Empathisch / egoïstische robot
woensdag 23 augustus 2017 om 20:03
Mijn vriend en ik hebben wel dezelfde intresses, humor maar een totaal ander karakter. Ik ben een empathisch, gevoelig persoon die rekening houd met de gevoelens van een ander. Ik verplaatst mij in die persoon,bekijk het van de andere kant. Hij is iemand die keihard zegt wat hij denkt zonder daarbij rekening te houden of hij iemand kwetst of niet. En voor de duidelijkheid,ik heb veel respect als iemand gewoon echt eerlijk is maar ik vind dat je ook rekening moet houden met de gevoelens van iemand anders. Zeker bij iemand van wie je houdt. Het lijkt hem ook werkelijk geen bal te kunnen schelen of hij iemand kwetst of niet. Ook lijkt hij het niet vanuit een ander oogpunt te kunnen zien. Alleen maar vanuit zichzelf. Hij heeft mij al zo vaak gekwetst hiermee en lijkt niet te kunnen (of willen) veranderen.
Nu mijn vraag aan jullie:
Denk jij dat een empathisch persoon en een egoïstisch persoon wel een relatie kunnen hebben? Of is dat verschil in karakter te groot?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. En alvast bedankt voor de reactie (s).
Nu mijn vraag aan jullie:
Denk jij dat een empathisch persoon en een egoïstisch persoon wel een relatie kunnen hebben? Of is dat verschil in karakter te groot?
Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. En alvast bedankt voor de reactie (s).
woensdag 23 augustus 2017 om 21:46
Twee weken geleden hadden wij 't financieel wat krap. Wij hebben ieder een eigen potje zodat we zo nu en dan wat leuks voor onszelf kunnen kopen, zodat dat niet afgaat van de vaste lasten/boodschappengeld. Dat vond ik, toen hij die potjes aanmaakt, niet zo'n goed plan omdat we het niet heel breed hebben. Hij zei dat als het nodig was we het geld gewoon terug konden storten. Dat vond ik een prima optie dus het is zo gebleven. Maar twee weken terug, in de zomervakantie, erg krap financieel. En ik wil wel wat leuke dingen doen met de kleine. Maar hij zei dat hij nog liever geld uit ons potje voor de verhuizing haalde (we hopen rond 2018/2019 te kunnen verhuizen) dan dat hij het haalde uit zijn potje. Omdat hij werkt vind hij dat hij haar recht op heeft. Ik voelde mij toen, en nog steeds trouwens, erg voorgelogen.
En afgelopen zondag vroeg ik of hij die maandag mee ging de kleine weer voor de eerste keer naar school te brengen. Hij zei dat dat hem niet kon boeien en dat hij de namen van de juffen zo weer vergeten was. Ook moest hij die week weer werken (maar hij had wel net een week vrij gehad). Plus..... Hij gaat niet voor zichzelf mee naar school. Hij doet het voor "zijn" kind, die het best weer spannend vond naar school te gaan na 6 weken vakantie en voor mij, een moeder die het erg rot vind om een huilend kind achter te laten op school. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee maar dat wisten we ook niet van tevoren. Maar dat het hem niet kon boeien, kwam hard aan.
woensdag 23 augustus 2017 om 21:46
Ik herken het deels van mijn man, dus dat is mijn referentiekader.
Even een paar tegenvragen:
- weet je diep van binnen dat hij eigenlijk egoïstisch is of weet je juist diep van binnen dat hij dat niet is?
- kan zijn gedrag door iets ánders verklaard worden dan niet-empatisch zijn of egoïsme?
- zou het kunnen dat hij beter zijn grenzen kan bewaken dan jij en dat hij een spiegel is van datgene wat jij voor jezelf niet doet? (grenzen bewaken)
Gewoon iets om over na te denken.
- weet je diep van binnen dat hij eigenlijk egoïstisch is of weet je juist diep van binnen dat hij dat niet is?
- kan zijn gedrag door iets ánders verklaard worden dan niet-empatisch zijn of egoïsme?
- zou het kunnen dat hij beter zijn grenzen kan bewaken dan jij en dat hij een spiegel is van datgene wat jij voor jezelf niet doet? (grenzen bewaken)
woensdag 23 augustus 2017 om 21:59
woensdag 23 augustus 2017 om 22:01
Hier helpt het om de ander niet zo te veroordelen.
Hij is niet egoïstisch, hij is OOK moe.
Hij wil niet perse geld voor zichzelf houden, hij vindt dat hij niet genoeg ontspanning heeft.
Je kleurt alles wat hij doet erg negatief en als respectloos naar jou toe, maar dat is niet perse de waarheid.
Als je allebei zo moet knokken voor een beetje ruimte is er misschien iets anders aan de hand.
Hij is niet egoïstisch, hij is OOK moe.
Hij wil niet perse geld voor zichzelf houden, hij vindt dat hij niet genoeg ontspanning heeft.
Je kleurt alles wat hij doet erg negatief en als respectloos naar jou toe, maar dat is niet perse de waarheid.
Als je allebei zo moet knokken voor een beetje ruimte is er misschien iets anders aan de hand.
woensdag 23 augustus 2017 om 22:04
Je kunt er in dat geval ook voor kiezen om naar de bank/logeerkamer/kinderkamer te verkassen.Marlin1879 schreef: ↑23-08-2017 21:35Hij kan zo nu en dan erg snurken. Het was weekend en ik wilde graag een uurtje langer blijven liggen omdat ik heel erg laat sliep door zijn gesnurk. Hij was 't daar niet mee eens, had gewerkt en wilde daarom zelf langer blijven liggen. Toen ik mijn kant / reden vertelde zei hij :' jouw problemen zijn niet de mijne'
woensdag 23 augustus 2017 om 22:09
Dat kan ook een wisselwerking zijn.Marlin1879 schreef: ↑23-08-2017 21:59Misschien is het er altijd wel geweest maar niet dat ik er zo ongelukkig van werd. De eerste 2,5 jaar zeker niet. De laatste maanden lijkt het in elk geval veel erger
Als het klopt dat hij 'gewoon' goed is in het bewaken van zijn grenzen, dan zal hij dat mogelijk meer/vaker doen naarmate jij meer 'needy' wordt.
Ik heb gemerkt dat mijn man heel primair kan reageren op mijn stress.
Leuk vind ik dat niet en het is zeker iets wat ik niet zonder meer accepteer, maar soms is hij heel bot als reactie op mijn stress.
Hij vindt mijn stress dan overbodig, overdreven en zet zich er tegen af. Enerzijds vind ik dat hij juist dan wel wat liever mag zijn. Anderzijds realiseer ik me inmiddels ook dat hij vaak groot gelijk heeft. Ik kan leren mijn stress te bewaren voor situaties die er écht toe doen.
Ik weet wel dat hij me de wereld gunt, dus egoïstisch: nee. Bot: ja, soms wel.
En om terug te komen op je vraag uit de OP: ja, daar is wel mee te leven.
woensdag 23 augustus 2017 om 22:17
Dank je wel voor deze reactieCourage-- schreef: ↑23-08-2017 22:09Dat kan ook een wisselwerking zijn.
Als het klopt dat hij 'gewoon' goed is in het bewaken van zijn grenzen, dan zal hij dat mogelijk meer/vaker doen naarmate jij meer 'needy' wordt.
Ik heb gemerkt dat mijn man heel primair kan reageren op mijn stress.
Leuk vind ik dat niet en het is zeker iets wat ik niet zonder meer accepteer, maar soms is hij heel bot als reactie op mijn stress.
Hij vindt mijn stress dan overbodig, overdreven en zet zich er tegen af. Enerzijds vind ik dat hij juist dan wel wat liever mag zijn. Anderzijds realiseer ik me inmiddels ook dat hij vaak groot gelijk heeft. Ik kan leren mijn stress te bewaren voor situaties die er écht toe doen.
Ik weet wel dat hij me de wereld gunt, dus egoïstisch: nee. Bot: ja, soms wel.
En om terug te komen op je vraag uit de OP: ja, daar is wel mee te leven.![]()
woensdag 23 augustus 2017 om 22:24
Dat is alles?
Misschien kan je beter overweg met een paar gerichte vragen:
Courage-- schreef: ↑23-08-2017 21:46Ik herken het deels van mijn man, dus dat is mijn referentiekader.
Ik had een iets uitgebreidere reactie verwacht.
woensdag 23 augustus 2017 om 22:25
Niet dan?
woensdag 23 augustus 2017 om 23:24
Mensen hebben de neiging anderen te benaderen op de manier, waarop zij zelf in elkaar zitten. Ik heb zelf ook niet zoveel met gevoelens en tegen mij kun je echt alles zeggen, dus heb ik de neiging om anderen ook vanuit dat oogpunt te benaderen, grappen die misschien net iets te zijn, te direct zijn. Daarnaast heb ik geen flauw benul wat die gevoelens van een ander zouden moeten zijn, want dat staat niet op hun voorhoofd geschreven.
Misschien is je vriend ook zo. Jij hebt veel gevoelens dus heb je de neiging anderen te benaderen, rekening houdend met hun gevoelens. Zou je dat bij mij doen, dan zou me dat irriteren, want voor mijn gevoel praat je dan om een issue heen.
Jij wil dat hij acteert zoals jij in elkaar zit en dat gaat niet werken.
Misschien is je vriend ook zo. Jij hebt veel gevoelens dus heb je de neiging anderen te benaderen, rekening houdend met hun gevoelens. Zou je dat bij mij doen, dan zou me dat irriteren, want voor mijn gevoel praat je dan om een issue heen.
Jij wil dat hij acteert zoals jij in elkaar zit en dat gaat niet werken.
donderdag 24 augustus 2017 om 05:15
Ik weet het fijne niet van deze relatie maar als het een vruchtbare grond is, dan zou ik jullie krachten bundelen.
Beide hebben jullie eigenschappen die nodig zijn in het leven:
Zeggen waar het op staat &
Empathisch reageren
Dat hij zegt waar het op staat en daar soms mensen mee kwetst wil niet zeggen dat hij niet empathisch is.
Of zegt je gevoel wat anders?
Mannen zijn directer en vrouwen sociaal gevoeliger. houd dit altijd in je achterhoofd in een relatie met een man
Succes!
Beide hebben jullie eigenschappen die nodig zijn in het leven:
Zeggen waar het op staat &
Empathisch reageren
Dat hij zegt waar het op staat en daar soms mensen mee kwetst wil niet zeggen dat hij niet empathisch is.
Of zegt je gevoel wat anders?
Mannen zijn directer en vrouwen sociaal gevoeliger. houd dit altijd in je achterhoofd in een relatie met een man
Succes!
donderdag 24 augustus 2017 om 06:02
De voorbeelden die je typt vind ik niet zo schokkend. Ik kan me heel goed inleven maar kan ook wel eens voor eigen gewin gaan. Mijn vriend is net zo. Soms wint hij, soms ik. Bv over dat slapen, zou ik zeggen: maar jij bent ook knap als je moe bent. Ik zie er niet uit. Ga jij maar uit bed! En dan in een deuk liggen. Maar even vaak denk ik ga wel suffen op de bank. Kan hij nog wat slapen. Misschien moet je er niet zo zwaar aan tillen. En goed je eigen grenzen bewaken. Ook financieel zou je beter wat constructievere oplossingen gaan zoeken. Kijk of je ergens op kunt besparen of zorg voor meer inkomen!
donderdag 24 augustus 2017 om 07:28
Dat is gewoon zijn karakter. Zijn broers en zussen zijn ook zo. Misschien hoe ze opgevoed zijnvivautrecht85 schreef: ↑23-08-2017 22:03En als je je in hem verplaatst? Moet lukken aangezien je zo empatisch bent..
Enig idee waarom hij zo is? Zit dan gewoon echt in zijn karakter of is er iets anders aan de hand?
Kan hij het uitleggen als jij hem vraagt naar de achtergrond van zijn botte reacties ?
donderdag 24 augustus 2017 om 07:30
donderdag 24 augustus 2017 om 08:49