Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:32
Veel vrijwilligerswerk vindt nou eenmaal plaats tijdens kantooruren. Gehandicapte kinderen begeleiden in het busje naar school. Een keer gaan wandelen met een oude buurvrouw. Boodschappen doen voor een zieke kennis. De bingomiddag in het buurthuis begeleiden voor bejaarden uit de buurt. Enz. Ik acht mensen die moet werken tot veel in staat, maar niet om op twee plaatsen tegelijk te zijn. Dus zoals van oudsher al het geval was, wordt dat werk gewoon opgepakt door mensen die niet in loondienst werken, maar wel een aantal uren in de week geven om voor/ten behoeve van een ander actief te zijn. Van oudsher waren dat juist vaak de huisvrouwen, die dat in bijv. hun vrije middagen deden. Maar die generatie wordt inmiddels ook ouder en er vallen dus vaak vrijwilligers af. Niet voor niks wordt gesignaleerd dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe vrijwilligers aan te werven.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:33
En als je daarbij dan in ogenschouw neemt dat een groot deel van die 17% die niet werkt bestaat uit bejaarden die mantelzorgen over hun eveneens bejaarde partner, dan volgt daaruit als logische conclusie dat er dus ook maar bar weinig huisvrouwen mantelzorgen.
Edit: oh, verkeerd gelezen, het ging om mantelzorgers tussen 18 en 65. Dan gaat wat ik zeg niet op.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 12-08-2017 17:37
10.55% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:34
pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:32Veel vrijwilligerswerk vindt nou eenmaal plaats tijdens kantooruren. Gehandicapte kinderen begeleiden in het busje naar school. Een keer gaan wandelen met een oude buurvrouw. Boodschappen doen voor een zieke kennis. De bingomiddag in het buurthuis begeleiden voor bejaarden uit de buurt. Enz. Ik acht mensen die moet werken tot veel in staat, maar niet om op twee plaatsen tegelijk te zijn. Dus zoals van oudsher al het geval was, wordt dat werk gewoon opgepakt door mensen die niet in loondienst werken, maar wel een aantal uren in de week geven om voor/ten behoeve van een ander actief te zijn. Van oudsher waren dat juist vaak de huisvrouwen, die dat in bijv. hun vrije middagen deden. Maar die generatie wordt inmiddels ook ouder en er vallen dus vaak vrijwilligers af. Niet voor niks wordt gesignaleerd dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe vrijwilligers aan te werven.
Draai het maar zoals het in jouw straatje past. Het gros van de jonge huisvrouwen is thuis om voor de kinderen te zorgen, was het maar waar dat er eens naar de ouderen gekeken werd.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:34
Jij stelt dus gewoon dat het CBS liegt?pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:32Veel vrijwilligerswerk vindt nou eenmaal plaats tijdens kantooruren. Gehandicapte kinderen begeleiden in het busje naar school. Een keer gaan wandelen met een oude buurvrouw. Boodschappen doen voor een zieke kennis. De bingomiddag in het buurthuis begeleiden voor bejaarden uit de buurt. Enz. Ik acht mensen die moet werken tot veel in staat, maar niet om op twee plaatsen tegelijk te zijn. Dus zoals van oudsher al het geval was, wordt dat werk gewoon opgepakt door mensen die niet in loondienst werken, maar wel een aantal uren in de week geven om voor/ten behoeve van een ander actief te zijn. Van oudsher waren dat juist vaak de huisvrouwen, die dat in bijv. hun vrije middagen deden. Maar die generatie wordt inmiddels ook ouder en er vallen dus vaak vrijwilligers af. Niet voor niks wordt gesignaleerd dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe vrijwilligers aan te werven.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:36
De enige onvrede die ik op dit moment ervaar is de onvrede dat jij ondanks herhaaldelijke verzoeken daarmee op te houden elke discussie waaraan je deelneemt verziekt door bewust mensen op grove wijze te schofferen, onwaarheden te verkondigen, nooit te reageren op wat anderen zeggen en als een kapotte grammofoonplaat steeds dezelfde postings te plaatsen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:38
Nog een keer dan:
Mensen zonder betaald werk zijn minder actief als vrijwilliger (44 procent) dan mensen
met betaald werk (53 procent). Grote verschillen zijn waar te nemen op het gebied van
sport (9 tegen 19 procent) en school (7 tegen 14 procent). Mensen zonder werk zetten zich
daarentegen vaker in op het gebied van verzorging (11 procent) dan mensen met betaald
werk (7 procent). Ook de wekelijkse arbeidsduur speelt een rol: hoe meer uren men per week
betaalde arbeid verricht, hoe minder vaak men actief is als vrijwilliger. Van de mensen die
minder dan 20 uur werken is 61 procent vrijwilliger, tegenover 56 procent van de mensen die
tussen 20 en 28 uur werken en 50 procent van de mensen die meer dan 28 uur werken.
En deze:
Mensen met een hoog opleidingsniveau (hbo, wo bachelor/wo, master, doctor) zijn vaker
vrijwilliger dan mensen met een lager opleidingsniveau. Hoger opgeleiden zetten zich vaker in
voor een school, een sportvereniging, culturele vereniging, vakbond, politieke partij, sociale
hulpverlening en organisaties voor woonsubsidies dan lager opgeleiden. Ook doen hoger
opgeleiden vaker bestuurlijk werk dan lager opgeleiden.
Mensen zonder betaald werk zijn minder actief als vrijwilliger (44 procent) dan mensen
met betaald werk (53 procent). Grote verschillen zijn waar te nemen op het gebied van
sport (9 tegen 19 procent) en school (7 tegen 14 procent). Mensen zonder werk zetten zich
daarentegen vaker in op het gebied van verzorging (11 procent) dan mensen met betaald
werk (7 procent). Ook de wekelijkse arbeidsduur speelt een rol: hoe meer uren men per week
betaalde arbeid verricht, hoe minder vaak men actief is als vrijwilliger. Van de mensen die
minder dan 20 uur werken is 61 procent vrijwilliger, tegenover 56 procent van de mensen die
tussen 20 en 28 uur werken en 50 procent van de mensen die meer dan 28 uur werken.
En deze:
Mensen met een hoog opleidingsniveau (hbo, wo bachelor/wo, master, doctor) zijn vaker
vrijwilliger dan mensen met een lager opleidingsniveau. Hoger opgeleiden zetten zich vaker in
voor een school, een sportvereniging, culturele vereniging, vakbond, politieke partij, sociale
hulpverlening en organisaties voor woonsubsidies dan lager opgeleiden. Ook doen hoger
opgeleiden vaker bestuurlijk werk dan lager opgeleiden.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:39
Nee. Ik stel gewoon dat er een nadere onderverdeling moet worden gemaakt. Ik zie best dat er ouders zijn die meedraaien in de avond op de sportclub van hun kinderen. Of die meehelpen de feestavond van de carnavalsvereniging op poten te zetten,
Maar overdag is het natuurlijk een ander verhaal. Als jij op je werk zit, kun je niet even de stad in lopen met een bejaarde buuf, of een busje met kinderen begeleiden, of koffie drinken met bejaarden in de buurt. Dáár valt dan ook met name het gat.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:40
Dit is gewoon een betaalde baan, geen vrijwilligerswerk. Mijn vader doet dit omdat hij gepensioneerd is maar geen zin heeft om achter de geraniums te gaan zitten.
Een aantal van de andere dingen die je noemt zijn ook geen vrijwilligerswerk maar laag betaalde, part time functies voor een paar uurtjes per week. Werk dat dus prima door huisvrouwen gedaan kan worden, maar vaak door mensen als mijn vader, gepensioneerden die nog geen zin hebben om helemaal te stoppen met werken, wordt gedaan.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:42
Ik ben het er wel mee eens dat Pejeka stelt dat iedereen vrij is in de keuze die men maakt. Ik zie het niet als een plicht om te gaan werken en we hebben dat zelf bekostigd. Volgens Tr0tter heb ik wel een plicht om te gaan werken. Zij heeft het over onttrekken van verantwoordelijkheden die een volwassen mens heeft. Ik moest hier zo om lachen.
Ik heb jarenlang overdag vrijwilligerswerk gedaan op de school van mijn kind en alle andere mensen die dat ook deden hadden net als ik banen. In de 8 jaar dat ik op de basisschool van alles heb gedaan heb ik letterlijk nog nooit een van de moeders die huisvrouw was gezien.pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:39Nee. Ik stel gewoon dat er een nadere onderverdeling moet worden gemaakt. Ik zie best dat er ouders zijn die meedraaien in de avond op de sportclub van hun kinderen. Of die meehelpen de feestavond van de carnavalsvereniging op poten te zetten,
Maar overdag is het natuurlijk een ander verhaal. Als jij op je werk zit, kun je niet even de stad in lopen met een bejaarde buuf, of een busje met kinderen begeleiden, of koffie drinken met bejaarden in de buurt. Dáár valt dan ook met name het gat.
Am Yisrael Chai!
Ze bestaan absoluut, de mijne is ook goud. Ok, hij poetst niet, maar vind ook niet dat ik het dan wel moet doen.PowerCube schreef: ↑12-08-2017 13:59Mijn man ook! En die is niet eens door alleen vrouwen opgevoedDit soort mannen bestaat dus wel degelijk.
En ik kom maar heel weinig mannen tegen van wie ik merk dat ze het vervelend vinden dat ik meer verdien en/of goed ben in mijn werk. De weinige vervelende opmerkingen die ik krijg komen van vrouwen![]()
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:43
Zoals jij doet, bedoel je? Ik heb mijn mening, die heb ik niet kwetsend voor jou of wie dan ook naar voren gebracht, jij hebt de jouwe, die je ook ad infinitum blijft herhalen. Alleen zie je mij geen postjes plaatsen die op de persoon gespeeld zijn, maar altijd de inhoud betreffen. En je kunt verzoeken wat je wilt, maar volgens mij ben jij niet de eigenaar van dit forum en bevallen mijn meningen jou niet, is er geen mens die jou dwingt ze ter harte te nemen of erop te reageren.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 17:36De enige onvrede die ik op dit moment ervaar is de onvrede dat jij ondanks herhaaldelijke verzoeken daarmee op te houden elke discussie waaraan je deelneemt verziekt door bewust mensen op grove wijze te schofferen, onwaarheden te verkondigen, nooit te reageren op wat anderen zeggen en als een kapotte grammofoonplaat steeds dezelfde postings te plaatsen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:44
Zoals je hebt kunnen lezen werk ik fulltime: 36 uur in vier dagen. Ik heb dus een hele doordeweekse dag over waarin ik niet werk. Ik kan ook mijn werktijden nog flexibel indelen, en daarin ben ik echt niet de enige. Daarnaast werkt niet iedereen tijdens kantooruren (politie, zorg, openbaar vervoer, horeca, etc.) en is er ook nog genoeg vrijwilligerswerk dat buiten kantoortijden gedaan wordt. Ik heb dus (sowieso) meer vertrouwen in het CBS dan in een gefrustreerde forummer die onwaarheid op onwaarheid blijft verkondigen om maar wanhopig een punt te maken.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:47
Mijn 81 jarige tante is bijvoorbeeld ook nog steeds overblijfjuf - ook zo'n laagbetaalde parttime functie van een uurtje of 10 per week - omdat er bij haar in de buurt een schreeuwend tekort aan overblijfjuffen is. En je maakt mij niet wijs dat op een basisschool geen enkel kind een "thuisblijfmoeder" heeft.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:48
Nee, maar daar gáát het (voor de zoveelste keer) toch allemaal niet om? Het gaat erom: kiest iemand ervoor in loondienst te gaan werken, dan is dat prima, als hij/zij dat binnen de eigen relatie de fijnste constructie vindt. Kiest men er echter voor dat één van de partners thuis blijft om het huis, eventuele kinderen, en andere zaken te behartigen, terwijl de ander voor het inkomen zorgt, dan is dat toch ook OK? Maar waarom dan steeds zo veel kritiek op mensen die voor het 1 kostwinnermodel kiezen? Het kan jouw keuze niet zijn, en je kan er van alles van vinden, maar onder aan de lijn is het toch gewoon hún gerechtvaardigde keuze in hún situatie, dus waarom moeten die mensen dan steeds horen dat ze achter lopen en niet van deze tijd zijn en geen zelfstandigheid hebben of weet ik wat?fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 17:42Ik heb jarenlang overdag vrijwilligerswerk gedaan op de school van mijn kind en alle andere mensen die dat ook deden hadden net als ik banen. In de 8 jaar dat ik op de basisschool van alles heb gedaan heb ik letterlijk nog nooit een van de moeders die huisvrouw was gezien.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:48
Goh, apart dan dat niet alleen ik, maar vrijwel alle werkende vrouwen in deze discussie vallen over de manier waarop je over werkende vrouwen praat. Daar kun je volgens mij uit concluderen dat je mening wel degelijk als kwetsend of op zijn minst beledigend wordt gezien.pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:43Zoals jij doet, bedoel je? Ik heb mijn mening, die heb ik niet kwetsend voor jou of wie dan ook naar voren gebracht, jij hebt de jouwe, die je ook ad infinitum blijft herhalen. Alleen zie je mij geen postjes plaatsen die op de persoon gespeeld zijn, maar altijd de inhoud betreffen. En je kunt verzoeken wat je wilt, maar volgens mij ben jij niet de eigenaar van dit forum en bevallen mijn meningen jou niet, is er geen mens die jou dwingt ze ter harte te nemen of erop te reageren.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:49
Toen mijn zoon op de basisschool zat waren het juist de huisvrouwen die altijd hielpen op school. Ik heb daar heel wat uren door gebracht. ook was ik verkeersbrigadier . Het viel ons altijd op dat wanneer er gratis naar bv de Efteling gegaan mocht dat de werkende moeders ineens wel tijd hadden.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 17:42Ik heb jarenlang overdag vrijwilligerswerk gedaan op de school van mijn kind en alle andere mensen die dat ook deden hadden net als ik banen. In de 8 jaar dat ik op de basisschool van alles heb gedaan heb ik letterlijk nog nooit een van de moeders die huisvrouw was gezien.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:50
pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:48Nee, maar daar gáát het (voor de zoveelste keer) toch allemaal niet om? Het gaat erom: kiest iemand ervoor in loondienst te gaan werken, dan is dat prima, als hij/zij dat binnen de eigen relatie de fijnste constructie vindt. Kiest men er echter voor dat één van de partners thuis blijft om het huis, eventuele kinderen, en andere zaken te behartigen, terwijl de ander voor het inkomen zorgt, dan is dat toch ook OK? Maar waarom dan steeds zo veel kritiek op mensen die voor het 1 kostwinnermodel kiezen? Het kan jouw keuze niet zijn, en je kan er van alles van vinden, maar onder aan de lijn is het toch gewoon hún gerechtvaardigde keuze in hún situatie, dus waarom moeten die mensen dan steeds horen dat ze achter lopen en niet van deze tijd zijn en geen zelfstandigheid hebben of weet ik wat?
Daar gaat het wel om, want jij beweert namelijk dit, waar dan weer op gereageerd wordt:
Nou, wake up, juist deze vrouwen doen vaak meer in de maatschappij dan degenen die heel de dag opgesloten zitten op een kantoor ofzo...
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:51
Nogal logisch. Een hele dag vrijnemen is voor de meeste mensen makkelijker dan even een uurtje midden op de dag komen knutselen. Wat is de gemiddelde reistijd in Nederland?Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 17:49Toen mijn zoon op de basisschool zat waren het juist de huisvrouwen die altijd hielpen op school. Ik heb daar heel wat uren door gebracht. ook was ik verkeersbrigadier . Het viel ons altijd op dat wanneer er gratis naar bv de Efteling gegaan mocht dat de werkende moeders ineens wel tijd hadden.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:51
Daar ging het volgens jou wel om, want jij bent degene die blijft verkondigen dat huisvrouwen meer voor de maatschappij doen dan al die losers in hun duffe baantjes. Dat is dus niet waar, die stelling, zoals je nu niet alleen door mij maar door meerdere mensen, compleet met bronnen, is verteld.
Wie zegt al die dingen dan? De enige die dat nu weer de discussie inbrengt ben jij, en dat terwijl er eigenlijk alweer een best interessant gesprek ontstaan was. Jij fulmineert over dingen die niemand zegt.Het gaat erom: kiest iemand ervoor in loondienst te gaan werken, dan is dat prima, als hij/zij dat binnen de eigen relatie de fijnste constructie vindt. Kiest men er echter voor dat één van de partners thuis blijft om het huis, eventuele kinderen, en andere zaken te behartigen, terwijl de ander voor het inkomen zorgt, dan is dat toch ook OK? Maar waarom dan steeds zo veel kritiek op mensen die voor het 1 kostwinnermodel kiezen? Het kan jouw keuze niet zijn, en je kan er van alles van vinden, maar onder aan de lijn is het toch gewoon hún gerechtvaardigde keuze in hún situatie, dus waarom moeten die mensen dan steeds horen dat ze achter lopen en niet van deze tijd zijn en geen zelfstandigheid hebben of weet ik wat?
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:52
Ik denk dat ik in deze discussie wel veel meer beledigd ben hoor.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 17:48Goh, apart dan dat niet alleen ik, maar vrijwel alle werkende vrouwen in deze discussie vallen over de manier waarop je over werkende vrouwen praat. Daar kun je volgens mij uit concluderen dat je mening wel degelijk als kwetsend of op zijn minst beledigend wordt gezien.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:53
Niet door mij in ieder geval, ik heb zelfs al een paar keer juist hele aardige dingen over je gezegd.Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 17:52Ik denk dat ik in deze discussie wel veel meer beledigd ben hoor.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:54
Verkeersbrigadier? Een klaar-over is dat neem ik aan? Dat doe je 2 keer een half uur op een dag?Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 17:49Toen mijn zoon op de basisschool zat waren het juist de huisvrouwen die altijd hielpen op school. Ik heb daar heel wat uren door gebracht. ook was ik verkeersbrigadier . Het viel ons altijd op dat wanneer er gratis naar bv de Efteling gegaan mocht dat de werkende moeders ineens wel tijd hadden.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:55
Dat klopt! Vind ik ook mooi van je. Het gaat over respect voor ieders keuze. Het belangrijkste is dat je gelukkig bent.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 17:53Niet door mij in ieder geval, ik heb zelfs al een paar keer juist hele aardige dingen over je gezegd.