Eigen bed & breakfast openen
donderdag 27 juli 2017 om 10:05
Hallo,
ik speel al heel lang met het idee om een eigen bed & breakfast te openen. Ik heb het hier veel met mijn vader over gehad de afgelopen maanden aangezien hij veel horeca-ervaring heeft en hogere hotelschool heeft gedaan. Hij staat inmiddels helemaal achter mijn idee en heeft de romantische randjes eraf gehaald (lees: me een beetje laten inzien dat het ontzettend hard werken is en wat er allemaal bij komt kijken).
Ik heb gekozen voor een carriere in sociaal werk. Ik merk dat ik hier totaal geen voldoening uithaal en het idee van een eigen bed & breakfast niet uit mijn hoofd krijg. Ik ben inmiddels bijna 30 en ik voel aan alles dat dit het goede moment is. Heel spannend want dit is niet een projectje wat ik naast mijn werk ga doen, maar ik wil hier echt mijn brood mee gaan verdienen.
Het gaat waarschijnlijk nog jaren duren voor ik de deuren kan openen want ik weer he-le-maal niks, maar dat geeft niet, ik heb de tijd.
Momenteel ben ik veel met vrienden en vader over dit idee aan het 'brainstormen', zo schaaf ik stukje bij beetje het plaatje bij wat ik in mijn hoofd heb. Nu wordt het echter tijd om mij ook te gaan inlezen en verdiepen in de praktische zaken en een plan van aanpak te gaan maken.
MAAR: waar moet ik beginnen? Welke boeken zijn goed om te lezen? Welke websites zijn een goed startpunt? (de meeste websites die ik vind zijn niet echt nuttig - ze blijven heel globaal en je moet betalen om echte informatie te krijgen)
Ik hoor het ook graag als er iemand ervaring heeft met het openen van een eigen bed & breakfast. En schroom ook niet om mij kritische vragen te stellen om te onderzoeken in hoeverre ik er klaar voor ben en of ik hier wel een realistisch beeld van heb.
Groetjes!
ik speel al heel lang met het idee om een eigen bed & breakfast te openen. Ik heb het hier veel met mijn vader over gehad de afgelopen maanden aangezien hij veel horeca-ervaring heeft en hogere hotelschool heeft gedaan. Hij staat inmiddels helemaal achter mijn idee en heeft de romantische randjes eraf gehaald (lees: me een beetje laten inzien dat het ontzettend hard werken is en wat er allemaal bij komt kijken).
Ik heb gekozen voor een carriere in sociaal werk. Ik merk dat ik hier totaal geen voldoening uithaal en het idee van een eigen bed & breakfast niet uit mijn hoofd krijg. Ik ben inmiddels bijna 30 en ik voel aan alles dat dit het goede moment is. Heel spannend want dit is niet een projectje wat ik naast mijn werk ga doen, maar ik wil hier echt mijn brood mee gaan verdienen.
Het gaat waarschijnlijk nog jaren duren voor ik de deuren kan openen want ik weer he-le-maal niks, maar dat geeft niet, ik heb de tijd.
Momenteel ben ik veel met vrienden en vader over dit idee aan het 'brainstormen', zo schaaf ik stukje bij beetje het plaatje bij wat ik in mijn hoofd heb. Nu wordt het echter tijd om mij ook te gaan inlezen en verdiepen in de praktische zaken en een plan van aanpak te gaan maken.
MAAR: waar moet ik beginnen? Welke boeken zijn goed om te lezen? Welke websites zijn een goed startpunt? (de meeste websites die ik vind zijn niet echt nuttig - ze blijven heel globaal en je moet betalen om echte informatie te krijgen)
Ik hoor het ook graag als er iemand ervaring heeft met het openen van een eigen bed & breakfast. En schroom ook niet om mij kritische vragen te stellen om te onderzoeken in hoeverre ik er klaar voor ben en of ik hier wel een realistisch beeld van heb.
Groetjes!
donderdag 27 juli 2017 om 10:09
https://www.google.nl/amp/www.nu.nl/ond ... vetpot.amp
Ken je dit nieuwsbericht? Zou voor mij al genoeg zijn om er niet aan te beginnen.
Ken je dit nieuwsbericht? Zou voor mij al genoeg zijn om er niet aan te beginnen.
donderdag 27 juli 2017 om 10:12
Je kan net droog brood verdienen met een B&B, lees de diverse onderzoeken maar eens. Er zijn vele B&B's, als je echt onderscheidend bent kun je er misschien een redelijk inkomen uit halen. Er is echter veel concurrentie, ook binnen de onderscheidende B&B's.
http://www.nu.nl/ondernemen/4682622/bed ... etpot.html
http://www.nu.nl/ondernemen/4682622/bed ... etpot.html
donderdag 27 juli 2017 om 10:16
Altijd goed om een passie te hebben, dus ga ervoor!
Wel van groot belang; hoeveel kamers wil je en ga je er een pand voor kopen of wordt het een gastenverblijf achter de eigen woning oid? Qua inkomsten (en of het dus een leuk extraatje wordt naast een andere baan of dat je er van kunt leven) maakt dat namelijk een groot verschil.
Bedenk je ook eens wat jij nodig hebt in je leven en kun je dat allemaal bekostigen met de opbrengsten uit een b&b (en ga dan uit van 70% bezetting).
Ik kom zelf uit de hotellerie, maar heb met mijn partner een restaurant geopend. Simpelweg omdat we geen tonnen hadden om een hotel/b&b te bekostigen waar we van zouden moeten kunnen leven. Want als je dat wilt, heb je wel flink wat kamers nodig én een mooi pand op een fantastische locatie.
Succes!
Wel van groot belang; hoeveel kamers wil je en ga je er een pand voor kopen of wordt het een gastenverblijf achter de eigen woning oid? Qua inkomsten (en of het dus een leuk extraatje wordt naast een andere baan of dat je er van kunt leven) maakt dat namelijk een groot verschil.
Bedenk je ook eens wat jij nodig hebt in je leven en kun je dat allemaal bekostigen met de opbrengsten uit een b&b (en ga dan uit van 70% bezetting).
Ik kom zelf uit de hotellerie, maar heb met mijn partner een restaurant geopend. Simpelweg omdat we geen tonnen hadden om een hotel/b&b te bekostigen waar we van zouden moeten kunnen leven. Want als je dat wilt, heb je wel flink wat kamers nodig én een mooi pand op een fantastische locatie.
Succes!
donderdag 27 juli 2017 om 10:17
Ik neem toch aan dat je inkomen nodig hebt om van te leven? Of heb je een rijke kerel die je onderhoudt?claire1111 schreef: ↑27-07-2017 10:15Ah nee kende ik niet. Inderdaad wel een eye-opener. Maar voor mij niet genoeg reden om er niet aan te beginnen !
donderdag 27 juli 2017 om 10:19
Ik kijk op tv dat programma van Bed en Breakfast, erg leuk. Zo zie je hoe anderen het doen.
Meestal werkt de man nog gewoon, en runt de vrouw de B&B. Of ze zijn al gepensioneerd.
Kan je er echt een fulltime inkomen uithalen? Dan zal je toch wel standaard 10 overnachtingen per week moeten hebben het hele jaar door.
Meestal werkt de man nog gewoon, en runt de vrouw de B&B. Of ze zijn al gepensioneerd.
Kan je er echt een fulltime inkomen uithalen? Dan zal je toch wel standaard 10 overnachtingen per week moeten hebben het hele jaar door.
donderdag 27 juli 2017 om 10:29
Hoi Amber,Amber10 schreef: ↑27-07-2017 10:24Super leuk! Je droom volgen.. doen waar je gelukkig van word zouden meer mensen moeten doen! Geen slaaf van de maatschappij wat moet en hoort.
Zelf heb ik een air dnd, ken je dat? Hierin valt wel genoeg brood te verdienen. Dit komt omdat ik geen vergunningen ed hoef te betalen, wat maakt dat mij prijs lager is dan een echte bnb. Wat maakt dat ik ook vaak goed vol zit.
Dit is momenteel meer in dan een oldskool b&in als je het mij vraagt. Bij het oudere publiek zijn de traditionele meer in trek.
Waarom neem je niet minder risico en doe je het via Airbnb?
Op welke plek wil je het doen?
Ik zou goed ook kijken naar je concurrent.
Wat vragen ze? Hoeveel moet ik verhuren wil ik Mn lasten kunnen betalen etc.![]()
ik verhuur mijn studio momenteel ook vaak onder via Airbnb! Dit is ook wat mij geprikkeld heeft om het nu wat groter aan te pakken.
@de rest: bedankt voor de tips / kritische noten. Dit zit mij wel aan het denken! Ik ben benieuwd wat mensen nog meer te zeggen hebben
donderdag 27 juli 2017 om 10:34
Als je echt een B&B wil waar je van kan leven dan heb je denk ik echt een mooi pand op een mooie locatie met voldoende kamers nodig. Van twee kamertjes in en rijtjeswoning kun je echt niet leven. Ik ken mensen die een B&B in Duitsland hebben met 3 kamers, de bezetting is goed maar toch werkt een van de twee er nog naast omdat het niet genoeg oplevert. Zelf kunnen ze nauwelijks op vakantie of zelfs een weekend weg omdat er voor de gasten gezorgd moet worden. Als je in de toekomst kinderen wil dan zou ik daar ook goed over nadenken, je gasten zitten waarschijnlijk vaak niet te wachten op een huilende baby en/of een drukke peuter die door de eetkamer stuift als ze aan het ontbijt zitten. Met jonge kinderen lijkt mij een apart woongedeelte voor je gezin echt belangrijk.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
donderdag 27 juli 2017 om 11:29
Je bent bijna 30. Wat is je actieplan voor de komende jaren, voor je open kunt? Heb je een pand waar je kamers van kunt verhuren of moet je dat pand nog vinden? Hoe ga je dat financieren? Ben je al bezig met je businessplan? Is dat al verder gekomen dan alleen je hoofd?
Wil je al het werk in je eentje gaan doen? Ontbijt verzorgen, schoonmaken, reparaties, een beetje entertainment/vvv-info/wegwijs maken in de buurt, de was, etc etc. Als je personeel moet inschakelen, op welke basis wil je dat dan doen? Hoe ga je die betalen? Denk je ook aan geld opzij zetten voor de stille maanden? Een AOV? Sparen voor je pensioen? Al eens berekend hoeveel inkomsten je moet hebben, en hoeveel nachten je het per jaar dus zult moeten verhuren?
Wil je al het werk in je eentje gaan doen? Ontbijt verzorgen, schoonmaken, reparaties, een beetje entertainment/vvv-info/wegwijs maken in de buurt, de was, etc etc. Als je personeel moet inschakelen, op welke basis wil je dat dan doen? Hoe ga je die betalen? Denk je ook aan geld opzij zetten voor de stille maanden? Een AOV? Sparen voor je pensioen? Al eens berekend hoeveel inkomsten je moet hebben, en hoeveel nachten je het per jaar dus zult moeten verhuren?
donderdag 27 juli 2017 om 11:35
Stap 1 is dus kijken of jij voldoende hypotheek kan krijgen om een groot huis te kunnen kopen met meerdere kamers die je tot bed and breakfast kan omtoveren. Want je zal er toch meer moeten hebben om er een inkomen uit te halen.claire1111 schreef: ↑27-07-2017 10:29Hoi Amber,
ik verhuur mijn studio momenteel ook vaak onder via Airbnb! Dit is ook wat mij geprikkeld heeft om het nu wat groter aan te pakken.
@de rest: bedankt voor de tips / kritische noten. Dit zit mij wel aan het denken! Ik ben benieuwd wat mensen nog meer te zeggen hebben![]()
ik zou zeggen: als je het tot een onderneming wil maken, dan schrijf je een ondernemingsplan. Daar worden al heel veel zaken gevraagd en heb je al heel veel getackeld, nog voor je bent begonnen. En ik vermoed zomaar dat de bank ook een ondernemingsplan wil zien voor je grootse plannen. Want mag je elk huis tot B&B omtoveren volgens het bestemmingsplan?
Zomaar wat in mijn hoofd opkomt, met 0 ervaring behalve verblijf in buitenlandse B&B's.
donderdag 27 juli 2017 om 12:02
wil jij hier je volledige inkomen uit halen of wordt het een bijverdienste?
realiseer je dat mensen meestal maar kort verblijven in B&B, dus heel veel wassen, strijken, bedden opmaken en poetsen.
waar woon je en wie wordt jouw doelgroep?
mijn buurvrouw had in een schuur een kleine studio, met een woon/slaapkamer, keukentje en aparte douche/toilet. Het ontbijt werd gewoon in de koelkast gezet zodat de gasten zelf konden beslissen wanneer ze wilde eten. Ook was er een mogelijkheid om zelf te koken met een kleine combimagnetron en 1 elektrisch plaatje. Dit werd vooral voor langere tijd verhuurd. Ze kreeg misschien minder per dag, maar had er ook verder weinig werk aan.
Wanneer het druk was, verhuurde ze ook nog 2 slaapkamers in huis, waarbij de gasten de het huis verder deelden met de bewoner.
Op deze manier verdiende ze voldoende om in het huis te blijven wonen nadat haar man was overleden.
Wat voor soort B&B wil je? Meer een klein hotel waar de gasten hun eigen voorzieningen hebben of zelf ensuite? Of een ouderwetse zimmer mit frühstück waar je slaapkamers in je eigen woning verhuurd.
waarom komen gasten naar jouw woonplaats, en waarom zouden ze bij jou willen huren? fietstoeristen, midden in een stad, mensen die verder weg wonen en door de weeks woonruimte zoeken bij het werk, etc
realiseer je dat mensen meestal maar kort verblijven in B&B, dus heel veel wassen, strijken, bedden opmaken en poetsen.
waar woon je en wie wordt jouw doelgroep?
mijn buurvrouw had in een schuur een kleine studio, met een woon/slaapkamer, keukentje en aparte douche/toilet. Het ontbijt werd gewoon in de koelkast gezet zodat de gasten zelf konden beslissen wanneer ze wilde eten. Ook was er een mogelijkheid om zelf te koken met een kleine combimagnetron en 1 elektrisch plaatje. Dit werd vooral voor langere tijd verhuurd. Ze kreeg misschien minder per dag, maar had er ook verder weinig werk aan.
Wanneer het druk was, verhuurde ze ook nog 2 slaapkamers in huis, waarbij de gasten de het huis verder deelden met de bewoner.
Op deze manier verdiende ze voldoende om in het huis te blijven wonen nadat haar man was overleden.
Wat voor soort B&B wil je? Meer een klein hotel waar de gasten hun eigen voorzieningen hebben of zelf ensuite? Of een ouderwetse zimmer mit frühstück waar je slaapkamers in je eigen woning verhuurd.
waarom komen gasten naar jouw woonplaats, en waarom zouden ze bij jou willen huren? fietstoeristen, midden in een stad, mensen die verder weg wonen en door de weeks woonruimte zoeken bij het werk, etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 27 juli 2017 om 12:26
Van een B&B kun je best goed leven mits het op een goede locatie ligt.
Dan moet je kijken welk kant je op wilt.
Wil je goedkope prijzen van 40 euro per kamer met basic inrichting en klein of de duurdere B&B met luxe inrichting en dus ook een eigen badkamer en aparte slaap en woonkamer?
Is er veel te doen in de omgeving dus veel toerisme of veel bedrijven dus veel zakelijke klanten.
Op welke doelgroep wil jij je richten?
Dan moet je kijken welk kant je op wilt.
Wil je goedkope prijzen van 40 euro per kamer met basic inrichting en klein of de duurdere B&B met luxe inrichting en dus ook een eigen badkamer en aparte slaap en woonkamer?
Is er veel te doen in de omgeving dus veel toerisme of veel bedrijven dus veel zakelijke klanten.
Op welke doelgroep wil jij je richten?
donderdag 27 juli 2017 om 12:49
Waar je moet beginnen : ik zou het land eens doortrekken en overnachten in B&B's.
Praten met je gastheer/vrouw (gastpersoon....
).
Het lijkt mij ook leuk om te doen, als ik er ruimte voor had. Maar ik hou helemaal niet van huishouden, schoonmaken en bedden opmaken, dus het zal er wel nooit van komen..
Praten met je gastheer/vrouw (gastpersoon....
Het lijkt mij ook leuk om te doen, als ik er ruimte voor had. Maar ik hou helemaal niet van huishouden, schoonmaken en bedden opmaken, dus het zal er wel nooit van komen..
donderdag 27 juli 2017 om 14:16
Pluisi schreef: ↑27-07-2017 10:19Ik kijk op tv dat programma van Bed en Breakfast, erg leuk. Zo zie je hoe anderen het doen.
Daar kijk ik ook graag naar. Het zijn nu wel herhalingen maar de afleveringen blijven leuk.
Ik vraag me wel af of die uitgebreide ontbijten normaal ook zo uitgebreid en luxe zijn of alleen voor tv.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
donderdag 27 juli 2017 om 22:04
Als ik in een B&B ben verwacht ik in ieder geval wel een uitgebreid ontbijt. Geen bruine boterham met pindakaas, dat doe ik thuis wel. En de keren dat ik in een B&B, kreeg ik ook zo'n uitgebreid ontbijt, dus ja ik denk dat het wel normaal is.Fleurtje_5 schreef: ↑27-07-2017 14:16Daar kijk ik ook graag naar. Het zijn nu wel herhalingen maar de afleveringen blijven leuk.
Ik vraag me wel af of die uitgebreide ontbijten normaal ook zo uitgebreid en luxe zijn of alleen voor tv.
donderdag 27 juli 2017 om 22:32