Empathisch / egoïstische robot

23-08-2017 20:03 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben wel dezelfde intresses, humor maar een totaal ander karakter. Ik ben een empathisch, gevoelig persoon die rekening houd met de gevoelens van een ander. Ik verplaatst mij in die persoon,bekijk het van de andere kant. Hij is iemand die keihard zegt wat hij denkt zonder daarbij rekening te houden of hij iemand kwetst of niet. En voor de duidelijkheid,ik heb veel respect als iemand gewoon echt eerlijk is maar ik vind dat je ook rekening moet houden met de gevoelens van iemand anders. Zeker bij iemand van wie je houdt. Het lijkt hem ook werkelijk geen bal te kunnen schelen of hij iemand kwetst of niet. Ook lijkt hij het niet vanuit een ander oogpunt te kunnen zien. Alleen maar vanuit zichzelf. Hij heeft mij al zo vaak gekwetst hiermee en lijkt niet te kunnen (of willen) veranderen.

Nu mijn vraag aan jullie:

Denk jij dat een empathisch persoon en een egoïstisch persoon wel een relatie kunnen hebben? Of is dat verschil in karakter te groot?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen. En alvast bedankt voor de reactie (s).
Ik vind de voorbeelden die je noemt nou niet echt heel erg bewijzen dat hij een egoïstische robot is, en eerlijk gezegd ook niet dat jij nou zo vreselijk empathisch bent en alles ook vanuit de andere kant bekijkt.
Je noemt jezelf 'gevoelig'. Ik denk eigenlijk ook dat je te gevoelig reageert op zijn opmerkingen.

Jullie willen beiden uitslapen, dat is van jullie allebei een egoïstische wens. Waarom noem je die van hem egoïstisch en vind je dat hij empathischer naar jou moet doen, terwijl jij niet empathisch bent richting hem mbt zijn harde werken en daarom moe zijn?
Jij heb een egoistische wens, die geld kost (jij wilt iets leuks doen met jullie kind, en hij moet dat betalen). Waar in dit voorbeeld ben jij empathisch richting hem (hij moet zijn ontspanningsgeld aan jullie geven, terwijl hij er zelf niet van kan genieten)?
En hoeveel empathie had je voor hem, dat hij deze week weer moest werken en daarom niet zomaar mee naar school kon?
QueenArachnia schreef:
24-08-2017 12:24
Ik vind de voorbeelden die je noemt nou niet echt heel erg bewijzen dat hij een egoïstische robot is, en eerlijk gezegd ook niet dat jij nou zo vreselijk empathisch bent en alles ook vanuit de andere kant bekijkt.
Dit. En je hoeft geen relatie te hebben hé, misschien matchen jullie gewoon niet. Kan.
En naar aanleiding van deze voorbeelden is hij een egoïstische robot? :woa:

Dit is wel jouw kind, niet het zijne, waar hij vroeg voor op moet staan, zijn spaargeld voor opgeven en werkelijk? samen naar school op de eerste schooldag.

Jij bent niet tevreden in deze relatie, maar dat is niet omdat hij een egoïstische robot is, maar omdat hij niet voldoet aan jouw verwachtingspatroon.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Ik vind jou meer een veeleisende prinses dan hem een egoïstische robot.

Wees blij dat hij jouw kind accepteert en er een heel goede band mee heeft. Hij is niet de vader he..... Dus dan ook nog verwachten dat hij er vroeg voor jouw kind uitgaat, terwijl jij uitslaapt, hij zijn eigen geld voor ontspanning (terwijl hij veel meer werkt en meer verdiend) opgeeft voor een uitje met jouw kind en mee moet naar het schoolplein op de eerste schooldag vind ik wel een beetje veel.

Dat doen veel echte vaders niet eens allemaal altijd.....
Het-groepje schreef:
23-08-2017 22:01
Hier helpt het om de ander niet zo te veroordelen.
Hij is niet egoïstisch, hij is OOK moe.
Hij wil niet perse geld voor zichzelf houden, hij vindt dat hij niet genoeg ontspanning heeft.
Je kleurt alles wat hij doet erg negatief en als respectloos naar jou toe, maar dat is niet perse de waarheid.
Als je allebei zo moet knokken voor een beetje ruimte is er misschien iets anders aan de hand.
Precies dat. TS zegt dat ze altijd dingen van de andere kant bekijkt, maar geeft hier in de voorbeelden totaal geen blijk van.

ik denk eerlijk gezegd dat het wel meevalt met haar empatisch vermogen. Of tegenvalt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven