Geld & Recht alle pijlers

Verplicht vakantie?

29-08-2017 17:34 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door verbouwingswerkzaamheden is t bedrijf waar ik werk komend jaar 3 weken gesloten, en ben ik verplicht om dus 3 weken vakantie op te nemen.
Nu vind ik dit eigenlijk nogal zonde van de dagen!
Kan mijn werkgever mij verplichten om 3 weken vakantie op te nemen?
We hebben geen cao!
annie2 wijzigde dit bericht op 29-08-2017 17:35
2.55% gewijzigd
Ja.
Het bedrijf is toch dicht? Ik neem aan dat dit al langere tijd bekend was, dus had je mooi in deze periode een vakantie kunnen boeken.
anoniem_324649 wijzigde dit bericht op 29-08-2017 17:36
95.74% gewijzigd
Als het bedrijf gesloten is, lijkt dat mij een geldige reden.
Hangt van je CAO af volgens mij, in sommige gevallen is vastgelegd dat een x aantal dagen aangewezen mag worden door WG als 'verplicht verlof' maar drie weken is wel erg lang, dat is meer dan de helft van je vakantiedagen.

Zie: http://blog.wetrecht.nl/kun-je-medewerk ... -te-nemen/
Wat wil je anders doen? Het bedrijf is gesloten... :wtf:
Hoe dacht je je werk te doen als ze aan 't verbouwen zijn?

Tenzij je baas het vorige week beslist heeft, lijkt het mij vrij logisch en geldig.
Zonde van de dagen maar geen speld tussen te krijgen.
FiIee schreef:
29-08-2017 17:35
Als het bedrijf gesloten is, lijkt dat mij een geldige reden.
Mij ook.

Wij waren dit voorjaar ook twee weken dicht en je mocht verlof opnemen of meehelpen leegruimen en weer inruimen. Sommige mensen konden hun functie gewoon uitvoeren, anderen( waaronder ik) niet of gedeeltelijk en hebben dus meegeholpen.
Als je je verveelt kan je natuurlijk altijd gaan helpen in je vrije tijd.
Waarschijnlijk onbetaald, maar wie weet gaat het zo wel sneller en kan je sneller terug aan de slag.
Als deze verplichte periode buiten de dure hoogseizoensperiode valt zou ik gewoon een reis boeken. Indien het wel in de zomervakantie is zou ik wel protesteren omdat ik dan alsnog onbetaald verlof moet nemen in 'n ander seizoen.
dolfje schreef:
29-08-2017 17:39
Mij ook.

Wij waren dit voorjaar ook twee weken dicht en je mocht verlof opnemen of meehelpen leegruimen en weer inruimen. Sommige mensen konden hun functie gewoon uitvoeren, anderen( waaronder ik) niet of gedeeltelijk en hebben dus meegeholpen.
Maar dan heb je dus een keuze. Ik vind drie weken verplicht verlof van eigen verlofdagen nogal veel. Alle partners moeten dan ook maar net kunnen.
jules schreef:
29-08-2017 17:41
Maar dan heb je dus een keuze. Ik vind drie weken verplicht verlof van eigen verlofdagen nogal veel. Alle partners moeten dan ook maar net kunnen.
Ja klopt maar bij TO kondigen ze het aan voor volgend jaar. Tijd genoeg om iets te plannen.
Bij ons was het een paar weken van te voren.
yourlocalhero schreef:
29-08-2017 17:38
Wat wil je anders doen? Het bedrijf is gesloten... :wtf:

Thuiswerken bijvoorbeeld?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dolfje schreef:
29-08-2017 17:43
Ja klopt maar bij TO kondigen ze het aan voor volgend jaar. Tijd genoeg om iets te plannen.
Bij ons was het een paar weken van te voren.
Tijd genoeg om wat te plannen vind ik geen goede reden. Je kiest je reisbestemming uit op het juiste seizoen of je moet met 'n reisgenoot rekening houden. Ik heb bij 'n voormalige werkgever vast laten leggen in mijn contract dat ze mij nooit mochten gaan verplichten in de maanden juli/augustus vakantie op te nemen. Dit omdat ik dat een te druk/duur seizoen vind om op reis te gaan.
himalaya schreef:
29-08-2017 17:45
Thuiswerken bijvoorbeeld?
Dat kan niet in elk beroep.
Bel eensmet het juridisch loket.
jules schreef:
29-08-2017 17:41
Wel eens van bouwvak gehoord?

Soms is het gewoon niet anders, als je dat niet wil, moet je een andere baan zoeken. Zou ik persoonlijk nogal rigoureus vinden overigens, maar als je de verplichte vakantie echt onoverkomelijk vindt is dat je enige optie denk ik.
Amaqanda schreef:
29-08-2017 17:55
Wel eens van bouwvak gehoord?

Soms is het gewoon niet anders, als je dat niet wil, moet je een andere baan zoeken. Zou ik persoonlijk nogal rigoureus vinden overigens, maar als je de verplichte vakantie echt onoverkomelijk vindt is dat je enige optie denk ik.

Zeker en al vaak mee te maken gehad, maar dat vind ik toch wat anders. Net als in het onderwijs.
jules schreef:
29-08-2017 17:58
Zeker en al vaak mee te maken gehad, maar dat vind ik toch wat anders. Net als in het onderwijs.
Het is als het goed is een eenmalig iets zo'n verplichte sluiting, en waarschijnlijk gaan ze dat doen in een rustige periode en een zo kort mogelijke tijd anders kost het het bedrijf teveel geld, dus ik vind dat je je maar aan hebt te passen. Leuk is anders maar het is nog altijd beter dan elk jaar verplicht bouwvak.
Even wat reactie op jullie!
Werk in de horeca, dus thuiswerken is geen optie!
De exacte datum is nog niet bekend zal ergens in het eerste kwartaal volgend jaar zijn.
En nee was niet van plan mijn baan op te zeggen door dit, maar vraag mij gewoon af hoe en of dit mag.
Normaliter zou ik ook denken ga op vakantie! Maar we zijn dit jaar nog al 5 weken weggeweest, en dus zullen we eerst weer even moeten sparen!
Ergens anders 3 weken gaan invallen in de horeca?
Of 3 weken interim draaien?

Of een ultragoedkope vakantie.
Tentje in de auto richting Texel, met AirBnb het goedkoopste appartementje spotten, ...
Eten moet je thuis ook.
annie2 schreef:
29-08-2017 18:04
Even wat reactie op jullie!
Werk in de horeca, dus thuiswerken is geen optie!
De exacte datum is nog niet bekend zal ergens in het eerste kwartaal volgend jaar zijn.
En nee was niet van plan mijn baan op te zeggen door dit, maar vraag mij gewoon af hoe en of dit mag.
Normaliter zou ik ook denken ga op vakantie! Maar we zijn dit jaar nog al 5 weken weggeweest, en dus zullen we eerst weer even moeten sparen!
Met het eerste kwartaal zou ik geen problemen hebben: Thailand, here I come!! Of Florida... Genoeg betaalbare opties voor zonnige mooie bestemmingen in die periode.
Ik werkte tot paar jaar terug in de bouwsector en geloof dat ik iets van 7 vrij opneembare dagen had de rest was vastgesteld
Het mag, maar dan moet het wel in de cao of arbeidsovereenkomst staan. Je valt niet onder een cao, dus als het niet in je arbeidsovereenkomst staat, mag het niet. Je moet jezelf afvragen of je hier een groot ding van wil maken. De sfeer wordt er waarschijnlijk niet gezelliger op.
TO, informeer eens bij Juridisch Loket. Ik vind het niet normaal dat je bijna al je vakantiedagen kwijt bent omdat wg wil verbouwen. Wat als de verbouwing uitloopt en er komen nog eens 2 weken bij? Mag je dan de rest van het jaar geen vrij meer?

http://ondernemingsdatabank.indicator.n ... 03/related
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Familie van mij werkt ook in de horeca en is ieder jaar in januari verplicht 2 weken vrij. Hij lost dit op door de overuren die hij gedurende het jaar maakt in te zetten. Zijn vriendin kan in januari juist geen vrij krijgen en zo kunnen zij hun vrije dagen wel samen vieren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven