Samen bevallen of hypnobirthing

08-08-2017 11:34 18 berichten
Hoi!

Ik zit in het eerste trimester van mijn zwangerschap en gezien de drukte in mijn regio bij zwangerschapscursussen wil ik me vroeg opgeven. Nu twijfel ik tussen 'samen bevallen' en 'hypnobirting'. Beiden zou ik samen met mijn vriend die ook bij de bevalling is kunnen volgen. Samen bevallen is meer gericht op medische informatie. Hypnobirthing is meer vanuit een positief kader naar bevalling kijken en erg gericht op gevoel.

Wie heeft ervaringen met deze cursussen? Wat zijn je ervaringen? Hoe heeft dit geholpen/ niet geholpen bij de bevalling?

Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit samen bevallen gedaan en vond dat erg prettig. Voor mijn man was het ook fijn om zo betrokken te zijn. Ik herkende de fases van de bevalling goed en dat hielp mij tijdens de bevallingen.
Samen bevallen vonden wij ook een fijne cursus! Niet te zweverig, erg gericht op de medische kant inderdaad, maar dat zorgde er wel voor dat man en ik wisten wat er gebeurde en goed konden relativeren tijdens de bevalling. Zou 't zo weer doen.
Cursus zwangerschapsyoga gevolgd, vond het heel fijn omdat er ook wat beweging tussen zat en ik niet meer zo best kon sporten met die dikke buik. Heb er uiteindelijk weinig aan gehad, want mijn bevalling vorderde voor geen meter, dus geëindigd aan de weeën opwekkers en ruggenprik. Maar goed, het kind er is uiteindelijk uit gekomen en daar ging het om.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
08-08-2017 11:57
Cursus zwangerschapsyoga gevolgd, vond het heel fijn omdat er ook wat beweging tussen zat en ik niet meer zo best kon sporten met die dikke buik. Heb er uiteindelijk weinig aan gehad, want mijn bevalling vorderde voor geen meter, dus geëindigd aan de weeën opwekkers en ruggenprik. Maar goed, het kind er is uiteindelijk uit gekomen en daar ging het om.
Dat ga ik ook doen. Sowieso omdat ik gewoon yoga doe en niet alle oefeningen tijdens zwangerschap mogen. Dus ga ik op een gegeven moment over op het zwangerschapgroepje.

Had je ook niks aan het leren ontspannen ed?
Wij hebben bij de eerste ook SamenBevallen gedaan, vooral ook voor mijn man die geen lezer is. Zo was hij toch een beetje voorbereid ;) . Ik vond het een fijne cursus, je kreeg veel info. Niet echt puf oefeningen enzo. Was ook gewoon gezellig, ervaringen delen met de andere stellen.
anoniem_25781 wijzigde dit bericht op 08-08-2017 13:55
0.35% gewijzigd
Ik kon prima ontspannen en heel mooi de weeën weg puffen (volgens mijn verloskundige), maar de ontsluiting vorderde voor geen meter. Zwemmen vond ik trouwens heel prettig tijdens mijn zwangerschap. Bij yoga moet je denk ik vooral opletten op oefeningen waarbij je je banden oprekt, want die zijn toch al los tijdens je zwangerschap.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Zwangerschapscursus gedaan waarvan ik de naam niet meer weet.

Uiteindelijk qua bevallen niets aan gehad omdat ik ben bevallen met een spoedkeizersnee onder algehele narcose.

Iedereen op die cursus kreeg een eerste kindje en het was fijn om ervaringen uit te wisselen.

Uiteindelijk was de cursus dus wel van toegevoegde waarde maar dan vooral om de sociale aspecten.
Ik lees mee :)
Hier ook Samen Bevallen gedaan. Erg tevreden over, vooral omdat je alle mogelijke scenario's even samen doorspreekt. Wat doen we in dit geval? Blijf je bij een spoedkeizersnede bij mij of ga je met de baby mee, etc.

Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in hypnobirthing. Twee vriendinnen hebben het gedaan en die waren allebei volledig overvallen door de bevalling (omdat ze het zo zen en pijnloos hadden verwacht en dat was het niet bepaald). Volgens mij hebben Ozcan akyol en zijn vriendin ook een keer aan VivaMama verteld dat die cursus hen alleen maar in de weg stond tijdens de bevalling, omdat het zo anders was dan hen was voorgespiegeld. Bij Kim Kötter hielp de cursus geloof ik ook niet echt, als je op haar bevallingsverhaal googlet.

De enige die het echt ooit pijnloos noemde, is Kroes (sponsordeal?).
Oja, en de coaches die het geven natuurlijk...
Het lijkt me ook wel wat naïef om het zen en pijnloos te verwachten... Alle mensen die je noemt ken ik niet haha. Mij sprak aan dat het over loslaten en richten op jezelf gaat. Bij Samen Bevallen sprak de informatievoorziening me vooral aan, maar wat me daarin tegenstond is dat het in een groep gaat en dat groepslessen (voor mij iig) vaak erg traag zijn. Hoe is jullie ervaring daarin? Als je zelf al kennis hebt ed?
Wildcard: je hoeft geen cursus oid te volgen natuurlijk. Ik ben erg tevreden geweest met mijn keuze voor geen cursus :)
elein schreef:
14-08-2017 22:11
Wildcard: je hoeft geen cursus oid te volgen natuurlijk. Ik ben erg tevreden geweest met mijn keuze voor geen cursus :)
Klopt ;) Maar wij vinden dat een fijne manier om samen bezig te zijn met de zwangerschap en bevalling.
Dan vooral doen natuurlijk! :)
Saga_Röversdotter schreef:
14-08-2017 22:02
Het lijkt me ook wel wat naïef om het zen en pijnloos te verwachten... Alle mensen die je noemt ken ik niet haha. Mij sprak aan dat het over loslaten en richten op jezelf gaat. Bij Samen Bevallen sprak de informatievoorziening me vooral aan, maar wat me daarin tegenstond is dat het in een groep gaat en dat groepslessen (voor mij iig) vaak erg traag zijn. Hoe is jullie ervaring daarin? Als je zelf al kennis hebt ed?
Ik wist zelf al redelijk veel, maar vond het prima te doen bij SB. Man vond het wel fijn dat het wat langzamer ging, zodat hij ook de tijd had om na te denken over dingen waar hij niet eerder over nagedacht had, en er vragen over kon stellen bij de volgende keer :).
Ik heb haptonomie gedaan. Was een stuk minder zweverig dan het klonk en niet met een groep, dat vond ik prettig. Informatief, samen, ademhalingsoefeningen en bewust contact maken met je kindje. Ben er prima op bevallen ;).
SB was bij ons ook soms meer een soort praatclubje voor de mannen :grin: , want de vrouwen hadden het meeste wel via internet gelezen.

We zijn met de groep ook een app-groep gestart en daar heb ik vlak na de geboorte heel veel aan gehad - omdat je allemaal min of meer in dezelfde fase zit. We drinken nog steeds elke maand wel een keertje koffie met de kleintjes erbij en dat is erg gezellig.
Overigens staan er veel video's op YouTube onder de noemer 'positive birth affirmations', schijnt ook een beetje hypnobirthing-achtig te zijn. dat hielp mij heel erg om in aanloop naar bevalling in juiste mindset te komen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven