Geld & Recht alle pijlers

Dienstwoning aankopen

30-08-2017 19:05 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, we zijn bezig met het zoeken naar een nieuwe woning. Nu hebben we ons oog laten vallen op een huis dat op de rand van een bedrijventerrein staat. Na navraag blijkt dit een dienstwoning te zijn. Hier zat voormalig een loods bij maar deze is al reeds verkocht en helemaal gesplitst van het huis. Er zit een kantoor in de garage en er is een aanbouw in de tuin gedaan om aan de aantal m2 te komen wat wettelijk kantoor ruimte zou moeten zijn tegenover de m2 woningruimte.
Volgens makelaar is dek bestemming gemengd wonen en bedrijf. De aanbouw wordt gezien als bedrijfsruimte, maar mag je gewoon gebruiken voor woon doeleinde. De inpandige kantoorruimte dient formeel ook als kantoorruimte te blijven bestaan. Dat is formeel, want ze komen niet controleren gaf de makelaar aan. Je mag er dus geen garage van maken, want dan zou je het aantal vierkante meters kantoorruimte weer ergens moeten aanbouwen. Ook een slaapkamer zou formeel niet mogen… Dat zijn dus allemaal de formele regels. Maar ze laten dus doorschemeren dat je de regels wel een beetje kan rekken allemaal.

Vind het huis helemaal super maar wil een weloverwogen beslissing maken en op zoek naar een frisse blik op de situatie...
Ik had met mijn ex man een woning wat een gemengde bestemming had. Voor het krijgen van een hypotheek hebben we behoorlijk moeite moeten doen! Uiteindelijk wel gelukt, maar hou daar rekening mee. Succes!
Hou er rekening mee dat het financieren (hypotheek) van wonen/bedrijvigheid anders kan zijn dan alleen bestemming wonen.

Verder geen tips voor je!
Voor wat betreft hypotheek had ik dit al begrepen inderdaad. Zal ook nooit aankopen zonder voorbehoud van financiën!
Dat is formeel, want ze komen niet controleren gaf de makelaar aan.

Hier zou ik niet zomaar vanuit gaan. Die makelaar wil wat verkopen. Een huis met een gedeeltelijke bestemming voor kantoorruimte is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een huis met een volledige woonbestemming. Ik zou er dus vanuit gaan dat je het kantoorgedeelte ook daadwerkelijk moet gaan gebruiken als kantoorruimte.
nerdopviva schreef:
30-08-2017 19:46
Hier zou ik niet zomaar vanuit gaan. Die makelaar wil wat verkopen. Een huis met een gedeeltelijke bestemming voor kantoorruimte is natuurlijk minder aantrekkelijk dan een huis met een volledige woonbestemming. Ik zou er dus vanuit gaan dat je het kantoorgedeelte ook daadwerkelijk moet gaan gebruiken als kantoorruimte.
Dit.
Niet zomaar iemand op z'n blauwe ogen geloven.
Ik zou eerst maar eens bij de gemeente gaan navragen hoe het zit met het bestemmingsplan. En wie zijn de 'ze' die al of niet zouden kunnen komen controleren?
Hier kon je ook dar soort woningen kopen. Kennissen hebben dat gedaan, zich ingeschreven bij de kvk.
Door omstandigheden is zij inderdaad als zzp er begonnen.
Dat helpt dus wel.
Verder je inlezen wat de eisen van de gemeente zijn. Is het een woon werk pand of echt een bedrijvenpand bijv
nerdopviva schreef:
En dat geldt ook als je tzt weer je huis zou willen verkopen. Dan moet je dus anderen ook zover krijgen om een woonhuis te kopen dat gedeeltelijke bestemming voor kantoorruimte heeft.
En wat voor activiteiten gaan ze in de loods naast je doen? Een autosloperij? Of een meubelwerkplaats? En daarna? Een drukke kringloopwinkel, een moskee?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
UHou er ook rekening mee dat je met betrekking tot omgevingsfactoren zoals geluid, stank, luchtkwaliteit en evt externe veiligheid onder het regime van een industrieterrein valt en wat dat betreft mogelijk minder/andere bescherming geniet dat een woning in een woonwijk.

Daarnaast zou ik ook goed het bestemmingsplan uitpluizen over est mag en niet mag mbt kantoorhuisvesting en est er in je omgeving allemaal mogelijk is. Het blijft Eem bedrijventerrein, ik zou toch verder zoeken als ik jouw was.
Wil jij een ijzerzagerij of lasbedrijf in jouw achtertuin? Weet je wat er op het bedrijventerrein allemaal mag? Van jouw huis heb ik geen verstand, maar wonen op een industrieterrein is nou niet echt mijn grootste wens..... Lees je svp goed in!
Zonder oorzaak geen gevolg
Bedrijventerrein is iets geheel anders dan een industrieterrein. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat wonen op een bedrijventerrein geen enkel probleem is. Ligt er uiteraard wel aan hoe het bedrijven terrein is ingericht. Van overlast is er geen sprake, de meeste bedrijven sluiten gewoon 's avonds en in het weekend. Dan is het juist stil. Beveiliging rijdt in de avond en nacht rondjes over het terrein, daar gaat een preventieve werking vanuit.

TO, zorg dat je goed weet wat er in het bestemmingsplan staat. En ook in het koopcontract. Is er recht van overpad voor de loods of is dat perceel rechtstreeks vanaf de openbare weg bereikbaar. Heeft de loods een bestemming?

Hypotheek en ook taxatie wordt anders beoordeeld. Ook verzekering technisch is het anders. Laat je goed informeren.
Ook niet onbelangrijk: kun je het straks verkopen?
En hoe zit het met de verzekering? Accepteren zij schade in het bedrijfsgedeelte als woonschade? Mag je er van de brandweer wonen? Nooit afgaan op de makelaar, ga in gesprek met de gemeente.
Bij een bedrijfspand moet je volgens mij ook nog extra onroerendezaakbelasting betalen naast wat je moet betalen voor de woning.
Nee, dat laatste is niet waar kan ik je uit eigen ervaring vertellen.
_Marana_ schreef:
30-08-2017 20:48
Ik zou eerst maar eens bij de gemeente gaan navragen hoe het zit met het bestemmingsplan. En wie zijn de 'ze' die al of niet zouden kunnen komen controleren?
Heb inderdaad het bestemmingsplan opgevraagd. Eerst hier even op wachten.
Dahlia74 schreef:
31-08-2017 09:11
Bedrijventerrein is iets geheel anders dan een industrieterrein. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat wonen op een bedrijventerrein geen enkel probleem is. Ligt er uiteraard wel aan hoe het bedrijven terrein is ingericht. Van overlast is er geen sprake, de meeste bedrijven sluiten gewoon 's avonds en in het weekend. Dan is het juist stil. Beveiliging rijdt in de avond en nacht rondjes over het terrein, daar gaat een preventieve werking vanuit.

TO, zorg dat je goed weet wat er in het bestemmingsplan staat. En ook in het koopcontract. Is er recht van overpad voor de loods of is dat perceel rechtstreeks vanaf de openbare weg bereikbaar. Heeft de loods een bestemming?

Hypotheek en ook taxatie wordt anders beoordeeld. Ook verzekering technisch is het anders. Laat je goed informeren.

Het ligt aan de rand van het bedrijventerrein. Zit net niet in de woonwijk. Recht van overpad is er inmiddels niet meer. Loods zit ondertussen een autogarage in en hier lijkt weinig hinder van te zijn.

We gaan ons echt wel goed informeren over wat de rechten plichten zijn. Maar vind dit erg lastig om uit te zoeken daar ieder wat anders zegt. Eerst maar een gemeente afwachten wat voor bestemmingsplan hier op zit! Duurt alleen een week voor deze binnen is :-(
Een bedrijfswoning zegt het al,niet alleen om te wonen,je moet bedrijfsmatig wat doen en wat dat moet zijn staan in de mogelijkheden van het bestemmingsplan.
Bestemmingsplan kun je ook online inzien via ruimtelijkeplannen.nl
every journey starts with a single step
nerdopviva schreef:

Dit.

Officieel zijn de regels zus en zo, dat er in praktijk niet gecontroleerd wordt geeft geen garanties naar de toekomst toe.
Eén punctuele ambtenaar die zijn oog laat vallen op jouw huis en je hebt de poppen al aan het dansen.

Ik zou het risico niet nemen, dadelijk zit je vast aan een huis dat miserie oplevert en wat je aan de straatstenen niet kwijt raakt.
Habbekratz schreef:
31-08-2017 16:18
Een bedrijfswoning zegt het al,niet alleen om te wonen,je moet bedrijfsmatig wat doen en wat dat moet zijn staan in de mogelijkheden van het bestemmingsplan.
Dit klopt niet helemaal, dit verschilt per gemeente. TO moet dit dus even navragen bij de gemeente.
milika85 schreef:
31-08-2017 10:53
Heb inderdaad het bestemmingsplan opgevraagd. Eerst hier even op wachten.
Via ruimtelijkeplannen.nl kun je alle bestemmingsplannen van Nederland zien. Je kunt zelfs zover inzoomen dat je de locatie van het pand en de bestemming kunt aanklikken en dan alle details krijgt. Hier kun je in principe meteen mee aan de slag. Mbt de makelaar, geloof die nooit op z'n blauwe ogen. Jij koopt iets en als toch blijkt dat ze komen controleren ben jij de pisang niet die makelaar. Je hebt als koper onderzoeksplicht, daar hoort dit stukje ook bij.

Hopelijk wordt je wat wijzer van ruimtelijkeplannen.nl

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven