Man is een sloper

05-09-2017 09:11 148 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben getrouwd met een lieve maar heel onhandige man. In de afgelopen maanden zijn er al talloze spullen kapot gemaakt of kwijt gemaakt, met als klapper een splinternieuwe (dure) koekenpan die na 1 gebruik zo aangekoekt is dat hij weggegooid kan worden. Het gekke is dat zijn familie net zo als hij is - iedere keer als zijn moeder iets leent is het of kapot of kwijt. Ik begin het nu echt zat te worden - omdat het mijn (vaak dure) spullen zijn waar ik hard voor werk.
Hij voelt zich wel schuldig als het zo ver is maar verder haalt hij zijn schouders ervoor op, hij deed het toch niet expres? Nooit word er iets vergoed of opnieuw gekocht. Toen ik hem daarmee confronteerde werd hij ontzettend kwaad. Ik denk dat het is omdat het voor hem niet zoveel waarde heeft ( het is toch maar een koekenpan) maar voor mij is het meer een kwestie van respect. Heb ik gelijk?
Hier ook zo'n sloper, alleen ben ik het zelf :-$ Er sneuvelt meer servies door mij dan door de kinderen en als een vriendje een glas drinken omgooit zeggen de kinderen "geeft niets, dat doet mijn moeder zo vaak". Slechte motoriek ofzo, mijn armen zijn opeens langer dan ik inschat en dan praat ik ook nog met veel gebaren.

Heel lang dacht ik ook "zo ben ik eenmaal" tot ik er zelf ook helemaal klaar mee was. En hoewel ik nog steeds wat lomper dan gemiddeld ben, sneuvelt er echt veel minder dan vroeger. Goed opletten hoe je met dingen omgaat, wat extra zorgvuldig met geleende spullen, aandacht erbij houden. En als ik druk in gesprek ben zet ik mijn glas drinken wat meer naar het midden van de tafel.

Wat iemand hiervoor ook zegt: je man moet eerst beseffen dat het niet ok is, dat het niet "helaas pindakaas" is en dat hij er echt wat aan kan doen.
florence13 schreef:
05-09-2017 09:26
mijn man was dus ook zo, met de nadruk op 'was'

Ik was het op een bepaald punt zo ontzettend zat dat alles altijd kapot was en dat het hem helemaal niet interesseerde dat ik er klaar mee was. Hij deed het allemaal ook niet met opzet maar vond het gewoon normaal dat dingen zo snel stuk waren (hele familie had het probleem). Ik kreeg hem ook echt niet aan zijn verstand gepeuterd dat het niet normaal is dat spullen zo snel stuk gaan.

Uiteindelijk een keer een heel goed gesprek over gevoerd, en ja daar werd hij boos van want hij zag geen probleem, door de jaren heen is het minder geworden, omdat ik dat 'schouders ophalen' gewoon niet meer accepteerde. Iets duurs stuk door lompe actie: er over praten en dat elke keer. Dus bij elke kapot gevallen laptop, bij elke keer omgestoten televisie, bij elke keer stukke wasmachine en klap op de vuurpijl was compleet servies voor 8 personen. Ik ben dus gewoon elke keer het gesprek aangegaan "nee, dit is niet ok, nee dit is niet gevalletje gebeurt gewoon, dit is niet ok, en dit kan niet". Na een aantal jaar snapte hij het. (en dan heb ik het dus niet over iets banaals als een pen die overgebroken is, dat moet je met zo'n vent gewoon accepteren, ook als hij dat elke week doet)
Maar hoe kan dat dan?
Neem toch aan, dat hij niet expres je servies stuk gooide? Wat veranderde hij dan?
tampontouwtje schreef:
Het staat ook zo onverzorgd!
Ik vind het geluid dat er bij komt kijken nog het ergst!
florence13 schreef:
mijn man was dus ook zo, met de nadruk op 'was'

Ik was het op een bepaald punt zo ontzettend zat dat alles altijd kapot was en dat het hem helemaal niet interesseerde dat ik er klaar mee was. Hij deed het allemaal ook niet met opzet maar vond het gewoon normaal dat dingen zo snel stuk waren (hele familie had het probleem). Ik kreeg hem ook echt niet aan zijn verstand gepeuterd dat het niet normaal is dat spullen zo snel stuk gaan.

Uiteindelijk een keer een heel goed gesprek over gevoerd, en ja daar werd hij boos van want hij zag geen probleem, door de jaren heen is het minder geworden, omdat ik dat 'schouders ophalen' gewoon niet meer accepteerde. Iets duurs stuk door lompe actie: er over praten en dat elke keer. Dus bij elke kapot gevallen laptop, bij elke keer omgestoten televisie, bij elke keer stukke wasmachine en klap op de vuurpijl was compleet servies voor 8 personen. Ik ben dus gewoon elke keer het gesprek aangegaan "nee, dit is niet ok, nee dit is niet gevalletje gebeurt gewoon, dit is niet ok, en dit kan niet". Na een aantal jaar snapte hij het. (en dan heb ik het dus niet over iets banaals als een pen die overgebroken is, dat moet je met zo'n vent gewoon accepteren, ook als hij dat elke week doet)
Wow o_o Hoe dan? Probeerde hij de truc tafelkleed onder servies wegtrekken?
Lisianthus schreef:
05-09-2017 09:32
Ik vind het geluid dat er bij komt kijken nog het ergst!
Ik vind het juis vreselijk steeds die vingers in of bij de mond, alsof je nog in de orale babyfase zit :hihi:
Heel herkenbaar!

Het is een combinatie van onhandigheid en nonchalance. Die onhandigheid daar kan hij weinig aan doen, de nonchalance is bloedirritant.

Na 15 jaar samen haal ik mijn schouders erover op. Dingen lenen van andere mensen mag ie van mij niet meer, dat vond ik te genant worden. En dat onze eigen spullen kapot gaan, ach ja, zolang er geen persoonlijke ongelukken gebeuren vind ik het allang best. Gelukkig hebben wij een redelijk inkomen, dus alle spullen zijn vervangbaar :)
Ik ben dus niet de enige met zo'n sloper in huis :) het geeft me hoop dat verandering dus wel mogelijk is en dat ik het niet gewoon hoef te accepteren.

Natuurlijk was hij zo ook tijdens de begin van onze relatie maar toen had ik alleen maar studenten- Ikea spul in huis dus toen wijtte ik het ook aan de kwaliteit.
SinDudas schreef:
05-09-2017 09:32
Wow o_o Hoe dan? Probeerde hij de truc tafelkleed onder servies wegtrekken?
dat zou je verwachten maar nee, hij was van mening dat de tafel scheef stond en wilde hem stabiliseren, dus dacht: ik til gewoon de volledig gedekte tafel (let wel, zo groot dat er 8 mensen aanpassen) op, en zet hem ergens anders neer, dan kan ik rustig kijken naar welke tafelpoot het probleem is. Je voelt hem aankomen: tafel was te zwaar en toen hij hem optilde ging de tafel een soort van zwiepen: al het servies eraf (en ja echt: borden, glazen etc) en ook nog de vloer stuk. Hoe hij in godsnaam in zijn hoofd kreeg dat hele ding gedekt en al te gaan verplaatsen is mij een raadsel, maar dat soort dingen deed hij constant.

Wasmachine hetzelfde: 4 (!!!) keer het deurtje eruit getrokken, volgens hem zijn die wasmachines gewoon niet zo stevig, als je hem aan dat deurtje ziet rukken zie je meteen waar het probleem zit.
Oh, en het is genetisch. Dus als je kinderen gaat krijgen met deze man, maak dan je borst maar vast nat :lol:
Naar mijn mening heb je volkomen gelijk.
Precies om deze reden leen ik nooit wat uit , in t vereden regelmatig iets of kapot terug gekregen of ik moet achter "mijn"
spullen aanrennen.
En vergoeden. .ho maar...dan is het ineens dat het mijzelf ook had kunnen overkomen.
Ook vind ik dat je man op zijn minst wel een nieuwe pan , voor je had kunnen halen (als verassing ofzo)
Ik ben niet zo erg als je man maar ik kan er ook wat van tegenwoordig.

Maar ik heb laatst een vaas op de koelkast gezet, maar niet goed. Dus koelkast open en vaas ( hele dikke glazen) op het aanrecht gevallen, dikke buts uit het blad. Snel kit er op want anders zuigt ie vol.

Hoekje stuck en plint is stuk van kind op loopfiets binnen, dat was al dom... maar ik rag daarna de stofzuiger er per ongeluk langs, hup helemaal naar de kloten.

Ik heb de auto op een paaltje gevouwen aan de zijkant bij uitparkeren. 2 deuren en dorpel aan gort.

Ik ben gevallen in de douchecabine. We hebben een nieuwe moeten plaatsen en ik vind soms nog veiligheid glas. Alles incl ik zat onder.

Ik ben/was eigenlijk heel voorzichtig met (andermans) spullen. Nu ik al jaren niet goed slaap en andere fysieke problemen heb is het ineens van nooit wat kwijt en stuk naar de hele tijd ongelukjes hebben.

En nee ik doe het niet expres, maar er zit toch achter dat je niet goed oplet wat je aan het doen bent. Dat kan je iemand soms best kwalijk nemen als daar geen 'medische' oorzaak achter ligt.

Geef hem geen dure spullen en laat hem zelf die pan schoonmaken of een nieuwe halen. Gaat dan niet om betalen maar het echt zelf even fixen van zo'n grap.

En gewoon niks meer uitlenen aan zijn familie.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 09:51
3.75% gewijzigd
Florence, zo'n voorbeeld als met de tafel is gewoon te voorkomen als hij even nadenkt. Wat iemand anders hier nonchalance noemt, is het echt zeg ik uit eigen ervaring.

Suuces met hem inzicht laten krijgen. Bij mij viel vanzelf het kwartje toen ik meer mooie spullen in huis had waar ik zuinig op wilde zijn.
stellar schreef:
05-09-2017 09:21
En als ik nou zeg dat je gelijk hebt? Is dan je probleem opgelost?
Ik denk niet dat het een gebrek aan respect is, maar zo simpel als "ik deed het toch niet expres" vind ik het ook niet. Ik ben zelf ook een lomperik, omdat ik graag mijn spullen (en die van anderen heel hou) ben ik me heel bewust van wat ik doe. Dit heeft wat jaren geduurd maar nu sloop ik niks meer. Voor de korte termijn: geen spullen meer uitlenen aan familie en geen dure spullen kopen.
Waarom geen dure spullen kopen ???
Hier zou ik me ook vet aan ergeren..
Wanneer is hij jarig???
Geef hem dan een nieuwe koekenpan en laat hem een koekje van eigen deeg bakken.
SinDudas schreef:
05-09-2017 09:25
Ik denk dat To het heeft over spullen die zij van haar eigen geld heeft gekocht? Ik snap wel dat ze daarvan baalt. Ik zou het dan zelf ook logisch vinden dat man zelf gaat zorgen voor vervanging van die spullen.
Juist
MollyMalone schreef:
05-09-2017 09:36
Heel herkenbaar!

Het is een combinatie van onhandigheid en nonchalance. Die onhandigheid daar kan hij weinig aan doen, de nonchalance is bloedirritant.

precies dat: onhandigheid kun je niets aan doen, maar gewoon niet nadenken dat is wat vervelend is (zie mijn tafel verhaal). Andere anecdote (eindelijk een topic waarin ik ook anecdotes heb): 3 maanden oud gasfornuis met oven (duur ding) volledig gesloopt. Manlief wilde een schroef indraaien in een houten plank. In plaats van dat in de tuin of de garage te doen bedacht hij dat hij dat wel even in de keuken ging doen (want daar was hij toch al) Hij legt dus die plank op dat (mooie roestvrijstalen) fornuis en begint te schroeven. Lukte niet, dus hij pakt een hamer en begint op die schroef te slaan. Lukte ook niet, zoekt een grotere hamer (je voelt hem aankomen) en mept als een dolle op die schroef, slaat ernaast en deukt en breekt het fornuis dusdanig dat al het leidingwerk er binnen in kapot was.
Op mijn vraag waarom hij in godsnaam met een hamer op het fornuis stond te meppen en waarom hij dat niet gewoon buiten deed was het antwoord: een fornuis moet daar tegen kunnen, ze maken die dingen van slechte kwaliteit.....
Ik stelde vervolgens dat hij dan maar eens met de leverancier van dat fornuis moest gaan praten en moest gaan klagen, een fornuis kan toch zeker er wel tegen dat je met een sloop hamer erop slaat???
Wat was ik toen kwaad.....
Een*Nieuwe*Lente schreef:
05-09-2017 09:50
Hier zou ik me ook vet aan ergeren..
Wanneer is hij jarig???
Geef hem dan een nieuwe koekenpan en laat hem een koekje van eigen deeg bakken.
:hihi:
Overigens To: heeft jouw man ook al eens een raam ingeslagen omdat hij met een telescoopstok de ramen probeerde te wassen?

Ik denk echt dat als het een wedstrijd was (wie heeft de lompste man) dat is ga winnen hoor
Rode_trui schreef:
05-09-2017 09:45
Naar mijn mening heb je volkomen gelijk.
Precies om deze reden leen ik nooit wat uit , in t vereden regelmatig iets of kapot terug gekregen of ik moet achter "mijn"
spullen aanrennen.
En vergoeden. .ho maar...dan is het ineens dat het mijzelf ook had kunnen overkomen.
Ook vind ik dat je man op zijn minst wel een nieuwe pan , voor je had kunnen halen (als verassing/ ofzo)
Dat zou ik dan weer niet doen :cry:
Find people who will make you better (M. Obama)
Dat ga je niet veranderen. Wen er maar aan.

Houd de dingen waar je echt zuinig op bent helemaal voor jezelf.
Dingen waar hij wel aan "mag" of moet komen koop je of in wegwerpkwaliteit of in onverwoestbare kwaliteit.
Dat een pan zodanig kan aankoeken dat je hem moet weggooien kan ik mij niet voorstellen. Week em schoon met soda. Flinke laag water erin met 2-3 eetlepels zoda erin, laat dat zachtjes koken (als het kan met deksel erop) en na een half uurtje is er geen enkel vuil dat nog aanplakt.

Als tefal pannen vernietigd worden door ze te oververhitten, dan kun je beter gietijzeren pannen gebruiken. Laat hem ze afwassen.

Is het onontkoombaar (ipad) dat hij het ook gebruikt. zet er dan een enorme stevige hoes omheen.
Servies. Berg je dure kleinoden diep weg en gebruik alleen wanneer je man uit de buurt is, Koop goedkope meuk voor normaal gebruik van een bekende leverancier dat je simpelweg kan aanvullen als er weer wat sneuvelt.

Uitlenen. Simpelweg niet doen.
@Florence: ik ben sprakeloos
@kastella: onverwoestbare kwaliteit???? Als je mijn man zou kennen weet je dat niets onverwoestbaar is..... Daarnaast, je suggestie over gietijzeren pannen klinkt leuk, maar weet je wat je allemaal stuk kunt maken met behulp van zo'n gietijzeren pan? Ik spreek hier uit ervaring, je moet niet alleen nadenken over of die pan stuk kan, je moet ook denken aan wat voor andere dingen je stuk kunt maken met zo'n pan.
florence13 wijzigde dit bericht op 05-09-2017 10:04
58.85% gewijzigd
Rode_trui schreef:
05-09-2017 09:49
Waarom geen dure spullen kopen ???
Omdat haar man echt niet zomaar ineens minder lomp gaat zijn. Daar gaat wel wat tijd overheen, als hij al open staat tot veranderen van zijn gedrag. Dus tot die tijd minder dure spullen, of accepteren dat hij voorlopig dure dingen sloopt.
Ik zeg niet dat het ok is wat hij doet maar liever een koekenpan van een tientje kapot dan een van 60.
Tot hij wel normaal met dingen om kan gaan.
florence13 schreef:
05-09-2017 09:52
precies dat: onhandigheid kun je niets aan doen, maar gewoon niet nadenken dat is wat vervelend is
ik heb me ook neergelegd bij de slechte(re) eigenschappen van mijn man, en hij gelukkig bij die van mij
geeft rust
florence13 schreef:
05-09-2017 09:54
Overigens To: heeft jouw man ook al eens een raam ingeslagen omdat hij met een telescoopstok de ramen probeerde te wassen?

Ik denk echt dat als het een wedstrijd was (wie heeft de lompste man) dat is ga winnen hoor
Ik denk dat mijn man dan de wedstrijd wie heeft de lompste partner ga winnen. Ik ben dan die partner. :proud:

Al kon ik tot vorig jaar hem nomineren omdat hij eens een hele auto echt gesloopt heeft. Na afgelopen jaar win ik die bokaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven