Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
zaterdag 29 juli 2017 om 22:16
Bedankt voor je uitleg, en ja ik voel me gekwetst als er geroepen wordt dat je een foutje van de natuur bent. Is dat zo raar?Kinase3000 schreef: ↑29-07-2017 22:09Nee hoor. Het is basiskennis medische wetenschap. Vooruit dan, van Wikipedia:
Humans, as well as some other organisms, can have a chromosomal arrangement that is contrary to their phenotypic sex; for example, XX males or XY females (see androgen insensitivity syndrome). Additionally, an abnormal number of sex chromosomes (aneuploidy) may be present, such as Turner's syndrome, in which a single X chromosome is present, and Klinefelter's syndrome, in which two X chromosomes and a Y chromosome are present, XYY syndrome and XXYY syndrome.[4] Other less common chromosomal arrangements include: triple X syndrome, 48, XXXX, and 49, XXXXX.
Ik steek de draak met dat er een trend is in het maatschappelijk debat om je je gekwetst te voelen.
Het is het ultieme wapen in een discussie en je kunt er als persoon of als groep erg snel erg veel veranderd mee krijgen.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dat slecht is. Het is simpelweg een observatie.
Het enige tegenwapen (dat vreemd genoeg weinig gebruikt wordt) is te zeggen dat jij je dan weer gekwetst voelt door de ander.
Ik vind jouw reactie ook passen in dit patroon.
zaterdag 29 juli 2017 om 22:17
Waarom post je een of andere vage pastor en een crazy housemom als je zo rationeel denkend bent? Post dan een wetenschappelijk linkje ofzo.
zaterdag 29 juli 2017 om 22:17
Wil je even vermelden waar deze link over gaat?
zaterdag 29 juli 2017 om 22:18
lollypopje schreef: ↑29-07-2017 22:11Ik zal maar niet zeggen dat ik een man in een rok echt mega sexy vind. Straks krijg je nog nachtmerries van het beeld.
Je bent niet de enige ik vind mannen in rok ook aantrekkelijk
zaterdag 29 juli 2017 om 22:19
Ik ken daar nog een heel leuk gedichtje over dat ik eens las in een heel oud boek (van 100 jaar geleden). Heb het boek helaas nu niet hier liggen maar zal het binnenkort eens proberen op te sporen.
zaterdag 29 juli 2017 om 22:19
zaterdag 29 juli 2017 om 22:22
zaterdag 29 juli 2017 om 22:22
Een chromosomale afwijking is niet te verhelpen met een operatie. Je kunt geslachtsedelen veranderen of verwijderen of creeren, maar daarmee maak je een transgender persoon niet ineens man of vrouw mee. Daar zou je eens de onethische experimenten uit de jaren 60 en 70 op na moeten slaan.
zaterdag 29 juli 2017 om 22:26
Jij niet persoonlijk maar jij zei dat ik me schuldig maakte aan dat ik me gekwetst voelde, en dat klopt ik leg alleen uit waarom ik dat gezegd had.
zaterdag 29 juli 2017 om 22:40
Volgens mij is de natuur zo ingeregeld dat het soort in stand blijft , daar heb je mannen en vrouwen voor nodig.
dan denk ik inderdaad dat transgenders een "fout" van moeder natuur zijn maar daarom niet minder leuk, aardig etc.
Ach en misschien is fout ook wel een erg zwaar woord, afwijkend dekt beter de lading.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zaterdag 29 juli 2017 om 22:59
Dat doet me denken aan het invalidentoilet dat verplicht werd voor (grote(re)) bedrijven. Genderneutraal bestond toen nog niet en gender paste nog niet in het normale taalgebruik. Het grote toilet op de begane grond werd invalidentoilet.
Na een tijdje bleek dat er een invalide was, die meende het alleenrecht te hebben, maar er zat dus iemand op de plee toen hij/zij wou. De deur ging voortaan op slot en sleutel afhalen bij de balie. Later is er een tweede invalidentoilet bij gekomen. Ik neem aan dat beide genderneutraal waren.
zaterdag 29 juli 2017 om 23:01
Je wil vijf of zeven of negen of een veelvoud aan gendergetypeerde toiletten laten installeren? En willen die figuren dat zo nadrukkelijk via de plee aan de wereld laten weten?Sinjoren schreef: ↑28-07-2017 22:49Is het wel respectvol genoeg om het enkel over man, vrouw en genderneutraal te hebben?
En is het bijgevolg ook wel respectvol genoeg om bijgevolg dus slechts 3 toilettypes te voorzien? Wat met vrouwelijke mannen in een mannelijk vrouwenlichaam die zich niet begrepen voelen door vrouw, noch man, noch mannelijke vrouwen in een vrouwelijk mannenlichaam of welke combinatie dan ook?
zaterdag 29 juli 2017 om 23:09
Het foutje ging over hermafrodiet, maar zowel een transgender als een hermafrodiet is geen foutje van de natuur.hollebollegijs schreef: ↑29-07-2017 22:40Volgens mij is de natuur zo ingeregeld dat het soort in stand blijft , daar heb je mannen en vrouwen voor nodig.
dan denk ik inderdaad dat transgenders een "fout" van moeder natuur zijn maar daarom niet minder leuk, aardig etc.
Ach en misschien is fout ook wel een erg zwaar woord, afwijkend dekt beter de lading.
zaterdag 29 juli 2017 om 23:11
hollebollegijs schreef: ↑29-07-2017 00:07Ik vraag me af hoe leuk de voorstanders van "gender neutraal" het vinden als de kleedkamers van sportscholen voorzien worden van dit bordje
![]()
Nou, ik las al jaren geleden over mannen die gluurden naar de vrouwen tijdens het gezamenlijk douchen.
Maar wat maakt het uit, de eerste jaren dat ik naar een sportschool ging, moesten we ons verkleden in de toiletruimte. Ik was de enige die gebruik maakte van de waterkraan. Degene die de mond vol had van 2x daags douchen/baden hield het bij deospray. Dus een dameskleedruimte met bijgehorende douches zonder glurende mannen had niet uitgemaakt. Later in een andere sportschool met gescheiden kleedruimte & douches was ik in enige die douchte.
zaterdag 29 juli 2017 om 23:24
Ik geloof nooit dat het een groot succes wordt, gezamenlijke kleedruimtes.sueann schreef: ↑29-07-2017 23:11Nou, ik las al jaren geleden over mannen die gluurden naar de vrouwen tijdens het gezamenlijk douchen.
Maar wat maakt het uit, de eerste jaren dat ik naar een sportschool ging, moesten we ons verkleden in de toiletruimte. Ik was de enige die gebruik maakte van de waterkraan. Degene die de mond vol had van 2x daags douchen/baden hield het bij deospray. Dus een dameskleedruimte met bijgehorende douches zonder glurende mannen had niet uitgemaakt. Later in een andere sportschool met gescheiden kleedruimte & douches was ik in enige die douchte.
Sowieso dames met een islamitische achtergrond niet.
Buiten dat zou me als vrouw vrij ongemakkelijk voelen als ik in mijn BH tussen een groepje opgeschoten jonge mannen sta.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zaterdag 29 juli 2017 om 23:30
Wat is het dan?
Je bent als vrouw geboren en voelt je man.
Nogmaals, geen mens die er last van heeft maar het is bedoeld als man en voelt zich vrouw.
Dat lijkt me een vergissing van moeder natuur.
Ik heb een collega die is bezig met een geslachtsverandering maar die gaat er niet krampachtig mee om, hij wordt van man vrouw en als we ons vergissen ligt hij dubbel.
zondag 30 juli 2017 om 07:21
Ik dacht dat jij een man was? Zou mij als vrouw echt helemaal niet boeien, gemengde kleedkamers. Ik denk eerder dat als iemand dat ongemakkelijk vind dat het mannen zijn.hollebollegijs schreef: ↑29-07-2017 23:24Ik geloof nooit dat het een groot succes wordt, gezamenlijke kleedruimtes.
Sowieso dames met een islamitische achtergrond niet.
Buiten dat zou me als vrouw vrij ongemakkelijk voelen als ik in mijn BH tussen een groepje opgeschoten jonge mannen sta.
zondag 30 juli 2017 om 09:51
Jeejtje wat een discussie weer en het gaat helemaal nergens over. Normaal gesproken hebben mensen 46 chromosomen, 44 'gewone' chromosomen en 2 geslachtschromosomen, voor een man XY en voor en vrouw XX. Dat is de normale genetische opmaak van een mens, alles wat daarvan afwijkt is een afwijking of wel een foutje van de natuur, immers het had niet zo moeten zijn want zo zit een mens niet in elkaar. Nou klinkt het woord foutje natuurlijk enorm onaardig als het over een mens gaat maar je moet daarbij het verschil tussen de persoon en de afwijking maken. Niet de persoon is een fout maar de afwijking die hij heeft is en fout van de natuur, dat staat los van of het een leuk en aardig iemand is. Je kunt toch moeilijk beweren dat downsyndroom normaal is bijvoorbeeld, het hebben van 47 chromosomen is een fout en in dit geval met grote gevolgen. Dat neemt niet weg dat iemand met downsyndroom een heel leuk mens kan zijn.
Ik vind de reacties op vrouwen die liever wel gescheiden het toilet gebruiken trouwens ook weer typisch. We hebben het erover dat verschillende mensen zich prettig moeten kunnen voelen maar vervolgens moeten degene die het graag bij het oude houden niet zo zeuren want thuis plassen ze ook op een wc waar mannen opgaan. Waarom geen rekening houden met die vrouwen en hun gevoel? Ik denk dat die groep een stuk groter is dan de groep die behoefde heeft aan een gender-neutraal toilet, dan kun je tegen hen ook zeggen dat ze niet zo moeten zeuren over een sticker op de deur en gewoon moeten gaan piesen. Het argument van de veiligheid snap ik wel, ik zie ook wel een probleem wanneer vrouwen/meisjes alleen met een man in een ruimte staan die vaak goed geïsoleerd is en meestal niet centraal is waardoor je niet gehoord wordt als het misgaat. De meeste mannen gedragen zich ook dan gewoon maar er zijn er altijd die dan van de gelegenheid gebruik maken. Bij sommige mannen is het gewoon de kat op het spek binden. Echte serieverkrachters houd je er niet mee tegen maar gelegenheids criminelen wel.
Ik vind de reacties op vrouwen die liever wel gescheiden het toilet gebruiken trouwens ook weer typisch. We hebben het erover dat verschillende mensen zich prettig moeten kunnen voelen maar vervolgens moeten degene die het graag bij het oude houden niet zo zeuren want thuis plassen ze ook op een wc waar mannen opgaan. Waarom geen rekening houden met die vrouwen en hun gevoel? Ik denk dat die groep een stuk groter is dan de groep die behoefde heeft aan een gender-neutraal toilet, dan kun je tegen hen ook zeggen dat ze niet zo moeten zeuren over een sticker op de deur en gewoon moeten gaan piesen. Het argument van de veiligheid snap ik wel, ik zie ook wel een probleem wanneer vrouwen/meisjes alleen met een man in een ruimte staan die vaak goed geïsoleerd is en meestal niet centraal is waardoor je niet gehoord wordt als het misgaat. De meeste mannen gedragen zich ook dan gewoon maar er zijn er altijd die dan van de gelegenheid gebruik maken. Bij sommige mannen is het gewoon de kat op het spek binden. Echte serieverkrachters houd je er niet mee tegen maar gelegenheids criminelen wel.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zondag 30 juli 2017 om 11:06
Waarom zou je denken in fouten? De natuur is de natuur en die hoor je niet in hokjes te plaatsen van goed of fout.hollebollegijs schreef: ↑29-07-2017 23:30Wat is het dan?
Je bent als vrouw geboren en voelt je man.
Nogmaals, geen mens die er last van heeft maar het is bedoeld als man en voelt zich vrouw.
Dat lijkt me een vergissing van moeder natuur.
Ik heb een collega die is bezig met een geslachtsverandering maar die gaat er niet krampachtig mee om, hij wordt van man vrouw en als we ons vergissen ligt hij dubbel.
zondag 30 juli 2017 om 11:17
Er schrijven hier bijna alleen maar vrouwen, waarvan een aantal het niet met je eens zijn. Hoe kun jij nu zeggen dat dat is hoe vrouwen denken over vrouwelijkheid?
En waarom reageer je niet op mijn opmerking/vraag over homo's? Dat was ook ooit een 'hype', een 'ziekte' en een 'afwijking'. Durf je dat niet meer te zeggen, maar denk je het wel? Of heeft het realisme je hier ingehaald?
Later is nu