Ratten als huisdier.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:46
Hoi!
Ik zag geen dieren deel dus ik dacht dat het hierbij het beste paste.
Ik heb altijd meerdere hamsters gehad met veel plezier. Nu heb ik mij in de dierenwinkel laten ompraten en heb ik 2 ratjes gekocht. Ik heb ze nu een 1.5 dag.
Ik wou graag meer tips of ervaringen oid weten van jullie die ratjes als huisdieren hebben?!
Ik liet mij eigenlijk vooral ompraten om het feit dat ik heb gelezen en gehoord dat ze leuker zijn dan hamsters en je er "meer mee kan" etc. Dus ik had de wilde gok genomen en heb nu dus 2 ratjes.
Ik zag geen dieren deel dus ik dacht dat het hierbij het beste paste.
Ik heb altijd meerdere hamsters gehad met veel plezier. Nu heb ik mij in de dierenwinkel laten ompraten en heb ik 2 ratjes gekocht. Ik heb ze nu een 1.5 dag.
Ik wou graag meer tips of ervaringen oid weten van jullie die ratjes als huisdieren hebben?!
Ik liet mij eigenlijk vooral ompraten om het feit dat ik heb gelezen en gehoord dat ze leuker zijn dan hamsters en je er "meer mee kan" etc. Dus ik had de wilde gok genomen en heb nu dus 2 ratjes.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:01
Maar je hebt deze ratten toch al?Deeeemilove schreef: ↑05-08-2017 22:52Je neemt het te letterlijk wat er staat denk ik. Ik heb wel eerst research etc gedaan op internet erover en aangezien ik wel hamsters heb gehad wist ik al wel het een en ander over knaag dieren. Ooit moet de eerste keer zijn, en dat is nu met de ratten. Misschien dat ik over een paar maanden wel zeg, nou geen hamsters meer, ik wil alleen maar ratten.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:24
Je weet het dus allemaal al prima.Deeeemilove schreef: ↑05-08-2017 22:52Je neemt het te letterlijk wat er staat denk ik. Ik heb wel eerst research etc gedaan op internet erover en aangezien ik wel hamsters heb gehad wist ik al wel het een en ander over knaag dieren. Ooit moet de eerste keer zijn, en dat is nu met de ratten. Misschien dat ik over een paar maanden wel zeg, nou geen hamsters meer, ik wil alleen maar ratten.
Succes er mee.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:25
Ik heb nu een paar jaar ratten gehad. Daarvoor had ik een hamster en ratten zijn inderdaad veel meer mensgericht. Mijn dwerghamster wilde alleen maar ontsnappen. Ook zijn ratten heel slim en na een tijdje kun je ook duidelijk emoties bij ze herkennen, zoals dat ze soms heel blij worden als je oppakt. Of dat ze blij 'hupsen' bij losloop tijd. Het is leuk om nieuwe dingen te introduceren en ze slim aan het werk te zien.
Maar als mijn ratten overleden zijn ga ik geen nieuwe meer nemen. Ze gaan dood rond de 2-3 jaar en vrijwel nooit op een makkelijke manier. Of je moet ze inslapen, ze overlijden tijdens een operatie. Ik heb maar weinig meegemaakt dat ze vredig in hun slaap overleden. Tumoren kunnen heel naar zijn en de rat benauwd maken, ze hebben gevoelige longen en hebben soms medicijnen nodig. Per rat ben ik vaak wel 100-200 euro kwijt aant de dierenarts. De duurste rat maar liefst 500 euro. Ik vind wel dat je de plicht hebt om de ratten naar de dierenarts te brengen.. (er zijn ook mensen die de tumor maar laten groeien en groeien uit kostenbesparing).
Hou de gezondheid van je rat dus goed in de gaten. Tot die tijd veel plezier van je ratjes en lees je in op het internet.
Maar als mijn ratten overleden zijn ga ik geen nieuwe meer nemen. Ze gaan dood rond de 2-3 jaar en vrijwel nooit op een makkelijke manier. Of je moet ze inslapen, ze overlijden tijdens een operatie. Ik heb maar weinig meegemaakt dat ze vredig in hun slaap overleden. Tumoren kunnen heel naar zijn en de rat benauwd maken, ze hebben gevoelige longen en hebben soms medicijnen nodig. Per rat ben ik vaak wel 100-200 euro kwijt aant de dierenarts. De duurste rat maar liefst 500 euro. Ik vind wel dat je de plicht hebt om de ratten naar de dierenarts te brengen.. (er zijn ook mensen die de tumor maar laten groeien en groeien uit kostenbesparing).
Hou de gezondheid van je rat dus goed in de gaten. Tot die tijd veel plezier van je ratjes en lees je in op het internet.
zondag 6 augustus 2017 om 00:09
Ik heb de ratten pas gekocht na mijn research. Als dat is wat je bedoeld. En ik maak nu eigenlijk gewoon een algemeen ratten topic aan voor iedereen.
zondag 6 augustus 2017 om 00:09
Ik heb zelf ratten als huisdier gehad en ik vind ze superleuk! Ze zijn gezellig, hechten zich aan je, herkennen je echt en ze zijn echt heel slim. Die van mij vonden het ook leuk om in m'n mouw bij m'n onderarm te bivakkeren en lekker op m'n schouder mee te gaan door t huis.
Ik vind het raar om te lezen dat mensen ze vinden stinken. Wij hadden van die papiersnippers (die je door de shredder) heen haalt) en ze stonken absoluut niet.
Sterker nog, als ik geknuffeld had met ze gingen ze zich eerst 3 kwartier zitten wassen :')
Ik vind het raar om te lezen dat mensen ze vinden stinken. Wij hadden van die papiersnippers (die je door de shredder) heen haalt) en ze stonken absoluut niet.
Sterker nog, als ik geknuffeld had met ze gingen ze zich eerst 3 kwartier zitten wassen :')
zondag 6 augustus 2017 om 09:59
Ratten zijn zeker leuk, en intelligent. Ze kunnen hun naam leren en komen dan als je ze roept. Maar zoals iemand eerder zei, oud worden doen ze niet. Ze krijgen altijd kanker. Als ze 4 worden dan zijn ze oeroud. Ik hoop dat je ze wel een leuke grote ruimte kunt geven waar ze een beetje geprikkeld worden. Juist omdat ze zo intelligent zijn. Al koop je maar een oude kast bij de kringloop met gaas ervoor. Dan kun je ze meerdere etages geven. En veel speeltjes er in natuurlijk.
zondag 6 augustus 2017 om 10:19
En zijn trouwens ook een aantal rattenfora. Maar hier ben ik nooit lang gebleven omdat het echt kliekjes zijn waar je bijna niet tussenkomt. Daarnaast ben ik 100% voor goed voor je dieren zorgen maar daar vond ik de statements soms wat overdreven. Ik blijf ze wel als dieren zien zeg maar.
Ik maak de kooi elke week schoon. Pas als ik het langer verzuim gaat het stinken. Hangmatjes in de was etc.
Ik maak de kooi elke week schoon. Pas als ik het langer verzuim gaat het stinken. Hangmatjes in de was etc.
zondag 6 augustus 2017 om 10:44
Ik had ook al op internet gekeken maar ik zag weinig "leuks" om het zo te noemen. Vandaar dat ik een beetje een algemeen topic hier wilde maken.Fishie44 schreef: ↑06-08-2017 10:19En zijn trouwens ook een aantal rattenfora. Maar hier ben ik nooit lang gebleven omdat het echt kliekjes zijn waar je bijna niet tussenkomt. Daarnaast ben ik 100% voor goed voor je dieren zorgen maar daar vond ik de statements soms wat overdreven. Ik blijf ze wel als dieren zien zeg maar.
zondag 6 augustus 2017 om 11:30
Leuk, ratjes! Welke bodembedekking heb je? Dit moet stofvrij zijn, vanwege hun gevoelige longen.
Zindelijk maken ging bij mij supermakkelijk, ik heb een bakje neergezet als wc en daar de eerste dag steeds hun keutels in gedaan. Ik gebruikte gewoon dezelfde bodembedekking als in de kooi. De tweede dag waren ze al zindelijk.
Zindelijk maken ging bij mij supermakkelijk, ik heb een bakje neergezet als wc en daar de eerste dag steeds hun keutels in gedaan. Ik gebruikte gewoon dezelfde bodembedekking als in de kooi. De tweede dag waren ze al zindelijk.
zondag 6 augustus 2017 om 12:42
Ik heb als bodembedekking back 2 nature (?) als ik het goed zeg.knolselder schreef: ↑06-08-2017 12:03zoals Harissa zegt: stofvrije bodembedekking.
Kocht ik vroeger ook voor de cavia's van mijn dochter.
Geniet van je ratjes!
Mag ik vragen of je al namen hebt?
Ze heten Bailey en Dexter. Ookal zijn het 2 vrouwen :') ik vond de namen leuk.
maandag 7 augustus 2017 om 00:36
Wij zoeken nog een nieuw adres voor onze drie damesMoonshine1984 schreef: ↑06-08-2017 15:21Ik ben een enorme dierenvriend maar vond ratten altijd naar en eng. Tot nu, wauw m'n mening is enorm veranderd na het lezen van dit topic. Nooit geweten dat ratten zo sociaal en mensgericht zijn.
Geweldig![]()
maandag 7 augustus 2017 om 07:05
Ik heb vroeger eens een ratje gehad, Pieter
Hij was zo leuk!! Ik liet hem altijd los lopen in mijn kamer en als ik TV keek dan kwam hij gezellig bij mij zitten en knuffelen. Viel hij tegen mij aan in slaap en moest ik zijn buikje kriebelen. Hij maakte ook een holletje onder mijn bed, waarbij hij tampons uit mijn tas jatte. Vond ik de omhulsels in een stapeltje en van de tampons zelf had hij een soort bedje gemaakt. Zo grappig.
Zijn kooitje kreeg hij ook zelf open, haha.
Pieter is ruim 4 geworden en ik denk nog heel vaak aan hem. Geweldig beest. Hartstikke slim en sociaal.
Hij was zo leuk!! Ik liet hem altijd los lopen in mijn kamer en als ik TV keek dan kwam hij gezellig bij mij zitten en knuffelen. Viel hij tegen mij aan in slaap en moest ik zijn buikje kriebelen. Hij maakte ook een holletje onder mijn bed, waarbij hij tampons uit mijn tas jatte. Vond ik de omhulsels in een stapeltje en van de tampons zelf had hij een soort bedje gemaakt. Zo grappig.
Zijn kooitje kreeg hij ook zelf open, haha.
Pieter is ruim 4 geworden en ik denk nog heel vaak aan hem. Geweldig beest. Hartstikke slim en sociaal.
maandag 7 augustus 2017 om 20:22
Heeft er hier iemand ervaring met een ratten ren of een ratten tuigje oid?
Ik heb de ratjes net 1 voor 1 op mijn bed gehad maar ze zijn nogal snel en omdat ze nog niet heel tam en gewend zijn, wil ik ze niet verder loslaten op dit moment ( met het gevaar ze niet meer te kunnen pakken).
Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met een van bovenstaande zodat ze gewoon los hun eigen gang kunnen gaan?
Ik heb de ratjes net 1 voor 1 op mijn bed gehad maar ze zijn nogal snel en omdat ze nog niet heel tam en gewend zijn, wil ik ze niet verder loslaten op dit moment ( met het gevaar ze niet meer te kunnen pakken).
Mijn vraag is dus of iemand ervaring heeft met een van bovenstaande zodat ze gewoon los hun eigen gang kunnen gaan?
maandag 4 september 2017 om 17:46
@deemilove mag je hier webshops neerzetten? Ik koop altijd speeltjes en eten bij een specifieke webshop 'iets met hangmatjes'. Daar hebben ze relatief goedkope speeltjes, sowieso zou ik nooits iets qua speeltjes in de dierenwinkel kopen dat is echt te duur. Mijn moeder maakt gelukkig mijn hangmatjes dat scheelt ook. Speeltjes voor vogels zijn vaak ook geschikt om te klimmen.
Vroeger kocht ik ook voer in de dierenwinkel, maar dat voer is vaak niet zo goed. Dan staat er bijvoorbeeld mouse/rat maar dan weet je al dat het geen goed voer is want ratten hebben een andere voedingsbehoefte dan muizen.
Een ander voordeel van het rattenvoer wat ik bestel (andere webshops leveren het misschien ook wel) is dat ze alles opeten. Bij het dierenvoer in de winkel was de helft gevult met zaadjes die zij niet aten (dan kun je een kwart van de zak weggooien). Bij dit voer blijven alleen de restjes/schillen over. Het scheelt in ieder geval veel geld, ik koop het dan in een bulk en bewaar het in een plastic afsluitbare kist.
Ik geef er wel vaak verse groente bij. Dat raden ze aan omdat in het fabrieksvoer vitaminen zijn bijgevoegd. Daarnaast heb ik een soort vitamineoplosmiddel voor in het water. Maargoed misschien verwen ik ze teveel haha.
Vroeger kocht ik ook voer in de dierenwinkel, maar dat voer is vaak niet zo goed. Dan staat er bijvoorbeeld mouse/rat maar dan weet je al dat het geen goed voer is want ratten hebben een andere voedingsbehoefte dan muizen.
Een ander voordeel van het rattenvoer wat ik bestel (andere webshops leveren het misschien ook wel) is dat ze alles opeten. Bij het dierenvoer in de winkel was de helft gevult met zaadjes die zij niet aten (dan kun je een kwart van de zak weggooien). Bij dit voer blijven alleen de restjes/schillen over. Het scheelt in ieder geval veel geld, ik koop het dan in een bulk en bewaar het in een plastic afsluitbare kist.
Ik geef er wel vaak verse groente bij. Dat raden ze aan omdat in het fabrieksvoer vitaminen zijn bijgevoegd. Daarnaast heb ik een soort vitamineoplosmiddel voor in het water. Maargoed misschien verwen ik ze teveel haha.
maandag 4 september 2017 om 18:06
Het is hangmatjesenzo.nl en op petsplace heb ik de kooi gekocht. Ik zou echt niet heel veel geld uitgeven aan speeltjes hoor, wat wel echt een aanrader is zijn de 'sputniks'. Daar zijn alle ratten fan van. Verder gooi ik vaak grotere dozen in de kooi zoals schoenendozen met een gat erin als deur. Die doen het ook altijx goed.