Nog meer plastic i.p.v. minder

05-09-2017 18:39 36 berichten
Hallo,

Zojuist scheurde ik een pakje Lassie wonder rijst (builtjes) open en tot mijn grote verbazing zag ik dat ze de porties nu hebben opgedeeld in 1persoons builtje, dat houdt in dat je voor twee personen nu twee builtjes moet gebruiken. Nog meer plastic en dat terwijl we al "eeuwen" minder plastic willen gebruiken i.v.m. het minder belasten van het milieu.
Dit viel me ook al op bij de kartonverpakkingen van vruchtensapjes en melk, waar je eerst de verpakking kon openvouwen zit nu ook een nare milieu verpestende plastic dop.

Wat wil ik met dit topic?
Nou zeggen dat ik het een foute ontwikkeling vind.
Alle reacties Link kopieren
Koop gewoon rijst in grootverpakkingen. Lekkerder dan die Lassie, en veel goedkoper.
Gewoon andere spullen kopen. Sommige rijst zit alleen in karton. Vruchtensap is ongezond en melk zit ook in pakken. Je doet het zelf. Koop het niet. Je geld is macht. Gebruik het.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Waarom gebruik je dan geen doos met losse rijst ipv plastic builtjes rijst? Bij een kartonnen doos heb je helemaal geen plastic.
En melk in statiegeldfles ipv in een kartonnen pak, scheelt ook weer een hele hoop (plastic) afval.
viva-amber schreef:
05-09-2017 18:44
Gewoon andere spullen kopen. Sommige rijst zit alleen in karton. Vruchtensap is ongezond en melk zit ook in pakken. Je doet het zelf. Koop het niet. Je geld is macht. Gebruik het.
Wat dan weer raar is is dat de biologische rijst in een plastic zak zit en melk heeft ook zo'n idiote dop, ook biologische varianten.
Die plastic doppen kun je bewaren voor de hulphonden.
https://www.geleidehond.nl/pagina/steun ... pen-sparen

Plastic verpakkingen en melkpakken etc. kun je in een plastic zak inleveren of op laten halen met PMD afval.
Ben ik helemaal met je eens. Maaaarrrr dan moet je dus niet vliegen ( 1 uur in het vliegtuig is voor een huishouden een jaar stroom). En zo zijn er x dingen die je dan ook niet moet kopen, hebben of doen......
JobEva schreef:
05-09-2017 18:54
Ben ik helemaal met je eens. Maaaarrrr dan moet je dus niet vliegen ( 1 uur in het vliegtuig is voor een huishouden een jaar stroom). En zo zijn er x dingen die je dan ook niet moet kopen, hebben of doen......
Dit vind ik altijd zo'n onzin.
Je hoeft niet altijd op ELK vlak alles perfect te doen. Je kunt ook zoveel mogelijk je best doen. Het is geen alles of niks, als we allemaal zo denken doet uiteindelijk niemand iets.
chirpy schreef:
05-09-2017 18:53

Plastic verpakkingen en melkpakken etc. kun je in een plastic zak inleveren of op laten halen met PMD afval.
Het verschilt per gemeente of melkpakken bij het plastic afval mogen, dat is niet landelijk geregeld, maar verschilt per gemeente. Daarnaast blijft het afval, ook al is het recyclebaar, er kan maar een klein gedeelte gerecycled worden (gedowncycled eigenlijk) en dat kost sowieso een hoop energie. Proberen zo min mogelijk afval te produceren zou het doel moeten zijn en daar kunnen producenten nog een hoop slagen in maken, want de verpakkingsarme/verpakkingsloze mogelijkheden zijn zwaar in de minderheid.
Mevrouw75 schreef:
05-09-2017 18:51
Wat dan weer raar is is dat de biologische rijst in een plastic zak zit en melk heeft ook zo'n idiote dop, ook biologische varianten.
ALs je naar het hele traject kijkt kan een plastic zak milieuvriendelijker zijn (zeker als je plastic apart inzamelt) dan een kartonnen doos die bedrukt is met inkt en vaak een coating aan de binnenkant heeft.
nimbus schreef:
05-09-2017 18:42
Koop gewoon rijst in grootverpakkingen. Lekkerder dan die Lassie, en veel goedkoper.
.
Nou, dit dus. Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd over dit topic: dat je je zo druk maakt om het gebruik van plastic dat je hier een discussie over wilt starten, maar dat je dus wel rijst in builtjes gebruikt i.p.v. een grootverpakking.

Ik koop rijst in een kilo pak. Dat is 1 plastic verpakking voor 13 porties rijst, zonder kartonnen buitenverpakking.
Bovendien zou je losse rijst kunnen koken in een afgepaste hoeveelheid water, dan bespaar je naast plastic en karton nog water en gas/stroom ook.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Mevrouw75 schreef:

Ik kan ook biorijst kopen in karton. Beetje verder kijken dan je neus of super op de hoek.
viva1966 schreef:
05-09-2017 19:06
ALs je naar het hele traject kijkt kan een plastic zak milieuvriendelijker zijn (zeker als je plastic apart inzamelt) dan een kartonnen doos die bedrukt is met inkt en vaak een coating aan de binnenkant heeft.
En dit.
chirpy schreef:
05-09-2017 18:53

Dat maakt de hoeveelheid plastic niet ineens minder. Als je een beetje milieuvriendelijk afval wil produceren moet je er voor zorgen dat je zo min mogelijk spul hebt voor de pmd zak.
Zakjes vind ik prima, die nemen geen plaats in in de kliko. Waar ik wél een hekel aan heb zijn al die harde plastic bakjes met fruit of koeken. Die kun je niet opfrommelen. Laat ze die aub gewoon van karton maken met 'n plasticje er over!
viva1966 schreef:
05-09-2017 19:06
Een pak rijst heeft naar mijn idee geen coating aan de binnenkant en als biologisch bedrijf ga je je kartonnen doos (die je natuurlijk ook apart inzamelt) natuurlijk niet helemaal volplempen met inkt.
Fee-de-Goede schreef:
05-09-2017 19:54
Ik kan ook biorijst kopen in karton. Beetje verder kijken dan je neus of super op de hoek.
Ik kijk in de supers hier in het dorp en in de eco winkel. Bovendien is het dan natuurlijk nog steeds raar dat je eerst heel erg je best moet doen om biorijst in kartonnen pak te vinden.
redbulletje schreef:
05-09-2017 19:56
Zakjes vind ik prima, die nemen geen plaats in in de kliko. Waar ik wél een hekel aan heb zijn al die harde plastic bakjes met fruit of koeken. Die kun je niet opfrommelen. Laat ze die aub gewoon van karton maken met 'n plasticje er over!
Ja dit ook.
Lassie rijst kun je ook in gewone verpakking kopen: alleen een doosje dus helemaal geen plastic.
En de mensen die eenpersoonporties willen kunnen dan wel die builtjes gebruiken.

Een plastic dop ipv alleen de verpakking vind ik alleen maar een voordeel.
Die plastic dop sluit veel beter af. Minder snel bederf, hoeft er minder snel iets te worden weggegooid.
roombotertje schreef:
05-09-2017 19:03
Dit vind ik altijd zo'n onzin.
Je hoeft niet altijd op ELK vlak alles perfect te doen. Je kunt ook zoveel mogelijk je best doen. Het is geen alles of niks, als we allemaal zo denken doet uiteindelijk niemand iets.
Eens.
JobEva schreef:
05-09-2017 18:54
Zoals kinderen op de wereld zetten bijvoorbeeld.... ;-D
Je kan bepaalde verpakkingen hebben puur voor het gemak, of uit het oogpunt van marketing (het oogt mooi) . Die kan je zelf niet kopen, maar worden wel verkocht en er zou overwogen moeten worden zulke verpakking aan banden te leggen. In Kenia staan er hoge boetes op het hebben van plastic zakjes, die is er niet vanzelf gekomen.
Maar er zijn ook verpakkingen die zorgen dat het product veel langer vers blijft en zo wordt er minder van het product weggegooid. Of de verpakking is gunstig bij het vervoer.

Verder is forummen ook niet goed voor het milieu helaas, zeker zolang computer servers nog niet gebruikt worden voor het verwarmen van huizen.
aviv_13 schreef:
05-09-2017 20:37
Je kan bepaalde verpakkingen hebben puur voor het gemak, of uit het oogpunt van marketing (het oogt mooi) . Die kan je zelf niet kopen, maar worden wel verkocht en er zou overwogen moeten worden zulke verpakking aan banden te leggen. In Kenia staan er hoge boetes op het hebben van plastic zakjes, die is er niet vanzelf gekomen.
Maar er zijn ook verpakkingen die zorgen dat het product veel langer vers blijft en zo wordt er minder van het product weggegooid. Of de verpakking is gunstig bij het vervoer.

Verder is forummen ook niet goed voor het milieu helaas, zeker zolang computer servers nog niet gebruikt worden voor het verwarmen van huizen.

Dit.

Mensen, ik koop zelden rijst maar dit viel me op omdat de vorige keer, en dat is alweer een aardig tijdje terug, in een builtje de portie voor twee personen zat.
Henk-en-Roelie schreef:
05-09-2017 20:52
Dit.

Mensen, ik koop zelden rijst maar dit viel me op omdat de vorige keer, en dat is alweer een aardig tijdje terug, in een builtje de portie voor twee personen zat.
Vind het juist een positieve ontwikkeling dat eenpersoonsporties apart worden verpakt. Als single heb ik er juist een hekel aan dat producten hun versheid verliezen omdat ik een tweepersoonsverpakking moet openen en ik geen zin heb 2 dagen na elkaar t zelfde te eten.
Mevrouw75 schreef:
Biologische melk van de Jumbo is zonder plastic dopje. Mocht je het graag willen kopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven