Werk & Studie alle pijlers

Referentiecheck

12-08-2017 20:51 19 berichten
Misschien zijn hier wat dames die mij meer kunnen vertellen over de inhoud en verloop van een referentiecheck.

Ik ben gewezen op een vacature die precies inhoudt wat ik graag zou willen gaan doen. Ik voldoe, in mijn ogen, zeker aan de functie-eisen en wil dus graag een sollicitatiebrief sturen.

In de vacature wordt aangegeven dat er een referentiecheck zal plaatsvinden.

Ik werk ongeveer 15 jaar nu voor mijn huidige werkgever en onze relatie kent ups en downs. Ondanks de downs is er op mijn werk nooit iets aan te merken geweest; ik doe mijn werk goed. Op het moment gaat het al een aardige tijd goed tussen ons en vlak voor mijn vakantie gaf hij aan dat hij heel tevreden is over de afgelopen periode (jaar). Ook vroeg hij mij of ik binnen mijn huidige functie een extra verantwoordelijkheid wil gaan dragen. Toen ik aangaf dit niet te willen, omdat mijn ambities op een ander vlak liggen (ik ambieer een functie op het niveau van mijn werkgever en hier is de vacature die ik hierboven beschrijf ook voor), gaf hij aan dat ik daar niet geschikt voor ben als ik de verantwoordelijkheid niet wil dragen die hij voorstelde.

Ik ben nu huiverig voor de referentiecheck. Ik zal mijn werkgever op de hoogte moeten stellen van mijn sollicitatie en de vacature en ik ben bang dat hij mij vierkant uitlacht. Of dat hij degene die bij hem checkt zal vertellen dat ik het te hoog in mijn bol heb.

Nogmaals, ik denk écht dat ik aan de functie-eisen voldoe, maar heb nog nooit eerder gesolliciteerd en ben dus best onzeker.

Hebben jullie ervaring met een referentiecheck?
anoniem_271671 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 21:34
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
In principe mag men geen negatieve referentie geven, in de zin dat ze het niet mogen aandikken oid. Het moet tenslotte wel op waarheid berust zijn. Uiteraard is dat een lastig punt. Ik heb wel eens gehad dat bedrijven geen retentie wilde geven of juist vaag blijven. Op zich snap je dan ook al wel dat er iets niet klopt. Juist doordat je niet weet wat er niet goed zit, ga je gissen. Dat is waarschijnlijk nog schadelijker.

Wellicht goed om dit af te stemmen met je huidige werkgever? Je zal hem überhaupt moeten vertellen dat je aan het solliciteren bent (ooit). Wellicht dat je op die manier kan toelichten waarom je ook niet voor zijn aanbod hebt gekozen.
Vanuit hem gezien snap ik wel dat hij het vreemd vindt dat je niet een tussenstap wil nemen om je doel te bereiken, dus misschien kan een goed gesprek hier opheldering over geven (en je kan hem direct vragen referent te zijn).
Heb je naast die manager nog collega's. Misschien een idee om die door te geven? Succes met je sollicitatie, spannend!
Bij mijn huidige baan deden ze ook een referentencheck. Maar alleen bij referenten die je zelf opgaf. En dat hoeft dus niet persé je leidinggevende te zijn. Ik heb ook van te voren gevraagd aan mensen of ik ze op mocht geven, dus als ze het niet willen kunnen ze weigeren.
Qua etiquette is het not done om een negatieve referentie te geven. Dus als je leidinggevende het akkoord vind dat je zijn naam doorgeeft, zou ik ervanuit gaan dat hij niet zegt dat jij het te hoog in je bol hebt oid.
Voor mijn huidige baan werd dat ook gedaan. Hiervoor had ik een uitzendbaan en hier had ik een lastige periode ( klagende collega's om vage dingen) en daar moest ik aan werken. Dit heb ik gedaan, werken ging beter en ze heeft mij een super referentie gegeven.

Ik had eerst een sollicitatie gesprek gehad. Waarna ik een dagje mocht meelopen. Ik geloof dat ze daarna pas mijn vorige baas gebeld hebben. Dus in de laatste fase voor het aannemen. Wel raad ik aan om je werkgever op de hoogte te stellen van het mogelijke telefoontje, zodat ze zich erop kunnen voorbereiden.

Dus ik zeg, gewoon proberen. Wie niet waagt wie niet wint zeg ik altijd!
Bedankt voor jullie reacties.
Ik zou er nooit aan gedacht hebben een collega te vragen, dus dat is nog een optie.

Sowieso zal ik met mijn billen bloot moeten en mijn werkgever op de hoogte moeten stellen. Het is idd een mooie kans om het gesprek met hem aan te gaan over mijn ambities.
anoniem_271671 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 21:34
0.00% gewijzigd
Ik zou je werkgever heel positief benaderen over de kans die je krijgt om je doel te bereiken.
'Zeg Piet, we hadden het laatst over mijn wensen, ik gaf aan graag een functie op dit en dat niveau te ambiëren maar het paste niet in dit bedrijf, nu krijg ik elders de kans! Ze kunnen je bellen voor referenties.'

Laat je nooit omlaag praten door een ander.
Vanuit je OP klinkt het alsof hij je venijnig op je plek wilde zetten omdat je de door hem aangeboden functie afwees.
Hips, hopsakee en pierlala.
Heb je al gesolliciteerd? Zo niet, dan zou ik nog even helemaal niemand op de hoogte stellen van je plannen om te solliciteren. Eerst wachten of je op gesprek mag komen.
Dat deze werkgever had gezegd dat je niet geschikt bent voor de functie binnen zijn bedrijf, betekent niet dat hij dat ook vindt wanneer het om een functie bij een ander zou gaan. Wellicht had hij voor zijn bedrijf al een ander voor die functie op het oog en wil hij jou liever in je huidige functie met extra verantwoordelijkheid, omdat hij je anders daar kwijt is. Ik vind het moeilijk te geloven dat hij je zou uitlachen - maar je kent hem zelf het beste. Maar zoals hier al gezegd, kun je ook iemand anders vragen.

Ik heb een vreselijke baas gehad in mijn vorige baan. Hij vond mij ook echt waardeloos, en ik geef hem groot gelijk want door zijn houding kon ik echt mijn werk niet normaal doen. Toen ik ergens anders ging solliciteren heb ik als referenties mijn leidinggevende van een eerdere baan gegeven, en een van mijn beste klanten. Die laatste bleek een zeer goede greep, die kon haarfijn uitleggen waarom ik zo klantgericht ben.

Ik heb nu wel een leuke baan, en nu ik daar wat in ben gegroeid wordt ik ook weleens als referent gevraagd. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om als ik door een bedrijf wordt gebeld te gaan zeggen dat ik iemand niet geschikt vind. De nieuwe werkgever vraagt altijd wel wat er verbeterpunten zijn, en die probeer ik dan zo te verpakken dat ze ook positief zijn. Ik geef dan ook mee dat dat is waar deze persoon aan werkt omdat hij/zij zo leergierig is etc.
Inderdaad een collega doorgeven waar je het goed mee kan vinden. Vaak moet dit wel iemand zijn die leiding geeft. Of iig een hogere functie bekleed. Referentiecheck stelt niet veel voor, ze stellen puur een paar vragen over hoe je functioneert en je persoonlijkheid.
Moonshine1984 schreef:
13-08-2017 11:12
Inderdaad een collega doorgeven waar je het goed mee kan vinden. Vaak moet dit wel iemand zijn die leiding geeft. Of iig een hogere functie bekleed. Referentiecheck stelt niet veel voor, ze stellen puur een paar vragen over hoe je functioneert en je persoonlijkheid.
Hoeft niet perse een leidinggevende te zijn, wel iemand die jou kent/met wie je samenwerkt. Daardoor kan een leidinggevende juist ongeschikt zijn, als die niet betrokken is bij de dagelijkse werkzaamheden.
Wees bij het doorgeven ook proactief daarin. "Ik geef X op, want daarmee heb ik samengewerkt aan project Y, dus die weet goed hoe ik werk".
Bedankt voor de reacties!

Ik werk in het onderwijs (wilde de info wat algemeen houden, maar dat praat toch niet zo makkelijk :biggrin: ). Deze vacature is voor adjunct directeur. Zelf ben ik nu leerkracht met een coördinerende functie op een bepaald gebied. Mijn huidige directeur wil mij nog een coördinerende functie erbij geven. Dit is niet wat ik ambieer. Ik wil namelijk hogerop: een directie functie dus.

Bij het bestuur waar ik nu werk moet je voorgedragen worden door je leidinggevende om een opleiding tot directiefunctie te kunnen krijgen. De vacature is bij een ander bestuur en deze heeft deze eis niet. Vandaar dat het voor mij een mogelijkheid is om hierop te solliciteren.

Voor de vakantie heb ik aangegeven na de vakantie graag een gesprek met hem te willen om mijn ambities te bespreken. Ik heb toen niet aangegeven wat die ambities zijn. Hij gaf toen aan dat als ik de coördinerende functie die hij voorstelde niet wil, ik ook niet geschikt ben voor een functie in het middenkader. Echter, mijn ambities liggen niet in het middenkader (IB of adviserende rol) maar nog een stap hoger. Vandaar dat ik denk dat hij mij 'vierkant zal uitlachen'. Hij is een persoon die nogal onbehouwen kan zijn en erg moeilijk met tegenstand om kan gaan. Vandaar ook zijn sneer naar mij.

Ik heb besloten dat ik tijdens het gesprek over mijn ambities aan ga geven, dat ik een directiefunctie ambieer. Dat ik deze graag zou hebben binnen het bestuur waar ik nu voor werk (dan moet hij mij dus voordragen). Het liefst blijf ik bij mij huidige bestuur i.v.m. mijn vaste contract. Als hij hier niet in mee wil of kan gaan, dan geef ik aan te gaan solliciteren buiten het bestuur en vraag of hij mijn referaatt wil zijn. Zo ja: fijn. Zo niet: dan heb ik twee fijne collega's die wél als referentie aangeduid kunnen en willen worden.

Solliciteren zonder hem te vragen als referaat is niet handig, omdat ik niet weet of hij als referaat wil dienen en ik wil hem ook niet onvoorbereid hier aan blootstellen.

Heb ik het zo een beetje goed uitgedacht, vinden jullie?
anoniem_271671 wijzigde dit bericht op 13-08-2017 21:36
0.36% gewijzigd
Ik zou het pas aangeven nadat je daadwerkelijk gesolliciteerd hebt èn een gesprek hebt gehad waarin ze om referenties vragen. Lijkt me vroeg genoeg om er dan over te beginnen. Ik zet in mijn sollicitatie altijd dat referenties op aanvraag zijn,
Waarom 'moet' je je huidige leidinggevende informeren over het feit dat je aan het solliciteren bent? Ik zou eerder een collega in vertrouwen nemen en opgeven als referent. Bij je potentiële nieuwe werkgever kun je best zeggen dat je je huidige werkgever nog niet hebt geïnformeerd. Het kan namelijk jouw kansen binnen je huidige organisatie verkleinen: waarom zouden zij nog gaan investeren in iemand die weg wil, qua opleiding en kansen?
Ja Sandra en Missfitz, jullie hebben zeker gelijk. Maar is het niet de bedoeling dat je de referaatt direct vermeld in de sollicitatiebrief?
Ik heb nog nooit gesolliciteerd, dus weet er weinig van :-$ Zal even gaan googelen.
Nee, ik zou de referent niet in brief vermelden. Eventueel kan je in je C.V. zetten dat referenties opvraagbaar zijn. Maar het is niet echt netjes om zomaar contactgegevens te verspreiden.
Ik zou inderdaad eerst maar eens afwachten of je op gesprek mag. In je CV kun je zetten "referenties op aanvraag", dan loop jij niet met persoonlijke gegevens te strooien en zal e leidinggevende niet zomaar worden gebeld zonder waarschuwing vooraf
Heb nu in mijn C.V. gezet dat referenties op aanvraag beschikbaar zijn.

Het valt mij in sollicitatiebrieven op internet op dat niemand in de afsluiting aangeeft zelf ook vragen te hebben m.b.t. de vacature. Ik heb dat nu dan ook niet gedaan, maar is dat een 'no go'? Er is toch niets mis met aangeven dat je zelf ook kritisch bent in het zoeken van een andere baan?
Inderdaad niet allerlei vragen in de brief zetten. Die kun je bespreken in het sollicitatiegesprek. Dat islam ook voor jou het moment om te kijken of de functie is wat je zoekt.

Ik heb wel een eens gesprek gehad met een recruiter nav mijn sollicitatie op een specifieke vacature. Was al snel voor allebei duidelijk dat dat geen match was. Recruiter hadden nog een andere vacature bij andere organisatie die hij bij mij vond passen en ik ook. Ik heb jarenlang met plezier op die functie gewerkt en werk nu nog steeds voor dezelfde organisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven