Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld na afloop WW

22-08-2017 13:28 137 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers, de kans is aanwezig dat ik volgend jaar in de bijstand kom omdat ww afloopt. Stel dat het zo is, hoe zit dan met de controle van afschriften. Ik weet dat je iets van 5700 euro mag hebben en dit + een beetje meer staat nu ook op mijn spaarrekening maar bedacht ineens dat ik in een ver verleden ooit mee heb gedaan met de spaarloonregeling. Eerlijk gezegd heb ik nooit gecheckt wat hier nou opstond aan bedrag omdat ik ooit hieraan begonnen was om mijn pensioengat op te vullen. Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat. Heb meerdere dieren en afgelopen jaar ruim 2500 euro kwijt aan een operatie van een van de diertjes en de gewone consulten er nog niet eens bij opgeteld dus de schrik vliegt mij om het hart als ik maar 5700 euro mag hebben.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.

Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
ik zit in de zelfde situatie maar heb voor mezelf besloten niet te ver vooruit te kijken. heb dan geen huisdieren...maar aflopende ww wel ja.
als je gratis hulp wil met werk zoeken en mensen ontmoeten in de zelfde situatie, wat dan weer je netwerk vergroot dan kun je je gratis aanmelden bij de organisatie DeBroekriem. zitten door het hele land en ze bieden gratis workshops aan voor werkzoekenden. je kan ze ook zelf organiseren. een groot deel van de fictieve leden vind een baan via dit netwerk.ik doe dit sinds kort en vind het heel erg prettig. alleen al het vrijblijvend sparren en ontwikkelen en je huis uit komen op een andere manier dan solliciteren maar er wel actief mee bezig zijn. 100 x effectiever dan die flut trainingen van het uwv. het is het proberen waard toch.

succes en sterkte.
lunaleeflang schreef:
23-08-2017 09:55
Hoezo? Mijn tante (47) solliciteert zich rot. Wordt vaak genoeg uitgenodigd, maar komt er nooit helemaal doorheen.
Oud-collega (61) zit al 2 jaar in de bijstand. Solliciteert zich al 4 jaar de pleures en ook echt op ondankbare banen, maar verder dan een gesprek komt het nooit. Haar man zit overigens in dezelfde situatie en zodoende hebben ze hun huis moeten verkopen. Heel erg naar.

En zij hebben coaching gehad, cursussen, noem het maar op. En zo ken ik nog wel meer verhalen.
Misschien is het ook een kwestie van geluk hebben?
Ik durf daar niet zo goed hard over te oordelen want ik ben niet bij de gesprekken.
Als ik zelf overal net niet doorkom, 260 keer, zou ik nagaan waar het dan misgaat. Is dat geluk/pech of is het iets in mij?
Het gros van de 250 sollicitaties van TO waren open sollicitaties. Dan is de kans van slagen sowieso al niet zo groot.
_Marana_ schreef:
24-08-2017 14:15
Het gros van de 250 sollicitaties van TO waren open sollicitaties. Dan is de kans van slagen sowieso al niet zo groot.

Dat inderdaad. Ik zie trouwens op veel winkelramen briefjes met 'personeel gezocht' hangen, net als op horeca-gelegenheden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nouja, ik ben zelf aan het solliciteren. Ik zit zelf pas op 70 sollicitaties (waarvan een stuk of 10 open sollicitaties, maar bij een daarvan ben ik toen uitgenodigd, dus zo slecht was het nog niet) in zo'n 3-4 maanden tijd, maar ik kom er met mijn 24 jaar ook niet doorheen.

Bij horeca en winkels willen ze alleen mensen met ervaring en dan het liefst ook nog in die specifieke branche. Zo heb ik 5 jaar retail-ervaring, maar bij veel winkels werd ik toch afgewezen wegens 'gebrek aan ervaring'.
lunaleeflang schreef:
24-08-2017 17:46
Nouja, ik ben zelf aan het solliciteren. Ik zit zelf pas op 70 sollicitaties (waarvan een stuk of 10 open sollicitaties, maar bij een daarvan ben ik toen uitgenodigd, dus zo slecht was het nog niet) in zo'n 3-4 maanden tijd, maar ik kom er met mijn 24 jaar ook niet doorheen.

Bij horeca en winkels willen ze alleen mensen met ervaring en dan het liefst ook nog in die specifieke branche. Zo heb ik 5 jaar retail-ervaring, maar bij veel winkels werd ik toch afgewezen wegens 'gebrek aan ervaring'.
En de callcenters in jouw buurt? Daar nemen ze je ook aan als je 24 bent. Leeftijd maakt daar nauwelijks uit.
Lady_Vintage schreef:
24-08-2017 18:01
En de callcenters in jouw buurt? Daar nemen ze je ook aan als je 24 bent. Leeftijd maakt daar nauwelijks uit.
Ja, dat dacht ik ook. Bij eentje werd ik al afgewezen aan de telefoon vanwege mijn stem en accent. Bij een andere kwam ik niet door de rollenspelen. :|
Ik zou zo nu en dan wat spaargeld pinnen en dat in een potje bewaren voor dergelijke noodgevallen vóór je de bijstand in gaat. Of wat overmaken naar ouder/goede vriend die het voor je kan bewaren voor noodgevallen.
Mijn dieren moeten verliezen zou ik absoluut niet eerder van aan het werk geraken, ze maken mij thuis minder eenzaam en werken stress-verlichtend en vergroten dus mijn algehele positiviteit waardoor ik meer gemotiveerd blijf en beter overkom bij sollicitatiegesprekken.

Dit mag technisch gezien niet, maar ik heb er spijt van dat ik het niet heb gedaan en eerst braaf mijn spaargeld heb moeten opvreten. Merk je vooral dat je dat niet meer hebt wanneer je fiets gestolen wordt... je geen achter-de-hand hebt voor een nieuwe...en een fiets je enige vervoer is naar sollicitatiegesprekken of werk... 500 euro ergens hebben liggen is dan toch wel heel handig en verbeterd je werkvermogen.
anoniem_336591 wijzigde dit bericht op 24-08-2017 19:34
0.28% gewijzigd
lunaleeflang schreef:
24-08-2017 18:09
Ja, dat dacht ik ook. Bij eentje werd ik al afgewezen aan de telefoon vanwege mijn stem en accent. Bij een andere kwam ik niet door de rollenspelen. :|
Dat is rot! En voor de webhelpdesk? Contact via internet?
lunaleeflang schreef:
24-08-2017 18:09
Ik snap sowieso niet dat iedereen altijd maar roept 'ga dan ergens in een callcenter werken, dan ben je zo aan de bak'. Voor het lulligste callcenterbaantje moet je tegenwoordig een complete assessment doen, met capaciteitentest, rollenspel, een pitch en de hele mikmak. En ervaring maakt ook al geen reet meer uit, mijn man heeft meer dan tien jaar helpdeskervaring en ook hij moet al die onzin elke keer weer doorploegen. En dan heeft ie tegenwoordig nog geluk dat de arbeidsmarkt aantrekt en dat ze geen HBO-diploma meer vragen om ergens aan de telefoon te mogen zitten.
Lady_Voldemort schreef:
24-08-2017 19:01
Ik snap sowieso niet dat iedereen altijd maar roept 'ga dan ergens in een callcenter werken, dan ben je zo aan de bak'. Voor het lulligste callcenterbaantje moet je tegenwoordig een complete assessment doen, met capaciteitentest, rollenspel, een pitch en de hele mikmak. En ervaring maakt ook al geen reet meer uit, mijn man heeft meer dan tien jaar helpdeskervaring en ook hij moet al die onzin elke keer weer doorploegen. En dan heeft ie tegenwoordig nog geluk dat de arbeidsmarkt aantrekt en dat ze geen HBO-diploma meer vragen om ergens aan de telefoon te mogen zitten.
Wat ik in mijn omgeving zie is dat bijna iedereen die zonder diploma/met een vrij a-specifiek mbo diploma en van alle leeftijden makkelijk aan de bak komt bij de diverse callcenters hier in de buurt. Daarnaast is de vraag daar ook nog steeds groot.
Lady_Vintage schreef:
24-08-2017 19:05
Wat ik in mijn omgeving zie is dat bijna iedereen die zonder diploma/met een vrij a-specifiek mbo diploma en van alle leeftijden makkelijk aan de bak komt bij de diverse callcenters hier in de buurt. Daarnaast is de vraag daar ook nog steeds groot.
Dat is mijn ervaring niet. Alleen bij sales kom je wat makkelijker binnen bij energie of telefonie ofzo, maar dat KAN ik gewoon echt niet. Ik doe wel eens collectes en verkopen is gewoon niet mijn kracht.
Lady_Vintage schreef:
24-08-2017 19:05
De vraag is vooral groot omdat er een enorm verloop is, onder andere vanwege het salaris en de werksfeer. En wat die sollicitatieprocedure betreft: dan geloof je me toch lekker niet. Je wil niet weten hoe veel capaciteitentests en andere meuk mijn man al niet heeft moeten doen om ergens de helpdeskmedewerker uit te mogen hangen, en hoe meer meuk je moet doorstaan hoe groter de kans dat je wordt afgewezen. Vooral omdat de helft van de eisen zo subjectief is als wat.
lunaleeflang schreef:
24-08-2017 19:07
Dat is mijn ervaring niet. Alleen bij sales kom je wat makkelijker binnen bij energie of telefonie ofzo, maar dat KAN ik gewoon echt niet. Ik doe wel eens collectes en verkopen is gewoon niet mijn kracht.
Dat moet je echt kunnen inderdaad. En als je het niet kunt ben je er binnen drie dagen weer weg ook. Heeft geen reet te maken met arbeidsethos of zo. Ik heb er ook nooit op gesolliciteerd, al was ik nog zo werkloos. Dan had ik net zo goed kunnen solliciteren op een betrekking voor hoogleraar of zo, zinloos dus ;-)
lunaleeflang schreef:
24-08-2017 19:07
Dat ook nog eens ja.. ik heb het geprobeerd, twee keer zelfs, en ik ben er twee keer ontslagen. Vreselijk, ik kon het echt niet, wat een doffe ellende, wat een naargeestige sfeer, ik werd er helemaal gek van! Klokken als je naar het toilet gaat, dat soort ellende. Nooit meer. En ja ik doe inmiddels vrij veel voor geld, maar bellen, nooit meer.
Lady_Voldemort schreef:
24-08-2017 19:12
De vraag is vooral groot omdat er een enorm verloop is, onder andere vanwege het salaris en de werksfeer. En wat die sollicitatieprocedure betreft: dan geloof je me toch lekker niet. Je wil niet weten hoe veel capaciteitentests en andere meuk mijn man al niet heeft moeten doen om ergens de helpdeskmedewerker uit te mogen hangen, en hoe meer meuk je moet doorstaan hoe groter de kans dat je wordt afgewezen. Vooral omdat de helft van de eisen zo subjectief is als wat.
Ligt misschien aan het callcenter.
In mijn tijd (heb 6 jaar naast opleiding bij KPN gewerkt), toen werd ik bijna zo aangenomen (ben in 2008 gestart daar). Heb toen geen rollenspel of iets dergelijke hoeven doen. Maar weet wel dat dat naderhand inderdaad veranderd is. Ik hoorde toen dat nieuwe mensen een pen aan zo'n interviewer moesten verkopen en inderdaad allerlei testen moesten doen.

Daarna nog een tijdje in een klantcontactcentrum gewerkt van een klein familiebedrijf (andere branche ook) en ook daar zo aangenomen. Maar dat was best inhoudelijk en ook geen sales ofzo.

Maar ik snap wel wat je zegt. In de meeste callcentra werkt het zoals je zegt. Het is ook vaak op verkoop gericht. Bij KPN ben ik aangenomen op een soort informatieve afdeling maar al snel moest je ook allerlei zaken gaan verkopen. En dan werk je ook kutgedrag in de hand bij sommige mensen. Mensen die dus niet kunnen verkopen maar wel hun targets moeten halen ... ik praat dat absoluut niet goed hoor, maar je ziet wel dat het niet werkt want die vestiging waar ik werkte wordt per 1 januari a.s. volledig opgeheven. Hebben ze aan zichzelf te danken.

Ik snap dat bedrijven moeten draaien maar ze zouden best eens op een andere manier kunnen werken.

Dat gezegd hebbende; er zijn dus ook andere type callcentra. Maar dan moet je meer zoeken op 'klantcontactcentrum'. Bij dat kcc waar ik daarna even gewerkt heb (leuke werkgever!) werden ook ouderen aangenomen. Je moest wel bepaalde specifieke kennis hebben maar die kon je je ook eigen maken.
Je hebt met regels te maken ja met bijstand, anders is het fraude. Maar ook ik vind het oneerlijk dat iedereen over 1 kam wordt geschoren. Eerlijker zou zijn dat je arbeidsverleden bepaalt hoe hoog je spaarrekening mag zijn. Hoe langer je hebt gewerkt voor je in de bijstand komt, hoe hoger je vrijstelling, zoiets. We kennen allemaal wel iemand die zijn/haar uiterste best doet om vooral maar niet te werken, zo'n beroepswerkeloze. En dat vind ik toch iets heel anders dan iemand die haar hele leven heeft gewerkt, gespaard en belasting heeft betaald voor ze in de bijstand terecht kwam. Goed gedrag mag echt wel een keer beloond worden hoor.
Creativity is intelligence having fun
Josjaa schreef:
24-08-2017 19:17
Dat ook nog eens ja.. ik heb het geprobeerd, twee keer zelfs, en ik ben er twee keer ontslagen. Vreselijk, ik kon het echt niet, wat een doffe ellende, wat een naargeestige sfeer, ik werd er helemaal gek van! Klokken als je naar het toilet gaat, dat soort ellende. Nooit meer. En ja ik doe inmiddels vrij veel voor geld, maar bellen, nooit meer.
Erg he? In de tijd dat ik dat werk deed ben ik eens voor het oog van heel veel collega's te kakken gezet. Een manager die het nodig vond om tegen me te schreeuwen dat ik het bedrijf wilde saboteren omdat ik 15 minuten geleden pauze gehad had en nu naar het toilet ging. Dat had ik maar in mijn pauze moeten doen. Dat ik toen niet hoefde, daar had zij geen boodschap aan.

Echt gebeurd. Het is zo sneu en triest dat je niet weet of je ervan moet huilen of lachen, dus ik doe het laatste maar. Ik heb gelukkig een prima baan gevonden en niets meer met die callcenter wereld te maken.
als het alleen om je huisdieren gaat, sluit dan een ziektekostenverzekering af en betaal deze 2 jaar vooruit. Of vraag aan je dierenarts of je het geld alvast vooruit mag betalen.
lunaleeflang schreef:
23-08-2017 09:55
Hoezo? Mijn tante (47) solliciteert zich rot. Wordt vaak genoeg uitgenodigd, maar komt er nooit helemaal doorheen.
Oud-collega (61) zit al 2 jaar in de bijstand. Solliciteert zich al 4 jaar de pleures en ook echt op ondankbare banen, maar verder dan een gesprek komt het nooit. Haar man zit overigens in dezelfde situatie en zodoende hebben ze hun huis moeten verkopen. Heel erg naar.

En zij hebben coaching gehad, cursussen, noem het maar op. En zo ken ik nog wel meer verhalen.
Triest, maar dit klopt helaas: onderzoek wijst uit dat als je na je 55ste zonder werkt raakt, je kans om weer aan een baan te raken ongeveer nihil is. Ook voor jouw en de mensen die je kent: www.meldpuntouderenwerkloosheid.nl
Deze organistie wil dat maatregelen behouden en/of door de overheid genomen worden om sitiuaties zoals die van oud-collega te voorkomen.
swaentje71 schreef:
24-08-2017 19:59
Triest, maar dit klopt helaas: onderzoek wijst uit dat als je na je 55ste zonder werkt raakt, je kans om weer aan een baan te raken ongeveer nihil is. Ook voor jouw en de mensen die je kent: www.meldpuntouderenwerkloosheid.nl
Deze organistie wil dat maatregelen behouden en/of door de overheid genomen worden om sitiuaties zoals die van oud-collega te voorkomen.
Ik zal het doorsturen.

Ik ben zelf pas 24, dus kan nog niet echt spreken van een oudere :P
Erizon schreef:
24-08-2017 10:32
En het is hard, maar in de bijstand kun je het je niet veroorloven dieren te houden die 2500 aan medische kosten maken. Een huisdier is heel nuchter bekeken geen eerste levensbehoefte.
Lekker makkelijk gezegd, wie wil er nou zieke huisdieren hebben? To raakt die beestjes aan de straatstenen niet kwijt. Maar ik denk dat TO met het spaargeld wat ze mag hebben prima de kosten voor ze kan betalen. Een verzekering voor ze afsluiten heeft geen zin meer op die leeftijd , ze zal of geweigerd worden of ze moet 100 euro premie betalen..
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
100 euro premie is toch niet erg als je anders je spaargeld moet opeten voor je bijstand krijgt en dan dus geen geld hebt voor medische verzorging voor je dieren?
Kan je van het geld iets kopen waar je later nog vruchten van kan plukken (overdrachtelijk!)?
Helpt het m.b.v. het vinden van werk om een opleiding van het geld te gaan doen?

Je kan ook kijken of je misschien kan investeren in zonnepanelen ofzo; die besparen je straks dan kosten voor stroom, zodat je levensonderhoud wat minder krap valt, en er meer voor je beesten overblijft...
-jolijn- schreef:
24-08-2017 21:01
100 euro premie is toch niet erg als je anders je spaargeld moet opeten voor je bijstand krijgt en dan dus geen geld hebt voor medische verzorging voor je dieren?
Maar als je bijstand hebt kun je echt geen 100 euro premie per maand betalen..
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven