Geld & Recht alle pijlers

Loonheffing??! Wie kan mij helpen..

14-02-2009 21:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds September 2006 werk ik in een snackbar. Af en toe had ik een uitzendbaantje erbij , maar ik bleef 12 uur per week werken.

Totdat ik 1 Juni bij Ikea voor 24uur ging werken. Toen werkte ik soms wat minder in snackbar.

Op 1 December werd mijn contract bij Ikea niet verlengt en heb ik WW aangevraagd. Ik ging uit van 70% van wat ik bij Ikea verdiende (zo'n 800 euro per maand ongeveer) Maar dat viel vies tegen.. UWV berekende mijn uitzendbaantjes ook erbij met het gevolg dat ik nu tot mei 2010 zo'n 350 euro ww krijg .

Doordat ik het UWV nu gebruik maakt van loonheffing en niet meer mijn baas van snackbar, ben ik hem te duur geworden en werk nog maar 3,5 per week. Ik dacht doordat er bij hem geen loonheffing gebruikt werd ik meer netto salaris ontving, maar vandaag kreeg ik te horen dat ik 8,49 bruto verdien maar na aftrek van alles netto 6 euro overhou!! Sterker nog ik heb in januari 70 euro teveel verdient.) Eerst verdiende ik 7,50

Ik snap er niks meer van, wat heeft werken nu nog voor een zin als je van alle kanten werd kaalgeplukt. Ik snap nu waarom sommige mensen voor een uitkering kiezen.

Ik ben natuurlijk druk aan het kijken voor andere baan, maar in deze tijd erg moeilijk.En ik moet voor die andere 3,5 uur ook WW weer gaan aanvragen.

Ik ben 37 jaar en doordat mijn partner een fulltime baan heeft krijg ik geen toeslag. Wie heeft hier een beetje verstand van en kan me het wat uitleggen?
was die 800,- bij ikea bruto of netto?

Volgens mij mag je zelf kiezen waar je de loonheffing toe wilt passen. Moet je alleen opletten dat je het jaar daarop niet heel veel terug moet betalen aan de belasting.
Je mag bij 1 werkgever/uitkeringsinstantie loonheffingkorting toepassen, dat betekent dat er minder loonheffing ingehouden wordt. Het is aan te raden dat te doen bij de werkgever/uitkeringsinstantie waar je het meeste verdient. Voor jou dus bij het UWV.

Dit betekent weer dat je netto minder verdient bij de snackbar, want daar moet de werkgever de hele mep aan loonheffing inhouden.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Ik verdiende 800 euro netto bij Ikea.

Maar noanne op die manier verdien ik toch minder dan minimum uurloon?
nee, want het minimumloon gaat over het brutoloon en niet over het nettoloon.
Bel anders even met de belastingtelefoon (www.belastingdienst.nl) daar kunnen ze t je echt helemaal uitleggen.
Maar ik moet voor die ene dag die ik nu weer minder werk ook ww gaan aanvragen voor ww, dan krijg ik weet meer netto van uwv heeft die loonheffing al..
Je haalt loonheffing en loonheffingskorting door elkaar, jolantje. Je kunt bij één werkgever korting krijgen op de loonheffing; daar betaal je dus wél loonheffing over je brutosalaris waardoor je netto minder overhoudt.
Het maakt voor de baas van de snackbar helemaal niks uit of je bij hem de loonheffingskorting 'gebruikt' of niet. Het maakt alleen voor jou uit.

Jij blijft voor hem even duur!!!

Verder word je niet kaalgeplukt, zoals je het zelf noemt.

Als je bruto snackbar + bruto UWV bij 1 werkgever zou verdienen, zou je netto hetzelfde overhouden dan nu.
Nee ik ben voor snackbar baas duurder geworden.. ben bruto omhoog gegaan icl ook het pensioenfonfds zegt ie
Stijging van brutoloon en/of hogere bijdrage voor het pensioenfonds, staat helemaal los van jouw loonheffingskorting.

In zo'n geval zou je voor hem ook duurder zijn geworden als er verder niks veranderd was.
Je hebt gewoon een salaraisverhoging gehad bij de snackbar, CAO-horeca zal daar wel op van toepassing zijn ofzo. Dat staat inderdaad los van de loonheffing.

Ben je intussen wat wijzer geworden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven