Dilemma

16-08-2017 22:51 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ivm herkenbaarheid een nieuwe nick aangemaakt.
We, mijn man en ik hebben een dilemma:

Vanaf de kleuterschool had hij een vriend, samen spelen, samen op vakantie. Toen vriend trouwde was mn man de hele dag uitgenodigd (wij hadden toen nog geen relatie). Toen wij trouwden ging vriend met zn vrouw ook de hele dag mee.
Ongeveer tegelijkertijd kregen we kinderen. Het contact verminderde toen wel. Op den duur zagen we elkaar alleen nog op verjaardagen.
We hadden het idee dat de vrouw van vriend nogal jaloers op ons was. Toen vriend jarig was ging mn man erheen, bleek dat ze het opeens al op een andere dag gevierd hadden. Ze zaten sjaggereinig op de bank en er kon nog net een pilsje af.

Twee maanden later was zij jarig, en we (ik) zijn het vergeten. We waren de wc aan t verbouwen, de verjaardagskalender hing niet op. Drie dagen later ontdekte ik het pas. Toen ik een maand later belde over de verjaardag van onze dochter begon ze erover. Ze was boos. Ik zei, sorry, ik ben t gewoon vergeten. Mooier kan ik het niet maken. Toen zei ze, dan wil ik de vriendschap maar beeindigen. Ik vroeg nog: wat vind je man ervan? Hij en mijn man waren tenslotte van kleins af aan vrienden. Ja die dacht er ook zo over. Toen ik het aan mn man vertelde, reageerde hij vrij laconiek; als zij dat zo willen prima.

Vorig jaar (inmiddels 15 jaar later) hoorden we van mn schoonzus dat hij ernstig ziek was, hij kon niet meer beter worden. Toen vroeg ik nog aan mn man: moeten we niet wat laten horen? Een kaart sturen of zo? Hij vond dat niet nodig, zij hadden de vriendschap beeindigd. Ik vond dat erg hard, maar heb het er wel bij gelaten.

Afgelopen week hoorden we dat hij was overleden, en gister stond de advertentie in de krant. Toen vroeg ik aan mn man: doet het wat met je? Ja, zei hij, toch wel meer dan ik dacht. Ik denk dat ik wel ga condoleren.
Ik vind dat erg hypocriet. Het dorp is niet groot, iedereen wist dat hij zou komen te overlijden, al die tijd laat je niks van je horen en nu wel opeens gaan condoleren dat je het zo erg vind. Als ik de vrouw van vriend zou zijn, zou ik dat niet meer op prijs stellen. Waarom had je niet eerder laten weten dat je het erg vond?

Dus, wat denken jullie, wel of niet gaan condoleren?
Jij kan er voor kiezen niet te gaan en je man eventueel wel. Als je echt vond dat je iets moest sturen toen hij ziek was had je sowieso een kaartje kunnen sturen vanuit jezelf gewoon omdat jij dat zo voelde. Je kan je man niet verplichten niet te gaan. Je had hem toen beter kunnen overtuigen wel te gaan toen hij ziek was zodat je nu niet in deze situatie zou zitten. Misschien een idee om de nabestaanden van vriend man te vragen of hun er echt op tegen zijn dat jullie komen. Want voor hun is het uiteindeljk het zwaarst en zou niet prettig voor hun zijn als ze op zo een dag daar ook rekening mee moeten houden. Dus zeg tegen je man dat je eventueel met hem mee wilt mits zijn nabstaanden dat okee vinden. Zo zou ik het doen denk ik. Vind het een hele nare lastige situatie voor je en hoop dat je eruit komt.
Ik vind dat je je er niet mee moet bemoeien, het was zijn vriend, niet de jouwe. En ik vind het ook best wel lullig dat je zo reageert op je eigen man.
Am Yisrael Chai!
Ik vind dat in hun vriendschap teveel door de eerst vriendinnen en (vervolgens)vrouwen'wordt bepaald. Houd je er lekker buiten zeg. Hij wil het zo, dan gaat het zo. Zijn vriend: zijn keuzes.
enn wijzigde dit bericht op 16-08-2017 23:06
33.98% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Jullie waren al 15 jaar niet meer bevriend, ik zou het echt niet op prijs stellen als ik die vrouw was. Zou het hypocriet vinden en er geen behoefte aan hebben.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
AlejandraLaura schreef:
16-08-2017 23:04
Jullie waren al 15 jaar niet meer bevriend, ik zou het echt niet op prijs stellen als ik die vrouw was. Zou het hypocriet vinden en er geen behoefte aan hebben.
TO was sowieso altijd alleen maar aanhang, net als de vrouw van vriend. Jammer dat een jarenlange vriendschap door toedoen van de partners is beëindigd.
Am Yisrael Chai!
AlejandraLaura schreef:
16-08-2017 23:04
Mwoah.... alleen een hand schudden zal toch niet teveel gevraagd zijn zeg.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
fashionvictim schreef:
16-08-2017 23:06
TO was sowieso altijd alleen maar aanhang, net als de vrouw van vriend. Jammer dat een jarenlange vriendschap door toedoen van de partners is beëindigd.
Precies.
Ok wacht even

Waarom zouden ze jaloers op jullie moeten zijn geweest , ?? Misschien lieten zij het al eerder verwateren ? Hoe dan ook het is verbroken en 15 jaar later, een brief of condoleance sturen vind ik gewoon hypocriet (in deze situatie) dat doe je dan alleen voor jezelf ..

En lovemykids volgens mij lees jij het verkeerd :huh:
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
De vriend van jouw man heeft nooit het lef gehad om de vriendschap zelf te beëindigen,
jouw man vond het op zijn beurt nu niet zijn taak om zijn zieke vriend op te zoeken.
Ze hebben beiden nooit een lijmpoging gedaan, dus hoe belangrijk was die vriendschap dan?
Dat je man nu wel wil gaan condoleren kan ik ergens wel inkomen, als hij zich bescheiden opstelt kan dat denk ik best.
Dat jij je drukker maakt om wat het dorp daar wel/ niet van denkt? daar snap ik eerlijk gezegd niets van.
*Ja ik ga het echt schrijven*:

Stom vrouwengezeik.
Enn schreef:
16-08-2017 23:07
Mwoah.... alleen een hand schudden zal toch niet teveel gevraagd zijn zeg.
Serieus ? Van iemand die je 15 jaar niet heb gezien ? Die zou ik er op dat moment niet bijwensen
Helemaal eens met FashionVictim.
anoniem_296755 wijzigde dit bericht op 16-08-2017 23:10
47.54% gewijzigd
fashionvictim schreef:
16-08-2017 23:06
Dit ook
mamsvan schreef:
16-08-2017 23:09
Serieus ? Van iemand die je 15 jaar niet heb gezien ? Die zou ik er op dat moment niet bijwensen
Tijdens een condoleance kan men iedereen verwachten. Zij en jij dus ook.
mamsvan schreef:
16-08-2017 23:07
Ok wacht even

Waarom zouden ze jaloers op jullie moeten zijn geweest , ?? Misschien lieten zij het al eerder verwateren ? Hoe dan ook het is verbroken en 15 jaar later, een brief of condoleance sturen vind ik gewoon hypocriet (in deze situatie) dat doe je dan alleen voor jezelf ..

En lovemykids volgens mij lees jij het verkeerd :huh:
Afscheid nemen doe je inderdaad altijd alleen voor jezelf. En als die man nu zijn vroegere beste maat sinds de kleuterschool!!! dood is het nu toch zo voelt dat hij afscheid wil gaan nemen, laat hem lekker. Het is niet alsof hij het ooit over kan doen, die vriend is nu dood, immers.
Am Yisrael Chai!
Stuur dan een kaart met jullie meeleven. Geschreven door je man.
Beter een half motto....
Courage-- schreef:
16-08-2017 23:09
Helemaal eens met FashionVictim.
Nu al :woa:
Enn schreef:
16-08-2017 23:08
*Ja ik ga het echt schrijven*:

Stom vrouwengezeik.
:rofl: Eens!
Bim schreef:
16-08-2017 23:11
Stuur dan een kaart met jullie meeleven. Geschreven door je man.
Waarom moet zij dat nu weer doen? Zij heeft toch niet met die man in de zandbak gezeten? Ze moet zich gewoon er niet mee bemoeien en haar man wat meer steunen ipv drama maken.
Am Yisrael Chai!
Vreemd dat dit via de partners is gelopen i.p.v. via de twee vrienden.

Hoe het in het verleden ook gelopen is. Zijn uitvaart is maar één keer, er komt geen tweede kans. Dus als je man het gevoel heeft dat hij moet gaan, voor zijn vriend, voor haar of voor zichzelf dan moet hij dat zeker doen.
Jij kunt daarnaast je eigen afweging maken of je wil gaan. (eventueel naar een deel van de uotvaart) en/of aan je man vragen wat hij prettig vindt.
fashionvictim schreef:
16-08-2017 23:10
Afscheid nemen doe je inderdaad altijd alleen voor jezelf. En als die man nu zijn vroegere beste maat sinds de kleuterschool!!! dood is het nu toch zo voelt dat hij afscheid wil gaan nemen, laat hem lekker. Het is niet alsof hij het ooit over kan doen, die vriend is nu dood, immers.
Hij vond het niet eens nodig om medeleven te tonen toen die dus al ziek was, nee het is hypocriet om dan wel te doen als die dood is,

Ik zou mij de ogen uit mijn kop schamen als ik iets zo bedenk bij een verbroken vriendschap, afscheid nemen kan je ook op een eigen manier doen zonder zijn nabestaanden "lastig" te vallen.. tenslotte kunnen mensen ook veranderen na 15 jaar
theatime schreef:
16-08-2017 23:14
Vreemd dat dit via de partners is gelopen i.p.v. via de twee vrienden.

Hoe het in het verleden ook gelopen is. Zijn uitvaart is maar één keer, er komt geen tweede kans. Dus als je man het gevoel heeft dat hij moet gaan, voor zijn vriend, voor haar of voor zichzelf dan moet hij dat zeker doen.
Jij kunt daarnaast je eigen afweging maken of je wil gaan. (eventueel naar een deel van de uotvaart) en/of aan je man vragen wat hij prettig vindt.
Ongevraagd bij een uitvaart komen ?
Waarom wil hij gaan condoleren? Dat is mij niet duidelijk. Het doet hem meer dan hij had gedacht, gaat dat veranderen als hij daar een handje gaat geven? Wordt de situatie daar beter van? Ik zou me overigens niet zoveel aantrekken van wat het dorp ervan denkt, er is altijd wel iemand die ergens schande van spreekt.
That's just me though...
mamsvan schreef:
16-08-2017 23:15
Ongevraagd bij een uitvaart komen ?
Er is toch een advertentie geplaatst? Die is precies voor dit doel: mensen die om wat voor reden ook geen close contact meer hebben en dus geen persoonlijk uitnodiging hebben gehad alsnog informeren zodat ze de gelegenheid hebben om te gaan condoleren / afscheid nemen.
Tenzij er expliciet in staat dat er geen condoleance en een uitvaart in besloten kring is.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven