collega claimt
maandag 7 augustus 2017 om 18:34
Hi allemaal! Via viva ben ik opzoek naar mensen met tips en ervaringen voor onderstaand "probleem".
Sinds 2 jaar werk ik bij een erg leuke organisatie. Leuk werk en geweldige collega's, op P na.
P zocht mij vanaf week 1 al erg vaak op. Ik vond haar een aardige college. Altijd een praatje, bereid te helpen etc. Wel zo fijn als je binnen komt in een nieuw bedrijf.
Ik ben zelf 24 jaar, samenwonend en een leuk leventje. Collega P is 42, gescheiden en heeft aan borderline en heeft een minderwaardigbeidscomplex. Die laatste twee ben ik helaas pas achtergekomen op het moment dat ze mij aan alle kanten heeft geclaimed.
Om een lang verhaal iets korter te maken. Ze stikt me! En ik (misschien de leeftijd?) Vind het zo lastig om haar op afstand te houden zonder te kwetsen. Paar voorbeelden; je bent woensdag vrij dus je kan met mij mee shoppen. Donderdag moet je op locatie X zijn dus ik heb eten gehaald dan eet je na werk bij mij. Ze heeft altijd iets, alles is negatief en praat het liefst over zichzelf. Als ik zeg nee ik kan niet, komt altijd de waarom vraag of de oh oké, dan morgen? Een keer in de pauze met een andere collega lopen? Nee hoor, ik ben voor haar gevoel gaat bezit. Of ik ga met haar of we gaan niet.
Aankomende zaterdag? Ze wilt mij vriend leren kennen. Wij gaan zaterdag niet weg? Mooi zegt Ze! Want ze geeft gereserveerd voor 3 personen bij een restaurant..
Ik wil de werksfeer niet verpesten.. maar we hebben weinig raakvlakken en kunnen eigenlijk alleen over werk praten.
Daarbij wil ik buiten werk niks met haar te maken hebben.
Hoe neem ik afstand zonder kwetsend te zijn?
Sinds 2 jaar werk ik bij een erg leuke organisatie. Leuk werk en geweldige collega's, op P na.
P zocht mij vanaf week 1 al erg vaak op. Ik vond haar een aardige college. Altijd een praatje, bereid te helpen etc. Wel zo fijn als je binnen komt in een nieuw bedrijf.
Ik ben zelf 24 jaar, samenwonend en een leuk leventje. Collega P is 42, gescheiden en heeft aan borderline en heeft een minderwaardigbeidscomplex. Die laatste twee ben ik helaas pas achtergekomen op het moment dat ze mij aan alle kanten heeft geclaimed.
Om een lang verhaal iets korter te maken. Ze stikt me! En ik (misschien de leeftijd?) Vind het zo lastig om haar op afstand te houden zonder te kwetsen. Paar voorbeelden; je bent woensdag vrij dus je kan met mij mee shoppen. Donderdag moet je op locatie X zijn dus ik heb eten gehaald dan eet je na werk bij mij. Ze heeft altijd iets, alles is negatief en praat het liefst over zichzelf. Als ik zeg nee ik kan niet, komt altijd de waarom vraag of de oh oké, dan morgen? Een keer in de pauze met een andere collega lopen? Nee hoor, ik ben voor haar gevoel gaat bezit. Of ik ga met haar of we gaan niet.
Aankomende zaterdag? Ze wilt mij vriend leren kennen. Wij gaan zaterdag niet weg? Mooi zegt Ze! Want ze geeft gereserveerd voor 3 personen bij een restaurant..
Ik wil de werksfeer niet verpesten.. maar we hebben weinig raakvlakken en kunnen eigenlijk alleen over werk praten.
Daarbij wil ik buiten werk niks met haar te maken hebben.
Hoe neem ik afstand zonder kwetsend te zijn?
maandag 7 augustus 2017 om 18:40
Niet. Ze heeft een plaat voor haar hoofd, als ze denkt dat dit de manier is om vrienden te maken. Zeg haar waar het op staat: we zijn collega's, maar ik hoef geen vriendinnen met je te worden, en heb zelf manieren om mijn tijd buiten werktijd in te vullen, dus je hoeft geen plannen te maken waar ik deel van uitmaak.
maandag 7 augustus 2017 om 18:46
Ik heb ooit ergens gewerkt en daar werkte ook zo iemand. Precies dit gedrag.
Gelukkig stond ze erom bekend en gaven collega's tips.
Het jammere van die vrouw was dat ze best leuk was, maar gewoon te.
Dus als je dan een half jaar later weer eens leuk met haar geluncht had na een tijdje van haar af te zijn geweest, begon het weer van voren af aan.
Ik nam het voorbeeld aan een collega die heel goed met haar was.
Die had een vaste lunchdag met haar en at zo'n vier keer per jaar s avonds uit het werk een hapje met haar.
En was daar ook heel duidelijk over, nam tussendoor de telefoon niet op en benoemde gewoon ' je bent een beetje teveel van het goede schat, ik zie mijn eigen moeder niet eens zo vaak'.
Ik.vond dat zelf heel moeilijk omdat het zo'n bazig/arrogant gevoel geeft en je normaal niet zo met mensen omgaat.
Maar het gekke was dat als je duidelijk was ze dat wel accepteerde.
We trokken dan met zijn drieën op, dat scheelde ook, dus nog een extra collega erbij.
Altijd op die en die dag lunchen met haar en andere dagen ook leuk om eens met een ander te eten.
Prive contact zit ik niet op te wachten sorry, mijn vriend ook niet.
En dan optioneel:
Ik ga met mijn vriendinnen zo'n drie keer per jaar eten, vaker lukt gewoon niet, zullen we vrijdag over 4 weken doen?
Gelukkig stond ze erom bekend en gaven collega's tips.
Het jammere van die vrouw was dat ze best leuk was, maar gewoon te.
Dus als je dan een half jaar later weer eens leuk met haar geluncht had na een tijdje van haar af te zijn geweest, begon het weer van voren af aan.
Ik nam het voorbeeld aan een collega die heel goed met haar was.
Die had een vaste lunchdag met haar en at zo'n vier keer per jaar s avonds uit het werk een hapje met haar.
En was daar ook heel duidelijk over, nam tussendoor de telefoon niet op en benoemde gewoon ' je bent een beetje teveel van het goede schat, ik zie mijn eigen moeder niet eens zo vaak'.
Ik.vond dat zelf heel moeilijk omdat het zo'n bazig/arrogant gevoel geeft en je normaal niet zo met mensen omgaat.
Maar het gekke was dat als je duidelijk was ze dat wel accepteerde.
We trokken dan met zijn drieën op, dat scheelde ook, dus nog een extra collega erbij.
Altijd op die en die dag lunchen met haar en andere dagen ook leuk om eens met een ander te eten.
Prive contact zit ik niet op te wachten sorry, mijn vriend ook niet.
En dan optioneel:
Ik ga met mijn vriendinnen zo'n drie keer per jaar eten, vaker lukt gewoon niet, zullen we vrijdag over 4 weken doen?
maandag 7 augustus 2017 om 18:52
'Ik hou werk en privé gescheiden' voor elke seconde die ze jou claimt buiten de werkuren, dus ook voor het bij haar eten nadat je op locatie X gewerkt hebt.
Op de vraag waarom je dat doet 'ik breng mijn vriend/privéleven niet mee naar het werk en omgekeerd dus ook niet' en desnoods tig keer blijven herhalen.
Over het claimen van je lunchpauze: kan je buiten het bedrijf lunchen? Of anders met een andere collega afspreken (zonder te claimen natuurlijk
) en dan tegen P zeggen 'Ik heb met A afgesproken om te lunchen' - al loop je dan wel het risico dat P zich opdringt om erbij te zijn.
Op de vraag waarom je dat doet 'ik breng mijn vriend/privéleven niet mee naar het werk en omgekeerd dus ook niet' en desnoods tig keer blijven herhalen.
Over het claimen van je lunchpauze: kan je buiten het bedrijf lunchen? Of anders met een andere collega afspreken (zonder te claimen natuurlijk
maandag 7 augustus 2017 om 18:57
Dit ja. Subtiel zijn werkt duidelijk niet, dan toch maar duidelijk aangeven dat je geen contact wil buiten werk. En ja misschien zal ze zich gekwetst voelen, maar daar zal zij mee moeten dealen. Anders doe jij van alles wat je niet wil, lijkt me niet echt de bedoeling.friezinnetje2014 schreef: ↑07-08-2017 18:39heel duidelijk zijn tegen haar. Zeggen dat je geen behoefte hebt aan contact met collega's buiten werktijd.
Geef gewoon heel duidelijk aan dat ze erg bezitterig overkomt, en dat je geen contact buiten werk wil. En laat je ook niet ompraten!!!
maandag 7 augustus 2017 om 18:59
Je zegt dat ze borderline heeft, en voor die personen geldt dat je heel duidelijk moet zijn. Als je daar iets ruimte laat, duiken ze daar in. Heel duidelijk zijn, evt een vaste afspraak maken om bv om de week een keer samen lunchen, maar maak hier dan een vaste dag van. En niets buiten werktijd afspreken. Evt herhalen bij een volgende keer van vragen van haar.
maandag 7 augustus 2017 om 19:38
Inderdaad heel duidelijk zijn. Je doet nu iets tegen je wil en laat haar over je grenzen heen lopen.
' Ik vind je een hele aardige meid, en we kunnen af en toe best samen lunchen op werk maar ik vind het ook heel belangrijk om met andere collega's te kunnen socializen. Ook heb ik een erg druk leven hiernaast, vandaar dat ik dan liever met m'n familie en vrienden ben. We kunnen anders wel straks even koffie halen samen en bijkletsen?'
' Ik vind je een hele aardige meid, en we kunnen af en toe best samen lunchen op werk maar ik vind het ook heel belangrijk om met andere collega's te kunnen socializen. Ook heb ik een erg druk leven hiernaast, vandaar dat ik dan liever met m'n familie en vrienden ben. We kunnen anders wel straks even koffie halen samen en bijkletsen?'
maandag 7 augustus 2017 om 19:42
Lekker droog. Ik zou dit niet doen, het is belangrijk om een goede sfeer te behouden - ook met mensen waar je niks mee hebt.Fee-de-Goede schreef: ↑07-08-2017 19:30Nee, ik ga zaterdag niet met jou en mijn vriend uit eten.
Waarom niet? Daarom niet, ik heb al andere plannen met hem. Nou ga ik weer even verder met werken.
Gewoon nee is een antwoord hoor.
maandag 7 augustus 2017 om 21:51
Ik weet niet of ik zo snel zou zeggen dat ik werk en privé gescheiden wil houden, tenzij dat inderdaad een algemene norm zou zijn die ik consequent hanteer. Wat als je later op het werk iemand tegenkomt waar je wel bevriend mee wilt zijn? Sowieso vreemd om dat opeens als reden op te geven na twee jaar.
Het is mij ook niet duidelijk of je eerder wel op al haar "uitnodigingen" bent ingegaan. Heb je eens succesvol "nee" gezegd en hoe ging dat dan? Hebben andere collega's hetzelfde probleem met haar (gehad)?
Misschien eens experimenteren met nee zeggen zonder een verklaring te geven. Lastig hoor, ik heb zelf ook altijd het gevoel dat ik het moet verantwoorden als ik geen zin heb om in te gaan op een uitnodiging. Ik lees graag de columns van Beatrijs Ritsema, die heeft altijd hele mooie formuleringen om mensen af te wimpelen: https://www.beatrijs.com/tag/afwimpelen/.
Het is mij ook niet duidelijk of je eerder wel op al haar "uitnodigingen" bent ingegaan. Heb je eens succesvol "nee" gezegd en hoe ging dat dan? Hebben andere collega's hetzelfde probleem met haar (gehad)?
Misschien eens experimenteren met nee zeggen zonder een verklaring te geven. Lastig hoor, ik heb zelf ook altijd het gevoel dat ik het moet verantwoorden als ik geen zin heb om in te gaan op een uitnodiging. Ik lees graag de columns van Beatrijs Ritsema, die heeft altijd hele mooie formuleringen om mensen af te wimpelen: https://www.beatrijs.com/tag/afwimpelen/.
dinsdag 8 augustus 2017 om 09:22
Ik ken ook iemand met borderline en zij kan ook heel claimend gedrag vertonen. Wat ik heb gedaan is HEEL duidelijk mijn grenzen aangeven. Dus letterlijk zeggen: dit wil ik wel, maar dit wil ik niet. Ik kan daar dan ook vrij zakelijk over zijn, dat is mijn geluk, want leuk is het natuurlijk niet. En dan even geen medelijden hebben. Komt daarna echt wel goed.
dinsdag 8 augustus 2017 om 10:25
Beetje glimlachen erbij en rustig praten. Kan prima.Moonshine1984 schreef: ↑07-08-2017 19:42Lekker droog. Ik zou dit niet doen, het is belangrijk om een goede sfeer te behouden - ook met mensen waar je niks mee hebt.
En wat TO ook zegt, ze gaat toch gezeik krijgen zodra ze nee zegt. Dan maar duidelijk. Maar vriendelijk.
dinsdag 8 augustus 2017 om 10:26
Dit idd. Echt waarom zou je daar in mee gaan?Wintertime16 schreef: ↑08-08-2017 09:18"je bent woensdag vrij dus je kan met mij mee shoppen."
Nee dankje, ik heb al andere plannen.
"Donderdag moet je op locatie X zijn dus ik heb eten gehaald dan eet je na werk bij mij."
Nee dankje, ik eet gewoon lekker thuis.
dinsdag 8 augustus 2017 om 10:56
Als je neen zegt en ze vraag waarom ? Dan kan je ook gewoon zeggen dat je andere plannen hebt, en je hoeft niet in details te treden, en als ze vraag Oh ok morgen dan , dan kan je ook gewoon zeggen dat het niet uitkomt, maar wanneer je weer tijd hebt dat je dat haar zelf laat weten.
En misschien kan je onder werktijd wat meer afstand houden
En misschien kan je onder werktijd wat meer afstand houden
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
donderdag 10 augustus 2017 om 00:32
In een ander topic had iemand het laatst over deze briljante reactie van Phoebe (Friends): https://www.youtube.com/watch?v=n780KlqdEwE