Spaargeld na afloop WW
dinsdag 22 augustus 2017 om 13:28
Beste forummers, de kans is aanwezig dat ik volgend jaar in de bijstand kom omdat ww afloopt. Stel dat het zo is, hoe zit dan met de controle van afschriften. Ik weet dat je iets van 5700 euro mag hebben en dit + een beetje meer staat nu ook op mijn spaarrekening maar bedacht ineens dat ik in een ver verleden ooit mee heb gedaan met de spaarloonregeling. Eerlijk gezegd heb ik nooit gecheckt wat hier nou opstond aan bedrag omdat ik ooit hieraan begonnen was om mijn pensioengat op te vullen. Maar er staat een flink bedrag op kom ik net achter want iets van 10 jaar hieraan meegedaan. Ik kan wel wat uitgaven doen maar ooh wat baal ik hiervan dat ik dit nu toch moet gaan opmaken. Had het liever laten staan voor het geval dat. Heb meerdere dieren en afgelopen jaar ruim 2500 euro kwijt aan een operatie van een van de diertjes en de gewone consulten er nog niet eens bij opgeteld dus de schrik vliegt mij om het hart als ik maar 5700 euro mag hebben.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.
Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
Mijn dieren doe ik niet weg maar ik weet dat je wat betreft de dierenarts daar flink op leeg kan lopen.
Van de een hoor ik dat de Sociale dienst 1 jaar terugkijkt in je afschriften en van de ander hoor ik dat het 6 maanden is. Weet iemand hoe ver de Sociale Dienst terugkijkt. Ik wil nooit en te nimmer voor de keuze staan dat ik mijn dieren weg moet doen omdat ik de dierenarts niet kan betalen dus wil ik kijken wat ik met het spaarpotje dierenarts zou kunnen doen.
donderdag 24 augustus 2017 om 22:48
.AlejandraLaura schreef: ↑24-08-2017 20:31Lekker makkelijk gezegd, wie wil er nou zieke huisdieren hebben? To raakt die beestjes aan de straatstenen niet kwijt.
Dat kan. Dan zou to met de dierenarts kunnen overleggen of er een alternatief is. Een goedkopere behandeling die misschien niet het beste en nieuwste is, maar qua levenskwaliteit van de kat nog acceptabel. Is die er niet, sja dan houdt het op. De mens gaat vóór het dier.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 25-08-2017 13:05
3.27% gewijzigd
vrijdag 25 augustus 2017 om 00:07
Ik was niet meer van plan te reageren nadat ik gisteren het gevoel had dat ik aangevallen werd maar ik lees nu ook aardige en goedbedoelde berichtjes en zie linkjes tussendoor.
Er is besloten om 1 van de dieren weg te doen. Het was mij al eerder gezegd dat dit verstandig zou zijn op termijn maar heb altijd nee gezegd want 10 jaar is niet niks. Het zijn geen eerste levensbehoeften zoals een paar keer is gezegd (snap ook de vergelijking niet) het zijn wel mijn dieren en de beslissing is niet makkelijk. Het maakt mij boos dat het zover heeft moeten komen. Baan kwijt, spaarpot een stuk minder en een van de dieren gaat weg. Het gaat allemaal langs mij heen en zit nu een beetje in een roes. Net of het niet over mij gaat. Hoop dat het op termijn allemaal nog goedkomt.
Hij gaat wel naar iemand die ik redelijk goed ken en regelmatig zie en hij is op de hoogte van mogelijk hoge kosten die eraan zouden kunnen komen. Om hierin tegemoet te komen heb ik voorgesteld om iets voor hem te betalen (denk aan kluswerk) dit ter compensatie van eventuele dierenartskosten maar in ieder geval voor de maandelijkse kosten sowieso. Spaarpot dierenartskosten is hiermee stuk verminderd en heb straks wat minder over. Ik ben al heel blij dat er een oplossing is gevonden.
Ik heb altijd superzuinig geleefd (zelfs internet is hier gezamelijk door goede router) en als ik iets koop dan denk ik daar goed over na. Vanmorgen kreeg ik mijn nieuwe tablet en nu blijkt mijn oude het gewoon nog te doen
. Het lag aan de adapter kwam ik achter. Zelfde merk tablet gekocht en adapter paste ook op de oude. Normaal gesproken zou ik de nieuwe teruggestuurd hebben maar nu dacht ik laat maar....handig een reserve tablet.
Iemand zei dat 5900 best veel geld is voor iemand in de bijstand. Dat is ook zo maar ik heb wel heel wat jaren gewerkt en dus kunnen sparen. Ik denk juist dat de overheid hierin wat soepeler moet worden en het beter is om toch de grens van spaargeld te verhogen. Ze hebben het altijd over zelfredzaam zijn dus geef de mensen dan ook de kans hun eigen rekeningen te betalen. Met bijzondere bijstand creëer je het hangmatgevoel nog meer denk ik. Het is goed dat het er is voor mensen die echt niets hebben.
En natuurlijk baal ik ook van grote uitgaven die ik zelf moet betalen maar 1 druk op de knop en het is betaald. Het is mijn geld en het zijn mijn uitgaven. Ik hoef niet langs een loket van de gemeente om toestemming oid te vragen, vreselijk lijkt mij dat. Juist met een beetje meer spaargeld en het hiermee kunnen betalen van eigen rekeningen geef je denk ik de verantwoording terug aan de mensen.
Willen jullie deze post niet quoten. Ik haal later dingen weg misschien ivm herkenbaarheid..
Er is besloten om 1 van de dieren weg te doen. Het was mij al eerder gezegd dat dit verstandig zou zijn op termijn maar heb altijd nee gezegd want 10 jaar is niet niks. Het zijn geen eerste levensbehoeften zoals een paar keer is gezegd (snap ook de vergelijking niet) het zijn wel mijn dieren en de beslissing is niet makkelijk. Het maakt mij boos dat het zover heeft moeten komen. Baan kwijt, spaarpot een stuk minder en een van de dieren gaat weg. Het gaat allemaal langs mij heen en zit nu een beetje in een roes. Net of het niet over mij gaat. Hoop dat het op termijn allemaal nog goedkomt.
Hij gaat wel naar iemand die ik redelijk goed ken en regelmatig zie en hij is op de hoogte van mogelijk hoge kosten die eraan zouden kunnen komen. Om hierin tegemoet te komen heb ik voorgesteld om iets voor hem te betalen (denk aan kluswerk) dit ter compensatie van eventuele dierenartskosten maar in ieder geval voor de maandelijkse kosten sowieso. Spaarpot dierenartskosten is hiermee stuk verminderd en heb straks wat minder over. Ik ben al heel blij dat er een oplossing is gevonden.
Ik heb altijd superzuinig geleefd (zelfs internet is hier gezamelijk door goede router) en als ik iets koop dan denk ik daar goed over na. Vanmorgen kreeg ik mijn nieuwe tablet en nu blijkt mijn oude het gewoon nog te doen
Iemand zei dat 5900 best veel geld is voor iemand in de bijstand. Dat is ook zo maar ik heb wel heel wat jaren gewerkt en dus kunnen sparen. Ik denk juist dat de overheid hierin wat soepeler moet worden en het beter is om toch de grens van spaargeld te verhogen. Ze hebben het altijd over zelfredzaam zijn dus geef de mensen dan ook de kans hun eigen rekeningen te betalen. Met bijzondere bijstand creëer je het hangmatgevoel nog meer denk ik. Het is goed dat het er is voor mensen die echt niets hebben.
En natuurlijk baal ik ook van grote uitgaven die ik zelf moet betalen maar 1 druk op de knop en het is betaald. Het is mijn geld en het zijn mijn uitgaven. Ik hoef niet langs een loket van de gemeente om toestemming oid te vragen, vreselijk lijkt mij dat. Juist met een beetje meer spaargeld en het hiermee kunnen betalen van eigen rekeningen geef je denk ik de verantwoording terug aan de mensen.
Willen jullie deze post niet quoten. Ik haal later dingen weg misschien ivm herkenbaarheid..
anoniem_279637 wijzigde dit bericht op 25-08-2017 00:21
1.34% gewijzigd
vrijdag 25 augustus 2017 om 00:38
Ik ben chronisch ziek idd en minder valide geworden. Maar ik weet niet of je mij bedoeld.celine2906 schreef: ↑23-08-2017 16:11Ik heb daar ook moeite mee inderdaad. Was jij nou een forumster die ook regelmatig te maken heeft met hoge ziektekosten of vergis ik mij nu?
Het kan hard gaan als je een beetje pech hebt.
Ik heb iig wel bijstand.
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:12
Het spaarpotje dierenartskosten daar ging het mij om zodat ik daar nooit op hoef te bezuinigen.nerdopviva schreef: ↑25-08-2017 07:58Ik snap het niet meer hoor. Je vindt zelfredzaamheid heel belangrijk en toch vraag je tips om je spaargeld weg te sluizen zodat je zo snel mogelijk bijstand kan ontvangen.
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:17
Maar je weet toch niet zeker of je die kosten krijgt? Ik snap dat je een bepaalde buffer liever niet aanspreekt maar het is toch vreemd om geld van de bijstand te ontvangen en deze te gebruiken alleen voor het noodzakelijke (huur, levensmiddelen, verzekeringen) terwijl je je eigen buffer verder misschien helemaal niet aanspreekt en die 5700,- gewoon maanden onaangeraakt laat? Dat is toch raar?
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:21
Je schrijft dat je je eigen rekeningen wilt kunnen betalen, en dat is goed en logisch. Maar dat is toch precies waar je buffer voor bedoeld is? Je hebt die buffer toch voor mindere tijden? Nou, met het aflopen van je ww kom je in zo'n mindere tijd, precies waar een buffer voor bedoeld is.
En verder vind ik je al behoorlijk in paniek, over een ww die pas volgend jaar afloopt. Je bent er echt al van overtuigd dat je echt geen werk krijgt voor die tijd, en dat vind ik best bijzonder. De komende 2 maanden kun je bijv fruit plukken, en zo je ww nog weer een poosje uitstellen.
Heb je überhaupt al buiten je eigen vakgebied gesolliciteerd? Bij hoeveel uitzendbureaus sta je ingeschreven? Hoeveel heb je al gericht op vacatures gesolliciteerd? Je hebt nog minstens 3 maanden!
En verder vind ik je al behoorlijk in paniek, over een ww die pas volgend jaar afloopt. Je bent er echt al van overtuigd dat je echt geen werk krijgt voor die tijd, en dat vind ik best bijzonder. De komende 2 maanden kun je bijv fruit plukken, en zo je ww nog weer een poosje uitstellen.
Heb je überhaupt al buiten je eigen vakgebied gesolliciteerd? Bij hoeveel uitzendbureaus sta je ingeschreven? Hoeveel heb je al gericht op vacatures gesolliciteerd? Je hebt nog minstens 3 maanden!
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:46
Ik heb helemaal niks over de inhoud van de procedure gezegd. Ik geloof je zo. Mijn opmerking was puur over het al dan niet aangenomen worden. Niet over hoe dat gebeurt.Lady_Voldemort schreef: ↑24-08-2017 19:12De vraag is vooral groot omdat er een enorm verloop is, onder andere vanwege het salaris en de werksfeer. En wat die sollicitatieprocedure betreft: dan geloof je me toch lekker niet. Je wil niet weten hoe veel capaciteitentests en andere meuk mijn man al niet heeft moeten doen om ergens de helpdeskmedewerker uit te mogen hangen, en hoe meer meuk je moet doorstaan hoe groter de kans dat je wordt afgewezen. Vooral omdat de helft van de eisen zo subjectief is als wat.
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:47
Je gebrek aan logica is schattig.
Volgens jou leidt het verhogen van de vermogensgrens dus tot meer zelfstandigheid. Want hoe meer geld je mag houden zonder dat aan te hoeven spreken, hoe minder mensen hun buffer hoeven te gebruiken om hun levensonderhoud te betalen, hoe meer mensen een beroep kunnen doen op bijstand, hoe vaker de gemeenschap moet betalen zodat mensen hun spaarpot intact kunnen laten, hoe zelfstandiger die mensen zijn
Volgens jou leidt het verhogen van de vermogensgrens dus tot meer zelfstandigheid. Want hoe meer geld je mag houden zonder dat aan te hoeven spreken, hoe minder mensen hun buffer hoeven te gebruiken om hun levensonderhoud te betalen, hoe meer mensen een beroep kunnen doen op bijstand, hoe vaker de gemeenschap moet betalen zodat mensen hun spaarpot intact kunnen laten, hoe zelfstandiger die mensen zijn
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:53
Moet TO fruit gaan plukken met versleten rugwervels ? En denk je trouwens dat iedereen in een gebied woont waar fruit te plukken valt ?_Marana_ schreef: ↑25-08-2017 09:21
vrijdag 25 augustus 2017 om 09:54
Bovendien lijkt TO ervan uit te gaan dat een aanvraag bijzondere bijstand altijd gehonoreerd wordt. Dat is zeker niet het geval en er zijn strenge regels aan verbonden. Dan zul je dus echt je buffer moeten aanspreken en anders heb je pech/een probleem.Fluithaas schreef: ↑25-08-2017 09:47Je gebrek aan logica is schattig.
Volgens jou leidt het verhogen van de vermogensgrens dus tot meer zelfstandigheid. Want hoe meer geld je mag houden zonder dat aan te hoeven spreken, hoe minder mensen hun buffer hoeven te gebruiken om hun levensonderhoud te betalen, hoe meer mensen een beroep kunnen doen op bijstand, hoe vaker de gemeenschap moet betalen zodat mensen hun spaarpot intact kunnen laten, hoe zelfstandiger die mensen zijn![]()
vrijdag 25 augustus 2017 om 10:01
TO, hoe denk jij dan over werkende mensen die van hun salaris kunnen rondkomen maar niet voldoende om ook nog te kunnen sparen? Waarbij alles wat er binnenkomt al op gaat aan de vaste lasten? Er zullen genoeg mensen zijn voor wie dat geldt.
Zouden die wat jou betreft dan geld van de gemeente moeten kunnen krijgen voor hun dagelijkse levensonderhoud zodat ze van hun salaris een buffer kunnen opbouwen voor mogelijke dierenartskosten en kapotte wasmachines?
Zouden die wat jou betreft dan geld van de gemeente moeten kunnen krijgen voor hun dagelijkse levensonderhoud zodat ze van hun salaris een buffer kunnen opbouwen voor mogelijke dierenartskosten en kapotte wasmachines?
vrijdag 25 augustus 2017 om 10:25
Er lijkt een soort gedachte achter te zitten in de trant van
"Mijn spaargeld is voor de dingen die ík uitkies. Mijn hobby's, mijn passies, ik heb dat geld gespaard om het uit te kunnen geven op het moment dat ik dat wil, en aan de dingen die ik leuk of nuttig vind. Het kan toch niet zo zijn dat ik dat geld moet opmaken aan huur en boodschappen, want dan ben ik het kwijt en kan ik mijn andere dingen niet meer betalen. Dus moet mijn geld om van te leven, voor huur en boodschappen, ergens anders vandaan komen. Er is toch immers een grote anonieme pot met geld genaamd 'bijstand'".
Da's niet uniek die gedachte, ik lees m wel vaker in verschillende vormen en gedaantes. En érgens snap ik het wel, het is ook heel vervelend als je altijd gedacht hebt verstandig te zijn met geld en je geld te sparen voor jouw doelen, en een ander maakt al zn geld steeds op en krijgt geld uit de gemeenschapspot. En het is óók heel vervelend als je je dieren niet meer kunt bekostigen terwijl je er met hart en ziel van houdt.
"We" als in de gemeenschap, hebben die gedachte ook jarenlang gefaciliteerd door overal potjes, regelingen en toeslagen voor te hebben. En als je gewerkt hebt heb je daar aan meebetaald dus krijg je de gedachte ook wel eens te willen incasseren uit die pot.
En nu is er dus even een realitycheck. Je moet je eigen broek ophouden. Je hebt geen trekkingsrechten verdiend uit die pot. Die pot is er om mensen te behoeden voor het eten uit vuilnisbakken. Daar betalen we belasting en premies voor. En daar is bij vrijwel iedere belastingbetaler ook draagvlak voor, dat we zorgen dat mensen niet uit vuilnisbakken hoeven te eten. Er is steeds minder draagvlak om hobby's te bekostigen voor mensen die eigenlijk hun eigen eten kunnen kopen.
"Mijn spaargeld is voor de dingen die ík uitkies. Mijn hobby's, mijn passies, ik heb dat geld gespaard om het uit te kunnen geven op het moment dat ik dat wil, en aan de dingen die ik leuk of nuttig vind. Het kan toch niet zo zijn dat ik dat geld moet opmaken aan huur en boodschappen, want dan ben ik het kwijt en kan ik mijn andere dingen niet meer betalen. Dus moet mijn geld om van te leven, voor huur en boodschappen, ergens anders vandaan komen. Er is toch immers een grote anonieme pot met geld genaamd 'bijstand'".
Da's niet uniek die gedachte, ik lees m wel vaker in verschillende vormen en gedaantes. En érgens snap ik het wel, het is ook heel vervelend als je altijd gedacht hebt verstandig te zijn met geld en je geld te sparen voor jouw doelen, en een ander maakt al zn geld steeds op en krijgt geld uit de gemeenschapspot. En het is óók heel vervelend als je je dieren niet meer kunt bekostigen terwijl je er met hart en ziel van houdt.
"We" als in de gemeenschap, hebben die gedachte ook jarenlang gefaciliteerd door overal potjes, regelingen en toeslagen voor te hebben. En als je gewerkt hebt heb je daar aan meebetaald dus krijg je de gedachte ook wel eens te willen incasseren uit die pot.
En nu is er dus even een realitycheck. Je moet je eigen broek ophouden. Je hebt geen trekkingsrechten verdiend uit die pot. Die pot is er om mensen te behoeden voor het eten uit vuilnisbakken. Daar betalen we belasting en premies voor. En daar is bij vrijwel iedere belastingbetaler ook draagvlak voor, dat we zorgen dat mensen niet uit vuilnisbakken hoeven te eten. Er is steeds minder draagvlak om hobby's te bekostigen voor mensen die eigenlijk hun eigen eten kunnen kopen.
vrijdag 25 augustus 2017 om 11:25
Dat dus inderdaad Fluithaas. Ik lees die gedachte ook wel vaker. 'We hadden zo hard gespaard en nu is de auto kapot, en daar gaat ons spaargeld', 'zo zonde dat ik mijn spaargeld nu moet besteden aan eerste levensbehoeften, nu de ww afloopt', 'al ons spaargeld gaat nu mijn man een lagere ziekte-uitkering krijgt dan zijn normale loon': dat is toch juist waarvoor je die buffer hebt staan? Ik snap dat echt niet. Maar ik heb het al een keer of drie gezegd in dit topic, en het lijkt genegeerd te worden door TO.
Egeltje, TO moet geen fruit gaan plukken van mij, het was gewoon een voorbeeld van tijdelijk werk waar ze ook naar zou kunnen kijken.
Egeltje, TO moet geen fruit gaan plukken van mij, het was gewoon een voorbeeld van tijdelijk werk waar ze ook naar zou kunnen kijken.
vrijdag 25 augustus 2017 om 12:38
Maar weet jij hoe een persoon die bijstand aanvraagt met zijn/haar geld is omgegaan ? Misschien heeft hij/zij ook geld uitgegeven aan hobby's terwijl het ook gespaard had kunnen worden ?Fluithaas schreef: ↑25-08-2017 10:25
vrijdag 25 augustus 2017 om 13:11
De sociale dienst heeft alle trucs die we kunnen verzinnen al voorbij zien komen....Pieter1978 schreef: ↑22-08-2017 16:36misschien kun je een verzameling gouden tientjes beginnen. En als je het geld nodig hebt stuk voor stuk op marktplaats verkopen.
vrijdag 25 augustus 2017 om 13:16
Ik vind het niet zo gek dat ze de visitekaartjes van een bedrijf, die ook nog eens bestand moeten zijn tegen vreselijke telefoongespreken van kutklanten goed testen vantevoren. Ik heb ooit eens mee mogen luisten met een call center, en als je dan de dingen hoort die de medewerkers naar hun hoofd geslingerd kregen. Dan moet je niet iemand hebben die een beetje labiel is.Lady_Voldemort schreef: ↑24-08-2017 19:01Ik snap sowieso niet dat iedereen altijd maar roept 'ga dan ergens in een callcenter werken, dan ben je zo aan de bak'. Voor het lulligste callcenterbaantje moet je tegenwoordig een complete assessment doen, met capaciteitentest, rollenspel, een pitch en de hele mikmak. En ervaring maakt ook al geen reet meer uit, mijn man heeft meer dan tien jaar helpdeskervaring en ook hij moet al die onzin elke keer weer doorploegen. En dan heeft ie tegenwoordig nog geluk dat de arbeidsmarkt aantrekt en dat ze geen HBO-diploma meer vragen om ergens aan de telefoon te mogen zitten.
vrijdag 25 augustus 2017 om 13:40
Dat kan, maar daar mag wat mij betreft wel een grens getrokken worden wat betreft de vrijheid die mensen hebben om met hun geld te doen. Ik weet overigens ook geen oplossing hoor en vind het goed dat de bijstand bestaat, maar vind tevens dat daar ook wel voorwaarden/beperkingen gesteld mogen worden. En als iemand dus nog een buffer heeft van 5.700 euro dat het dus terecht is dat men eerst (een poos) van die buffer vooruit moet kunnen.vrolijk_egeltje schreef: ↑25-08-2017 12:38Maar weet jij hoe een persoon die bijstand aanvraagt met zijn/haar geld is omgegaan ? Misschien heeft hij/zij ook geld uitgegeven aan hobby's terwijl het ook gespaard had kunnen worden ?
Waar die grens dan moet liggen weet ik ook niet, maar als ik hier dan lees "Ik krijg het al benauwd als ik onder de 10.000 euro kom" dan denk ik wel even: Ja hallo, er zijn toch ook tamelijk wat (werkende) mensen voor wie geldt dat ze misschien wel hun complete salaris kwijt zijn aan de huur, boodschappen en verzekeringen en dat er niet eens een buffer opgebouwd kan worden - want geen geld meer over - dan vind ik het een vreemde gedachte dat er mensen zijn die vinden dat je bijstand moet kunnen krijgen op een moment dat je nog best een fijne spaarrekening hebt. Dat vind ik in het bijzonder voor die doelgroep (die dus met werken net rondkomt) heel vervelend en scheef overkomen. Die zullen dan toch ook wel denken: Oh als ik elke maand eens geld van de gemeente zou krijgen, dan kon ik daar mijn boodschappen van betalen en met mijn salaris eindelijk een keer een buffer opbouwen.
vrijdag 25 augustus 2017 om 19:33
gizzmo-returns schreef: ↑25-08-2017 13:13Maar wanneer doe je je huisdier dan weg? Nu al? Ik snap er echt niets van. Het duurt nog een tijd voor je in de bijstand komt EN je hebt een buffer. Waarom zo moeilijk doen?
En ze houdt een nieuw gekochte tablet 'voor het geval dat' terwijl de oude het nog doet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje