Psychologie studeren
zondag 13 augustus 2017 om 20:43
Ja, HBO psychologie geeft wel een beetje een mogeiljkheid om in de hulpverlening te werken, maar is absoluut niet de meest ideale studie daarvoor. Op HBO niveau kun je dan beter voor pedagogiek, SPH of MWD kiezen. (Op sommige scholen bestaan die laatste twee opleidingen niet meer en heet het Social Work).
Trouwens: als je WO psychologie gaat doen kun je wel therapeut worden, maar de opleiding leidt vooral op tot onderzoeker. Een klein deel wordt maar therapeut.
zondag 13 augustus 2017 om 21:03
Waar baseer je dit precies op?Toverspiegel schreef: ↑13-08-2017 20:43
Trouwens: als je WO psychologie gaat doen kun je wel therapeut worden, maar de opleiding leidt vooral op tot onderzoeker. Een klein deel wordt maar therapeut.
TO, HBO psychologie is leuk maar er is geen droog brood in te verdienen. Misschien idd SPH of MWD gaan doen als je graag mensen wilt helpen?
zondag 13 augustus 2017 om 21:05
Realiseer je wel dat er veel meer mensen opgeleid worden tot basispsycholoog dan dat er banen beschikbaar zijn. De kans is groot dat je moet beginnen met een werkervaringsplek na je studie (dwz: geen loon tot max stagevergoeding). Op den duur worden je kansen op de arbeidsmarkt beter door werkervaring en het volgen van een vervolgopleiding (de GZ-opleiding).
zondag 13 augustus 2017 om 21:20
Alle wetenschappelijke opleidingen leiden vooral op tot onderzoeker, dat is een beetje het idee van wetenschappelijk onderwijs. Echter wordt een klein deel daadwerkelijk ook onderzoeker.Toverspiegel schreef: ↑13-08-2017 20:43Ja, HBO psychologie geeft wel een beetje een mogeiljkheid om in de hulpverlening te werken, maar is absoluut niet de meest ideale studie daarvoor. Op HBO niveau kun je dan beter voor pedagogiek, SPH of MWD kiezen. (Op sommige scholen bestaan die laatste twee opleidingen niet meer en heet het Social Work).
zondag 13 augustus 2017 om 21:26
de markt zit over vol met mensen die WO psychologie hebben afgerond (die niet aan relevant werk kunnen komen).
Daarnaast wil je echt wat mogen in de psychologie dan moet je de GZ opleiding hebben gevolgd en gehaald (die plekken zijn enorm schaars...dus ja).
Ik zou deze opleiding en al helemaal op HBO niveau zonde van je geld vinden.
Daarnaast wil je echt wat mogen in de psychologie dan moet je de GZ opleiding hebben gevolgd en gehaald (die plekken zijn enorm schaars...dus ja).
Ik zou deze opleiding en al helemaal op HBO niveau zonde van je geld vinden.
maandag 14 augustus 2017 om 00:53
Waarom een thuisstudie? Als je in de hulpverlening wilt, moet je vooral ook veel vaardigheden leren. Daarvoor moet je oefenen, bijvoorbeeld in gespreksvoering, maar ook in omgaan met bepaald gedrag van cliënten. Daarnaast zul je stages moeten lopen. Bij een thuisstudie mis je de vaardigheden, maar ook het contact met medestudenten waardoor je jezelf beter leert kennen. Daarnaast is het erg lastig en stage te vinden met een schriftelijke opleiding.
Ik zou nog eens goed gaan kijken naar wat je wilt. Het klinkt in je bericht ook alsof je je er (nog) niet echt in verdiept hebt. Mede doordat je het over de opleiding HBO psychologie hebt.
Succes.
Ik zou nog eens goed gaan kijken naar wat je wilt. Het klinkt in je bericht ook alsof je je er (nog) niet echt in verdiept hebt. Mede doordat je het over de opleiding HBO psychologie hebt.
Succes.
maandag 14 augustus 2017 om 11:57
Mijn punt was dat maar weinig mensen therapeut worden. Maar idd, ook inderdaad maar een kleine groep die onderzoeker wordt. Het is zo'n algemene opleiding, mensen komen overal terecht.
maandag 14 augustus 2017 om 12:01
Ik baseer mijn uitspraken op eigen ervaring. Eerst studie (WO) en nu werk. Ik geef o.a. voorlichting over psychologie studeren op het HBO.Lady_Vintage schreef: ↑13-08-2017 21:03Waar baseer je dit precies op?
TO, HBO psychologie is leuk maar er is geen droog brood in te verdienen. Misschien idd SPH of MWD gaan doen als je graag mensen wilt helpen?
Wat betreft werk: in de hulpverlening vind je idd moeilijk een baan met HBO psychologie, maar binnen de arbeid & organisatie-richting juist weer heel makkelijk. Niet elke HBO opleiding biedt dezelfde afstudeerrichtingen en stagemogelijkheden. Baankansen verschillen echt per regio.
HBO psychologie is leuk, maar als je de hulpverlening in wil zou ik het afraden
maandag 14 augustus 2017 om 12:09
Google eens op studie in cijfers hbo psychologie. Dan vind je betrouwbare informatie over het beroepsperspectief en de studententevredenheid van de gekozen opleiding.
Overigens wordt bij kans op werk dan gesproken over werk op niveau. Daarmee wordt bedoeld hoe groot de kans op werk is op hbo-niveau, niet op de kans op werk in je gevolgde opleiding.
Overigens wordt bij kans op werk dan gesproken over werk op niveau. Daarmee wordt bedoeld hoe groot de kans op werk is op hbo-niveau, niet op de kans op werk in je gevolgde opleiding.
maandag 14 augustus 2017 om 12:11
TO wil in de hulpverlening, daar sluit die studie niet op aan.Oranjexxx schreef: ↑14-08-2017 12:09Google eens op studie in cijfers hbo psychologie. Dan vind je betrouwbare informatie over het beroepsperspectief en de studententevredenheid van de gekozen opleiding.
maandag 14 augustus 2017 om 19:23
Dat hangt van je master af, of je de onderzoekskant op gaat of behandelend. Na je master psychologie (inclusief klinische stage, dus praktijk) ben je basispsycholoog en gaan velen wel aan de slag als behandelaar (niet eind-verantwoordelijk). Ik ervaar juist dat de meeste mensen iets behandelends gaan doen.Toverspiegel schreef: ↑13-08-2017 20:43Trouwens: als je WO psychologie gaat doen kun je wel therapeut worden, maar de opleiding leidt vooral op tot onderzoeker. Een klein deel wordt maar therapeut.
dinsdag 15 augustus 2017 om 17:44
woensdag 16 augustus 2017 om 17:37