mama vind.

En er zijn meer decembermama's die op de tribune zaten en was erg gezellig

Ook snap ik de heftige reakties wel daar onze hormonen nog rommelen en sommigen misschien niet precies begrepen hoe ze het aanpakt.

Maar alles is gelukkig rechtgezet en voel je gewoon vrij om te schrijven wat je voelt meis. Het is idd een openbaar forum en iedereen kan het lezen, niet alleen decembermama's

Niemand van het decembertopic (en daar durf ik mijn hand voor in het vuur te steken) komt hier meelezen om te rellen hoor. We zijn net mama geworden en willen gewoon delen en adviseren en andersom. That's all..

Succes meiden en veel geluk met alle baby's!

Sorry dat ik voor het decembertopic praat maar "ken" ze inmiddels als warme dames met een goed hart.
Sweety, even een reactie op jou. Tuurlijk is t een openbaar forum en is het prima om zaken te delen en te adviseren. Daarvoor zijn we hier.

Maar ik las ook dat iemand via de angel haar ipadres etc wilde gaan achterhalen en de kinderbescherming wilde inschakelen. Nou, sorry hoor, maar dat is pure bedreiging. Hormonen vind ik daarbij écht geen excuus! Ik kan dat geen warme dames met een goed hart vinden. Voor die bedreiging zou ik haast de angel inschakelen! Maar ik neem aan dat Marianne inmiddels excuses aangeboden heeft gekregen daarvoor.
Sorry dat ik er op door ga, maar ik ben daar echt boos over.

Nu weer over op de leuke dingen, bijvoorbeeld dat Chica nu met enorm bolle wangetjes helemaal voldaan ligt te pitten.

Zometeen naar t cb voor de gehoortest. Was die bij jullie allemaal goed? Ik kan me nie voorstellen dat ie bij haar niet goed is, ze reageert enorm op onze stemmen, muziekjes etc.
Die was hier prima, en inderdaad hadden wij ook geen twijfel omdat Lola ook veel reactie geeft op geluiden. Geen zorgen maken!

Heerlijk hé die bolle wangen en spekkige beentjes. Daar ben ik ook helemaal verliefd op!

Lola ligt nu lekker naast mij in bed te spelen op een kleed. Daardoor kon ik net een uur langer tukken, yay! ( ennuh, het was een veilige omgeving, ze kon nergens van afvallen, onder dekens komen, speeltjes opeten oid. je weet maar nooit wie mee leest ;) )
Sweety, ook een warm hart voor jou hoor.

Lucia, dat ze je IP adres willen gaan opzoeken en dreigen met de kinderbescherming is idd echt niet leuk en komt idd ook bedreigend over. Maar ik ga er vanuit dat niemand dat gedaan heeft. En ik geloof ook niet dat de Angels dat geven hoor. Mss dat ik eerder een ban of zo zou krijgen?

Melle zn 1e gehoortest was goed. En hij reageert ook goed op geluiden, dus ik ga ervanuit dat dat ook goed is.

De bolle wangen komen eraan, maar de spekbilletjes willen nog niet echt komen.

Ik heb vanmorgen ook weer lekker met Melle bij mij in bed gelegen. Heerlijk.

Ga nu even naar hem toe. Hij heeft honger. Vanavond weer naar toneel en oma komt oppassen.

Ik denk dus tot morgen en iedereen een fijne avond.

Groetjes Marianne
Hier werd de gehoortest tegelijk met de hielprik gedaan, bij jullie niet dan?

's Ochtends leg ik Bloemetje vaak op een aankleedkussen tussen onze eigen kussens in. Dekentje over, dekbed naar beneden, en daar slaapt ze dan nog lekker even (en ik ook).

Poeh, net weer drama, twee uur krampjes zo zielig, en ik kan er niets aan doen om haar te helpen.
dag allemaal,

lag bij jullie dit forum er vanmiddag ook uit?

Nu ff snel tussen het voeden door en ik moet nog koken.

Marianne. Fijn dat je er relaxter mee om kunt gaan. Voor mijn gevoel heeft zowel de 'oude generatie' als de nieuwe gelijk. Even laten huilen kan best en regelmaat is toch wel goed denk ik. Maar een baby'tje heeft ook veel warmte en aandacht nodig. Het is de kunst denk ik om daarin een middenweg te vinden.

Zelf hoor ik veel om me heen dat het echt niet goed is om je kind de hele dag bij je te dragen (draagzak) of bij elk huiltje op te pakken. Daar wennen ze aan en dat is lastig afbouwen als ze ouder worden.

Of ze slapen te licht en te weinig zoals bij mij het geval was en drinken dan te vaak.

Voyager. Bij jou werkt het dus ook? Mij is versteld dat kleintjes nog wel tot 18 uur per dag slapen. Dit haalde Björn niet omdat ik hem dus ook best veel meenam. Naar de opvang van mijn zoontje (in de maxi in de auto), naar de winkel etc. Dan thuis in het wippertje of in de box slapen in de reiswieg.

Hierdoor maakte hij hazeslaapjes.

En je kunt best weg hoor. Het cb gaf het advies om dan bijvoorbeeld wandelend naar de winkel te gaten tijdens slaaptijd zodat ze wel goed slapen in de reiswieg. Of eventueel een uurtje in de auto als je bijvoorbeeld op bezoek verder weg gaat. Het is inderdaad wat beperkt maar ik denk de eerste weken heel belangrijk om ze regelmatig in hun eigen bedje in de rust te laten slapen. Zeker als je er net zoals ik al eentje hebt die heel veel lawaai maakt.

Voordeel vind ik echt dat ik nu binnenshuis nu veel meer tijd heb. Even computeren, bijslapen of wat dan ook. En het allerbelangrijkste is dat hij dus nu minder drinkt en veel beter en minder kramp heeft.

zojuist heb ik hem wakker gemaakt. Hij lag al v.a. 14.30 uur boven in zijn bedje en ik maakte hem om 17.45 uur wakker voor een voeding. Zat nl. precies 4 uur tussen en dat is voor overdag de max. Is voor het eerst dat hij er zolang tussen laat.

Ik hoop dat hij dit in de nachten wat meer gaat doen.

vandaag gewogen en hij was weer 200 gram in een week gegroeid en weegt nu 4240 gram met 6 weken. Geboortegewicht was 3020 gram.

Groetjes,

nikiet
Pluk de dag!
Nou, op zich werkte het wel, maar dat had vooral te maken met het feit dat mijn oudste dochter 's middags nogal druk is en Linde dan gewoon niet kan slapen in de woonkamer, het is voorlopig echt een beetje uitproberen hier, en tot nu toe doet ze het prima!
Wauw! Ik heb nog NOOIT, (en met nooit bedoel ik mijn hele loopbaan van bijna drie jaar als moeder EN mijn twee jaar stage op een kinderdagverblijf op de babygroep (!) ) zoveel poep in een luier gezien als net. Echt impressive!
Hopelijk heb je er een foto van gemaakt en zet je die op onze Hyves
quote:Marianne1969 schreef op 11 februari 2009 @ 18:04:

Lucia, dat ze je IP adres willen gaan opzoeken en dreigen met de kinderbescherming is idd echt niet leuk en komt idd ook bedreigend over. Maar ik ga er vanuit dat niemand dat gedaan heeft. En ik geloof ook niet dat de Angels dat geven hoor. Mss dat ik eerder een ban of zo zou krijgen?

De angels geven geen IP adressen door. en je krijgt alleen een ban als je de forum regels overtreed. niet omdat je keuzes maakt in je leven waar anderen het niet mee eens zijn. als stiekume meelezer vond ik het een heel verdrietige discussie afgelopen dagen. ik werd er heel naar van hoe aanvallend en verwijtend er gesproken werd. Zeker voor een verse moeder die het allemaal in haar eentje moet doen lijkt het me heel moeilijk om zulke kritiek in die vorm voor je kiezen te krijgen. petje af voor jou hoe je het hebt op gepakt en de toon heb weten te veranderen. men hoeft het niet met elkaars aanpak eens te zijn. Ieder mens is anders en er is geen baby "volgens het boekje"

Ik was blij dat sommige postings (oa die van "wen") lieten zien dat er ook adviserend geschreven kan worden ipv aanvallend, menig forummer kan daar een voorbeeld aan nemen.

Melle zn 1e gehoortest was goed. En hij reageert ook goed op geluiden, dus ik ga ervanuit dat dat ook goed is. Fijn dat dat allemaal goed is!

Ik heb vanmorgen ook weer lekker met Melle bij mij in bed gelegen. Heerlijk. lekker is dat he? zo begin ik hier de dag ook met yammini, voeden en nog even lekker samen liggen in het grote bed.
Sweety, bedankt voor je reactie. Ik ga er ook vanuit hoor dat alle ' adviezen' goed bedoeld waren van de voor ons ' vreemde' mama's. En ik snap dat het door de hormonen soms erg heftig overkomt allemaal. Maar ik was er even van geschrokken en het voelde opeens niet meer zo fijn om hier te schrijven. Maar ik moet zeggen dat ik ook onder de indruk ben van de reactie van Marianne en de daarop volgende reacties van de december mama's (ben ik trouwens zelf ook; toch eens op dat andere topic lezen!). De lucht is duidelijk geklaard en ik vind het nu eigenlijk wel gezellig als jullie af en toe op de koffie komen!

Gisteren heeft Lize haar eerste prikje gehad. Blijft sneu. Ze heeft gelukkig geen echte koorts gehad, wel wat verhoging denk ik. Maar ik moet ook eerlijk zeggen; na twee onrustige nachten was het ook wel een verademing dat ze nu helemaal slaperig was van de prik! Ik heb heeeerlijk geslapen en zij ook (ik heb haar wel wakker gemaakt voor een voeding, want volgens mij zou ze er dwars doorheen slapen).

Ze was goed gegroeid en weegt nu 8 pond (dat wegen sommigen al bij de geboorte! Sjees, wat een respect heb ik voor de dames die dat hebben ' uitgepoept').

Pas met Lize ook lekker een ochtend in bed blijven liggen, met haar naast me. Ik had haar zo'n 30 cm van me af gelegd, maar na een half uur had ze zich helemaal strak tegen me aan weten te wurmen. Zo lief!
Dank je wel Helena: Sweet lust wel een bakkie

Enne euh..mijn dochter woog bij haar geboorte 4810 gram. Auw!
ja helena dank je wel, sammeke was bij de geboorte 4080 gram en nu 4100

nou de krampjes hebben hier toegeslagen, zo sneu. gelukkig huilt ze geen hele dagen ofzo, maar ze heeft wel met regelmaat pijn. infacol helpt niet zo goed als ik zou willen. heb ergens gelezen dat het drinken van een liter rooibosthee (de moeder dan..) zou helpen. nu wil het feit dat ik dol ben op rooibosthee, dus ik ga vandaag de liter halen heb ik besloten. de nachten gaan nog wel erg goed. ze was vannacht zo moe van het huilen dat ze van 24 uur tot 4 uur geslapen heeft en daarna weer tot 7 uur. best lekker!!

ik lig ook lekker s'morgens met sam in bed. eigenlijk heb ik haar vannacht al in bed genomen omdat ze zo moest huilen van de krampjes, vervolgens vloog ook haar speentje elke keer door de lucht dus dit werkte voor iedereen beter. ze heeft dus bij me geslapen van twaalf tot 4 en daarna weer in haar eigen bedje. ik blijf toch bang dat ze onder de dekens komt, ook al leg ik haar heel hoog of dat ik op haar rol, terwijl ik echt denk dat dat niet gebeurd.

gisteren eindelijk een wipstoeltje gekocht en gisteravond ein-de-lijk een jurk gekregen hèhè. ik barst inmiddels van de joggingpakjes in alle kleuren van de regenboog, maar nie-mand koopt jurkjes voor mijn knappe poppekind. gisteren zelf een superleuk jurkje gezien bij de prenatal, maar vond 15 euro weer een beetje duur. maar ms haal ik hem toch nog, was wel erg schattig... hoeft niet voor nu hoor, maar voor over 2 maandjes ofzo...

oh plicht roept!
sam misschien heb je hier iets aan link
Och Sam, ook al krampjes.. Hier is het ook al een paar weken mis. Zielig he?? De Infacol werkt hier wel, maar het is nou ook weer niet over ofzo..

Nu je het zegt: wij hebben ook nog geen jurkjes gekregen, al denk ik dat dat Linde ook niet zo erg zou staan.

Ook zielig he Helena, die prikjes. Ik heb bij mijn oudste dochter ELKE keer mee staan grienen..
Ach ja, die krampjes zijn echt heel zielig. Ik heb idd ook gemerkt dat de Infacol niet altijd even goed werkt. Maar als ik het niet gebruik is het nog erger. En waar ik ook echt op moet letten is dat het pipetje helemaal vol zit met dat spul. Ik kan het vaak niet goed zien doordat er van dat spul aan zit. Maar pas hield ik het tegen het licht en kwam erachter dat er soms veel lucht inzit of dat het maar half gevuld is. Tsja en dan werkt het natuurlijk ook niet zoals het zou moeten he? Twee keer knijpen in het ballonnetje is dus niet altijd goed genoeg!

Sam en Sweety; Help, wat een grote babies! 4810?!? Dat is 1100 gram zwaarder dan Lize bij de geboorte! En ik ben daar al een beetje van ingescheurd. Hoe moet dan dan bij jullie wel niet zijn gegaan. Ik snap nu hoe het kan dat ze na 2 keer persen eruit gelanceerd werd!

Een kleine tip Sam; jurkjes zijn heeeel schattig, maar helemaal niet praktisch (vind ik dan). En over 2 maanden doen ze hun benen veel omhoog, nou je raad al waar dat jurkje dan terecht komt... Je bent dan de hele dag bezig ervoor te zorgen dat ze nog wat kan zien!

O, ik word geroepen, er heeft er eentje honger. Tot later!
quote:helena2 schreef op 12 februari 2009 @ 12:02:

En waar ik ook echt op moet letten is dat het pipetje helemaal vol zit met dat spul. Ik kan het vaak niet goed zien doordat er van dat spul aan zit. Maar pas hield ik het tegen het licht en kwam erachter dat er soms veel lucht inzit of dat het maar half gevuld is. Tsja en dan werkt het natuurlijk ook niet zoals het zou moeten he? Twee keer knijpen in het ballonnetje is dus niet altijd goed genoeg! Nou precies! Daar kwam ik dus ook achter!

Sam en Sweety; Help, wat een grote babies! 4810?!? Dat is 1100 gram zwaarder dan Lize bij de geboorte! En ik ben daar al een beetje van ingescheurd. En 1800 gram zwaarder dan Linde! , en ik ben fiks ingescheurd..
Iedereen gaat hier alweer wat actiever reageren he, veel herkenbare verhalen, over krampjes, regelmaat enz.

Gelukkig valt het hier op zich mee met de krampjes, de laatste dagen heeft ze wel last van diarree gehad. Zus had buikgriep meegenomen van het kdv. Maar dat vond ik wel eng hoor bij zo´n klein meisje, gelukkig lijkt het vandaag weer beter te gaan.

Verder gaat het nog steeds moeizaam met haar met slapen maar ook gewoon overdag, al gaat het wel iets beter dan een paar weken geleden.

De nachten gaan gelukkig wel erg goed, ze slaapt meestal vanaf een uur of 10 tot 5, af en toe langer. Dat is echt genieten.

Jurkjes zijn inderdaad leuk, maar totaal niet praktisch, meisje heeft er trouwens wel al een paar. Ook zus is gek op jurkjes aan. Wat dat betreft vind ik meisjes erg leuk!

Sam, ik ken het onrustige gevoel van samen slapen, al probeer ik me daar maar niet al te druk meer over te maken. Heb je haar al in de wipstoel gehad? Dat is hier een groot succes.
Sam, op een aankleedkussen tussen onze kussens in, en dan een dekentje over haar heen geeft hier een gerust gevoel. Dan kan ik een arm over haar heenleggen, maar kan ze niet onder het dekbed komen (of ik op haar gaan liggen, al geloof ik niet dat dat gebeurt).

Helena, hoe weet je dat de Infacol iets doet? Want hier zijn de krampjes de ene dag ook veel erger dan de andere. Of is het verschil zo groot?

Ik heb een fotootje van ons gehavende meisje op Hyves gezet, benieuwd of er nog meer van die puisterige baby's zijn hier

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven