Lijf & Lijn alle pijlers

Koolhydraatarmdieet, wel of niet gezond?

28-07-2017 07:56 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op een Facebook pagina over afvallen en je beter voelen dmv koolhydraatarm eten. Ook heb ik via via een boek met weekmenu's. Het lijkt ideaal. Lekker eten, afvallen en je goed en fit voelen.
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.

Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.

Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?
Gewoon normaal eten en bewegen. Ik ben nog steeds op gezond gewicht nadat ik meer dan 30 kilo ben afgevallen. Dus geen reep chocola op een avond of zakken chips. Opletten wat je naar binnen schuift.
En vooral sporten bewegen.
Blondie456 schreef:
06-08-2017 10:01
Als ik wat af moet vallen doe ik ook een koolhydraat arm dieet. Ik eet dan ook best veel vetten. Als ik dat niet doe kan ik moeilijk naar de wc. Wat raar is bij mij is dat wanneer ik fruit eet ik niet meer af val maar wijn in het weekend maakt niet uit. Ook niet na een feest als ik best veel wijn heb gedronken.
Hier ook. Daarom eet ik voldoende fruit anders merk ik dat ook aan mijn stoelgang. En heeft geen invloed op het afvallen. Ik heb het met alcohol juist wel, dan stagneert het afvallen. Kun je toch merken dat per persoon verschilt.
Bitterbleu schreef:
06-08-2017 12:39
Hier ook. Daarom eet ik voldoende fruit anders merk ik dat ook aan mijn stoelgang. En heeft geen invloed op het afvallen. Ik heb het met alcohol juist wel, dan stagneert het afvallen. Kun je toch merken dat per persoon verschilt.
Ja inderdaad haha. Ik ben blij dat ik het met fruit heb want dat laat ik liever staan dan mijn wijntje.
NeNeLeakes schreef:
06-08-2017 10:52
Gewoon normaal eten en bewegen. Ik ben nog steeds op gezond gewicht nadat ik meer dan 30 kilo ben afgevallen. Dus geen reep chocola op een avond of zakken chips. Opletten wat je naar binnen schuift.
En toch ben ik van mening dat het per persoon verschilt. Hiervoor al ik veel koolhydraten, dus havermout in de ochtend, vezelrijke crackers met de lunch en 's avonds groenten en vlees, vis of kip. Als ik dan 's avonds op de weegschaal ging staan had ik een vetpercentage tussen 27 en 29. Nu schommel ik tussen de 22 en 23 terwijl ik meer vetten eet. Maar inderdaad, chocola, koek en chips en dat soort troep is voor mij ook killing. :)
shisha schreef:
06-08-2017 10:37
leververvetting en vet rondom de organen is meestal het gevolg van overmatig alcohol drinken of het gevolg van het metabool syndroom.

Het metabool syndroom ontstaat juist door te veel suikers in het dieet en te weinig goede vetten zoals in vette vis en eieren. En door het eten van te veel transvetten.

Transvetten zijn voornamelijk de plantaardige oliën die gedeeltelijk gehard zijn en op industriële wijze door mensen zijn gemaakt. Deze zijn erg ongezond: https://drogespieren.nl/gezondheid/tran ... -vermijden
Aha, weer een stukje wijzer. Transvetten is m.i. het vergif in onze voeding. Dat is zo verschrikkelijk slecht. Als ik een keer iets eet waar dat in zit kies ik heel bewust, dan moet ik er heel erg zin in hebben (b.v. een roze koek (mijn guilty pleasure) :proud:
Wat ik trouwens wel heb, als ik op deze manier eet, dus minder koolhydraten ben ik altijd erger ongesteld. Hoe zou dat komen? :O
NeNeLeakes schreef:
06-08-2017 10:57
En vooral sporten bewegen.
Het effect van minder eten is vele malen groter dan het effect van sporten.
Door te sporten kun je wat meer blijven eten, waardoor afvallen hopelijk wat gemakkelijker gaat.
Maar veel mensen die (meer) gaan sporten gaan toch wat meer eten, omdat ze door het sporten meer honger krijgen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
06-08-2017 13:20
Het effect van minder eten is vele malen groter dan het effect van sporten.
Door te sporten kun je wat meer blijven eten, waardoor afvallen hopelijk wat gemakkelijker gaat.
Maar veel mensen die (meer) gaan sporten gaan toch wat meer eten, omdat ze door het sporten meer honger krijgen.
Ik eet echt niet meer dan voorheen. Ik sport om mijn lichaam strak te krijgen. Wat gelukkig het geval is. Om af te vallen is de juiste voeding belangerijk en erbij bewegen.
Hier hele nuchtere informatie over afvallen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/25/ki ... t-a1542888

Sporten is dus vooral wel goed omdat je dan minder spieren verliest bij het afvallen. Maar dus niet jezelf gaan belonen na het sporten, dan helpt het weer niet ;).

Ik woon in de Randstad tussen de hoger opgeleiden, nogal dieethype-gevoelig publiek dus. Hele volkstammen die een tijd geen brood en pasta meer aten en je met glinsterende ogen vertelden dat ze zich 'nog nooit zo energiek' hebben gevoeld. Nu is de hype voorbij en eten ze weer brood en pasta en ik geloof niet dat ze allemaal de hele dag op bed liggen vanwege gebrek aan energie.
S-Meds schreef:
28-07-2017 13:52
klopt helemaal. Dit is gewoon een feit, wetenschappelijk nog nooit weerlegd
Mensen draaien er hun hand niet voor om de wet van behoud van energie even weg te googelen.
Even een update over hoe het nu gaat.
Ben zo'n 3 weken bezig met koolhydraatarm eten. De eerste week viel ik bijna 4 kilo af. Maar na 1x patat eten zaten er weer 2 bij :mrgreen:
Oftewel; vocht.
Daarna niets meer afgevallen. Ondanks de weinige koolhydraten en suikers.
Ik voel me wel erg goed. Geen opgeblazen gevoel of suiker pieken en dalen.
Maar ja, ik wil graag nog wat afvallen.
Ik denk dat ik nog even zo door ga met af en toe wel koolhydraten in de vorm van havermout, zilvervliesrijst en vezelrijke pasta. Want dat is wat ik normaal ook eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven