Leuke geschiedenisweetjes

12-06-2017 23:44 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier meer liefhebbers van geschiedenis? Ik vind de grotere bekendere zaken interessant, maar ook de kleinere die bijvoorbeeld een benaming/oorsprong verklaren.

Zo zijn er twee dorpen; Helenaveen (Noord-Brabant) en Griendtsveen (Limburg). Griendtsveen werd gesticht door de zakenman Jan van de Griendt. Hij kocht land om er het turf te aten steken. Er waren niet voldoende arbeiders in de buurt, dus werden ze gerekruteerd vanuit Drenthe en Overijssel. Deze arbeiders hadden natuurlijk woningen en voorzieningen nodig dus werd Helenaveen (genoemd naar zijn vrouw) opgericht.
Deze migratie verklaart ook de niet Limburgse en niet Brabantse namen alsook het dialect.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Griendtsveen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helenaveen

Een ander leuk weetje is van iets grotere proporties en heeft te maken met spionage en naar verluid de reden voor Hitler om Nederland binnen te vallen. (al had hij dat waarschijnlijk hoe dan ook gedaan)

"Op 9 november 1939 vond er aan de Herungergrens bij café Backus in Venlo een merkwaardig voorval plaats. De Engelse geheim agenten kapitein Sigismund Payne-Best en majoor Richard Stevens, de Nederlandse luitenant Dirk Klop en de privé-chauffeur Jan Lemmens werden schijnbaar uit het niets ontvoerd door een SS-Sonderkommando. Met de ontvoering van het viertal bij café Backus was het Venlo Incident geboren. De gevolgen van de kidnapping bleken immens!"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo-incident
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Vroeger was in Leiden de Haarlemmerdijk een geliefd wandeloord (lees: loverspaadje) voor jonge verliefden. En dan gebeurde er wel eens een "ongelukje"... Zo'n zwangerschap die voor of buiten het huwelijk ontstond, heet bij echte Leienaars dan ook nog steeds een "Haarlemmerdijkje"...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
aviv_13 schreef:
31-07-2017 12:18
De breedte van meeste spoorrails komt overeen met de afstand tussen de wielen van Romeinse wagen die achter twee paarden passen. Die afstand was uitgesleten over de wegen, en was dus een praktische afmeting voor spoorwagons. Bron: een gids bij een fort bij Hadrian's wall.
Dat is ook niet waar. In de 19e eeuw, toen de spoorwegen opkwamen, bestonden er vele spoorbreedten. Nederland (en met name de HIJSM) hanteerde aanvankelijk het breedspoor, terwijl andere spoorwegmaatschappijen als Rhijnspoor normaalspoor hanteerden. Die situatie heeft tot medio jaren '60 van de 19e eeuw geduurd, en toen werd de spoorbreedte genormaliseerd naar normaalspoor. Overigens zijn er nog steeds verschillen in spoorbreedte in Europa, Spanjen en Portugal hanteren nog steeds een breder spoor dan bijv. Frankrijk, en grensoverschrijdende treinen zijn dan ook voorzien van verstelbare draaistellen om het verschil in spoorbreedte te kunnen overbruggen.
De Romeinen gebruikten urine om de vaat en kleren te wassen, tevens om hun tanden te bleken.
In veel Nederlandse steden werd je belasting berekend naar de breedte van je pand aan de straat en het aantal ramen dat erin zat. Vandaar dat ook in rijkere buurten uit de 16e/17e/18e eeuw de panden vaak vrij smal zijn aan de straatkant, maar wel héél erg diep, want hoe diep je pand was, maakte voor de belasting niet uit, alleen maar hoe veel ruimte het aan de straatzijde innam en hoeveel ramen erin zaten. Vandaar zie je nu ook nog in oude panden dat er ramen dichtgemetseld zijn, omdat latere eigenaren bijvoorbeeld de belasting niet konden of wilden ophoesten, en dus maar een aantal ramen dichtmetselden om de belasting te verlagen.
Om 02:41 uur in de ochtend van 7 mei 1945 tekende generaal Alfred Jodl in Reims de documenten voor onvoorwaardelijke overgave van alle Duitse strijdkrachten aan de geallieerden. Het bevatte de frase: "Alle strijdkrachten onder Duits gezag staken hun actieve operaties om 23:01 uur centraal Europese tijd op 8 mei 1945." De volgende dag, kort voor middernacht, tekenden Duitse vertegenwoordigers onder aanvoering van generaal Wilhelm Keitel in Berlijn een gelijksoortig document, expliciet capitulerend aan de Sovjet strijdkrachten in aanwezigheid van generaal Georgi Zjoekov. Nieuws van de overgave bereikte de media in het Westen op 8 mei 1945 en er ontsprongen spontane feesten door geheel Europa. In de Verenigde Staten werden de Amerikanen wakker met het nieuws van de vorige dag en verklaarden zij 8 mei tot V-E-dag. Omdat de Sovjet-Unie ten oosten van Duitsland lag, duurde het tot 9 mei 1945 lokale tijd in Moskou totdat de Duitse militaire overgave officieel een feit was, waardoor Rusland en veel andere Europese landen ten oosten van
Frankly my dear, I don"t give a damn
Aan het eind van WO1 werd er op de laatste minuut nog bitter gevochten ook al was het niet meer nodig.
duistercontinent schreef:
31-07-2017 19:21
De Romeinen gebruikten urine om de vaat en kleren te wassen, tevens om hun tanden te bleken.
In Tilburg is de urine ook nog heel lang verzameld wegens gebruik in de wolindustrie.
Werknemers brachten 's morgens hun kruikje urine mee, vandaar dat de Tilburgers Kruikenzeikers genoemd werden, een naam die met carnaval nog gebruikt wordt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
tvp
Geen leuke weetjes hier maar wel leuk om hier nog wat geschiedenis van mijn geboortedorp te lezen ☺
Calvijn, volgens mij hebben we het beide over een ander moment. Ik heb het over het einde van de oorlog, de bevrijding, in Nederland, niet heel duidelijk aangegeven overigens. Jij hebt het over het einde van de oorlog in zijn geheel.

Daar zat namelijk ook nog een paar dagen tussen..
feder schreef:
01-08-2017 08:27
Calvijn, volgens mij hebben we het beide over een ander moment. Ik heb het over het einde van de oorlog, de bevrijding, in Nederland, niet heel duidelijk aangegeven overigens. Jij hebt het over het einde van de oorlog in zijn geheel.

Daar zat namelijk ook nog een paar dagen tussen..
Ja, klopt
Frankly my dear, I don"t give a damn
Iedereen weet dat het overgrote deel van oud Rotterdam in de eerste dagen van de oorlog is platgebombardeerd door de Duitsers.
Verschrikkelijk.

Een bijna vergeten deel is: het merendeel van de Haagse wijk Bezuidenhout is in 1945, vlak vóór de bevrijding, platgebombardeerd door de Engelsen en andere geallieerden.

Bezuidenhout was niet het doel, het doel was de V1-lanceerbasis van de Duitsers in het Haagse Bos. Maar men maakte een berekeningsfout. En dus werd vlak voor de bevrijding Bezuidenhout getroffen door een vreselijk bombardement, dat 90% van de wijk verwoestte en waarbij velen omkwamen.

Mijn grootouders woonden daar.
Tvp
When they go low, we go high. (M.Obama)
Afbeelding
Relax we're all crazy, it's not a competition
Rouge__ schreef:
08-08-2017 19:28
Afbeelding
Mmm, interessant if true... Hoe dan ook, wat een afgrijselijke afbeelding!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven