Herstel curretage
zaterdag 19 augustus 2017 om 10:12
Ik krijg volgende week een curretage. Ik ben dan 8.5 week "zwanger" helaas wel een vruchtzakje ter grote van 9 weken zwangerschap maar geen vruchtje. Hoogstwaarschijnlijk heel in het begin al misgegaan. Hierop besloten om volgende week een curretage uit te voeren. Ik was voornamelijk bezig met ik wil dit zo snel mogelijk uit mijn lichaam hebben dat ik op dat moment niet heb stil gestaan hoe lang ik hiervan zou moeten herstellen. Of althans wanneer ik weer kan werken. In de folder staat alleen herstel enkele dagen tot paar weken. Wat kan ik ongeveer verwachten? Ik snap dat dit per persoon verschillend is maar dan heb ik in ieder geval een idee.
zaterdag 19 augustus 2017 om 10:23
Hai TO, wat naar
ik heb het zelf helaas ook meegemaakt. Lichamelijk was ik na een dag of 2 weer 100%. Het is fysiek niet zo ingrijpend. Als je pijn hebt dan is het goed te doen met ibuprofen. Het is wel afhankelijk van je bloedverlies, daardoor voel je je eventueel wat zwakjes.
Ik wil je nog wel even meegeven dat we door onderzoek nu weten dat curretage nadelig is voor je vruchtbaarheid. Als ik dat destijds geweten had dan had ik toch voor pillen gekozen. Aan jou de keuze natuurlijk, maar ik wilde deze kennis even met je delen.
Ik wil je nog wel even meegeven dat we door onderzoek nu weten dat curretage nadelig is voor je vruchtbaarheid. Als ik dat destijds geweten had dan had ik toch voor pillen gekozen. Aan jou de keuze natuurlijk, maar ik wilde deze kennis even met je delen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 12:05
Laat je in ieder geval heel goed voorlichten, beter dan alleen een folder. Ik wil je niet bang maken maar wel waarschuwen. Ik heb een curretage gehad waarbij door de gynaecoloog geen verdoving/narcose gegeven werd (is ook helemaal niet besproken als optie). Dat was verschrikkelijk. Zorg er voor dat je dat niet hoeft mee te maken, ga desnoods naar een ander ziekenhuis. Ik heb niet alleen tijdens de behandeling maar ook in de weken er na erg veel pijn gehad, zeker twee weken niet kunnen werken, eerste week amper kunnen lopen. En het was een ontzettend traumatische ervaring door de pijn en hulpeloosheid als je daar ligt.
Het schijnt dat het met met narcose inderdaad niet zo ingrijpend is zoals hierboven door anderen genoemd maar daarom dus heel belangrijk je goed te laten informeren.
Het schijnt dat het met met narcose inderdaad niet zo ingrijpend is zoals hierboven door anderen genoemd maar daarom dus heel belangrijk je goed te laten informeren.
zaterdag 19 augustus 2017 om 12:14
Ik krijg narcose dat is wel besproken. Geestelijk weet ik wel wat me te wachten staat heb al eerder een miskraam gehad. Op dit moment vind ik het geestelijk niet heel moeilijk. Ik wil er gewoon vanaf . Pillen zijn me ook aangeboden maar daar zie ik juist meer tegenop. Curretage voelt voor mij beter.
zaterdag 19 augustus 2017 om 12:18
ToPlayingTheAngel schreef: ↑19-08-2017 10:23Hai TO, wat naarik heb het zelf helaas ook meegemaakt. Lichamelijk was ik na een dag of 2 weer 100%. Het is fysiek niet zo ingrijpend. Als je pijn hebt dan is het goed te doen met ibuprofen. Het is wel afhankelijk van je bloedverlies, daardoor voel je je eventueel wat zwakjes.
Bovenstaande vetgedrukte is absoluut niet waar!! Laat je aub niet bangmaken!
zaterdag 19 augustus 2017 om 12:39
@cookiedevil, ik zuig dit niet uit mijn duim en ik wil TO zeker niet bang maken. Waar haal je vandaan dat dit 'absoluut niet waar' is?! Ik zei het alleen wel verkeerd. Het gaat om een verband met vroeggeboorte. Dat kan een reden zijn om medicatie en curretage nog een keer tegen elkaar af te wegen. Ieder geval goed om te weten.
'Verschillende nieuwsberichten melden dat onderzoekers waarschuwen voor risico’s van een curettage na een miskraam. Aanleiding zijn twee proefschriften van onderzoekers van het AMC Amsterdam. Uit hun onderzoek blijkt een verband tussen het ondergaan van een curettage na een miskraam en een hoger risico op vroeggeboorte in een volgende zwangerschap. Een ander onderzoek suggereerde dat een afwachtend beleid bij een onvolledige miskraam in de meerderheid van de gevallen resulteerde in een volledige miskraam. Om deze reden pleiten de onderzoekers vaker af te wachten bij het uitblijven van een miskraam, om vrouwen een curettage te besparen. De onderzoekers hopen dat hun bevindingen leiden tot een landelijke richtlijn voor gynaecologen.'
https://nos.nl/artikel/2164111-onderzoe ... kraam.html
https://doktermedia.nl/reviews/gynaecol ... -miskraam/
'Verschillende nieuwsberichten melden dat onderzoekers waarschuwen voor risico’s van een curettage na een miskraam. Aanleiding zijn twee proefschriften van onderzoekers van het AMC Amsterdam. Uit hun onderzoek blijkt een verband tussen het ondergaan van een curettage na een miskraam en een hoger risico op vroeggeboorte in een volgende zwangerschap. Een ander onderzoek suggereerde dat een afwachtend beleid bij een onvolledige miskraam in de meerderheid van de gevallen resulteerde in een volledige miskraam. Om deze reden pleiten de onderzoekers vaker af te wachten bij het uitblijven van een miskraam, om vrouwen een curettage te besparen. De onderzoekers hopen dat hun bevindingen leiden tot een landelijke richtlijn voor gynaecologen.'
zaterdag 19 augustus 2017 om 16:04
Fijn dat je jezelf verbeterd hebt. Want inderdaad onvruchtbaarheid en curretage hebben totaal geen verband met elkaar. Dus vandaar mijn reactie dat het absoluut niet waar is wat je zei. Maar goed, dat doet er na de correctie niet meer toePlayingTheAngel schreef: ↑19-08-2017 12:39@cookiedevil, ik zuig dit niet uit mijn duim en ik wil TO zeker niet bang maken. Waar haal je vandaan dat dit 'absoluut niet waar' is?! Ik zei het alleen wel verkeerd. Het gaat om een verband met vroeggeboorte. Dat kan een reden zijn om medicatie en curretage nog een keer tegen elkaar af te wegen. Ieder geval goed om te weten.
zaterdag 19 augustus 2017 om 16:24
Hier ook curretage onder narcose.Lichamelijk met een paar dagen hersteld, lees maandag ingreep en vrijdag weer werken.Verwerken duurde wel even en ik was wat angstig van "stel dat het nu niet meer lukt".Na exact 4 weken weer een menstruatie en een paar maanden later weer zwanger met als resultaat een schitterende dochter.
Ps ook geen napijn gehad.
Ps ook geen napijn gehad.
zaterdag 19 augustus 2017 om 20:50
De beslissing is al genomen ik heb de voors en tegens afgewogen en curretage is voor mij de beste keuze. Mochten er vruchtbaarheidsproblemen ontstaan dan voelen wij ons gezegend met onze dochter.
Bedankt voor diegene die me feedback op het herstel hebben gegeven. Dan duurt het herstel een beetje zoals verwacht
Bedankt voor diegene die me feedback op het herstel hebben gegeven. Dan duurt het herstel een beetje zoals verwacht
zaterdag 19 augustus 2017 om 22:20
Wat naar TO dat je dit door moet maken. Ik heb hetzelfde gehad, na 12 weken zwanger en wilde er net als jij zo snel mogelijk vanaf zijn.
Volgens mij was de curretage bij mij op een donderdag en ik ben maandag weer gaan werken. Tot een week of twee daarna was ik nog wel erg moe en regelmatig hoofdpijn, waarschijnlijk een gevolg van de narcose.
VashtaNerada: afschuwelijk om dat te moeten meemaken zonder narcose! Ik werd net voor het einde van de behandelijk wakker en vond dat al naar.
Sterkte TO
(Hier trouwens inmiddels een healthy happy baby van 3 maanden
)
Volgens mij was de curretage bij mij op een donderdag en ik ben maandag weer gaan werken. Tot een week of twee daarna was ik nog wel erg moe en regelmatig hoofdpijn, waarschijnlijk een gevolg van de narcose.
VashtaNerada: afschuwelijk om dat te moeten meemaken zonder narcose! Ik werd net voor het einde van de behandelijk wakker en vond dat al naar.
Sterkte TO
(Hier trouwens inmiddels een healthy happy baby van 3 maanden
zondag 20 augustus 2017 om 20:25
Sterkte
Ik had een curettage met veertien weken (vruchtje was twaalf weken en een dag). Ik wilde juist per se géén narcose, en dat deden ze niet in het ziekenhuis. Ik ben toen naar een abortuskliniek gegaan. Ik heb alleen een prikje in de baarmoedermond gehad, en een paracetamol. Iets anders wilde ik niet. Lichamelijk was het een fluitje van een cent, het duurde ongeveer zeven minuten. Het was nauwelijks pijnlijk, en geen enkel herstel nodig. Ik was ruim op tijd om mijn oudste van schoolreisje op te halen. Ik heb ook geen enkele napijn gehad.
Daarna nog een weekje minimaal gebloed. Seks kon ook weer heel snel.
Nogmaals veel sterkte, hopelijk is het snel weer raak.
Daarna nog een weekje minimaal gebloed. Seks kon ook weer heel snel.
Nogmaals veel sterkte, hopelijk is het snel weer raak.
woensdag 23 augustus 2017 om 14:23
Gisteren de curretage gehad onder algehele narcose. Ik mocht nog kiezen voor de ruggeprik maar wilde toch liever narcose. Ik heb een half uur geslapen. Daarna een half uur op de uitslaapkamer en daarna terug naar mijn eigen kamer waar ik eindelijk wat eten kreeg. Vanaf 7 uur sochtens niks meer gegeten en was ondertussen al half 6. Om kwart over 7 mocht ik naar huis.
Ze zagen nog wel wat bloed in de baarmoeder hierdoor een spuit gekregen om de baarmoeder sneller samen te laten trekken. Hierop hadden ze wel gezien dat het bloed minder werd maar er zat nog wel wat. Hierdoor gisteren nog wel wat meer bloed verloren maar vandaag is het bloedverlies echt weinig. Ik voel me wel nog wat duf en duizelig maar heb geen pijn. Voor mezelf is de curretage een goede beslissing geweest.
Ze zagen nog wel wat bloed in de baarmoeder hierdoor een spuit gekregen om de baarmoeder sneller samen te laten trekken. Hierop hadden ze wel gezien dat het bloed minder werd maar er zat nog wel wat. Hierdoor gisteren nog wel wat meer bloed verloren maar vandaag is het bloedverlies echt weinig. Ik voel me wel nog wat duf en duizelig maar heb geen pijn. Voor mezelf is de curretage een goede beslissing geweest.