Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
10-08-2017 15:26
Echt? Kwam dat begin jaren '80 nog voor ???? (ik weet jouw leeftijd ongeveer ;-) )

Triest vind ik dat! Hoeveel talenten zijn er gebruikt vanwege zulke ouderwetse ideeën...... :cry:
Dat past nu juist weer goed bij Yasmijn. ;-) :-D
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
amarna schreef:
Echt? Kwam dat begin jaren '80 nog voor ???? (ik weet jouw leeftijd ongeveer ;-) )

Triest vind ik dat! Hoeveel talenten zijn er gebruikt vanwege zulke ouderwetse ideeën...... :cry:
Op mijn eigen middelbare school zijn de leraren die geloofden dat meisjes geen exacte vakken konden doen ook nog maar krap 10 jaar met pensioen. Er is gelukkig een hoop veranderd in het onderwijs, wat dat betreft.
Athen1 schreef:
10-08-2017 15:18
Precies. Levens die mijlenver uit elkaar liggen. Ik hoef niet te werken om te kunnen leven. Ik hoef niet te werken om mijn man meer keuze vrijheid te geven of meer vrije tijd te geven. En "hoogdravende toestanden", daarmee bedoelde ik voldoening en plezier uit je werk, benutting van je talenten, werk waar je je passie in kwijt kan. Maar ik begrijp jou ook heel goed. Zo'n baan is voor een groot deel niet weg gelegd. Als ikzelf niets vind met een van die waarden zal ik ook concessies doen hoor. Maar voor nu maak ik gebruik van de kans om mij erin te verdiepen.
Waarom hoef je niet te werken om te kunnen leven?
En waarom hoef je je man niet meer vrijheid te geven?

En waarom heb je niet op mijn reacties op jou gereageerd? Je zegt nu weer: "zo'n baan is voor mij niet weggelegd", maar waarom dan niet? Ik verdien al 20 jaar mijn geld met hetgeen al van kinds af aan mijn grootste hobby is. En ik heb al eerder in een reactie op jou uitgelegd hoe me dat gelukt is, namelijk door gewoon ooit te gaan werken. Dat kan jij toch ook? Dus waarom zou het niet voor jou zijn weggelegd?
Am Yisrael Chai!
Trouwens ik ben zo'n meisje geweest, ik wilde hetzelfde worden als papa, die was elektricien.
Dus wilde ik naar de LTS.
Maar de bovenmeester vond dat echt absurd, ik moest maar naar de MAVO.
Ik heb het dan over 1973.

Ik ben naar de LTS en MTS geweest en heb mijn diploma's, en jaren als elektrotechnisch tekenaar werkzaam geweest.
Ik maakte schema 's mbv een computer. Die dan uitgeprint werden.
amarna schreef:

Ik zat op de middelbare school in de tijd dat de "een slimme meid..." campagne liep, maar ook in mijn schooltijd werd er aan meisjes sneller alpha dan beta aangeraden. Het merendeel van mijn vrouwelijke klasgenoten had ook inderdaad een alpha pakket.
Am Yisrael Chai!
Goh. Ik werk 26 uur (zorg). Maar ik herken het gevoel van dromen achterna en ambitie niet. En ik kan me goed voorstellen dat mensen met kleine kinderen thuis blijven. Waarom ook niet? Bespaart flink in de kinderopvang waar we allemaal ook aan meebetalen. Het is voor kinderen ook niet goed om 5 dagen op de opvang te zijn.
Dreamer schreef:
10-08-2017 12:28
Dat verbaast mij ook vaak. Vrouwen, die zich thuis ontwikkelen. Die allerlei cursussen gaan doen. Zich ontplooien. En dat allemaal kunnen doen, omdat de man werkt. Zich verder minder goed in allerlei richtingen (als schildercursussen en leesclubs) kan ontwikkelen, want er moet wel brood op de plank.

Dat heb ik echt gehoord irl en gelezen hier op het forum. "Ik mag mij ontwikkelen van mijn man" en "Ik hoef niet te werken, want mijn man verdient genoeg".. Dat staat allemaal zo ver van mijn bed en in deze gevallen vind ik het echt sneu voor de man, die 40 uur per week werkt, om z'n vrouw te laten hobbyen. Maar goed, dat doet hij dan zelf (vermoedelijk in de overtuiging dat het zo hoort.. man werk, vrouw thuis)
Of omdat hij zich lekker voelt bij deze verdeling en ik ook. Hij is niet sneu, het is zijn eigen keus en ik kon me daar helemaal in vinden. Hij buitenshuis, ik binnenshuis en dat hij ervoor betaald wordt en ik niet. Zo is het nu eenmaal. Het is ons salaris.
"Boring conversation anyway"
pipootje schreef:
10-08-2017 16:32
Goh. Ik werk 26 uur (zorg). Maar ik herken het gevoel van dromen achterna en ambitie niet. En ik kan me goed voorstellen dat mensen met kleine kinderen thuis blijven. Waarom ook niet? Bespaart flink in de kinderopvang waar we allemaal ook aan meebetalen. Het is voor kinderen ook niet goed om 5 dagen op de opvang te zijn.
De besparing op de kinderopvangkosten maakt zelden het totale verlies aan inkomen goed hoor. Dus financieel verlies je altijd.
pipootje schreef:

Onderbouw die laatste zin eens?
fashionvictim schreef:
10-08-2017 15:34
Waarom hoef je niet te werken om te kunnen leven?
En waarom hoef je je man niet meer vrijheid te geven?

En waarom heb je niet op mijn reacties op jou gereageerd? Je zegt nu weer: "zo'n baan is voor mij niet weggelegd", maar waarom dan niet? Ik verdien al 20 jaar mijn geld met hetgeen al van kinds af aan mijn grootste hobby is. En ik heb al eerder in een reactie op jou uitgelegd hoe me dat gelukt is, namelijk door gewoon ooit te gaan werken. Dat kan jij toch ook? Dus waarom zou het niet voor jou zijn weggelegd?
Hoi, ik had je post wel gelezen eerder op mobiel en dacht later op de hoofdlijnen te reageren, maar zal later nog teruglezen wat je nog meer vroeg.

Waarom ik niet hoef te werken om te kunnen leven is omdat mijn man een hoog inkomen heeft en waarom ik niet hoef te werken i'm hem meer vrijheid te geven is dat mijn extra inkomsten totaal niet nodig zijn. Hij kan part time werken en nog steeds ruim voldoende verdienen.

Ik zeg niet dat een baan waar ik voldoening, plezier, en talenten benut niet voor mij weg gelegd is, maar ik besef mij dat het een utopische wens is. En zal, nadat ik de kans en tijd heb genomen om erachter te komen (welk ideaal beroep bij mijn persoonlijkheid) mijn wensen misschien wel bij moeten stellen en gewoon een leuke baan moeten zoeken.

Er komt nu even wat tussen, later meer!
anoniem_352432 wijzigde dit bericht op 10-08-2017 20:31
2.39% gewijzigd
Athen1 schreef:
10-08-2017 16:57
Hoi, ik had je post wel gelezen eerder op mobiel en dacht later op de hoofdlijnen te reageren, maar zal later nog teruglezen wat je nog meer vroeg.

Waarom ik niet hoef te werken om te kunnen leven is omdat mijn man een hoog inkomen heeft en waarom ik niet hoef te werken i'm hem meer vrijheid te geven is dat mijn extra inkomsten totaal niet nodig zijn. Hij kan part time werken en nog steeds ruim voldoende verdienen. Bij het bedrijf waar hij nu werkt, een ander bedrijf of zelfstandig.

Ik zeg niet dat een baan waar ik voldoening, plezier, en talenten benut niet voor mij weg gelegd is, maar ik besef mij dat het een utopische wens is. En zal, nadat ik de kans en tijd heb genomen om erachter te komen (welk ideaal beroep bij mijn persoonlijkheid) mijn wensen misschien wel bij moeten stellen en gewoon een leuke baan moeten zoeken.

Er komt nu even wat tussen, later meer!

Dan maar hopen dat hij je straks niet inruilt voor een jonger exemplaar.......
vrouwjagersma schreef:
10-08-2017 15:32
Op mijn eigen middelbare school zijn de leraren die geloofden dat meisjes geen exacte vakken konden doen ook nog maar krap 10 jaar met pensioen. Er is gelukkig een hoop veranderd in het onderwijs, wat dat betreft.
Ik ben van '58 en heb daar gelukkig nooit iets van gemerkt. Terwijl de scholengemeenschap waar ik op zat toch als conservatief bekend stond. Ik kijk er echt van op dat vrouwen jonger dan ik nog met het traditionele rollenpatroon geconfronteerd zijn. Zelf heb ik VWO-A gedaan omdat ik de exacte vakken niet leuk vond. Achteraf gezien had ik wiskunde best kunnen doen, met wat doorzettingsvermogen.
pipootje schreef:
Hoe hoger het inkomen, hoe lager de kinderopvangtoeslag.
Bovendien is je laatste zin onzin natuurlijk. En buiten dat zijn er naast het gewone kdv allerlei opvangvormen te bedenken.
anoniem_287941 wijzigde dit bericht op 10-08-2017 17:07
12.04% gewijzigd
Athen1 schreef:
10-08-2017 16:57

Dus je bent gewoon aan het uitstellen
Pientjexxxx schreef:
10-08-2017 17:02
Dan maar hopen dat hij je straks niet inruilt voor een jonger exemplaar.......
Er zijn ook vrouwen die hun mannen inruilen voor een ander exemplaar!
Star* schreef:
10-08-2017 16:55
Onderbouw die laatste zin eens?
Ik heb zelf stage gelopen op een kdv. Ken meerdere mensen die heel lang werken op kinderdagverblijven. En verhalen van kinderen die nu volwassen zijn en 5 dagen geweest zijn. Het is niet fijn om zo klein zo weinig thuis te zijn en zo weinig je ouders te zien. Je moet altijd meedraaien in de groep en weinig privacy. Je krijgt sowieso veel minder aandacht als je een probleem hebt.
pipootje schreef:
10-08-2017 17:12
Ik heb zelf stage gelopen op een kdv. Ken meerdere mensen die heel lang werken op kinderdagverblijven. En verhalen van kinderen die nu volwassen zijn en 5 dagen geweest zijn. Het is niet fijn om zo klein zo weinig thuis te zijn en zo weinig je ouders te zien. Je moet altijd meedraaien in de groep en weinig privacy. Je krijgt sowieso veel minder aandacht als je een probleem hebt.
Fantastische onderbouwing.
N=1
pipootje schreef:
10-08-2017 17:12

Persoonlijke verhalen zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel. Was benieuwd naar onderzoeken over de langere termijn bijvoorbeeld.

En was Sally al zegt, opvang is natuurlijk niet per definitie een kdv.
SallySpectra schreef:
10-08-2017 17:14
Fantastische onderbouwing.
N=1

Je was me voor.
pipootje schreef:
Het is voor kinderen ook niet goed om 5 dagen op de opvang te zijn.
Goh, ik ken mensen rond die 50 o.a. mijn vriend, die zelf 5 dagen in de week op het kdv zaten en er niets aan overhouden hebben.

Als ik helaas niet ziek was geworden, hadden we waarschijnlijk ook gekozen voor 5 dagen opvang.
pipootje schreef:

Zowel voor de ouder als voor de maatschappij is (blijven) werken lonend, zie de links die eerder in dit topic gepost zijn. Salaris van de llaagstverdienende is vrijwel altijd hoger dan de opvangkosten en de belastingafdracht hoger dan de kot. Zeker als je naar de langere termijn kijkt.

Verder slaat je laatste opmerking nergens op. Is het alternatief voor een kostwinnersmodel volgens jou automatisch 5 dagen kdv, met zielige kinderen die hun ouders nooit zien? Dan maak je er een karikatuur van. En als je het niet zo bedoelt dan snap ik niet wat de opmerking zou toevoegen aan de discussie.
Star* schreef:
10-08-2017 17:16
Je was me voor.
Vraag maar eens aan kdv leidsters of ze zelf hun kind 5 dagen zouden brengen.
pipootje schreef:
10-08-2017 17:23

O dat is wetenschappelijk onderzoek tegenwoordig?
pipootje schreef:
10-08-2017 17:23
De mening van kdv-leidsters is toch maatgevend voor die vraag?
Maar wat hiervoor al werd gezegd, je maakt er nu een karikatuur van. Hier gaat de discussie helemaal niet over.
Op mijn havo was er geen leraar die het in z'n hoofd haalde mij te vertellen dat ik niet geschikt was voor een beta-pakket. De oorzaak zou kunnen zijn dat mijn betavakken allemaal ruim voldoendes waren, en dat ik bijna bleef zitten op de alfavakken. ;-D
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven