Help me terug naar NL te komen!!
vrijdag 28 juli 2017 om 10:53
Hallo,
Ik heb advies nodig. Even kort mijn situatie; met mijn man en 3 kinderen ben ik naar België verhuisd een jaar geleden. Omdat ik twijfelde en liever wilde wachten met emigreren, maar mijn man dit absoluut niet wilde, ben ik toch lichtelijk onder dwang meegegaan. Ik ben nu zover dat ik de knoop doorhak en wil scheiden. Hieraan is een lange periode van twijfelen "wat is wel goed en wat niet, waar doe ik goed aan, etc" aan vooraf gegaan.
Nu komt het; ik wil terug naar NL, naar mijn familie en vrienden. Ik kan geen urgentie krijgen, omdat ik in België als inwoner sta geregistreerd. Ik sta wel al ingeschreven als woningzoekende in NL, maar heb geen lange inschrijfduur, zodat ik snel aan een nieuwe huurwoning raak. Inwonen bij familie kan helaas ook niet. Om urgentie te krijgen moet ik mezelf dus inschrijven als bewoner in een gemeente in NL. Om een huurhuis te krijgen moet ik tevens een inkomen hebben (ik heb momenteel geen baan). Ik wil een bijstand aanvragen. Om een bijstand aan te kunnen vragen dien je ook geregistreerd te staan in NL.
Mijn vraag; ik wil mezelf inschrijven op een adres van familie of vrienden in NL. Kom ik dan niet in de problemen met de wet? Aangezien ik feitelijk nog in België woon? Ik zie even geen andere mogelijkheid om terug in NL te komen.
Wie kan mij adviseren? Negatieve opmerkingen over hoe stom ik ben geweest om toch te emigreren hoef ik niet te horen dus bespaar je de moeite. Ik ben in nood en zoek hulp en hoef echt niet nog verder de put in worden geduwd.
Hartelijk dank alvast.
Ik heb advies nodig. Even kort mijn situatie; met mijn man en 3 kinderen ben ik naar België verhuisd een jaar geleden. Omdat ik twijfelde en liever wilde wachten met emigreren, maar mijn man dit absoluut niet wilde, ben ik toch lichtelijk onder dwang meegegaan. Ik ben nu zover dat ik de knoop doorhak en wil scheiden. Hieraan is een lange periode van twijfelen "wat is wel goed en wat niet, waar doe ik goed aan, etc" aan vooraf gegaan.
Nu komt het; ik wil terug naar NL, naar mijn familie en vrienden. Ik kan geen urgentie krijgen, omdat ik in België als inwoner sta geregistreerd. Ik sta wel al ingeschreven als woningzoekende in NL, maar heb geen lange inschrijfduur, zodat ik snel aan een nieuwe huurwoning raak. Inwonen bij familie kan helaas ook niet. Om urgentie te krijgen moet ik mezelf dus inschrijven als bewoner in een gemeente in NL. Om een huurhuis te krijgen moet ik tevens een inkomen hebben (ik heb momenteel geen baan). Ik wil een bijstand aanvragen. Om een bijstand aan te kunnen vragen dien je ook geregistreerd te staan in NL.
Mijn vraag; ik wil mezelf inschrijven op een adres van familie of vrienden in NL. Kom ik dan niet in de problemen met de wet? Aangezien ik feitelijk nog in België woon? Ik zie even geen andere mogelijkheid om terug in NL te komen.
Wie kan mij adviseren? Negatieve opmerkingen over hoe stom ik ben geweest om toch te emigreren hoef ik niet te horen dus bespaar je de moeite. Ik ben in nood en zoek hulp en hoef echt niet nog verder de put in worden geduwd.
Hartelijk dank alvast.
vrijdag 28 juli 2017 om 10:56
Ik zou bellen met het juridisch loket. Zij weten beter wat de regelgeving is in Nederland als de meeste forummers
En anders anti kraak, of vrije sector huur.
(en btw, haal even de laatste alinea weg, je komt er niet echt sympathiek van over, en je kan mensen niet dwingen bepaalde soorten reacties te geven op een openbaar forum).
En anders anti kraak, of vrije sector huur.
(en btw, haal even de laatste alinea weg, je komt er niet echt sympathiek van over, en je kan mensen niet dwingen bepaalde soorten reacties te geven op een openbaar forum).
vrijdag 28 juli 2017 om 11:02
inschrijven op een adres waar je niet woont is fraude, dit kan consequenties hebben voor jou als ook voor de bewoners van die woning.
verder kan jij niet zomaar je kinderen weer mee terug nemen naar NL. Dus jij kan heel ongelukkig zijn in België, maar zolang de vader in België woont wordt terug verhuizen naar Nederland met je kinderen wel lastig.
Heb je al contact gehad met een advocaat?
Misschien kan je deze vraag ook stellen in de FB groep "wereldvrouwen", dan komt deze vraag vaker voor. Er zijn veel meer mensen die terug willen naar Nederland.
verder kan jij niet zomaar je kinderen weer mee terug nemen naar NL. Dus jij kan heel ongelukkig zijn in België, maar zolang de vader in België woont wordt terug verhuizen naar Nederland met je kinderen wel lastig.
Misschien kan je deze vraag ook stellen in de FB groep "wereldvrouwen", dan komt deze vraag vaker voor. Er zijn veel meer mensen die terug willen naar Nederland.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
Kun je niet vanuit belgie een baan in Nederland zoeken? Dan heb je dat alvast en is het makkelijker om terug te komen. Dat zou ik doen denk ik. Voordeel daarvan is dat je dan ook meteen kan kiezen of je gaat wonen waar je werkt.
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
vrijdag 28 juli 2017 om 11:06
Een kamer huren in Nederland, je inschrijven bij de gemeente, een bijstandsuitkering aanvragen en hard op zoek gaan naar een baan en een vakantiewoning of iets anders tijdelijks.
Maar ach, die arme kinderen.
Eerst naar Belgie verhuizen, andere school, ander huis, vriendjes kwijt en dan na een jaar weer de omgekeerde richting, maar dan zonder pa want die blijft in Belgie natuurlijk.
Hoe moet het met een bezoekregeling, zal ook knap ingewikkeld worden.
Maar ach, die arme kinderen.
Eerst naar Belgie verhuizen, andere school, ander huis, vriendjes kwijt en dan na een jaar weer de omgekeerde richting, maar dan zonder pa want die blijft in Belgie natuurlijk.
Hoe moet het met een bezoekregeling, zal ook knap ingewikkeld worden.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:06
En dit. Echt niet zomaar doen hoor, voor beiden dingen kan je flink in de problemen komen.hamerhaai schreef: ↑28-07-2017 11:02inschrijven op een adres waar je niet woont is fraude, dit kan consequenties hebben voor jou als ook voor de bewoners van die woning.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:08
vrijdag 28 juli 2017 om 11:10
vrijdag 28 juli 2017 om 11:11
Kun je überhaupt bijstand aanvragen wanneer je op een adres woont waar mensen wonen met een inkomen? Volgens mij kan dat niet. Misschien is het wel een goede eerste stap.
Je kan echter ook kijken voor een vakantiehuisje. veel mogen tegenwoordig het hele jaar door bewoond worden. In welk deel van Nederland wil je gaan wonen?
Ik snap dat je weg wil, maar wat anderen ook al zeiden, je bent niet in 1 dag naar Belgie gegaan, verwacht ook niet dat je in 1 dag terugkan. Het kan echter wel heel snel gaan. Ik heb gereageerd op een woning die gemiddeld weggaan bij 35 punten (=35 maanden), met 2 punten en als derde in aanmerking toch de woning gekregen. Wel met inkomen uiteraard. Het lijkt me dus zaak om daar te beginnen. Bel eens met de gemeente waar je het laatst gewoond hebt en leg de situatie uit. Misschien weten zij nog iets waardoor het allemaal sneller kan verlopen.
Zorg daarnaast wel dat alles rustig, ordelijk en in harmonie verloopt, zeker voor de kinderen zal dit een hele stap zijn.
Je kan echter ook kijken voor een vakantiehuisje. veel mogen tegenwoordig het hele jaar door bewoond worden. In welk deel van Nederland wil je gaan wonen?
Ik snap dat je weg wil, maar wat anderen ook al zeiden, je bent niet in 1 dag naar Belgie gegaan, verwacht ook niet dat je in 1 dag terugkan. Het kan echter wel heel snel gaan. Ik heb gereageerd op een woning die gemiddeld weggaan bij 35 punten (=35 maanden), met 2 punten en als derde in aanmerking toch de woning gekregen. Wel met inkomen uiteraard. Het lijkt me dus zaak om daar te beginnen. Bel eens met de gemeente waar je het laatst gewoond hebt en leg de situatie uit. Misschien weten zij nog iets waardoor het allemaal sneller kan verlopen.
Zorg daarnaast wel dat alles rustig, ordelijk en in harmonie verloopt, zeker voor de kinderen zal dit een hele stap zijn.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:12
Een kamer huren en een baan zoeken. Van daaruit een woning gaan zoeken. En aangezien je nu helemaal niks hebt is het dus handig een woonplaats/regio te kiezen waar werk en woningen binnen redelijke termijn te vinden zijn.
Heb je baan en woonruimte geregeld, dan kunnen de kinderen ook bij jou komen.
Dat is misschien een wat moeilijkere weg dan woonfraude en een uitkering, maar wel een betere.
Dat is misschien een wat moeilijkere weg dan woonfraude en een uitkering, maar wel een betere.
anoniem_306851 wijzigde dit bericht op 28-07-2017 11:13
0.13% gewijzigd
vrijdag 28 juli 2017 om 11:13
En je kinderen? Hoe ga je dit doen met hun? Papa in België en mama in Nederland? Tenzij je beide vlakbij de grens woont, maar dan is het nog lastig met school ect.
Ik zou toch eerst aan de kinderen denken en samen met je (ex)man een oplossing zoeken. Je kan ze toch niet zomaar meenemen?
Daarbij is inschrijven op een adres waar je niet woont fraude en kan dit serieuze gevolgen hebben.
Wil je echt terug naar Nederland kan je hier misschien eerst een baan zoeken en kan je niet bij familie inwonen misschien een woning zoeken in de particulieren verhuur. Maar je kan anderen (en zeker niet je kinderen!) laten opdraaien voor jouw beslissing.
Ik zou toch eerst aan de kinderen denken en samen met je (ex)man een oplossing zoeken. Je kan ze toch niet zomaar meenemen?
Daarbij is inschrijven op een adres waar je niet woont fraude en kan dit serieuze gevolgen hebben.
Wil je echt terug naar Nederland kan je hier misschien eerst een baan zoeken en kan je niet bij familie inwonen misschien een woning zoeken in de particulieren verhuur. Maar je kan anderen (en zeker niet je kinderen!) laten opdraaien voor jouw beslissing.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:14
Hangt ervan af hoe oud de kinderen zijn en aan wie ze meer hangen, aan mama of aan papa. Ik vind weggaan zonder kinderen niet echt een optie eigenlijk. Maar goed, voor hetzelfde geld zijn de kinderen 15 en 16 en blijven ze liever bij pa.Fluithaas schreef: ↑28-07-2017 11:12Een kamer huren en een baan zoeken. Van daaruit een woning gaan zoeken. En aangezien je nu helemaal niks hebt is het dus handig een woonplaats/regio te kiezen waar werk en woningen binnen redelijke termijn te vinden zijn.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:15
http://www.emigreren.nu/terugkeren-naar-nederland/
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 28-07-2017 11:23
87.54% gewijzigd
vrijdag 28 juli 2017 om 11:16
Dus je bent vertrokken en nu bevalt het niet en moet de belastingbetaler jou gratis geld en een huis geven? Wat een slappe houding zeg. Ga een baan zoeken en een kamer huren in plaats van je hand ophouden bij de gemeente. Urgentie krijg je tegenwoordig nog maar zelden bij een scheiding dus een inschrijving hier wil absoluut niet zeggen dat je ook een huis gaat krijgen. Je inschrijven op een adres waar je niet woont is verboden. Als de bewoners inkomen hebben krijg jij geen of weinig bijstand. Ook kan jouw inschrijving gevolgen hebben voor hun toeslagen, uitkeringen en gemeentebelasting.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.