Gezondheid alle pijlers

Wat te doen tegen aften?

23-08-2017 14:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft een goede tip tegen aften / baren in de mond?

Al jaren heb ik af en toe last van aften in m'n mond. De ene periode meer dan de andere.
Ongeveer 3 maanden geleden heb ik mijn mirena laten verwijderen en nu heb ik elke keer halverwege m'n cyclus aften in m'n mond.

Op advies van de tandarts gebruik ik de tandpasta van Paradontax.
Ik spoel met waterstofperoxide (vraag je apotheek even, welke verdunning)
Ik gebruikte Pyralvex. Wel als ik al aften had. Werkte goed vond ik.
Gelukkig laatste tijd niet meer echt veel last.
Yraatje schreef:
23-08-2017 14:13
Ik ook, brandt wel even als je het aanbrengt, maar het werkt bij mij goed.
Niet poetsen met parodontax maar met zendium!! En daarnaast bosbessenjam, werkt echt het beste!!
Ik dacht dat aften kwamen door vitamine gebrek? Beter eten en bij slikken zou ik dus zeggen.
Door hormonale schommelingen kunnen bepaalde vitamines afbreken trouwens.
Het schijnt dat cranberry(sap) helpt tegen diverse aandoeningen, waaronder blaasontsteking en aften?

Ook is er crème te koop bij drogisterij of apotheek.
Volgens mij is er geen duidelijk oorzaak van aften. Over Zendium heb ik ook goede verhalen. Ik stip ze meestal aan met zo'n goedje van de drogist.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Verminderde weerstand kan een oorzaak zijn.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 23-08-2017 16:10
2.33% gewijzigd
Aften: dit zijn ontstekingen die op elke plek in het mondslijmvlies kunnen ontstaan. Het zijn kleine pijnlijke zweertjes. Wat de oorzaak is weten we niet. Het zou te maken kunnen hebben met slaaptekort, stress, wondjes in de mond, overgevoeligheid voor bepaalde voedingsbestanddelen of hormonale veranderingen. Maar geen van die vermoedens zijn bewezen. Aften verdwijnen meestal met een week.

van thuisarts.nl
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Veel fruit eten, zei mijn moeder altijd.. Maar misschien was dat een truc.
Iedere tandarts weet toch dat je moet poetsen met Zendium en dan de klassieke versie (donkerblauw).
Yraatje schreef:
23-08-2017 14:13
Ja werkt hier ook het beste
Ik had altijd heel heftige aften, sinds ik poets met Zendium komen ze gelukkig vrijwel niet meer voor en als ze wel terugkomen dan meestal slechts één of twee kleine aften. Veel kamillethee drinken en spoelen met rode port, werkt pijnstillend, en binnen 1 a 2 dagen zijn ze weer weg.
pien6 schreef:
23-08-2017 14:26
Veel fruit eten, zei mijn moeder altijd.. Maar misschien was dat een truc.
Van pindakaas groei je tot groot en sterk......zo iets? :biggrin:
Bedankt voor de reacties!

Mijn weerstand is op het moment goed. Ik eet voldoende groete en fruit elke dag.

Zal de tandpasta van zendium eens testen. En kan de aardbeienjam wel inruilen voor bosbessen.
En binnenkort ff langs de apotheek.

Heeft de albertheijn cranberrysap?

Is er bij jullie ook verband tussen d'r aften en je menstrustie cyclus?
En langs de super voor kamillethee 🙂
Ik krijg ze trouwens niet spontaan, bij mij is het altijd een gevolg van op m'n wang/tong bijten. Enkel toen ik chemotherapie had, zat m'n hele keel er vol mee.
pyralvex werkt goed
not all who wander are lost
Mijn man heeft vaak aften nadat hij kiwi's gegeten heeft.
Spoelen met bessensap ( kleine flesjes ) gewoon bij de super, staan meestal bij de pudding.
Het kan voorkomen bij zure voeding of bij een lage weerstand/stress. Een oplossing weet ik niet echt behalve meer vitamines eten en geen mondwater gebruiken.
Poetsen met Zendium Classic en kamillethee drinken, want dat werkt verzachtend en ontstekingsremmend.
Dit heeft mij heel erg geholpen. Ik poets nog steeds dagelijks met zendium en drink elke avond kamillethee en ik heb vrijwel nooit meer aftes (slechts sporadisch nog eentje als ik verkouden ben o.i.d.).
[Insert text here]
blauwuiltje schreef:
23-08-2017 14:47
Spoelen met bessensap ( kleine flesjes ) gewoon bij de super, staan meestal bij de pudding.
Dat lijkt me dan weer niet zo goed voor het glazuur van je tanden...
[Insert text here]
Ik had het vroeger ook, toen ik in de pubertijd zat. Mijn moeder had altijd kamillethee in huis en dan moest ik 2x per dag m'n mond spoelen met lauwe thee. Of het echt hielp weet ik niet, het deed zeer, dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven