CV van de huidige studenten
vrijdag 28 juli 2017 om 12:32
Begin september starten bij ons een aantal nieuwe stagiaires (psychologie). Een collega heeft ze aangenomen. Ik heb vandaag hun brieven en CV's doorgenomen omdat ik ze ga begeleiden... en jezus wat hebben zij allemaal veel nevenactiviteiten (vrijwilligerswerk, bestuursjaren) en hoge cijfers gehaald (gpa >8.5 voor de bachelor). Ik sta er echt versteld van. In 'mijn tijd' haalde ik prima cijfers, had ik een leuk CV maar dat komt bij lange na niet in de buurt van wat ik vandaag onder ogen kreeg.
Waarom dit topic? Waarschijnlijk om mijn verbijstering uit te spreken; mag je tegenwoordig nog wel een standaard student zijn of dwingen wij de jongeren om alles opzij te gooien en te excelleren in hun studie? Ik ben benieuwd hoe dit in jullie sector is.
Waarom dit topic? Waarschijnlijk om mijn verbijstering uit te spreken; mag je tegenwoordig nog wel een standaard student zijn of dwingen wij de jongeren om alles opzij te gooien en te excelleren in hun studie? Ik ben benieuwd hoe dit in jullie sector is.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:37
Onze stagiaires hebben nooit zulke bijzondere CVs hoor, en sommige stages posities krijgen we überhaupt niet ingevuld. Maar ik werkt dan ook in het MKB en we zoeken meestal studenten met IT-gerelateerde studies, terwijl we ook geen eens IT bedrijf zijn. Ik denk dat er schaarste is in studenten, en we het dan afleggen tegen interessantere bedrijven.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:42
vrijdag 28 juli 2017 om 12:44
Ik heb ook wel eens studenten die bij mij stage lopen en het valt mij vooral op dat ze hun cv enorm pimpen. Als project een bedrijfje moeten opzetten en ze zijn direct CEO, of 3 weken naar China gaan voor werkbezoek en ze spreken direct vloeiend chinees.
Laatst heb ik ook een student terug gevloten die zijn stageopdracht op zijn linkedin nogal had overdreven en zichzelf een functie had toebedicht die je binnen onze organisatie écht niet zo maar krijgt. Hij vond dat hij dat wel zo ff op zn cv mocht zetten. Ik zou hun CV's dan vooral ook met een korreltje zou nemen.
Laatst heb ik ook een student terug gevloten die zijn stageopdracht op zijn linkedin nogal had overdreven en zichzelf een functie had toebedicht die je binnen onze organisatie écht niet zo maar krijgt. Hij vond dat hij dat wel zo ff op zn cv mocht zetten. Ik zou hun CV's dan vooral ook met een korreltje zou nemen.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:46
Nouja, ik denk dat met de harde knip dat laatste wel een beetje het geval is. Als HR-manager krijg ik de nodige CV's onder mijn neus en ik zie inderdaad ook dat prestatie steeds meer een ding is geworden. Persoonlijk vind ik dat heel erg jammer. Je studententijd is denk ik juist een periode om je op heel diverse vlakken te ontwikkelen en niet alleen wat betreft je opleiding.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:52
Het valt mij ook op. Wij hebben in het afgelopen half jaar bijvoorbeeld twee stagiairs gehad (waar ik van weet) die na hun bachelor op eigen initiatief voor hun master (dus in een zelf gefinancierd tussenjaar) bij ons werkervaring op kwamen doen tegen een magere stagevergoeding. En een was ook al heel erg bezig met welk bijbaantje/vrijwilligerswerk hij het meeste kans zou maken op het traineeship waar hij zijn zinnen op gezet had over twee/drie jaar. Hij vond het ook heel normaal om maximaal te lenen als hij alleen vrijwilligerswerk en geen betaalde bijbaan zou kunnen vinden wat in zijn straatje zou passen.
Ik ben ruim 10 jaar geleden afgestudeerd en wij waren daar helemaal niet mee bezig. Ik had krantenwijken en werkte in de horeca, gewoon omdat dat het makkelijkst te vinden was en makkelijk te combineren met studie.
Ik ben ruim 10 jaar geleden afgestudeerd en wij waren daar helemaal niet mee bezig. Ik had krantenwijken en werkte in de horeca, gewoon omdat dat het makkelijkst te vinden was en makkelijk te combineren met studie.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:57
Dat ligt heel erg aan de studie.
Ik ben nu 4 jaar afgestudeerd, ik heb een bachelor die heel veel mensen hebben en een master die heel zeldzaam en gewild is.
Tijdens mij bachelor werd er ook continue benadrukt dat je je moest differentiëren van je mede-studenten door nevenactiviteiten omdat je anders nooit aan een baan kwam. Bij mijn master veel minder. Medestudenten die een andere master zijn gaan doen merken dat ook, zij solliciteren met honderden anderen op dezelfde functies en moeten echt uitblinken.
Ik kreeg, en krijg, bijna elke week een aanbod via LinkedIn om langs te komen.
En aangezien jij het hebt over psychologie-studenten, de studie waarmee het zo ongeveer het moeilijkst is om een baan te vinden op dit moment, snap ik dat wel.
Ik ben nu 4 jaar afgestudeerd, ik heb een bachelor die heel veel mensen hebben en een master die heel zeldzaam en gewild is.
Tijdens mij bachelor werd er ook continue benadrukt dat je je moest differentiëren van je mede-studenten door nevenactiviteiten omdat je anders nooit aan een baan kwam. Bij mijn master veel minder. Medestudenten die een andere master zijn gaan doen merken dat ook, zij solliciteren met honderden anderen op dezelfde functies en moeten echt uitblinken.
Ik kreeg, en krijg, bijna elke week een aanbod via LinkedIn om langs te komen.
En aangezien jij het hebt over psychologie-studenten, de studie waarmee het zo ongeveer het moeilijkst is om een baan te vinden op dit moment, snap ik dat wel.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:58
Maar daar heeft TO het toch over? Bestuursactiviteiten, vrijwilligerswerk etc. zijn toch juist ontwikkelingen buiten de opleiding.SannaU schreef: ↑28-07-2017 12:46Nouja, ik denk dat met de harde knip dat laatste wel een beetje het geval is. Als HR-manager krijg ik de nodige CV's onder mijn neus en ik zie inderdaad ook dat prestatie steeds meer een ding is geworden. Persoonlijk vind ik dat heel erg jammer. Je studententijd is denk ik juist een periode om je op heel diverse vlakken te ontwikkelen en niet alleen wat betreft je opleiding.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:02
Mijn studententijd heb ik vooral op de bank doorgebracht, al kijkend naar As the world turns. Als het echt moest (tentamentijd) keek ik dezelfde aflevering rustig twee keer op een dag.
Bijna niemand in mijn omgeving deed 'extra' dingen. Behalve mijn vriendin die economie studeerde: een studie waarbij je vanuit het bedrijfsleven al heel veel leuke stages/cursussen/etc kreeg aangeboden.
De zesjesstudenten zijn nog steeds zo, de middenmoot en de topstudenten gaan los. Er is ook veel meer om te doen op dat gebied, nu ook bij mijn oude studie.
Bijna niemand in mijn omgeving deed 'extra' dingen. Behalve mijn vriendin die economie studeerde: een studie waarbij je vanuit het bedrijfsleven al heel veel leuke stages/cursussen/etc kreeg aangeboden.
De zesjesstudenten zijn nog steeds zo, de middenmoot en de topstudenten gaan los. Er is ook veel meer om te doen op dat gebied, nu ook bij mijn oude studie.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:03
Dat herken ik ook wel. Doen alsof ze hele websites of applicaties hebben gebouwd, terwijl ze in feite 'alleen' project- of processmanager waren binnen zo'n groepje studenten. Zetten dan ook allemaal programmeertalen op hun cv waar ze ooit iets mee gedaan hebben tijdens hun studie. Leuk dat ze Python van Pokémon kunnen onderscheiden, maar echt code/queries schrijven blijken ze dan vaak niet te kunnen.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:10
Nee, ook dat is prestatiegericht. Zelfs vrijwilligerswerk kan dat zijn onder het motto 'het staat goed op mijn CV'. Ik bedoelde meer persoonlijke ontwikkeling: volwassen worden, het zelf leren keuzes maken etc. Ik denk dat de studententijd belangrijker is dan alleen een voorbereiding voor je carriere.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:15
Oh zo, ik deed mijn bestuurstaken etc. vooral omdat ik het leuk en interessant vond. Maar als ik er niks aan had qua CV weet ik niet of ik zo veel had gedaan, aangezien het toch veel geld kost ivm lenen en studifinanciering.SannaU schreef: ↑28-07-2017 13:10Nee, ook dat is prestatiegericht. Zelfs vrijwilligerswerk kan dat zijn onder het motto 'het staat goed op mijn CV'. Ik bedoelde meer persoonlijke ontwikkeling: volwassen worden, het zelf leren keuzes maken etc. Ik denk dat de studententijd belangrijker is dan alleen een voorbereiding voor je carriere.
Er zijn inderdaad ook studenten die het alleen voor het CV doen, maar de meesten doen het gewoon omdat ze iets willen doen naast het leren alleen.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:16
Volgens mij begint het tegenwoordig al op de middelbare school. Bij de diploma-uitreiking van mijn dochter kreeg een groot aantal een diploma met cum laude en magna cum laude. Ook kregen ze een certificaat met daarop hun nevenactiviteiten, en sommigen hebben voor toelating tot hun studie een meerdaagse toelating moeten doen. 'Gelukkig' heeft het gros gewoon een diploma zonder extra vakken en een gemiddelde 7
Die toppers krijgen waarschijnlijk tzt de topbanen en het gros gewoon de leuke baan waarin je niet hoeft te excelleren.
Ik had zelf op mijn hbo-lijst twee zevens en de rest zessen. Wel meld ik er altijd bij dat ik vier jaar in drie heb gedaan, in deeltijd naast een fulltime baan. Overigens heb ik nu gewoon een doorsnee ambtenarenbaan, wat ik prima vind. De toppers uit mijn 6 vwo klas zijn wel degenen met de beste banen.
Ik had zelf op mijn hbo-lijst twee zevens en de rest zessen. Wel meld ik er altijd bij dat ik vier jaar in drie heb gedaan, in deeltijd naast een fulltime baan. Overigens heb ik nu gewoon een doorsnee ambtenarenbaan, wat ik prima vind. De toppers uit mijn 6 vwo klas zijn wel degenen met de beste banen.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:24
Dat kan ook heel goed samengaan hoor. Heb zelf ooit ook een bestuursjaar gedaan, maar toen was er daarnaast ook veel minder druk. En dat is in mijn ogen beter.AnAppleADay schreef: ↑28-07-2017 13:15Oh zo, ik deed mijn bestuurstaken etc. vooral omdat ik het leuk en interessant vond. Maar als ik er niks aan had qua CV weet ik niet of ik zo veel had gedaan, aangezien het toch veel geld kost ivm lenen en studifinanciering.
Er zijn inderdaad ook studenten die het alleen voor het CV doen, maar de meesten doen het gewoon omdat ze iets willen doen naast het leren alleen.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:31
Ik volg op dit moment een studie die vrij populair is maar waar relatief weinig werk in is (in verhouding tot het aantal studenten). Als je een baan wil na je studie moet je wel extra dingen doen. Zo volg ik veel extra vakken en extra stages waardoor mijn studielast 1,5-2x zo hoog is als gebruikelijk (60-80 uur per week dus
). Veel studenten spreiden hun 3-jarige bachelor daarom uit over 4 jaar zodat ze zoveel mogelijk extra dingen naast hun studie kunnen doen zoals stage, minoren, buitenland, keuzevakken, bestuursfunctie etc. en lassen daarna soms nog een tussenjaar in om werkervaring op te doen (oftewel een jaar lang gratis te werken om je cv te boosten). Ik ken mensen die dit soort dingen niet hebben gedaan en 5 jaar na afstuderen nog steeds geen baan hebben. Zij mogen blij zijn als ze worden aangenomen op een werkervaringsplek (gratis werken dus)
.
