Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
lisa2 schreef:
09-08-2017 16:13
Huisvrouw was vroege de vrouw die het werk thuis deed en de man het werk buitenshuis had. Nu vind ik het begrip huisvrouw niet meer van deze tijd. Eigenlijk doen we allemaal het huishouden in meer of minder wijze naast eventueel een betaalde baan of vrijwilligers werk.
Zelf heb ik inmiddels ook geen baan meer, maar voel me daardoor niet ineens huisvrouw worden. Nu ik niet meer werk doe ik net zoveel aan het huishouden als toen ik wel werkte.

Dat wil trouwens niet zeggen dat je als je kinderen heb je niet hartstikke druk kunt zijn met het huishouden, kinderen e.d.

Maar de term huisvrouw krijg je nog steeds op geplakt als je geen baan hebt.
En het naoorlogse kostwinnersmodel is echt maar voor een korte tijd de norm geweest in de geschiedenis. Voor die tijd werkten vrouwen vrijwel altijd zowel binnen- als buitenshuis, op het veld, op markten, in winkels, etc.
BriannaF schreef:
09-08-2017 15:52
Als beiden werken is dat niet meer dan normaal.
Nou, dat is niet voor iedereen zo normaal. Vooral bij de generatie onder mij wordt soms in vrouwen- mannentaken gedacht. Zijn diverae topics op dit forum over geweest.
Er wordt hier ook vanuit gegaan dat huisvrouw zijn altijd eigen keus is.

Zolang in dit land er totaal geen sancties op staan dat het contract van zwangere vrouwen wordt beëindig... oh nee, dat gebeurd als je al bevallen bent, dus in je verlof periode. Heel veel vrouwelijke collega's zijn op die manier het bedrijf uit geschopt, waaronder ik zelf. En niet iedere vrouw komt dan weer zo makkelijk aan een nieuwe baan.

Vrouwendiscriminarie is minstens net zo groot dan discriminatie naar mensen met een migratieachtergrond.
Timetraveler schreef:
09-08-2017 16:27
En het naoorlogse kostwinnersmodel is echt maar voor een korte tijd de norm geweest in de geschiedenis. Voor die tijd werkten vrouwen vrijwel altijd zowel binnen- als buitenshuis, op het veld, op markten, in winkels, etc.
Maar het kostwinnersmodel is wel lang hangen gebleven.
moonlight schreef:
09-08-2017 16:36

Zolang in dit land er totaal geen sancties op staan dat het contract van zwangere vrouwen wordt beëindig... oh nee, dat gebeurd als je al bevallen bent, dus in je verlof periode. Heel veel vrouwelijke collega's zijn op die manier het bedrijf uit geschopt, waaronder ik zelf. En niet iedere vrouw komt dan weer zo makkelijk aan een nieuwe baan.

Vrouwendiscriminarie is minstens net zo groot dan discriminatie naar mensen met een migratieachtergrond.
Ik ga er bij huisvrouw / thuisblijfmoeder eigenlijk altijd vanuit dat het vrijwillig is. Bij onvrijwillig hoor ik eerder werkloos/werkzoekende/in between jobs.
Star* schreef:
09-08-2017 16:40
Ik ga er bij huisvrouw / thuisblijfmoeder eigenlijk altijd vanuit dat het vrijwillig is. Bij onvrijwillig hoor ik eerder werkloos/werkzoekende/in between jobs.
Je hebt ook nog een groep mensen die niet (meer) werken maar daardoor niet ineens de huisvrouw worden.
herfstappeltaart schreef:
09-08-2017 15:31
Ik bedoelde: dacht het niet dat oppasoma's en opa's allemaal pensionada's zijn. Juist die niet- of parttime werkende grootouders worden massaal ingezet als oppas. En meestal ook nog onbetaald.
Dan hoor je opeens niks meer over: waarom heb je geen baan. Dan zijn ze alleen maar handig en komt dat feit prima van pas.
Ik werk, ik mantelzorg en ik pas nog op ook!

Er wordt in de OP naar meningen gevraagd en die verschillen. Tijden zijn veranderd en met de verzorgingsstaat wordt het allemaal minder. Mensen moet ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Tegenwoordig ligt het aantal stellen dat uit elkaar gaat veel hoger dan in de jaren '50 en vrouwen hebben nu veel meer kansen om een goede opleiding te volgen. Het is daarom verstandig om voeling met de arbeidsmarkt te houden door te blijven werken ook al is dat parttime.

Ik lees op het forum wel eens topics van jonge vrouwen van voor in de 20 die na de komst van het eerste kind fulltime thuis gaan zitten. (al dan niet op de bank) Dat is in mijn ogen niet erg slim. Waar denk je dat al die bijstandsvrouwen vandaan komen?
Star* schreef:
09-08-2017 16:40
De OP gaat ook over vrouwen die er bewust voor kiezen om huisvrouw te worden. Dus niet onvrijwillig. Wat een stom woord is dat eigenlijk "huisvrouw". Net zoiets als "bijvrouw".
moonlight schreef:
09-08-2017 16:36

Of juist andersom. Als vrouwen nou eens niet massaal zouden stoppen met werken zodra er een kind om de hoek komt kijken, zouden werkgevers niet zo benauwd zijn om vrouwen aan te nemen.

Want hoe lullig ook (voor alle vrouwen, ook die zonder kinderen én die blijven werken) snap ik het ergens wel. Zodra er een kind komt mag je maanden verlof gaan betalen en neemt moeder bij ieder kuchje vrij. Als vader en moeder nou allebei carrièretechnisch een beetje inleveren wordt er tenminste niet meer op geslacht gediscrimineerd.
...
kasiana wijzigde dit bericht op 12-09-2018 21:15
99.05% gewijzigd
kasiana schreef:
09-08-2017 17:32
Ik vind het niet leuk nee, maar het is erin geslopen. Toen we trouwden was ik kostwinner en hij studeerde nog, in de loop van de jaren is de balans helemaal verschoven, naarmate zijn carriere steeds succesvoller werd. Maar hij is dus geen uitzondering, hij heeft liever dat ik een werkster neem en albert laat bezorgen als ik ontevreden ben over de taakverdeling.

Maar dat is toch je léven dat je nu laat lopen? Sorry als je het vervelend vindt dat ik erover doorvraag, maar ik snap het echt niet. Je vind het niet leuk, je kán het in principe veranderen, maar je hebt het gewoon zo door laten schuiven? Waarom dan? En waarom neem je dan inderdaad niet die werkster en ga je doen wat je gelukkig maakt?

En vind je hem als je man dan ook nog leuk? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat ik die man zoveel kwalijk zou gaan nemen en zo boos op hem zou zijn dat er van een liefdevol huwelijk niet echt meer sprake zou zijn.
...
kasiana wijzigde dit bericht op 12-09-2018 21:14
98.98% gewijzigd
minnimouse schreef:
09-08-2017 15:57
Lijkt me ook niks. Wie kan er nou geen koffie zetten? En wat doet zo'n kerel dan als moeder de vrouw ziek is?
Jaren geleden (begin jaren '90) lag schoonmoeder na een ongeluk lang in het ziekenhuis. Schoonvader kon helemaal NIETS. Nog geen water koken voor een kopje thee. Schoonmoeder had dat nooit nodig gevonden want ze was zelf overal sneller en handiger in, vond ze. En dus waren de rapen gaar.
Haar 3 zoons waren ook zo traditioneel opgevoed. Maar die trouwden werkende vrouwen met een eisenpakket. :-D
amarna schreef:
09-08-2017 17:49
Jaren geleden (begin jaren '90) lag schoonmoeder na een ongeluk lang in het ziekenhuis. Schoonvader kon helemaal NIETS. Nog geen water koken voor een kopje thee. Schoonmoeder had dat nooit nodig gevonden want ze was zelf overal sneller en handiger in, vond ze. En dus waren de rapen gaar.
Haar 3 zoons waren ook zo traditioneel opgevoed. Maar die trouwden werkende vrouwen met een eisenpakket. :-D
Ik hoop dan altijd maar dat diegene het zelf ook een beetje gênant vindt en er zelf voor open staat zsm van alles onder de knie te krijgen (wat simpele receptjes, de was enzo) en niet op anderen (vrouwen) blijft leunen 'want dat hoort zo'.
kasiana schreef:
09-08-2017 17:46
Ik vind het niet leuk dat hij weinig in het huishouden doet, maar ik heb niet de illusie dat het nog gaat veranderen. Ben nu bijna 30 jaar getrouwd en ik vind het ook geen reden om te scheiden. Ik ben blijven werken na de geboorte van de kinderen, ben altijd economisch onafhankelijk geweest (WO opgeleid) dus ook met part time baan goed inkomen. Heb 2 werksters gehad, maar dat beviel niet. Waarom denk je dat ik ongelukkig ben? Ik heb een super leuke baan, waar ik mijn ei in kwijt kan en ik hoef niet zo nodig full-time te werken. Sterker nog, dan stop ik liever helemaal met werken.

Ah, ik dacht dat je bedoelde dat je het niet leuk vond dat jij thuis moet blijven omdat hij carrière wil maken en hij niks kan. Maar dat is dus niet het geval, gelukkig :)
..
kasiana wijzigde dit bericht op 12-09-2018 21:16
98.25% gewijzigd
Timetraveler schreef:
09-08-2017 17:57
Ik hoop dan altijd maar dat diegene het zelf ook een beetje gênant vindt en er zelf voor open staat zsm van alles onder de knie te krijgen (wat simpele receptjes, de was enzo) en niet op anderen (vrouwen) blijft leunen 'want dat hoort zo'.
Het is helemaal goed gekomen!
Het was ook eigenlijk geen kwestie van niet-willen of van ouderwets rolpatroon, maar van eigengereidheid van schoonmoeder. Ze vond zichzelf de beste huisvrouw en kok.
amarna schreef:
09-08-2017 17:49
Ik zat ooit in een trein met dames die naar de huishoudbeurs gingen.
Die zaten op te scheppen wat een zootje het thuis wordt als ze er een dagje niet zijn.
' die van mij zet gewoon wat in de magnetron, al heb ik de sperziebonen al voor hem schoongemaakt en klaargezet. En de kids voor de tv hoor!'
' de mijne heeft ze naar mijn schoonmoeder gebracht en gaat daar eten. Ze heeft ook de afwasmachine uitgeruimd en de boel wat gesopt hoorde ik'
' nou, die van mij gaat naar de snackbar. Ik heb maar geld voor hem klaargelegd want hij weet heel niet wat dat moet kosten. Vorig jaar moest ik nog betalen ook, stond er nog een bon open!'
'maar ik ga wel gewoon hoor! Ik ben nog minstens een maand de troep aan het opruimen maar een dagje weg moet kunnen!'.
Etc.
Het eindigde geloof ik met een man die nu lag te stikken omdat hij niet snapte hoe hij adem moest halen.
Het-groepje schreef:
09-08-2017 18:13
Ik zat ooit in een trein met dames die naar de huishoudbeurs gingen.
Die zaten op te scheppen wat een zootje het thuis wordt als ze er een dagje niet zijn.
' die van mij zet gewoon wat in de magnetron, al heb ik de sperziebonen al voor hem schoongemaakt en klaargezet. En de kids voor de tv hoor!'
' de mijne heeft ze naar mijn schoonmoeder gebracht en gaat daar eten. Ze heeft ook de afwasmachine uitgeruimd en de boel wat gesopt hoorde ik'
' nou, die van mij gaat naar de snackbar. Ik heb maar geld voor hem klaargelegd want hij weet heel niet wat dat moet kosten. Vorig jaar moest ik nog betalen ook, stond er nog een bon open!'
'maar ik ga wel gewoon hoor! Ik ben nog minstens een maand de troep aan het opruimen maar een dagje weg moet kunnen!'.
Etc.
Het eindigde geloof ik met een man die nu lag te stikken omdat hij niet snapte hoe hij adem moest halen.
:HA:
Emancipatie heeft een heel rare invulling gekregen. Volgens mij was de bedoeling dat zowel mannen als vrouwen gelijke kansen zouden krijgen op de arbeidsmarkt, in dezelfde mate voor zelfstandigheid zouden kunnen kiezen, maar niet dat het hebben van een eigen inkomen uit werk een verplichting zou zijn of het binnen een gezinsverband kiezen voor een model met één kostwinner, een no-no zou zijn. Integendeel, waar het om ging is dat iedereen, met gelijke kansen, binnen dat kader de keuze zou moeten kunnen maken, in alle vrijheid, die het beste bij hem/haar paste, of binnen zijn/haar relatie of gezin.

Dat is verworden tot een soort verplichting om allebei te werken. En de overheid heeft daar mooi op ingespeeld door lasten als wonen en levensonderhoud dusdanig op te schroeven dat het steeds moeilijker wordt die met één inkomen te behappen. Moest een gemiddeld gezien 30-40 jaar geleden bijv. nog zo'n 29% van het maandinkomen aan woonlasten uitgeven, tegenwoordig is dat al gauw bijna 40%...

Wat mede meewerkt is de ik-cultuur. Ik en mijn inkomen, in plaats van WIJ en ONS GEZAMENLIJK inkomen. Ook gevoed door overheidscampagnes.

Ken genoeg mensen die allebei werken en die best meer tijd zouden willen hebben om huishouden op orde te houden, meer te doen aan sociale contacten, meer tijd door te brengen met de kinderen, of wat dan ook. Maar blijkbaar is men zo geïndoctrineerd door de heilige koe van het eigen inkomen, dat het WIJ-denken, en het daaraan gerelateerde verdelingsmodel qua bezigheden, totaal is ondergesneeuw. WIJ bestaat niet meer, alleen nog maar IK en MIJN onafhankelijkheid. Of we ermee opgeknapt zijn, waag ik te betwijfelen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
09-08-2017 18:25
Emancipatie heeft een heel rare invulling gekregen. Volgens mij was de bedoeling dat zowel mannen als vrouwen gelijke kansen zouden krijgen op de arbeidsmarkt, in dezelfde mate voor zelfstandigheid zouden kunnen kiezen, maar niet dat het hebben van een eigen inkomen uit werk een verplichting zou zijn of het binnen een gezinsverband kiezen voor een model met één kostwinner, een no-no zou zijn. Integendeel, waar het om ging is dat iedereen, met gelijke kansen, binnen dat kader de keuze zou moeten kunnen maken, in alle vrijheid, die het beste bij hem/haar paste, of binnen zijn/haar relatie of gezin.

Dat is verworden tot een soort verplichting om allebei te werken. En de overheid heeft daar mooi op ingespeeld door lasten als wonen en levensonderhoud dusdanig op te schroeven dat het steeds moeilijker wordt die met één inkomen te behappen. Moest een gemiddeld gezien 30-40 jaar geleden bijv. nog zo'n 29% van het maandinkomen aan woonlasten uitgeven, tegenwoordig is dat al gauw bijna 40%...

Wat mede meewerkt is de ik-cultuur. Ik en mijn inkomen, in plaats van WIJ en ONS GEZAMENLIJK inkomen. Ook gevoed door overheidscampagnes.

Ken genoeg mensen die allebei werken en die best meer tijd zouden willen hebben om huishouden op orde te houden, meer te doen aan sociale contacten, meer tijd door te brengen met de kinderen, of wat dan ook. Maar blijkbaar is men zo geïndoctrineerd door de heilige koe van het eigen inkomen, dat het WIJ-denken, en het daaraan gerelateerde verdelingsmodel qua bezigheden, totaal is ondergesneeuw. WIJ bestaat niet meer, alleen nog maar IK en MIJN onafhankelijkheid. Of we ermee opgeknapt zijn, waag ik te betwijfelen.
:high5:
Jij zit ook thuis toch, pejeka? Maar dan zonder kinderen? Wat doe je dan heel de dag?
Pejeka, ik kan een eind met je meegaan. Echter, jij benoemt: ' de verplichting om beiden te werken'.
Ik vraag me af of dat noodzaak is. Tegenwoordig is het zo dat hypotheken en dergelijke op 2 inkomens wordt afgesloten. De 2 auto's en de vakanties. Dan is het verplichting en noodzaak om de kosten op te brengen.
Maar wat als je dat niet doet? Geen hypotheek van 300 k maar 1,5? Dan is er geen verplichting en/of noodzaak en kan een der beide partners thuisgenderneutraal zijn of fiftyfifty.

Of: je wilt bij het werkende leven horen en je blijven ontwikkelen.

Er is nooit een verplichting. Er wordt voor gekozen.
yasmijn schreef:
09-08-2017 18:36
Pejeka, ik kan een eind met je meegaan. Echter, jij benoemt: ' de verplichting om beiden te werken'.
Ik vraag me af of dat noodzaak is. Tegenwoordig is het zo dat hypotheken en dergelijke op 2 inkomens wordt afgesloten. De 2 auto's en de vakanties. Dan is het verplichting en noodzaak om de kosten op te brengen.
Maar wat als je dat niet doet? Geen hypotheek van 300 k maar 1,5? Dan is er geen verplichting en/of noodzaak en kan een der beide partners thuisgenderneutraal zijn of fiftyfifty.

Of: je wilt bij het werkende leven horen en je blijven ontwikkelen.

Er is nooit een verplichting. Er wordt voor gekozen.
Klopt, maar dan had de overheid er ook voor moeten waken dat de kosten van levensonderhoud op een dusdanig niveau bleven, dat mensen die keuzes ook net zo makkelijk als bijv. 30 of 40 jaar geleden hadden kunnen maken.

Maar als je als overheid de kosten dusdanig laat stijgen dat vele mensen van 1 inkomen niet meer rond kunnen komen, ontneem je die mensen dus de keuzevrijheid.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
herfstappeltaart schreef:
09-08-2017 15:24
Hou nou toch op! Het is ook de generatie die zich gratis en voor niks uit de naad hebben gewerkt door mantelzorg te verlenen, gratis op kleinkinderen en huisdieren te passen enz.
Ik heb nog een vraag voor de dertigers en veertigers met kinderen hier:
Wie laat haar moeder/schoonmoeder op de kinderen/huisdieren passen terwijl zij gaat werken?
En kom nu niet met het antwoord: "Jaaaaa maar dat vinden ze zelf zo leuk, dus dat is geen moeite voor ze".....
Ik ga weg hier, het is slecht voor mijn hart.
Ik niet. Mijn man overigens ook niet, want het zijn ook zijn kinderen. Onze kinderen gaan structureel naar betaalde opvang en we werken allebei parttime/extra op de ene dag om eerder vrij te zijn op de andere.
Dit vind ik ook altijd zo opvallend: je voelt je aangevallen door bepaalde postings, dus ga je precies hetzelfde doen. Beetje jammer.
Het is voor veel mensen moeilijk voor te stellen, begrijp ik, maar ik ben opgevoed met het idee dat ik de dingen zelf moest doen. Het lijkt wel dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat er ook mensen zijn die het allemaal best redden zonder hulp van ouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven