Ratten als huisdier.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:46
Hoi!
Ik zag geen dieren deel dus ik dacht dat het hierbij het beste paste.
Ik heb altijd meerdere hamsters gehad met veel plezier. Nu heb ik mij in de dierenwinkel laten ompraten en heb ik 2 ratjes gekocht. Ik heb ze nu een 1.5 dag.
Ik wou graag meer tips of ervaringen oid weten van jullie die ratjes als huisdieren hebben?!
Ik liet mij eigenlijk vooral ompraten om het feit dat ik heb gelezen en gehoord dat ze leuker zijn dan hamsters en je er "meer mee kan" etc. Dus ik had de wilde gok genomen en heb nu dus 2 ratjes.
Ik zag geen dieren deel dus ik dacht dat het hierbij het beste paste.
Ik heb altijd meerdere hamsters gehad met veel plezier. Nu heb ik mij in de dierenwinkel laten ompraten en heb ik 2 ratjes gekocht. Ik heb ze nu een 1.5 dag.
Ik wou graag meer tips of ervaringen oid weten van jullie die ratjes als huisdieren hebben?!
Ik liet mij eigenlijk vooral ompraten om het feit dat ik heb gelezen en gehoord dat ze leuker zijn dan hamsters en je er "meer mee kan" etc. Dus ik had de wilde gok genomen en heb nu dus 2 ratjes.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:52
Ik heb ze als kind gehad en inderdaad leuker dan hamsters. Ze zijn slim, nieuwsgierig, actief en dagdieren ipv nacht zoals hamsters.
Een flink grote kooi met voldoende ruimte voor klimmen, rennen en knagen hebben ze echt nodig. Kijk uit waar je de kooi bij in de buurt zet want ze hebben "handjes" en als ze ergens bij kunnen zullen ze het de kooi in trekken.
Ik moest altijd een hangslotje op de kooien doen want die kliksluitingen kregen ze makkelijk door. Maar als ik er was liet ik ze regelmatig los door huis rennen, ze reageerden als ik ze riep..
Ze vonden het altijd fijn om nesten te kunnen bouwen van stro, takjes ed.
Een flink grote kooi met voldoende ruimte voor klimmen, rennen en knagen hebben ze echt nodig. Kijk uit waar je de kooi bij in de buurt zet want ze hebben "handjes" en als ze ergens bij kunnen zullen ze het de kooi in trekken.
Ik moest altijd een hangslotje op de kooien doen want die kliksluitingen kregen ze makkelijk door. Maar als ik er was liet ik ze regelmatig los door huis rennen, ze reageerden als ik ze riep..
Ze vonden het altijd fijn om nesten te kunnen bouwen van stro, takjes ed.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:53
Ze hebben ook een veel grotere kooi nodig he. Minstens vijftig bij tachtig bij tachtig ongeveer (zoals de jenny van ferplast). Veel klimmogelijkheden en liefst tralies, anders wordt de lucht snel slecht. Ratten hebben gevoelige longen. Als ze jong zijn haal je ze het liefst elke dag uit de kooi om ze goed handtam te maken. Geef ze af en toe wat groenten en steek je vinger door tralies om te leren dat ze niet in vingers mogen bijten. Euhm... Ze worden twee a drie jaar. En maak wat huisjes ed, zodat ze zich kunnen verstoppen.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:56
Slecht opgevoedlushcooking schreef: ↑05-08-2017 21:54Een vriend van mij had tamme ratjes als huisdier. Ze stonken en vraten je kleding aan als je stil op de bank zat en ze los rondliepen. Ik ben er geen fan van dus.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:59
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:03
Naja het is in het kort beschreven, ik heb uitleg gehad enzo, we zijn toen weggegaan. Ik heb veel gegoogled etc. En toen terug gegaan om ze te kopen.gizzmo-returns schreef: ↑05-08-2017 21:51Ik vind het niet zo slim dat je je laat ompraten om een beestje te kopen zonder er wat van te weten
On topic
Ik vind ze leuk, maar vond ze wel stinken. Ook werden ze erg groot.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:07
Leuk om jullie reacties te lezen!
Ik heb 2 vrouwtjes. Ze zijn al ietsje ouder maar wel nog jong. Dit komt omdat ze in quarantaine hebben gezeten nadat ze van de fokker afkwamen. Dan wordt er gekeken of ze wel degelijk gezond zijn etc.
Ik probeer vertrouwen te winnen door ze zonnebloempitjes etc te geven uit mn hand. 1tje pakt ze wel aan, de andere nog niet.
Ze oppakken en buiten de kooi zetten " durf" ik nog niet. Vooral door het feit dat ze snel schrikken nog en ook nog niet vol vertrouwen snoepjes van me aannemen.
Ik heb er 2 hangmatjes in hangen tot nu toe maar ze snappen niet goed hoe ze daar moeten komen
Ze klimmen omhoog in de kooi maar gaan er niet inzitten.
Ik heb 2 vrouwtjes. Ze zijn al ietsje ouder maar wel nog jong. Dit komt omdat ze in quarantaine hebben gezeten nadat ze van de fokker afkwamen. Dan wordt er gekeken of ze wel degelijk gezond zijn etc.
Ik probeer vertrouwen te winnen door ze zonnebloempitjes etc te geven uit mn hand. 1tje pakt ze wel aan, de andere nog niet.
Ze oppakken en buiten de kooi zetten " durf" ik nog niet. Vooral door het feit dat ze snel schrikken nog en ook nog niet vol vertrouwen snoepjes van me aannemen.
Ik heb er 2 hangmatjes in hangen tot nu toe maar ze snappen niet goed hoe ze daar moeten komen
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:18
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:20
Ze zijn liever, slimmer en hechten zich heel erg aan hun eigenaarDeeeemilove schreef: ↑05-08-2017 22:19Waarom vinden jullie ze leuker dan hamsters? Dat vraag ik me wel af haha.
Internagelaktisch
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:27
Ratten zijn en stuk ondernemender, maar vooral het feit dat hamsters nachtdieren zijn maakt dat ik ze nooit meer als huisdier zou willen. Mijn broer had ze en toen hij uit huis ging "erfde" ik ze, en waar ik van de rat alleen maar eens wakker werd omdat hij even ging drinken moesten de hamsters elke nacht de kooi verbouwen.
En als ik er overdag mee wilde spelen sliepen ze vaak.
En als ik er overdag mee wilde spelen sliepen ze vaak.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:29
O ja, die ratten waren ook echt schootbeestjes. Of nou, meer mouwbeestjes. Ze vonden het bijna allemaal heel fijn om in de ouw bij mijn onderarm te bungelen, of in mijn nek of op schoot te zitten en geaaid te worden. Dat soort aandacht liet de hamsters echt koud. Het leukste aan de hamsters vond ik om een spoor van voer neer te leggen, want hij dan in die wangzakken ging doen
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:40
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:44
Nou.. dan houden ze hun kooi toch echt niet goed genoeg schoon of gebruiken ze verkeerde bodem bedekking. Ik doe m'n kooi om de dag en mijn huis stinkt niet. Ik vraag het net nog aan m'n zusje
Internagelaktisch
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:52
Je neemt het te letterlijk wat er staat denk ik. Ik heb wel eerst research etc gedaan op internet erover en aangezien ik wel hamsters heb gehad wist ik al wel het een en ander over knaag dieren. Ooit moet de eerste keer zijn, en dat is nu met de ratten. Misschien dat ik over een paar maanden wel zeg, nou geen hamsters meer, ik wil alleen maar ratten.patchouli_ schreef: ↑05-08-2017 22:40Je hebt de gok genomen om dan maar ratten te nemen?
Ratjes vragen veel aandacht, en om ze 'leuk' te maken moet je er veel tijd in steken.
Net als honden, ze weten het allemaal niet vanzelf, je moet het ze leren. En daar moet je tijd en energie in steken.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:00
Ik heb ook sinds kort jonge ratjes, ze zijn leuk! Slimme en nieuwgierige beestjes en ze leren heel snel. Ik heb 2 vrouwtjes, in een hele grote kooi van 1.50 hoog. Ze stinken niet, maakt wel uit wat voor materiaal je in de kooi gebruikt denk ik.
We veranderen de inrichting van de kooi elke week een beetje, dan hebben ze weer iets nieuws om te onderzoeken. Is ook zo grappig om te zien hoe ze zich dan weer op de nieuwe dingen storten.
Ze hebben veel aandacht nodig, komen ook naar je toe en gaan op mijn schouder zitten. Ze laten ook duidelijk merken als ze bij je willen zijn. Het bijten in dingen valt heel erg mee, eentje doet dat niet, de ander af en toe. Die moet je in de gaten houden, als ze zo'n bui heeft.
Af en toe plassen ze wel als ze uit de kooi zijn, als iemand tips heeft hoe ze dat af te leren, graag!
We veranderen de inrichting van de kooi elke week een beetje, dan hebben ze weer iets nieuws om te onderzoeken. Is ook zo grappig om te zien hoe ze zich dan weer op de nieuwe dingen storten.
Ze hebben veel aandacht nodig, komen ook naar je toe en gaan op mijn schouder zitten. Ze laten ook duidelijk merken als ze bij je willen zijn. Het bijten in dingen valt heel erg mee, eentje doet dat niet, de ander af en toe. Die moet je in de gaten houden, als ze zo'n bui heeft.
Af en toe plassen ze wel als ze uit de kooi zijn, als iemand tips heeft hoe ze dat af te leren, graag!