Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 17:02
Stel jullie hebben een zoontje van een jaar of 7 of 8, en hij wil opeens ook jurkjes aan en nagellak op omdat hij dat ook mooi vind net als zijn oudere zus, vinden jullie dat dan goed en laten jullie dat dan toe? Of vertel je hem de waarheid dat hij een jongen is en nagellak voor meisjes is?
Want daar begint het vaak, in de opvoeding.
Als mijn zoontje dat zou willen vind ik dat prima
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 17:02
Stel jullie hebben een zoontje van een jaar of 7 of 8, en hij wil opeens ook jurkjes aan en nagellak op omdat hij dat ook mooi vind net als zijn oudere zus, vinden jullie dat dan goed en laten jullie dat dan toe? Of vertel je hem de waarheid dat hij een jongen is en nagellak voor meisjes is?
Want daar begint het vaak, in de opvoeding.
Dan mag hij gewoon een jurkje aan en nagellak op. Net als dat mijn dochter straks een kort koppie mag als ze dat wil en met auto's spelen. Boeit mij dat nou, als hij nagellak nou mooi vindt.
Ginerva schreef:
29-07-2017 12:16
:rofl: Zal het onthouden
Ja ja... :)
Oh my! Ik was op zoek naar het artikel dat ik gelezen had een tijd terug van de kinderarts over hermafrodieten en toen kwam ik dit tegen over transgenders van een of andere 'pastor' in de VS, ik denk dat het daar nog wel even duurt voordat men overgaat op 'genderneutraal' O_O
https://www.youtube.com/watch?v=r-HzZmvrzVE
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 16:18
Dat denk ik niet. Maar goed, wie ben ik?
Misschien moet je maar een rationeel nadenken over wat jij denkt wel op ratio en wetenschap is gebaseerd. Wat ze zegt klopt gewoon.
Ginerva schreef:
29-07-2017 16:36
Oude rollenpatronen heeft er iig wel voor gezorgd dat vrouwen onderdrukt werden.

Maar als je bv naar oude natuurreligie's gaat kijken dan werden vrouwen veel meer gewaardeerd er waren zelfs vrouwelijke godinnen. Maar met de komst van het christelijke geloof werd dit hardhandig een kopje kleiner gemaakt. Jammer want daardoor zijn helaas vrouwen lang onderdrukt geweest.
Vrouwen werden ook om hele andere dingen gewaardeerd. Dapperheid en strijdvaardigheid bv, zaken die nu als typisch mannelijk gezien worden. Lees je maar eens in in pre-christelijke samenlevingen.
Mevrouw75 schreef:
29-07-2017 21:08
Vrouwen werden ook om hele andere dingen gewaardeerd. Dapperheid en strijdvaardigheid bv, zaken die nu als typisch mannelijk gezien worden. Lees je maar eens in in pre-christelijke samenlevingen.
Ik weet het mevrouw75 ik heb me ingelezen in pre-christelijke samenlevingen
Ginerva schreef:
29-07-2017 21:14
Ik weet het mevrouw75 ik heb me ingelezen in pre-christelijke samenlevingen
Oh, ik bedoelde ook niet jou, ik bedoelde LaGirl, onder andere. Dit was meer ter aanvulling van jouw post.
Mevrouw75 schreef:
29-07-2017 21:16
Oh, ik bedoelde ook niet jou, ik bedoelde LaGirl, onder andere. Dit was meer ter aanvulling van jouw post.
Ow haha mooie aanvulling :high5:
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 15:47
Misschien denk ik gewoon te rationeel. Hoe ik me voel hoeft geen waarheid te zijn. Ik hou me liever vast aan feiten.

Het zou mij persoonlijk worst zijn of ik aangesproken wordt met Beste reiziger of Beste meneer/mevrouw.

Die genderneutrale toiletten hier (ik woon in 't buitenland) vind ik wel bloedirritant.

Het zijn vaak enorme toiletruimtes met maar 1 toilet erin, zonder urinoir. Minder hygienisch, minder snel. Ik vind 't kut als man.

@ LAgirl82: Hoewel je af en toe feitelijk onjuist bent in je posts (er is niet alleen XX en XY, er bestaat ook X, XXY, XYY, XXYY en zelfs XX, XXX en XXXXX), voer je dit soort discussies op het verkeerde niveau.

Je moet zeggen dat je gekwetst bent.

En dan met een verhaal komen hoe erg dit soort dingen je raken. Dan wordt er naar je geluisterd. Bijvoorbeeld:

"Ik voel me zooo niet gezien in mijn vrouw-zijn als niemand me aanspreekt met vrouw dit of vrouw zo. Dat voelt alsof een deel van mijn identiteit ontkend wordt.

Dan komt alle pijn van vroeger weer terug.

Van mijn vader mocht ik ook nooit lang haar hebben en een rokje dragen. Ik heb het daar nog steeds zo moeilijk mee."

Inhoudelijke discussies zijn zooooo 2014.
Kinase3000 schreef:
29-07-2017 21:32
Het zou mij persoonlijk worst zijn of ik aangesproken wordt met Beste reiziger of Beste meneer/mevrouw.

Die genderneutrale toiletten hier (ik woon in 't buitenland) vind ik wel bloedirritant.

Het zijn vaak enorme toiletruimtes met maar 1 toilet erin, zonder urinoir. Minder hygienisch, minder snel. Ik vind 't kut als man.

@ LAgirl82: Hoewel je af en toe feitelijk onjuist bent in je posts (er is niet alleen XX en XY, er bestaat ook X, XXY, XYY, XXYY en zelfs XX, XXX en XXXXX), voer je dit soort discussies op het verkeerde niveau.

Je moet zeggen dat je gekwetst bent.

En dan met een verhaal komen hoe erg dit soort dingen je raken. Dan wordt er naar je geluisterd. Bijvoorbeeld:

"Ik voel me zooo niet gezien in mijn vrouw-zijn als niemand me aanspreekt met vrouw dit of vrouw zo. Dat voelt alsof een deel van mijn identiteit ontkend wordt.

Dan komt alle pijn van vroeger weer terug.

Van mijn vader mocht ik ook nooit lang haar hebben en een rokje dragen. Ik heb het daar nog steeds zo moeilijk mee."

Inhoudelijke discussies zijn zooooo 2014.
Ik weet niet of ik je post goed lees, maar zoals ik het lees steek jij de draak met gevoelens van andere, jammer. Als ik het verkeerd gelezen heb hoor ik het graag
Kinase3000 schreef:
29-07-2017 21:32

Dit is echt niet waar en slaat nergens op. Niet gebaseerd op medische wetenschap in elk geval. :facepalm:
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 21:39
Dit is echt niet waar en slaat nergens op. Niet gebaseerd op medische wetenschap in elk geval. :facepalm:
Hieronder een link dat er wel degelijk meer is dan alleen XY en XX

https://nl.wikipedia.org/wiki/X-chromosoom
LAgirl82 schreef:
Nou, deze opmerking geeft heel goed weer waarom je je argumenten beter niet kunt ondersteunen met 'ik weet het beter, want mijn man is arts', want zoals je ziet wordt kennis van de medische wetenschap niet gedeeld door louter trouwen....
Ginerva schreef:
Ik weet niet of ik je post goed lees, maar zoals ik het lees steek jij de draak met gevoelens van andere, jammer. Als ik het verkeerd gelezen heb hoor ik het graag
Dat weet ik niet.
Als vrouw zou ik liever naar het damestoilet gaan dan gender.
Gelukkig kan dat.Vrouw zijn is wel degelijk een onderdeel van mijn identiteit.
tiramisuusje schreef:
29-07-2017 21:45
Nou, deze opmerking geeft heel goed weer waarom je je argumenten beter niet kunt ondersteunen met 'ik weet het beter, want mijn man is arts', want zoals je ziet wordt kennis van de medische wetenschap niet gedeeld door louter trouwen....
Nou precies, echt onzinnig om onder het mom van mijn man is arts zinloze uitspraken te doen over iets waarvan je geen kaas hebt gegeten
tiramisuusje schreef:
29-07-2017 21:45

Je hebt twee geslachten, mannen en vrouwen. Dat is een feit waar ik op blijf staan, no matter what.

Don't be so open-minded that your brains fall out!
Jane Doe schreef:
29-07-2017 21:47
Dat weet ik niet.
Als vrouw zou ik liever naar het damestoilet gaan dan gender.
Gelukkig kan dat.Vrouw zijn is wel degelijk een onderdeel van mijn identiteit.
Ja dat kan en dat is je goed recht, maar laat andere die genderneutraal of genderzoekende zijn ook in hun waarde een optie om een vierde toilet groep te maken klinkt mij beter in de oren dan alleen genderneutrale toiletten dus, dames, heren, invalide en genderneutrale toiletten.
En alsof ze het vroeger in pre-Christelijke culturen wel wisten. Toen was er niet eens wetenschap. Toen wisten ze het beter dan nu? :-?
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 21:50
Je hebt twee geslachten, mannen en vrouwen. Dat is een feit waar ik op blijf staan, no matter what.

Volgens mij heb jij eerder gewoon geschreven dat er ook een 3e geslacht was, de hermafrodieten. Je noemden ze wel een foutje, maar ze bestonden wel. Jouw feiten zijn gewoon een beetje wobbly.
LAgirl82 schreef:
29-07-2017 21:50

Wees niet zo bekrompen, ik heb echt het gevoel dat ik tegen een muur zit te "praten" ipv tegen een persoon.
Maar nog steeds heeft niemand verteld wat een genderneutraal persoon is. En ik blijf erbij dat dit niet bestaat.
blablamana schreef:
29-07-2017 18:15
Dan mag hij gewoon een jurkje aan en nagellak op. Net als dat mijn dochter straks een kort koppie mag als ze dat wil en met auto's spelen. Boeit mij dat nou, als hij nagellak nou mooi vindt.
Mijn dochter zit op voetbal, heeft een hekel aan rokjes, speelt het liefst in de modder en heeft speelgoed van Playmobil: piratenschip, ambulance, politie en speelt graag met jongens....het past bij haar. Heb aangegeven bij beide kinderen dat het ons niet uitmaakt waar ze op vallen...geluk staat voorop.
KalindaSharma schreef:
29-07-2017 16:58
Waarom volstaat zoiets niet?

https://3.bp.blogspot.com/-k4pFO_kPAYU/ ... entity.jpg

Ik zou werkelijk niet weten waarom je niet een van beide kunt kiezen. Linksom of rechtsom plas je met een van beide soorten.
Het gaat er ook om dat mensen die zich vrouw voelen, en bijvoorbeeld al halverwege de transitie zijn niet naar een vrouwenwc mogen. Vooral in de VS zijn ze heel streng op dat soort gevallen, daarom is het daar zo'n issue. Dan kun je bijvoorbeeld als transseksueel (geboren als man, maar dmv hormonen en borstimplantaten er uit zien als vrouw), verwijderd of in sommige gevallen zelfs gearresteerd worden als je naar een vrouwentoilet gaat, als je nog niet 'officieel' vrouw bent. Het gaat er dus ook om dat mensen niet meer zelf mogen kiezen als je het een 'vrouwen' of 'mannen' wc noemt.

Deze discussie is heel erg hetzelfde als die er gevoerd werd in de VS toen sommige mensen daar de toiletten voor blanken en voor 'colored' af wilden schaffen. Dat werd door sommige mensen ook belachelijk, onhygienisch en gevaarlijk genoemd. Ook daar werden medische drogredenen bijgehaald door mensen. Hopelijk zien we nu wel allemaal in dat dat echt onzinnig, en onnodig kwetsend was.
Mevrouw75 schreef:
29-07-2017 21:52
Volgens mij heb jij eerder gewoon geschreven dat er ook een 3e geslacht was, de hermafrodieten. Je noemden ze wel een foutje, maar ze bestonden wel. Jouw feiten zijn gewoon een beetje wobbly.
Het is geen derde geslacht, het is een aangeboren afwijking die te verhelpen valt dmv een onderzoek en operaties.
Echt, wanneer gaan we weer logisch nadenken?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven