Koolhydraatarmdieet, wel of niet gezond?
vrijdag 28 juli 2017 om 07:56
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op een Facebook pagina over afvallen en je beter voelen dmv koolhydraatarm eten. Ook heb ik via via een boek met weekmenu's. Het lijkt ideaal. Lekker eten, afvallen en je goed en fit voelen.
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.
Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.
Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.
Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.
Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?
vrijdag 28 juli 2017 om 10:21
Waarom zo'n haast? Je nieuwe gewicht is voor de rest van je leven (toch?), dus waarom moet het in korte tijd af zijn? Ik had anderhalf jaar nodig voor 25 kilo. Op die manier had ik wel meteen een eetpatroon te pakken dat ik op de lange termijn vol kan houden...Taralina schreef: ↑28-07-2017 10:12Ik eet nu een tijdje koolhydraatarm, omdat ik er mee af wil vallen en daarna een aantal dagen in de week mee door wil gaan om op gewicht te blijven.
Maar ik moet zeggen dat het afvallen wel langzaam gaat bij mij, helaas niet de 2kg per week die je overal leest. Ik ben nu bijna 4 weken bezig en pas 3kg afgevallen![]()
Ik geloof niet meer in sprookjes.
vrijdag 28 juli 2017 om 10:41
Met deze hele post sla je wat mij betreft de plank mis. En je laatste zin is wel erg neerbuigend.clemance schreef: ↑28-07-2017 10:07Dat is een ontzettend achterhaalde gedachte (gelukkig!):
Calorieën-in en calorieën-uit tellen heeft geen zin, 3 hoofdredenen:
Calorieën-uit zijn belachelijk moeilijk te meten:
De stofwisseling en andere lichaamsactiviteiten zijn per persoon zo verschillend en wisselend dat het zinloos is om te denken in energieverbruik als “Ik fiets een half uur en dan verbrand ik xxx calorieën”.
Het is onmogelijk om te weten wat er tussen calorieën-in en calorieën-uit precies gebeurt
Het lichaam verwerkt geen “calorieën”. Het breekt moleculen af en metaboliseert ze voor energie en lichaamsprocessen. Afhankelijk van de huidige toestand – o.a. de voedingssamenstelling en de mate van stress (lichamelijke en geestelijke) – wijzigt het lichaam de huidige ‘staat’ door de hormonen input aan te passen. Wat er precies met een bepaald molecuul is niet nauwkeurig te voorspellen. Niet alleen voeding is van belang, maar ook de mate waarin je stress ervaart (en er mee omgaat) en je darmflora zijn bepalende factoren.
Er zijn vele processen die van invloed zijn in de mate waarin je lichaam voeding in calorieën omzet.
Zoals de afgifte van een veel te hoge dosis vet-producerende hormoon insuline (=hyperinsulinemie) bij een voeding gekenmerkt door veel en vaak koolhydraatrijke producten als brood, pasta, pizza, frisdranken snoep, (ontbijt)koek en chips.
Verdiep je maar eens, er gaat een wereld voor je open.
Ik heb me er namelijk juist enorm in verdiept, maar dan wel in de wetenschappelijke onderbouwing van al die voedingshypes die we nu hebben.
En dan blijkt dat al jouw beweringen geen enkele wetenschappelijke onderbouwing hebben, behalve dat nog steeds overeind staat dat als je meer calorieën binnen krijgt dan je verbruikt, dan kom je aan. En andersom dus.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 28 juli 2017 om 11:00
vrijdag 28 juli 2017 om 11:01
Je hoeft helemaal niet veel vet te eten.
Ik vind het heerlijk en makkelijk.
Lekker veel geroerbakte groente en nog wat rauwe groente, b.v. rode puntpaprika en dan met gebakken champignons en uitjes, knoflook en een lekker stukje kip. Ik mis de rijst of aardappelen echt niet meer. Of curry met bloemkool.
Tussen de middag een eitje met tomaatjes of kaas met wat rauwkost of sardientjes of makreel.
Allemaal supergezond.
Meer dan een kilo per week afvallen is niet goed. Een kilo is best erg veel. Pak maar eens een kilo suiker.
Ik vind het heerlijk en makkelijk.
Lekker veel geroerbakte groente en nog wat rauwe groente, b.v. rode puntpaprika en dan met gebakken champignons en uitjes, knoflook en een lekker stukje kip. Ik mis de rijst of aardappelen echt niet meer. Of curry met bloemkool.
Tussen de middag een eitje met tomaatjes of kaas met wat rauwkost of sardientjes of makreel.
Allemaal supergezond.
Meer dan een kilo per week afvallen is niet goed. Een kilo is best erg veel. Pak maar eens een kilo suiker.

vrijdag 28 juli 2017 om 11:02
Insuline remt de vetverbranding. Dus insuline produceert zelf geen vet.clemance schreef: ↑28-07-2017 10:07Zoals de afgifte van een veel te hoge dosis vet-producerende hormoon insuline (=hyperinsulinemie) bij een voeding gekenmerkt door veel en vaak koolhydraatrijke producten als brood, pasta, pizza, frisdranken snoep, (ontbijt)koek en chips.
Verdiep je maar eens, er gaat een wereld voor je open.

vrijdag 28 juli 2017 om 11:05
Ik heb vorig jaar insulineresistentie ontwikkeld. Het lange verhaal ga ik je besparen, het komt er gewoon op neer dat ik vanaf die diagnose ben beginnen leven als een diabeet. Ik wilde écht niet dat die insulineresistentie zou evolueren naar diabetes.
Ik ben volledig suikervrij gaan eten (let wel, enkel geraffineerde suikers heb ik geschrapt, de natuurlijke at en eet ik nog wel) en koolhydraatarm. Wat een verschil!
Ik voel me beter, energieker én ben behoorlijk wat kilo's kwijt. Als ik nu iets van zoetigheid eet (een stuk taart of wat snoep) krijg ik meteen buikpijn en voel ik me slecht. Die geraffineerde suikers heb je niet nodig, goede koolhydraten wel.
Ik probeer nu heel bewust te eten. Ik ga steeds voor de donkere versie van eten (volkoren of speltbrood, sobanoedels,...) idpv wit, ik eet nog steeds 4 à 5 stukken fruit per dag, eet zo veel groenten als ik wil, etc. 's Ochtends eet ik zelfgemaakte granola of havermout,... Ik bekijk het niet als een dieet want ik eet nog steeds alles wat ik graag eet en zou moeten eten.
Ik ben volledig suikervrij gaan eten (let wel, enkel geraffineerde suikers heb ik geschrapt, de natuurlijke at en eet ik nog wel) en koolhydraatarm. Wat een verschil!
Ik voel me beter, energieker én ben behoorlijk wat kilo's kwijt. Als ik nu iets van zoetigheid eet (een stuk taart of wat snoep) krijg ik meteen buikpijn en voel ik me slecht. Die geraffineerde suikers heb je niet nodig, goede koolhydraten wel.
Ik probeer nu heel bewust te eten. Ik ga steeds voor de donkere versie van eten (volkoren of speltbrood, sobanoedels,...) idpv wit, ik eet nog steeds 4 à 5 stukken fruit per dag, eet zo veel groenten als ik wil, etc. 's Ochtends eet ik zelfgemaakte granola of havermout,... Ik bekijk het niet als een dieet want ik eet nog steeds alles wat ik graag eet en zou moeten eten.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:09
Ik denk dat bijna alle diëten wel werken. Waarom? Omdat men dan bewust met voeding bezig is en (evt. onbewust) minder eet. Het gaat vaak mis wanneer mensen 'klaar' zijn met het dieet en hun oude levensstijl weer oppakken. Want die levensstijl zorgde ervoor dat je aankwam en dat zal nu dus weer zijn. Wil je blijvend afvallen kun je veel beter wat (kleine) veranderingen maken in je levensstijl. Dan gaat het afvallen langzamer, maar kun je het daarna wel beter volhouden. Je moet het dan dus ook niet zien als dieet.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:23
Je krijgt al aardig wat vet binnen bij zo'n dieet, dus vetarm is ook niet de juiste omschrijving. Maar ik ben me niet te buiten gegaan aan kaas of bacon oid. Volgens mij is het ook niet de strekking van de meeste koolhydraatarme diëten om veel vetten te eten, Atkins uitgezonderd. Uiteraard heb je wel vetten nodig, en die heb ik ook zeker wel binnengekregen, maar daarbovenop eet ik toch liever dingen met meer voedingswaarde.
vrijdag 28 juli 2017 om 11:49
amby schreef: ↑28-07-2017 11:23Je krijgt al aardig wat vet binnen bij zo'n dieet, dus vetarm is ook niet de juiste omschrijving. Maar ik ben me niet te buiten gegaan aan kaas of bacon oid. Volgens mij is het ook niet de strekking van de meeste koolhydraatarme diëten om veel vetten te eten, Atkins uitgezonderd. Uiteraard heb je wel vetten nodig, en die heb ik ook zeker wel binnengekregen, maar daarbovenop eet ik toch liever dingen met meer voedingswaarde.
Er zijn dietistes die het 'eet meer vet'-principe aanhangen. Uiteraard worden dan de goede vetten bedoeld, dus bijv. walnotenolie, noten, ongezoete slagroom (bijv. in de koffie), roomboter, mayonaise (!!), volle zuivelprodukten en dat alles zorgt voor verzadiging. Je mag bij dit eetpatroon onbeperkt calorieën innemen, maar het is wél de bedoeling dat je de KH's zoveel mogelijk haalt uit laag KH-fruit, KH-arm brood en verder veel groenten. De theorie erachter is dat je door de snellere verzadiging tóch genoeg hebt aan max. 2000 calo's per dag.
Ik heb dit een paar maanden geprobeerd. In combi met flink wandelen vóór het ontbijt, zodat je lichaam noodgedwongen overgaat tot vetverbranding. Moet er nog bij vertellen dat ik glucose-intolerant ben (= prediabetes). Helaas heeft dit bij mij niet tot het gewenste resultaat geleid. De verzadiging bleef uit en ik had áltijd 'honger'. Dus dan eet je tóch meer dan dat je verbrandt. Doordat ik zo'n 15-20 jaar amper vet at vermoed ik dat mijn lijf er tóch anders op reageerde. Hoe dan ook .. het principe achter het geheel klinkt logisch en er zijn echt mensen die met dit eetpatroon afvallen en/of van hun insulinemedicijnen afkomen (of er niet aan hoeven te beginnen), maar in mijn geval leverde het helaas niets op. Tóch denk ik dat het voor 'gezonde' mensen het proberen waard is.
vrijdag 28 juli 2017 om 12:20
Ik lees het idd neerbuigend, omdat het uitgaat van het idee dat ik er niet veel van af weet.
Na jarenlang jojo-en en steeds meer overgewicht weet ik juist heel goed wat werkt en wat niet en wat de laatste wetenschappelijke inzichten zijn.
Die zijn niet rooskleurig voor mensen met fors overgewicht, maar steeds zijn er wel weer van die hypes waardoor mensen het idee houden dat ze toch echt heus wel van hun overtollige kilo's af kunnen komen.
En dat lukt in eerste instantie ook.
En tegen dat die kilo's er (met rente) weer aanzitten is er weer een nieuwe hype. En zo blijven mensen jojo-en.
Dan heb ik het niet over een paar kilo (maximaal 10 ongeveer), maar over (veel) meer.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

vrijdag 28 juli 2017 om 12:25
Van wie mag dat?
Vet is zeker niet de vijand, ook net als koolhydraten zeker maar beperkt nodig.
Niet alle vetten zijn even gezond of nodig. Dus een beetje opletten welke vetten en hoeveel je in je mond stopt kan ook geen kwaad.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 28-07-2017 12:26
0.25% gewijzigd
vrijdag 28 juli 2017 om 12:25
ik denk inderdaad dat het zo werktchocolol schreef: ↑28-07-2017 11:09Ik denk dat bijna alle diëten wel werken. Waarom? Omdat men dan bewust met voeding bezig is en (evt. onbewust) minder eet. Het gaat vaak mis wanneer mensen 'klaar' zijn met het dieet en hun oude levensstijl weer oppakken. Want die levensstijl zorgde ervoor dat je aankwam en dat zal nu dus weer zijn. Wil je blijvend afvallen kun je veel beter wat (kleine) veranderingen maken in je levensstijl. Dan gaat het afvallen langzamer, maar kun je het daarna wel beter volhouden. Je moet het dan dus ook niet zien als dieet.

vrijdag 28 juli 2017 om 12:34
Nou er zijn al meerder onderzoeken gedaan naar jojo-en en dat ligt ook heel vaak niet aan het weer te veel of slecht eten. Maar dat je lichaam gewend is geraakt aan de lage inname en dat je eigenlijk nooit meer van zo'n crashdieet af kan wijken. Omdat je zelfs met een gezond maar iets meer eten daarna gewoon weer aankomt.Blondie456 schreef: ↑28-07-2017 12:30Dat mensen weer aankomen en zelfs nog meer wegen dan voordat ze aan een dieet begonnen ligt echt aan hen zelf hoor. Jojo-en komt omdat ze hun oude eetgewoonten weer opgepakt hebben. Je kunt wel voor altijd slank blijven maar dat vergt wel discipline.
Zeker bij mensen die af en aan crashdieten doen, je 'metabool' gaat er van kapot. Soms zelfs voor altijd.

vrijdag 28 juli 2017 om 12:39
Dat geloof ik gelijk hoor dat dit bij sommige mensen is maar ik blijf er bij dat het bij veruit de meeste mensen aan gebrek aan discipline ligt en dat geven veel mensen ook gewoon toe.Fee-de-Goede schreef: ↑28-07-2017 12:34Nou er zijn al meerder onderzoeken gedaan naar jojo-en en dat ligt ook heel vaak niet aan het weer te veel of slecht eten. Maar dat je lichaam gewend is geraakt aan de lage inname en dat je eigenlijk nooit meer van zo'n crashdieet af kan wijken. Omdat je zelfs met een gezond maar iets meer eten daarna gewoon weer aankomt.
Zeker bij mensen die af en aan crashdieten doen, je 'metabool' gaat er van kapot. Soms zelfs voor altijd.

vrijdag 28 juli 2017 om 12:41
Ik denk daar iets genuanceerder over.Blondie456 schreef: ↑28-07-2017 12:39Dat geloof ik gelijk hoor dat dit bij sommige mensen is maar ik blijf er bij dat het bij veruit de meeste mensen aan gebrek aan discipline ligt en dat geven veel mensen ook gewoon toe.

vrijdag 28 juli 2017 om 12:56
Ik geloof meer in routine dan in discipline.
Wie fors overgewicht heeft, heeft zichzelf verkeerde eet- en leefgewoontes aangeleerd. Wanneer je begint aan een dieet wat je ervaart als een straf (of 'levenslang', zoals ik dat mensen met regelmaat hoor zeggen), ben je inderdaad aangewezen op discipline. Wie geleidelijk eet- en leefgewoonten aanpast, en daar daadwerkelijk aan went en ze eigen maakt, ontwikkelt nieuwe routine. En als iets routine is, kost het veel minder moeite.
Wie fors overgewicht heeft, heeft zichzelf verkeerde eet- en leefgewoontes aangeleerd. Wanneer je begint aan een dieet wat je ervaart als een straf (of 'levenslang', zoals ik dat mensen met regelmaat hoor zeggen), ben je inderdaad aangewezen op discipline. Wie geleidelijk eet- en leefgewoonten aanpast, en daar daadwerkelijk aan went en ze eigen maakt, ontwikkelt nieuwe routine. En als iets routine is, kost het veel minder moeite.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:03
Achterhaald? Hoe kom je daar überhaupt bij?
Het tellen van calorieën op macro niveau, wordt door bijna heel fitnessland gebruikt, en het werkt!
Voor vele is het namelijk wel dat het simpelweg zo werkt, mensen met een ziekte uitgezonderd.
Je hebt gelijk als je zegt voor iedereen geldt hetzelfde.
Bijv:
Ben je 25 jaar en vrouw, dan heb je 2000 calorieën nodig, wil je afvallen, dan ga je daar gewoon onder zitten.
Zo eenvoudig werkt het inderdaad niet, aangezien er veel meer factoren mee tellen wat je dagelijkse behoefte aan calorieën is.
Precies, en daarmee bevestig je eigenlijk juist wat Solomio zegt. Er is een richtlijn wat een vrouw/man van een bepaalde leeftijd nodig heeft aan dagelijkse behoefte. Maar daar neem je beweging(of gebrek aan) in mee en natuurlijk werkt ieder lichaam anders. Maar door dagelijks je eten bij te houden, kan je voor jezelf wel berekenen hoeveel dat is. En daarmee zijn de richtlijnen dus een mooie start om mee te beginnen. Val je na 2 weken niet af, ga je een 150/250 calorieën onder je behoefte eten, mits dat je doel is.Calorieën-in en calorieën-uit tellen heeft geen zin, 3 hoofdredenen:
Calorieën-uit zijn belachelijk moeilijk te meten:
De stofwisseling en andere lichaamsactiviteiten zijn per persoon zo verschillend en wisselend dat het zinloos is om te denken in energieverbruik als “Ik fiets een half uur en dan verbrand ik xxx calorieën”.
Het is inderdaad onmogelijk om te weten wat er exact gebeurt in je lichaam. Maar door dagelijks bezig te zijn met je eten, door bijvoorbeeld een MyFitnessPal te gebruiken, en je regelmatig te wegen, kan je dus wel bereken wat je behoefte is. Zoals ik eerder aangaf, weet je dan wel exact wat je nodig hebt om af te vallen of om aan te komen.Het is onmogelijk om te weten wat er tussen calorieën-in en calorieën-uit precies gebeurt
Het lichaam verwerkt geen “calorieën”. Het breekt moleculen af en metaboliseert ze voor energie en lichaamsprocessen. Afhankelijk van de huidige toestand – o.a. de voedingssamenstelling en de mate van stress (lichamelijke en geestelijke) – wijzigt het lichaam de huidige ‘staat’ door de hormonen input aan te passen. Wat er precies met een bepaald molecuul is niet nauwkeurig te voorspellen. Niet alleen voeding is van belang, maar ook de mate waarin je stress ervaart (en er mee omgaat) en je darmflora zijn bepalende factoren.
Ja, het is lastig en wellicht niet voor iedereen weggelegd, maar door te zeggen dat het een achterhaalde gedachten is, sla je wat mij betreft helemaal de plank mis en betwijfel ik of je wel weet waar je over praat.

vrijdag 28 juli 2017 om 13:08
Ik zeg ook altijd dat ik ik levenslang heb want ik zal er ook mijn leven lang op moeten blijven letten. Als kind zijnde was ik te mager en vanaf mijn 12de ging ik niet meer de lengte in maar wel de breedte. Nu ben ik inderdaad aangewezen op discipline. Zodra ik 2 a 3 kilo aan kom ga ik weer een paar weken op dieet en zo blijf ik toch slank. Dan is het maar even dat ik de dingen waar ik dik van word moet laten staan.Doornroosje75 schreef: ↑28-07-2017 12:56Ik geloof meer in routine dan in discipline.

vrijdag 28 juli 2017 om 13:13
Ach, het is helemaal niet slecht om eens te kijken naar hoeveel koolhydraten je eet. Zoveel heb je er niet nodig op een dag. En vooral ook naar welke koolhydraten je dan eet. Daar knap je best van op meestal.
200 kc aan heel fruit of groente heeft wel degelijk een andere werking op je lichaam dan 2 snickers.
Zeker op de lange termijn.
Net als vetten. Ik eet liever een avocado en een vette vis en noten dan spek, de meeste olie's/margarine, vette hamburgers en worsten. Maar dat deed ik daarvoor al.
En het werkt. Geen te hoge bloedsuikers meer, niet meer aankomen. Mooiere huid en geen cravings meer. Beter bloedwaardes mbt mineralen en vitamines en minder ontstekingen. Geen schimmelinfecties meer.
Allemaal meetbaar door een lab en na te kijken door de HA en de dietiste.
En dan at ik daarvoor ook al ver onder de 2000 KC per dag. Nu eet ik er meestal meer dan voor ik koolhydraatarm (moest) ben gaan eten.
Voor mij is het gezonder. Zeker op de lange termijn.
Gewoon beetje minderen, betere keuzes maken mbt koolhydraten als je ze wel eet en goed etiketten leren lezen, veel vers maken.
Is geen crash dieet maar anders eten. Hoef je ook geen calorietjes te gaan zitten tellen waardoor je vaker geneigd ben om dan toch een ongezonde keuze te maken om daarna die te gaan compenseren met helemaal weinig eten.
200 kc aan heel fruit of groente heeft wel degelijk een andere werking op je lichaam dan 2 snickers.
Zeker op de lange termijn.
Net als vetten. Ik eet liever een avocado en een vette vis en noten dan spek, de meeste olie's/margarine, vette hamburgers en worsten. Maar dat deed ik daarvoor al.
En het werkt. Geen te hoge bloedsuikers meer, niet meer aankomen. Mooiere huid en geen cravings meer. Beter bloedwaardes mbt mineralen en vitamines en minder ontstekingen. Geen schimmelinfecties meer.
Allemaal meetbaar door een lab en na te kijken door de HA en de dietiste.
En dan at ik daarvoor ook al ver onder de 2000 KC per dag. Nu eet ik er meestal meer dan voor ik koolhydraatarm (moest) ben gaan eten.
Voor mij is het gezonder. Zeker op de lange termijn.
Gewoon beetje minderen, betere keuzes maken mbt koolhydraten als je ze wel eet en goed etiketten leren lezen, veel vers maken.
Is geen crash dieet maar anders eten. Hoef je ook geen calorietjes te gaan zitten tellen waardoor je vaker geneigd ben om dan toch een ongezonde keuze te maken om daarna die te gaan compenseren met helemaal weinig eten.
vrijdag 28 juli 2017 om 13:38
Ja! Dit!
Ongelooflijk hoeveel troep mensen eten hoewel ze denken dat ze gezond bezig zijn, zoals iedere ochtend een flinke kom Special K binnenwerken samen met een glas Minute Maid, bijvoorbeeld. Ik trapte er vroeger ook vaak genoeg in, tot ik eindelijk de etiketten beter begon te lezen.

vrijdag 28 juli 2017 om 13:50
Dat is ook weer waar.Doornroosje75 schreef: ↑28-07-2017 10:21Waarom zo'n haast? Je nieuwe gewicht is voor de rest van je leven (toch?), dus waarom moet het in korte tijd af zijn? Ik had anderhalf jaar nodig voor 25 kilo. Op die manier had ik wel meteen een eetpatroon te pakken dat ik op de lange termijn vol kan houden...
Wat geweldig dat je 25kg bent afgevallen!

vrijdag 28 juli 2017 om 13:52
klopt helemaal. Dit is gewoon een feit, wetenschappelijk nog nooit weerlegdSolomio schreef: ↑28-07-2017 10:41Met deze hele post sla je wat mij betreft de plank mis. En je laatste zin is wel erg neerbuigend.
Ik heb me er namelijk juist enorm in verdiept, maar dan wel in de wetenschappelijke onderbouwing van al die voedingshypes die we nu hebben.
En dan blijkt dat al jouw beweringen geen enkele wetenschappelijke onderbouwing hebben, behalve dat nog steeds overeind staat dat als je meer calorieën binnen krijgt dan je verbruikt, dan kom je aan. En andersom dus.