Kun je nagaan dat veel studenten daarnaast ook nog minimaal 20 uur per week moeten werken om hun kamer en studie te betalen!
Kun je nagaan dat veel studenten daarnaast ook nog minimaal 20 uur per week moeten werken om hun kamer en studie te betalen!
vrijdag 28 juli 2017 om 13:38
Ik heb ook een best uitgebreid CV en ik heb er eigenlijk weinig moeite voor moeten doen. Ik ben 3 jaar penningmeester geweest bij de studievereniging, maar aangezien het om een hele kleine vereniging ging was dat maar heel weinig werk. Een uurtje per week.
Een stage kreeg ik er bij de master gewoon bij, dat was onderdeel van het curriculum en kreeg ik ook studiepunten voor. Relevante bijbaan: check. Ik geef al een aantal jaar bijlessen in mijn vakgebied. Nu is dat ook compleet flexibel en hoef ik er niet veel uren in te steken.
Kortom: je kunt zo allerlei dingen op je CV hebben staan zonder dat je er echt veel voor hebt moeten doen. Mijn studie was echter ook niet zo extreem druk, als biologiestudent die de hele dag op het lab moet zitten wordt het toch een stuk lastiger.
Een stage kreeg ik er bij de master gewoon bij, dat was onderdeel van het curriculum en kreeg ik ook studiepunten voor. Relevante bijbaan: check. Ik geef al een aantal jaar bijlessen in mijn vakgebied. Nu is dat ook compleet flexibel en hoef ik er niet veel uren in te steken.
Kortom: je kunt zo allerlei dingen op je CV hebben staan zonder dat je er echt veel voor hebt moeten doen. Mijn studie was echter ook niet zo extreem druk, als biologiestudent die de hele dag op het lab moet zitten wordt het toch een stuk lastiger.
vrijdag 28 juli 2017 om 14:03
Ik heb afgelopen jaar mijn stage voor klinische psychologie gelopen en was aangenomen op die stage omdat ik vrijwilligerswerk in de sector doe. Studiegenootjes van mij die geen ervaring/nevenactiviteiten hebben die vinden ook geen stage en zitten nu zelfs nog zonder stage terwijl ze alle andere onderdelen van de master al behaald hebben. Het aanbod van stageplaatsen is gewoon kleiner dan het aantal studenten. En zelfs voor een stageplaats word je dus al beoordeeld op je nevenactiviteiten. In de sector snakken ze naar mannen zeggen ze overal, maar een vriend van mij wordt dus overal afgewezen op basis van te weinig ervaring. Dan denk je dat een stageplaats bedoeld is om ervaring op te doen, maar schijnbaar moet het daarvoor al. Waar je meestal vooral bezig bent met studeren en dat kunnen financieren door een bijbaan.
vrijdag 28 juli 2017 om 14:04
ik zie dit ook bij studenten en wij (ik werk aan een universiteit) stimuleren het ook. Punt is natuurlijk dat als ze afstuderen ze een van de zoveel zijn. Al hun studie genoten hebben hetzelfde diploma. Punt is dus dat ze zich moeten onderscheiden.
dingen die ze doen
-laat maar zien dat je ook iets kunt dat niet alleen over studeren gaat, laat maar op dat cv zien dat je ook kunt organiseren, of met anderen kunt samenwerken
- laat maar zien dat je meer dan een project tegelijk draaiende kunt houden (dus naast de studie ook iets anders kunt)
- laat maar zien dat je meer interesses hebt dan alleen thuis te zitten studeren
Nu kan het aan mijn vakgebied liggen, maar mijn net afgestudeerden vinden op dit moment echt heel snel een baan op niveau van studie. Meestal net voor of net na hun afstuderen. Vijf jaar geleden was dat anders, en ik denk dat ze daar een beetje bang van zijn geworden.
Of dat allemaal wenselijk is, geen idee, maar ik zou ook niemand aan nemen die echt alleen gestudeerd had en voor de rest een beetje bij zijn of haar moeder op de bank zat te hangen.
dingen die ze doen
-laat maar zien dat je ook iets kunt dat niet alleen over studeren gaat, laat maar op dat cv zien dat je ook kunt organiseren, of met anderen kunt samenwerken
- laat maar zien dat je meer dan een project tegelijk draaiende kunt houden (dus naast de studie ook iets anders kunt)
- laat maar zien dat je meer interesses hebt dan alleen thuis te zitten studeren
Nu kan het aan mijn vakgebied liggen, maar mijn net afgestudeerden vinden op dit moment echt heel snel een baan op niveau van studie. Meestal net voor of net na hun afstuderen. Vijf jaar geleden was dat anders, en ik denk dat ze daar een beetje bang van zijn geworden.
Of dat allemaal wenselijk is, geen idee, maar ik zou ook niemand aan nemen die echt alleen gestudeerd had en voor de rest een beetje bij zijn of haar moeder op de bank zat te hangen.
vrijdag 28 juli 2017 om 14:59
Ik herken het wel. Ik ben zelf behoorlijk actief naast mijn studie (bijbanen, vrijwilligerswerk, bestuursjaren etc). Het is gewoon nodig. Om alleen al een goede stageplek te krijgen heb je een sterk cv nodig. Overigens vind ik het niet zo erg. Ik heb enorm veel geleerd van de dingen die ik naast mijn studie heb gedaan.
vrijdag 28 juli 2017 om 15:01
Ik herken het wel. Al die nevenactiviteiten. Toch hebben wij er vorige week een aangenomen uit de bult CV's van mensen met mega cijfers en bergen nevenactiviteiten die dit niet had. Ze had maar 1 'nevenactiviteit' en die was nog niet eens zelf uitgezocht of vrijwillig oid ook. Geen bestuursfunctie, geen vrijwilligerswerk in exotische oorden oid. Geen spannende reizen ter ontplooiing, geen roeivereniging voorzitter. Nope. Niets uikgekiends wat haar 'carierre' een boost zou kunnen geven. Daar was helaas geen tijd voor.
Naast haar studie deed dit meisje de complete mantelzorg en stervensbegeleiding van haar moeder. Bam..... En binnen. Daar kon in onze ogen geen 'nevenfunctie' tegenop. Die enorme verantwoordelijkheid was de absolute doorslaggevende factor voor ons
Naast haar studie deed dit meisje de complete mantelzorg en stervensbegeleiding van haar moeder. Bam..... En binnen. Daar kon in onze ogen geen 'nevenfunctie' tegenop. Die enorme verantwoordelijkheid was de absolute doorslaggevende factor voor ons
vrijdag 28 juli 2017 om 15:19
Ik herken het wel: heb de selectie van trainees gedaan voor een overheidsinstantie. Jeetje wat hadden mensen een veel op hun CV staan. Soms word je er ook wel treurig van: talentvolle studenten uit achterstandsmilieu maken hierdoor minder kans omdat zij het belang van deze nevenactiviteiten niet kennen en/of geen tijd hebben omdat zij moeten werken voor het geld.
vrijdag 28 juli 2017 om 15:23
Vraag ik me wel af hoe dat gegaan is. Schrijft ze zoiets dan in haar brief of zet ze dat op haar CV? Of hadden jullie haar op basis van haar brief en CV zonder die informatie al uitgenodigd voor een gesprek en vertelde ze het daar?Orangetree schreef: ↑28-07-2017 15:01Ik herken het wel. Al die nevenactiviteiten. Toch hebben wij er vorige week een aangenomen uit de bult CV's van mensen met mega cijfers en bergen nevenactiviteiten die dit niet had. Ze had maar 1 'nevenactiviteit' en die was nog niet eens zelf uitgezocht of vrijwillig oid ook. Geen bestuursfunctie, geen vrijwilligerswerk in exotische oorden oid. Geen spannende reizen ter ontplooiing, geen roeivereniging voorzitter. Nope. Niets uikgekiends wat haar 'carierre' een boost zou kunnen geven. Daar was helaas geen tijd voor.