Stadsverwarming & gas/elektra

18-08-2017 12:08 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen we (2vw + 2 kleine kinderen) van ons 4-kamerappartement van 80m2 uit 1960 met cv-ketel (op een hoek, energielabel g) naar een tussenwoning van 150m2 uit 1998 met stadsverwarming (energielabel a).

Gezien de stadsverwarming en de dubbele oppervlakte voorzie ik een flinke stijging van onze kosten voor warmte, gas en elektra, maar ik probeer een beetje een idee te krijgen waar ik op moet rekenen en dat blijkt lastig.

Momenteel verbruiken we zo'n 2750 kWh per jaar en 625 m3 gas. We zijn niet heel veel thuis, zijn geen enorme stokers en hebben ook geen stroomvretende apparatuur aanstaan. Daarmee komen we op een maandbedrag uit van 75 euro. Ik had in mijn begroting dit bedrag verdubbeld, dus 150 euro gerekend.

Nu heb ik begrepen dat ik voor de stadsverwarming al wel moet rekenen op ongeveer 100 euro. Maar waar ik niet uitkom, is hoeveel gas en elektra we daarnaast nog zouden gebruiken. Is de elektra afhankelijk van het huis of zou dat zon beetje gelijk zijn aan het gebruik nu? Het gasgebruik daalt natuurlijk wel enorm, zonder cv, maar hoeveel m3 gebruik je dan ongeveer puur en alleen voor het koken?

Ik hoor heel graag als mensen hier ervaring mee hebben :)
Kook je wel op gas dan? Met stadsverwarming heb je toch nooit een gasaansluiting? Wij in elk geval niet.

Wij wonen op 65-70 m2, energielabel b, appartementje met buren aan elke kant en dubbel glas. We wonen er nog niet zo lang, maar de vorige eigenaar was 150 euro per maand kwijt aan stadsverwarming... Wij hebben het omlaag gezet naar 100, maar ik hoor van heel veel mensen dat we uit moeten kijken voor hoge kosten.

Elektra zal precies gelijk zijn, tenzij je meer of andere apparaten gaat gebruiken.
Je zult geen gas meer hebben.
Weet je al welke aanbieder op het warmtenetwerk zit?
Daar kun je alvast de prijs opvragen:
Voorkomend voordeel als de warmteset niet van jezelf is, maar dus huurt: alle kosten ( reparatie + onderhoud) zijn ook voor de leverancier is: ten minste tot de eigenaarsgrens,...daarna is het binnenhuisinstallatie.
plek schreef:
18-08-2017 12:12
Kook je wel op gas dan? Met stadsverwarming heb je toch nooit een gasaansluiting? Wij in elk geval niet.
Hier wel een gasaansluiting. Tegenwoordig doen ze t niet mee geloof ik, maar ik ben er wel blij mee (qua koken, niet qua kosten).

150 euro voor een klein appartementje is wel bizar! Stond hij hele dagen onder de douche met de verwarming op 25 ofzo O_O
Kersenpitje schreef:
18-08-2017 12:17
Weet je al welke aanbieder op het warmtenetwerk zit?
Daar kun je alvast de prijs opvragen.
De aanbieder is Nuon. Heb op hun website ook al de prijzen en gemiddeld gebruik gevonden. Zo kwam ik op die 100 euro uit. Het gaat me dan ook meer om hoeveel kosten daar dan nog bijkomen.
Nouja, electra blijft dus hetzelfde. En gas zal veel minder worden dan, maar hoeveel weet ik ook niet.
Ik heb even gechat met Nuon en zij geven aan dat ze alleen voor koken uitgaan van 65m3 gas en dat 100 euro per maand gemiddeld is voor stadsverwarming voor 2 personen. Dus die stadsverwarming zal dan nog wel wat hoger uitvallen.
Als elektra inderdaad hetzelfde blijft, kan ik met deze info gaan kijken wat het me totaal gaat kosten.
Dank voor het meedenken!
Dan adviseer ik je om Nuon te bellen:
Zij kunnen nl adviseren / inzien welk vastrecht je moet betalen. Dit ligt eraan of je eigenaar bent van de set, of Nuon..
ook afhankelijk van welke set er hangt, bv of je ook inclusief warm tapwater hebt of niet. Zo kom je aan verschillende prijzen...
Om specifiek te zijn, moet je bij hen zijn..anders blijft het globaal...
oh mosterd, hahaha!
Wij hebben nu stadsverwarming en zijn echt een vermogen daaraan kwijt. Voor alleen het verwarmen van de woonkamer (flat niet op hoek of bovenverdieping) zijn we 82 euro per maand kwijt. En dan stoken we alleen van november tot maart het weekend en de avonden, plus niet warmer dan 18 graden. Wij hebben ook nog een aparte gasaansluiting om te koken en betalen voor gas en elektra samen 60 euro pm. Krijgen we wel wat van terug en de kosten zitten hem daar vooral in de elektrische boiler.
Wij hebben ook stadsverwarming ( geen gas dus) en max 100,00 per maand voor heel woonhuis ( zo'n 120 m2) ( incl elektra dus)
Zijn niet meer kwijt als in onze oudere woning van 1998 waar we cv ketel hadden maar wel elektrisch kookten.

Nu nieuwbouw maar met vloerverwarming, nog geen idee wat dat in winter gaat doen. Zal wel meer worden.
Tot op heden komen op ruim onder de 100 per maand toe
Bij nuon krijgen we maandelijks verbruik te zien, voorschot op 100,00 gezet maar dat afgelopen 6 maanden nooit nog verbruikt.

Wij zijn met 2 volwassen en 2 kinderen en ik werk zelf thuis.

150,00 per maand lijkt mij dus vrij veel, we doen iig niet extra zuinig.
In ons vorige huis zaten we op €150 voor gas en electrisch.
Nu in een andere woning, nagenoeg even groot, €105 voor stadswarmte en €35 voor electrisch. We koken electrisch en hebben de verwarming standaard op 19 graden staan. 2 personen, overdag veel thuis ivm onregelmatige diensten
Volgens Essent krijgen we in februari €150 terug en volgend Ennatuurlijk (warmte) niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven