Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
Athen1 schreef:
10-08-2017 16:57
Waarom ik niet hoef te werken om te kunnen leven is omdat mijn man een hoog inkomen heeft en waarom ik niet hoef te werken i'm hem meer vrijheid te geven is dat mijn extra inkomsten totaal niet nodig zijn. Hij kan part time werken en nog steeds ruim voldoende verdienen. Bij het bedrijf waar hij nu werkt, een ander bedrijf of zelfstandig.
Maar hebben jullie geregeld hoe het zal gaan op het moment dat hij zijn goedbetaalde baan verliest? Wij werken voor onszelf, en hebben peperdure verzekeringen om allerlei zaken op te vangen.

En als je van jezelf weet dat je voor inkomsten afhankelijk bent van werken in loondienst, kun je je eigenlijk niet veroorloven om een te groot gat op je CV te hebben.
anoniem_30989 wijzigde dit bericht op 10-08-2017 17:43
0.71% gewijzigd
Overigens staat vijf dagen kdv niet per se gelijk aan je ouders nooit zien.
Grappig dat deze discussie altijd terug blijft komen. Mij persoonlijk boeit het echt helemaal niks hoe mensen dit voor zichzelf regelen. Als een stel er samen blij mee is hoe ze het regelen; prima dan!

Bij ons is de verdeling gegroeid dat mijn man fulltime werkt en ik heel erg parttime. Lange tijd was dit voor hem ook een baan met veel reizen en hele lange dagen en vrijwel nooit vrij. Ik ben na de geboorte van ons eerste kind van 4 naar 3 dagen gegaan. Die 4 dagen werkte ik omdat ik voor ons kind op de 5e dag een studie volgde vier jaar lang. Drie dagen werken was prima. En toen bleek dat ons kind net even wat intensiever was dan verwacht. Uiteindelijk bleek hij autistisch en hoogbegaafd te zijn. Maar daardoor was hij heel erg ongelukkig op de opvang.

Met hangen en wurgen heb ik het volgehouden tot hij 4 was (en inmiddels was de jongste er ook bij gekomen), maar hoe vaak ik niet huilend in de auto zat of we gebeld werden door het kdv of gastouder dat het niet ging met zoon dus of we hem maar kwamen halen. Of dat oma aan het eind van de oppasdag alleen maar kon zeggen hoe zwaar het was geweest. Toen de bso helemaal niet bleek te werken en ik inmiddels heel ongelukkig was op mijn werk (en zoon op de bso) hebben we samen besloten dat ik veel minder zou gaan werken. Eerst werd het 20 uur, toen 16 uur en nu werk ik 10 uur per week onder schooltijden.

Dat betekent helaas wel dat ik mijn uitdagende en interessante baan heb ingeruild voor een simpel baantje. Wel heel gezellig trouwens, ik ga er met plezier naartoe. En zoon heeft zo veel meer rust door deze situatie. En mijn man en ikzelf daardoor ook. Financieel was het even wennen om geen enorme bedragen per maand meer te sparen of alles te kunnen kopen of doen zonder na te denken. Maar we kunnen heel goed leven van mijn hele kleine inkomen + het salaris van mijn man. En er is rust in huis, dat is het belangrijkste.
Athen1 schreef:
10-08-2017 16:57
Hoi, ik had je post wel gelezen eerder op mobiel en dacht later op de hoofdlijnen te reageren, maar zal later nog teruglezen wat je nog meer vroeg.

Waarom ik niet hoef te werken om te kunnen leven is omdat mijn man een hoog inkomen heeft en waarom ik niet hoef te werken i'm hem meer vrijheid te geven is dat mijn extra inkomsten totaal niet nodig zijn. Hij kan part time werken en nog steeds ruim voldoende verdienen. Bij het bedrijf waar hij nu werkt, een ander bedrijf of zelfstandig.
Hahahaha, ik moet echt lachen. Ik dacht namelijk echt dat je iets zou gaan zeggen als " ik hoef niet te werken om te leven omdat ik een trustfonds heb / heel veel geld geerfd heb / mijn vader Albert Heijn is" of iets in die geest. Ik dacht namelijk echt dat je wel zou snappen dat ik met mijn opmerking "ik werk omdat ik nu eenmaal moet leven" heel sec en feitelijk bedoelde dat iedereen immers in zijn levensonderhoud moet voorzien.

Jouw antwoord is dan ook niet correct, ook jij moet werken om te kunnen even, jij hebt alleen iemand anders zo gek gekregen om het voor je te doen. Maar ook jij hebt levensonderhoud nodig.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-08-2017 17:38
Hahahaha, ik moet echt lachen. Ik dacht namelijk echt dat je iets zou gaan zeggen als " ik hoef niet te werken om te leven omdat ik een trustfonds heb / heel veel geld geerfd heb / mijn vader Albert Heijn is" of iets in die geest. Ik dacht namelijk echt dat je wel zou snappen dat ik met mijn opmerking "ik werk omdat ik nu eenmaal moet leven" heel sec en feitelijk bedoelde dat iedereen immers in zijn levensonderhoud moet voorzien.

Jouw antwoord is dan ook niet correct, ook jij moet werken om te kunnen even, jij hebt alleen iemand anders zo gek gekregen om het voor je te doen. Maar ook jij hebt levensonderhoud nodig.
Je bedoelt dat je dacht dat mijn vader zo gek was om mij in mijn levensonderhoud te voorzien? Vreemde manier v communiceren houd je erop na, je wist wat mijn antwoord zou zijn. Maar ja, blijkbaar word je venijnig omdat ik en mijn man vinden dat ik niet hoef te werken. Onze keuze Fashion Victim.
fashionvictim schreef:
10-08-2017 17:38

Ik vind het ook altijd heel respectloos klinken op de een of andere manier: 'Ik hoef niet te werken want mijn man verdient genoeg.' Ik hoor dan altijd: 'Loser, moet jij wel werken omdat je man niet genoeg verdient?'

Wij kunnen zonder mijn salaris meer dan prima rondkomen, toch zal ik het nooit zo zeggen en ik werk soms even niet want ik heb al jaren geen vast contract.

Door hoe wij de zaken geregeld hebben kan ik dus ook soms even niet werken. Dat gaf mij dan ook de mogelijkheid om in maart na twee weken 'proeftijd' mijn tijdelijke contract te beëindigen. Het was een baan waar ik me echt niet op mijn plek voelde, daarna een soort invalpool ingegaan en eigenlijk te weinig uren gewerkt. Binnenkort begin ik weer aan een nieuwe job en dat geeft mijn man dan ook weer de gelegenheid ook zulke beslissingen te nemen.
Athen1 schreef:
10-08-2017 18:08
Je bedoelt dat je dacht dat mijn vader zo gek was om mij in mijn levensonderhoud te voorzien? Vreemde manier v communiceren houd je erop na, je wist wat mijn antwoord zou zijn. Maar ja, blijkbaar word je venijnig omdat ik en mijn man vinden dat ik niet hoef te werken. Onze keuze Fashion Victim.
Nee niet je vader, Einstein. Je man.
:popcorn:
Andersom schreef:
10-08-2017 18:14
Ik vind het ook altijd heel respectloos klinken op de een of andere manier: 'Ik hoef niet te werken want mijn man verdient genoeg.' Ik hoor dan altijd: 'Loser, moet jij wel werken omdat je man niet genoeg verdient'
Dat hoor ik er dan weer niet in, die loser. Is ook zo omdat ik ook niet hóef te werken, ik doe het toevallig dan weer net wel. En mijn partner net zo trouwens, die heeft wat dat betreft nog meer recht van spreken.

Ik vind de je neemt je verantwoordelijkheid niet, of je bent eigenlijk niet volwassen dan weer vrij respectloos. Maar goed, het lijkt me duidelijk dat ik het er niet mee eens bent.
Athen1 schreef:
ik en mijn man

Ik snap het ineens helemaal :lightbulb:
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-08-2017 18:28
2.64% gewijzigd
Andersom schreef:
10-08-2017 18:14
Ik vind het ook altijd heel respectloos klinken op de een of andere manier: 'Ik hoef niet te werken want mijn man verdient genoeg.' Ik hoor dan altijd: 'Loser, moet jij wel werken omdat je man niet genoeg verdient?'

Wij kunnen zonder mijn salaris meer dan prima rondkomen, toch zal ik het nooit zo zeggen en ik werk soms even niet want ik heb al jaren geen vast contract.

Door hoe wij de zaken geregeld hebben kan ik dus ook soms even niet werken. Dat gaf mij dan ook de mogelijkheid om in maart na twee weken 'proeftijd' mijn tijdelijke contract te beëindigen. Het was een baan waar ik me echt niet op mijn plek voelde, daarna een soort invalpool ingegaan en eigenlijk te weinig uren gewerkt. Binnenkort begin ik weer aan een nieuwe job en dat geeft mijn man dan ook weer de gelegenheid ook zulke beslissingen te nemen.
Begrijp ik, ik vnd het zelf ook niet leuk klinken. Ik heb het pas gezegd toen Fashion Victim er expliciet naar vroeg. Ze wilde me graag het antwoord laten uit typen 🙄. Overigens vind ik het niet respectloos klinken, eerder arrogant. Maar zo bedoel ik het totaal niet.

Mooi dat je je werksituatie hebt kunnen veranderen, en goed dat je man dat ook zal kunnen als hij niet blij zou zijn met zijn situatie. Is inderdaad belangrijk.
Mevrouw75 schreef:
10-08-2017 18:21
Dat hoor ik er dan weer niet in, die loser. Is ook zo omdat ik ook niet hóef te werken, ik doe het toevallig dan weer net wel. En mijn partner net zo trouwens, die heeft wat dat betreft nog meer recht van spreken.

Ik vind de je neemt je verantwoordelijkheid niet, of je bent eigenlijk niet volwassen dan weer vrij respectloos. Maar goed, het lijkt me duidelijk dat ik het er niet mee eens bent.
Het hele argument 'mijn man verdient genoeg' vind ik gewoon niet zo valide. In de tijd dat ik niet werkte, deed ik dat niet omdat we het thuis niet rond kregen onze banen, een opleiding en een gezin te combineren.

Maar ik ben dan ook altijd een werkende moeder geweest, helaas soms even zonder baan. Je instelling verandert niet als het vinden van een baan even tegen zit, of het thuis niet goed loopt.
Andersom schreef:
10-08-2017 18:28
Het hele argument 'mijn man verdient genoeg' vind ik gewoon niet zo valide. In de tijd dat ik niet werkte, deed ik dat niet omdat we het thuis niet rond kregen onze banen, een opleiding en een gezin te combineren.

Maar ik ben dan ook altijd een werkende moeder geweest, helaas soms even zonder baan. Je instelling verandert niet als het vinden van een baan even tegen zit, of het thuis niet goed loopt.
Dat kan, dat je het niet zo valide vind. Je had het over loser, daar reageerde ik op.
Men dat je altijd een werkende moeder bent geweest is natuurlijk geen argument voor wat je vindt. Ik ben nl ook een werkende moeder zonder aspiraties om mijn baan op te zeggen. Ik zou niet durven, mijn partner is afhankelijk van mijn pensioen😜
Mevrouw75 schreef:

Wat versta jij onder volwassen? De voorbeelden hier in het topic over sommige mannen vind ik persoonlijk niet getuigen van volwassenheid.

Ander, persoonlijk, voorbeeld over financiën: 'nee hoor daar bemoei ik me niet mee, daar heb ik geen verstand van / interesseert me niet'.
Vind ik ook onvolwassen en bovendien niet verstandig als je niet tot op zekere hoogte op de hoogte bent.
Star* schreef:
10-08-2017 18:41
Wat versta jij onder volwassen? De voorbeelden hier in het topic over sommige mannen vind ik persoonlijk niet getuigen van volwassenheid.

Ander, persoonlijk, voorbeeld over financiën: 'nee hoor daar bemoei ik me niet mee, daar heb ik geen verstand van / interesseert me niet'.
Vind ik ook onvolwassen en bovendien niet verstandig als je niet tot op zekere hoogte op de hoogte bent.

Oh ja, vind ik ook niet meer van deze tijd. Ik sprak ooit een vrouw van mijn oma's leeftijd. (85+) Ze had altijd heel zuinig geleefd want volgens haar man hadden ze niet meer te besteden. Toen overleed haar man en bleek ze 200.000 gulden te bezitten én een schuldenvrije woning. Nooit echt geleefd en toen geen tijd meer om het op te maken.
Onbegrijpelijk.
Athen1 schreef:

Nee, echt niet, ik dacht echt dat je mijn postings begrepen had omdat je naar mijn uitspraak refereerde. Bovendien had ik je al eerder gevraagd hoe dat dan werkt, hoe kom je op het idee dat je als volwassene niet zou hoeven werken? Er is toch ook ooit een moment geweest dat je nog geen man had, neem ik aan?
Ik vind het gewoon echt onbegrijpelijk dat er mensen bestaan die tussen hun zeg vijftiende en 25e ineens bedenken "oh, ik hoef niet te werken". Hoe kom je op dat idee? Iedere volwassene snapt toch dat mensen zullen moeten werken om in hun levensonderhoud te voorzien en dat huizen, auto's, kleding, eten, meubelen, stroom, kleding etcetera niet gratis zijn?

En omdat jij serieus op mij reageerde met "ik hoef niet te werken om te kunnen leven" dacht ik dat je iets zou gaan vertellen waarom jij zonder werken toch in je eigen levensonderhoud kon voorzien. Maar dat bedoelde je helemaal niet, je bedoelde gewoon dat je wel degelijk in je levensonderhoud moet voorzien maar dat je dat door iemand anders laat doen. Dat had ik echt niet verwacht, maar daarmee had ik je kennelijk overschat.
Am Yisrael Chai!
Mevrouw75 schreef:

Aan jou dan dezelfde vraag: hoezo hoeven jij en je man niet te werken? Zijn jullie volledig zelfvoorzienend, met geld geboren, iets anders? Hoe werkt dat?
Am Yisrael Chai!
Athen1 schreef:
10-08-2017 18:24
Begrijp ik, ik vnd het zelf ook niet leuk klinken. Ik heb het pas gezegd toen Fashion Victim er expliciet naar vroeg. Ze wilde me graag het antwoord laten uit typen 🙄. Overigens vind ik het niet respectloos klinken, eerder arrogant. Maar zo bedoel ik het totaal niet.

Mooi dat je je werksituatie hebt kunnen veranderen, en goed dat je man dat ook zal kunnen als hij niet blij zou zijn met zijn situatie. Is inderdaad belangrijk.
Ik was oprecht benieuwd naar hoe jij dan zelfvoorzienend was.

En nee, ik vind het totaal niet arrogant klinken, eerder nogal sneu. Maar dat komt dus omdat ik die grondhouding of die gedachtegang dat je niet in je eigen levensonderhoud hoeft te voorzien zo onbegrijpelijk vind. Dus ik snap oprecht niet hoe iemand er trots op kan zijn of het zelfs dusdanig cool vindt dat ie zichzelf als arrogant bestempelt omdat ie zegt dat ie niet voor zichzelf kan zorgen. In mijn ogen is dat namelijk eerder iets om je voor te schamen, dat je niet voor jezelf kan zorgen. Dan is er namelijk meestal gewoon echt iets mis met je. Of je hebt een enorm oneerlijke kaart van het leven uitgedeeld gekregen of domme, oneerlijke pech gehad, en dan is het juist weer verdrietig.
Maar benijdenswaardig is het in mijn ogen echt nooit.
Am Yisrael Chai!
Star* schreef:

Is riskant om daar geen overzicht in te hebben of op de hoogte te zijn van de mogelijkheden. Maar ik geloof niet dat perse niet werkenden daar niet meer of minder van op de hoogte zijn als wel werkenden.

Probeer een ander standpunt te begrijpen. Iets mag jouw keuze niet zijn en nooit worden. Maar respecteer andermans keuze. Begrip en respect, het zou zo vriendelijk zijn (van beide kanten). Het wordt een beetje als de zwarte pieten discussie zo.
Overigens niet naar Star gericht, dit. Maar meer naar de snerende types, die er aan beide kanten tussen zitten.
Star* schreef:

Jullie hadden het over niet volwassen geloof ik, of ik haal je met iemand door de war met voorbeelden waarvan ik dacht, mwah, ik ken wel (heel toevallig?) mannen die die dingen ook niet kunnen, iig nooit doen en gewoon op zichzelf wonen. Het huishouden werd bv genoemd. Tsja, zij hebben dat gewoon anders geregeld dan het zelf doen. Van 1 weet ik zeker dat hij dat nog nooit zelf heeft gedaan en heeft toch echt 60 jaar alleen gewoond.
fashionvictim schreef:
10-08-2017 19:02
Aan jou dan dezelfde vraag: hoezo hoeven jij en je man niet te werken? Zijn jullie volledig zelfvoorzienend, met geld geboren, iets anders? Hoe werkt dat?
Nee hoor, maar als ik nu stop met werken hoef ik in principe niet te werken en vice versa, gewoon omdat de ander inkomsten voor het gezin binnenhaalt. Ik zeg niet dat ik nooit hoef en heb hoeven werken, dat is het verschil denk ik.

Volledig zelfvoorzienend zou ik best graag willen, hoewel misschien ook weer niet.
fashionvictim schreef:
10-08-2017 18:58
Nee, echt niet, ik dacht echt dat je mijn postings begrepen had omdat je naar mijn uitspraak refereerde. Bovendien had ik je al eerder gevraagd hoe dat dan werkt, hoe kom je op het idee dat je als volwassene niet zou hoeven werken? Er is toch ook ooit een moment geweest dat je nog geen man had, neem ik aan?
Ik vind het gewoon echt onbegrijpelijk dat er mensen bestaan die tussen hun zeg vijftiende en 25e ineens bedenken "oh, ik hoef niet te werken". Hoe kom je op dat idee? Iedere volwassene snapt toch dat mensen zullen moeten werken om in hun levensonderhoud te voorzien en dat huizen, auto's, kleding, eten, meubelen, stroom, kleding etcetera niet gratis zijn?

En omdat jij serieus op mij reageerde met "ik hoef niet te werken om te kunnen leven" dacht ik dat je iets zou gaan vertellen waarom jij zonder werken toch in je eigen levensonderhoud kon voorzien. Maar dat bedoelde je helemaal niet, je bedoelde gewoon dat je wel degelijk in je levensonderhoud moet voorzien maar dat je dat door iemand anders laat doen. Dat had ik echt niet verwacht, maar daarmee had ik je kennelijk overschat.
Waarom denk je dat ik nooit heb gewerkt? Vreemd.
fashionvictim schreef:
10-08-2017 19:07
Ik was oprecht benieuwd naar hoe jij dan zelfvoorzienend was.

En nee, ik vind het totaal niet arrogant klinken, eerder nogal sneu. Maar dat komt dus omdat ik die grondhouding of die gedachtegang dat je niet in je eigen levensonderhoud hoeft te voorzien zo onbegrijpelijk vind. Dus ik snap oprecht niet hoe iemand er trots op kan zijn of het zelfs dusdanig cool vindt dat ie zichzelf als arrogant bestempelt omdat ie zegt dat ie niet voor zichzelf kan zorgen. In mijn ogen is dat namelijk eerder iets om je voor te schamen, dat je niet voor jezelf kan zorgen. Dan is er namelijk meestal gewoon echt iets mis met je. Of je hebt een enorm oneerlijke kaart van het leven uitgedeeld gekregen of domme, oneerlijke pech gehad, en dan is het juist weer verdrietig.
Maar benijdenswaardig is het in mijn ogen echt nooit.
Sneu, cool, arrogant... Ben geen van die dingen. Maar je hebt me wel begrepen. Meerdere keren. Maar jij wilt iets heel anders dan een normale discussie voeren. Jammer. Ik zal niet meer op je reageren.
Mevrouw75 schreef:
10-08-2017 19:13
Nee hoor, maar als ik nu stop met werken hoef ik in principe niet te werken en vice versa, gewoon omdat de ander inkomsten voor het gezin binnenhaalt. Ik zeg niet dat ik nooit hoef en heb hoeven werken, dat is het verschil denk ik.

Volledig zelfvoorzienend zou ik best graag willen, hoewel misschien ook weer niet.
Ik bedoelde met mijn eerdere posting waar Athen op reageerde echt iets totaal anders dan jullie erin lezen. Als ik zeg "ik werk omdat ik nu eenmaal moet leven" bedoel ik daarmee iets veel fundamentelers, namelijk dat werken nu eenmaal de manier is om in je levensonderhoud te voorzien. Ik hóef nu, op dit moment, ook niet per se te werken. Maar tussen je 21e en 67e moet ieder gezond mens toch gewoon werken om te kunnen leven?
Am Yisrael Chai!
Athen1 schreef:
10-08-2017 19:25
Sneu, cool, arrogant... Ben geen van die dingen. Maar je hebt me wel begrepen. Meerdere keren. Maar jij wilt iets heel anders dan een normale discussie voeren. Jammer. Ik zal niet meer op je reageren.
Ik ben juist heel benieuwd naar hoe jij over mijn argumenten denkt. Maar zoals ik al eerder had opgemerkt gaan huisvrouwen vrijwel nooit op valide argumenten in, daar ben jij niet uniek in. Ik ben ook oprecht benieuwd naar hoe en wanneer iemand bedenkt dat niet werken een optie is en hoe hij/zij op die gedachte komt. Eigenlijk ben ik naar heel veel dingen benieuwd, maar ik merk dat je daar sowieso niet op in wil gaan.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven