Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld na afloop WW

22-08-2017 13:28 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers, de kans is aanwezig dat ik volgend jaar in de bijstand kom omdat ww afloopt. Stel dat het zo is, hoe zit dan met de controle van afschriften. Ik weet dat je iets van 5700 euro mag hebben en dit + een beetje meer staat nu ook op mijn spaarrekening maar bedacht ineens dat ik in een ver verleden ooit mee heb gedaan met de spaarloonregeling. Eerlijk gezegd heb ik nooit gecheckt wat hier nou opstond aan bedrag omdat ik ooit hieraan begonnen was om mijn pensioengat op te vullen. Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat. Heb meerdere dieren en afgelopen jaar ruim 2500 euro kwijt aan een operatie van een van de diertjes en de gewone consulten er nog niet eens bij opgeteld dus de schrik vliegt mij om het hart als ik maar 5700 euro mag hebben.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.

Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
In principe vragen ze alle afschriften van 3 maanden. Als er echter aanleiding voor is, kunnen ze langer terug, bv een half jaar of zelfs een jaar. Als je nieuwe spullen in huis nodig hebt, zou ik die nu kopen en bewijzen bewaren. En anders een paar maanden na de ww zonder bijstand en dus interen op je spaargeld. Spaarloonregeling telt gewoon mee als vermogen en moet je eventueel gewoon interen.
Wat voor dieren heb je? Gaat het om doorsnee honden/katten die ouderdomskwalen krijgen? In dat geval zijn er -mocht je in de bijstand terechtkomen- dierenartsen die mensen die om die reden de dierenarts niet meer kunnen betalen voor een veel lager tarief helpen.
Wel met een max. van 2 dieren over het algemeen en ook dieren kunnen als vermogen meegerekend worden.
Daarom mijn vraag om wat voor dieren het gaat. Ik hoop dat je niet in de bijstand terechtkomt trouwens, heel veel succes met solliciteren!
Ik heb geen rijbewijs dus op de bus oid werken is geen optie. Dank je wel voor het meedenken. Versleten rugwervels, vandaar ook geen rijbewijs, dus het is geen optie om mij daarin om te scholen.

Het gaat niet om een groot vermogen hoor :-). Dus mezelf prima onderhouden valt mee als ik lees dat je 1,5 x maanduitkering per maand mag opmaken, dus ca 1400 euro per maand. Dan kan ik mij voor max een maand of 4 onderhouden.
Ik kan er niets aan doen maar je zal zien dat echt alles achter elkaar komt aan dierenarts en vervanging van spullen. Nogmaals ik wil geen schulden.
De bijstand hoeft niet voor een bepaalde datum aangevraagd te worden maar ik word bloednerveus als ik onder de 10 000 kom, laat staan 5700 euro. Sorry als ik arrogant overkom, ik weet er zijn mensen die minder hebben. Het is niet mijn bedoeling om te pochen ofzo.

Ik ben een aantal keer op gesprek geweest maar afgewezen omdat ik te onzeker overkwam. Ben ik ook wel en dit ben ik nu eenmaal maar het is maar een eerste indruk. Ik heb mijn werk altijd goed gedaan en stel ook altijd voor om mijn voormalig wg te bellen zodat hij meer over mij kan vertellen. Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Mijn brieven zijn goed nagekeken door UWV en een aantal oud collega's van PZ. Ik heb er 260 sollicitaties op zitten waarvan het overgrote deel open sollicitaties zijn en van deze bijna allemaal afwijzingen.

Voor de IOAW kom ik niet in aanmerking. Ben 1 of 2 jaar te jong. Heb het toevallig van de week wel gelezen.

Maar bedankt voor het meedenken.

Ik zou wel een deel kunnen overmaken op de rekening van iemand anders zat ik net te bedenken, zodat de kosten voor de dieren geen probleem hoeven te zijn wat eten, dierenarts en belasting aangaat.
Acer1968 schreef:
22-08-2017 20:06
Ik heb geen rijbewijs dus op de bus oid werken is geen optie. Dank je wel voor het meedenken. Versleten rugwervels, vandaar ook geen rijbewijs, dus het is geen optie om mij daarin om te scholen.

Het gaat niet om een groot vermogen hoor :-). Dus mezelf prima onderhouden valt mee als ik lees dat je 1,5 x maanduitkering per maand mag opmaken, dus ca 1400 euro per maand. Dan kan ik mij voor max een maand of 4 onderhouden.
Ik kan er niets aan doen maar je zal zien dat echt alles achter elkaar komt aan dierenarts en vervanging van spullen. Nogmaals ik wil geen schulden.
De bijstand hoeft niet voor een bepaalde datum aangevraagd te worden maar ik word bloednerveus als ik onder de 10 000 kom, laat staan 5700 euro. Sorry als ik arrogant overkom, ik weet er zijn mensen die minder hebben. Het is niet mijn bedoeling om te pochen ofzo.

Ik ben een aantal keer op gesprek geweest maar afgewezen omdat ik te onzeker overkwam. Ben ik ook wel en dit ben ik nu eenmaal maar het is maar een eerste indruk. Ik heb mijn werk altijd goed gedaan en stel ook altijd voor om mijn voormalig wg te bellen zodat hij meer over mij kan vertellen. Maar dat is tot op heden nog niet gebeurd. Mijn brieven zijn goed nagekeken door UWV en een aantal oud collega's van PZ. Ik heb er 260 sollicitaties op zitten waarvan het overgrote deel open sollicitaties zijn en van deze bijna allemaal afwijzingen.

Voor de IOAW kom ik niet in aanmerking. Ben 1 of 2 jaar te jong. Heb het toevallig van de week wel gelezen.

Maar bedankt voor het meedenken.

Ik zou wel een deel kunnen overmaken op de rekening van iemand anders zat ik net te bedenken, zodat de kosten voor de dieren geen probleem hoeven te zijn wat eten, dierenarts en belasting aangaat.
Mbt het laatste: dit is fraude en dus strafbaar!
gizzmo-returns schreef:
22-08-2017 20:12
Mbt het laatste: dit is fraude en dus strafbaar!
Helemaal niet. Giften zijn gewoon toegestaan hoor.
Kun je nou echt niet een beetje zoeken op het www? En mijn post niet gelezen? Hier dan nog een keer.

Hier dan, dan doe ik het wel.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-bijstand

En neem 5000 euro contanten in huis op een veilig plekje.
willem1959 schreef:
23-08-2017 09:49
Helemaal niet. Giften zijn gewoon toegestaan hoor.

Niet als je binnenkort van de bijstand afhankelijk gaat worden. Kan als onverantwoord gezien worden!
MMP schreef:
22-08-2017 13:54
Als je al 300 sollicitaties hebt weggedaan en nog geen positief resultaat denk ik dat je iets niet goed doet.
Gebruik wat spaargeld om met een loopbaancoach te sparren of iemand anders die je goede tips kan geven.
Als je daar nu mee begint heb je misschien volgend jaar een nieuwe baan. Heel veel succes!
Hoezo? Mijn tante (47) solliciteert zich rot. Wordt vaak genoeg uitgenodigd, maar komt er nooit helemaal doorheen.
Oud-collega (61) zit al 2 jaar in de bijstand. Solliciteert zich al 4 jaar de pleures en ook echt op ondankbare banen, maar verder dan een gesprek komt het nooit. Haar man zit overigens in dezelfde situatie en zodoende hebben ze hun huis moeten verkopen. Heel erg naar.

En zij hebben coaching gehad, cursussen, noem het maar op. En zo ken ik nog wel meer verhalen.
anoniem_6382b7bf2d481 wijzigde dit bericht op 23-08-2017 09:59
6.68% gewijzigd
willem1959 schreef:
23-08-2017 09:50
Kun je nou echt niet een beetje zoeken op het www? En mijn post niet gelezen? Hier dan nog een keer.

Je adviseer om te frauderen ...
willem1959 schreef:

Je verhaal is incompleet Willem. Dat linkje van je geeft maar een heel beperkt rijtje voorwaarden, in werkelijkheid is er wel degelijk de plicht om in te teren op je vermogen én om dat geleidelijk en langzaam te doen. Zomaar 5000 euro opnemen geldt als je het openlijk doet als verwijtbaar onverantwoordelijk (dus korting) en als je het stiekem probeert te doen als fraude.

Zie:
- http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 112_1.html (voorbeeld Barendrecht, maar in andere gemeenten zal het niet anders zijn)
- https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... jstand.htm
- https://www.sociaalverhaal.com/bijstand ... -vermogen/

Je advies is dus op zijn best riskant te noemen.
Bedenk ook dat een bijstandsuitkering voor een alleenstaande vaak veel minder is dan een WW uitkering

De bijstandsuitkering ligt rond de € 670
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
23-08-2017 10:37
Bedenk ook dat een bijstandsuitkering voor een alleenstaande vaak veel minder is dan een WW uitkering

Gelukkig is hij wel iets hoger dan dat, anders zou iedereen in de bijstand verhongeren.
Hij is zo'n 300 euro hoger.
Bitje93 schreef:
23-08-2017 10:37

Nou die is echt wel wat hoger....
Je hebt versleten rugwervels, mag ik vragen wat voor werk je gedaan hebt en welke opleiding je hebt?

Ken iemand (60+) die ook niet meer aan een baan kwam en uiteindelijk, gezien de zeer lage vooropleiding en de opgedane werkervaring door enorme atrose in de nek en schouders volledig is afgekeurd.
Enige werk wat gezien opleiding en werkervaring mogelijk was, was allemaal lichamelijk zwaar belastend. UWV-arts vond dat in combinatie met de artrose niet goed.

Misschien zou jij ook iets met die versleten rugwervels kunnen?
lunaleeflang schreef:
23-08-2017 10:46
Gelukkig is hij wel iets hoger dan dat, anders zou iedereen in de bijstand verhongeren.
Hij is zo'n 300 euro hoger.
.
.
Hier haalde ik mijn info vandaan :

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... ring_-.htm
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
23-08-2017 14:53
.
.
Hier haalde ik mijn info vandaan :

https://www.judex.nl/rechtsgebied/uitke ... ring_-.htm
Als je je eigen link dan even goed leest, dan kan je lezen dat er een toeslag bovenop de basisnorm komt als je gewoon zelfstandige woonruimte, lees huurhuis/kamer hebt. Je komt, als je zelfstandig woont en gemiddeld minimaal € 250 aan woonlasten hebt, in aanmerking voor een toeslag die aanvult tot circa €950 per maand.

Als je inwonend bent bij iemand en je zou geen woonlasten hebben, kan je inderdaad de lagere norm krijgen.
Acer1968 schreef:
22-08-2017 13:28
Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat.
Acer1968 schreef:
22-08-2017 13:43
Ik spaarde juist voor andere doelen omdat ik nooit in de financiële problemen wilde komen. Zo ben ik opgevoed. Een gulden/euro verdienen, een kwartje opzij zetten. Ik heb altijd gewerkt en altijd gedacht dat het zo zou zijn en nooit langdurig in de WW.
Maar dit is toch 'voor het geval dat' en om niet in de financiële problemen te komen? Dit is toch waarvoor je een buffer moet hebben?

Rot dat het solliciteren zo vreselijk slecht gaat. Ik denk dat open sollicitaties bijna nooit goed werken, gericht solliciteren op een vacature geeft een hoger succespercentage. Maar geen garantie helaas...
willem1959 schreef:

Ja ik zag het gisteren maar wat word ik hier wijzer van? Of heb ik iets overgeslagen in de linkjes. Ik forum op mijn mobiel dus dat leest wat minder goed.
groenebroek schreef:
23-08-2017 14:47
Je hebt versleten rugwervels, mag ik vragen wat voor werk je gedaan hebt en welke opleiding je hebt?

Ken iemand (60+) die ook niet meer aan een baan kwam en uiteindelijk, gezien de zeer lage vooropleiding en de opgedane werkervaring door enorme atrose in de nek en schouders volledig is afgekeurd.
Enige werk wat gezien opleiding en werkervaring mogelijk was, was allemaal lichamelijk zwaar belastend. UWV-arts vond dat in combinatie met de artrose niet goed.

Misschien zou jij ook iets met die versleten rugwervels kunnen?
Receptiewerk dus telefoon opnemen en bezoekers doorverwijzen, post uitzoeken, koffie en thee etc, nouja alles wat er bij komt kijken. Dus dat is goed te doen hoor. Afwisselend zitten en staan gaat prima. Alleen zitten of staan is juist erger.
ben bang dat je aan het dubbelnicken bent...
roodmiertje schreef:
22-08-2017 15:33
Bijstand is bedoeld voor mensen die niets anders meer hebben, zodat ze een dak boven hun hoofd hebben en kunnen eten. Als je in die situatie zit, kan je dus ook geen huisdierrekeningen van 200 euro per maand meer betalen.
Voor het beeld: waarom zou "ik" jou een deel van mijn inkomen gaan geven als jij zelf ook nog een flinke spaarpot kan aanboren?
Oh dat snap ik heel goed hoor. Ik ken heel veel mensen (werkgerelateerd) die tientallen jaren in de bijstand zitten en recht hebben op van alles en nog wat. Iedereen betaalt eraan mee.
Daarom snap ik de kritiek niet als mensen het zo voor elkaar hebben dat er een redelijk spaartegoed is. En dan heb ik het niet over 20 of 30000 euro hoor.
Bij mij gaat het echt om een klein bedrag maar zonde om het aan luttele dingen op te maken.

Stel dat ik die 5900 max spaargeld op mijn rekening heb en er gebeurt van alles en nog wat achter elkaar, dierenarts, tandarts (ik heb een aantal kronen die er al heel lang zitten maar zouden op de termijn vervangen kunnen worden), hoge ziektekosten weet ik veel wat en mijn spaargeld is er binnen anderhalf jaar doorheen, dan zou ik bij de gemeente aan kunnen kloppen voor bijzondere bijstznd. Terwijl als ze mij ook dit buffertje laten houden, ik het wat langer zelfstandig vol kan houden. Dus is het uiteindelijk toch beter om die grens van 5900 te verhogen naar weet ik het, roep nu maar iets hoor 12000.

Het geeft mij een geruster gevoel en ik hoef niet aan te kloppen bij de gemeente. Ik snap dat er controle is als je in de bijstand zit enndat ze je spaartegoeden controleren maar ik heb altijd een buffer gehad van 10000. Het is veel maar het is mij altijd gelukt omdat zo te houden.

En ja ik zit straks misschien in een vervelende situatie maar moeten daar mijn dieren onder lijden. Verkopen of naar het asiel? Het zijn geen meubelstukken hè.
_Marana_ schreef:
23-08-2017 15:45
ben bang dat je aan het dubbelnicken bent...
Klopt dit is niet mijn eigen account maar van mijn vriendin. Mijn wachtwoord stond vast bij instellingen maar de tablet is kapot en ww vergeten.
Had ik even moeten zeggen voor de verwarring ontstaat.
Dat gezemel over opvangnet en eet lekker je spaargeld op... Sorry hoor maar iemand die zuinig heft geleefd hoeft wat mij betreft niet bestraft te worden tov iemand die alles erdoor verbrast heeft.
Iedere week bedragen opnemen, zeg dat je een gokverslaving/koopverslaving hebt/had en thuis in een kluisje.
Je hebt er al belasting over betaald dus het is nu gewoon van jou.

Iemand die als god in frankrijk alles uitgeeft krijgt óók van alles tot bijzondere bijstand aan toe en dat is toch niet eerlijk.
nina1966 schreef:
23-08-2017 16:04
Dat gezemel over opvangnet en eet lekker je spaargeld op... Sorry hoor maar iemand die zuinig heft geleefd hoeft wat mij betreft niet bestraft te worden tov iemand die alles erdoor verbrast heeft.
Iedere week bedragen opnemen, zeg dat je een gokverslaving/koopverslaving hebt/had en thuis in een kluisje.
Je hebt er al belasting over betaald dus het is nu gewoon van jou.

Iemand die als god in frankrijk alles uitgeeft krijgt óók van alles tot bijzondere bijstand aan toe en dat is toch niet eerlijk.
Ik heb daar ook moeite mee inderdaad. Was jij nou een forumster die ook regelmatig te maken heeft met hoge ziektekosten of vergis ik mij nu?

Het kan hard gaan als je een beetje pech hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven