Goede vriend gaat met GV, wat zou jij doen?

13-02-2009 21:05 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Dat het je zwager is, maakt niets uit. Je zegt zelf dat hij een erg goede vriend is, en goede vrienden serveer je niet af op een misstap. Althans: dat vind ik.

Doriane: hoe kom je erbij dat het lekker makkelijk is om je vriend te blijven steunen als hij een keuze maakt die de jouwe niet is? Ik vind het lekker makkelijk om een vriendschap op te zeggen alleen omdat de vriend in kwestie een keuze maakt die de jouwe niet is. Uiteraard zou ik er wél iets over zeggen, proberen hem de andere kant van de medaille te laten zien, maar een échte vriend(in) zou ik hierom nooit laten vallen.

Maar goed, in mijn woordenboek is vriendschap ook vrijwel onvoorwaardelijk. Verkeerde keuzes van een vriend(in) zouden nooit een reden zijn om niet meer van hem/haar te houden.
.
Daar sluit ik me bij aan Marie.

Dat een vriend/in van mij ergens voor kiest wil nog niet zeggen dat dat ook mijn keuze zou zijn. Maar het wil ook niet zeggen dat de vriendschap stopt op het moment dat een vriend/in keuzes maakt die niet de mijne zouden zijn.

Je vindt iemand aardig maar als hij/zij bijvoorbeeld verliefd wordt op een gebonden persoon, dan niet meer?

Dat vind ik dan weer oppervlakkig en ontrouw, ook al worden de normen en waarden nog zo fantastisch hoog gehouden.
Ik begrijp dat je niet alles in de hand hebt en verliefd kunt worden op een gebonden man of vrouw en ik zou iemand daar niet om laten vallen.

Maar het is voor mij wel van belang wat je er vervolgens mee doet. Als je een relatie begint met een gebonden man of vrouw richt je zoveel schade aan bij anderen die daar niet om hebben gevraagd. Dan val je voor mij eigenlijk een beetje door de mand.

Wat zou voor jullie een reden zijn om een vriendschap te beindigen?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

We hebben het hier niet over verliefd worden op een gebonden persoon (kan gebeuren), maar een relatie aanknopen met een gebonden persoon. Vind ik respectloos en ik weet uit eigen ervaring dat het tot niets anders dan verdriet en ellende leidt, bij alle betrokkenen. Dat wens ik mijn vrienden niet toe.

Als een van mijn vrienden iets doet (wat dan ook, maar we hebben het wel over serieuze zaken he, niet over een kauwgommetje op straat uitspugen) waar ik het principieel niet mee eens ben zal ik daar iets over zeggen, en als de uiterste consequentie is dat de vriendschap voorbij is dan is dat maar zo. Liever "oppervlakkig en ontrouw" dan onwaarachtig voor mezelf, want dat zou ik dan weer oppervlakkig en ontrouw vinden.

Heb btw veel vriendinnen, die mij juist leuk vinden omdat ze weten wat ze aan mij hebben.
Merano had jouw reactie niet gezien, beetje dubbelop.
Merano, ik heb dus ook geen behoefte aan vrienden die door hun gedrag laten zien niet eerlijk te zijn of lak aan anderen te hebben.

Vast veel projectie van mij, maar ik kan daar gewoon niet meer tegen.
Ik snap de tendens niet zo van "mijn vrienden zijn leuk, en als ze iets onbehoorlijks doen zijn ze nog even leuk"

Natuurlijk maakt iedereen fouten, en als je bevriend met iemand bent, weet je ook dat er nog meer is dat alleen die fout.

Maar doelbewust een relatie aangaan met iemand die getrouwd is? dat vind ik toch echt heel wat anders. Ik vraag me zelf af hoeveel respect ik dan nog zou kunnen hebben voor iemand die zich mengt in een ANDER gezin(ze heeft kinderen, kom op nou)

Ik denk nu eerlijk gezegd vrij weinig.

En of mijn vriend of vriendin er nou de hele tijd over praat of niet, het gaat om een actie die zo ver van mij af staat, waar ik zou weinig begrip waarschijnlijk voor op kan brengen, dat het me ook niet de bedoeling lijkt dat ik een vriendschap zit waar ik me niet prettig bij voel. En ik ben echt wel een lieve vriendin, maar sommige dingen vind ik echt onbehoorlijk.
quote:Doriane schreef op 15 februari 2009 @ 13:07:

We hebben het hier niet over verliefd worden op een gebonden persoon (kan gebeuren), maar een relatie aanknopen met een gebonden persoon. Vind ik respectloos en ik weet uit eigen ervaring dat het tot niets anders dan verdriet en ellende leidt, bij alle betrokkenen. Dat wens ik mijn vrienden niet toe.

Als een van mijn vrienden iets doet (wat dan ook, maar we hebben het wel over serieuze zaken he, niet over een kauwgommetje op straat uitspugen) waar ik het principieel niet mee eens ben zal ik daar iets over zeggen, en als de uiterste consequentie is dat de vriendschap voorbij is dan is dat maar zo. Liever "oppervlakkig en ontrouw" dan onwaarachtig voor mezelf, want dat zou ik dan weer oppervlakkig en ontrouw vinden.

Heb btw veel vriendinnen, die mij juist leuk vinden omdat ze weten wat ze aan mij hebben.

Vast en zeker heb je die. Ik heb er ook een heleboel die het leuk vinden dat ik niet meteen de deur op hun hielen gooi als er eens iets gebeurd waar ik niet achter sta.

Wat mensen met elkaar in hun slaapkamer doen moeten ze zelf weten, dat gaat mij niks aan op zich. Als het me stoort dat iemand alleen nog maar daar over kan praten dan zeg ik daar iets van maar als je je leven wil wijden aan het hebben van een relatie met iemand die niet van jou is en dat ook niet zal worden, dan moet je dat helemaal zelf weten, als vriend of als vijand. Ik ga me daar een beetje wakker liggen over wie het met wie doet om me heen, zonde van mijn tijd.

En ik woonde 10 jaar samen met een man die mij vele malen bedrogen heeft hoor, dus ik weet als geen ander waar ik het over heb. Ik heb vooral geleerd dat niet alles maar zo zwart/wit is als je wil zou willen en ik heb geleerd dat mensen - en ook vrienden dus - fouten maken en terwijl ze dat doen, nog steeds gewoon mensen zijn en dat die mensen niet wezenlijk voor mij veranderen, ondanks die - in mijn ogen - fouten.

Want dat is het punt bij zoiets als dit. Jij vindt het allemaal niet kunnen, dat is jouw mening en jouw standaard maar dat hoeft niet voor een ander op te gaan. Ik vind een ander, met een andere mening en een andere kijk op dat soort dingen, niet automatisch een slecht mens of iemand waarmee ik geen vrienden zou willen zijn. Ik heb niet de behoefte om mijn normen en waarden aan een ander op te dringen.En zo doen we het allemaal op onze eigen manier.

Maar wie weet zijn er in jouw vriendenkring ook wel wat vreemdgangers hoor. Meestal gaat zoiets stiekem, dus ook als ze het wel doen en niet vertellen is het iets wat wél gebeurt. Ik leerde dat de gekste en meest onverwachte mensen vreemdgaan of een verhouding hebben, daarom ben ik me wat milder op gaan stellen door de jaren heen. Het is iets wat veel voorkomt en ik heb niet de illusie (trouwens, ik weet zeker) dat het ook niet aan mijn vriendenkring voorbij gaat. Ja en dan zijn het nog steeds mijn vrienden.
Misschien is dat obsessieve praten erover voor hem een manier om iedereen om hem heen , maar voornamelijk misschien zichzelf wel , te overtuigen dat dit een héél andere situatie is dan anders ....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:yellowlove schreef op 15 februari 2009 @ 14:01:

Ik snap de tendens niet zo van "mijn vrienden zijn leuk, en als ze iets onbehoorlijks doen zijn ze nog even leuk"

Natuurlijk maakt iedereen fouten, en als je bevriend met iemand bent, weet je ook dat er nog meer is dat alleen die fout.

Maar doelbewust een relatie aangaan met iemand die getrouwd is? dat vind ik toch echt heel wat anders. Ik vraag me zelf af hoeveel respect ik dan nog zou kunnen hebben voor iemand die zich mengt in een ANDER gezin(ze heeft kinderen, kom op nou)

Ik denk nu eerlijk gezegd vrij weinig.

En of mijn vriend of vriendin er nou de hele tijd over praat of niet, het gaat om een actie die zo ver van mij af staat, waar ik zou weinig begrip waarschijnlijk voor op kan brengen, dat het me ook niet de bedoeling lijkt dat ik een vriendschap zit waar ik me niet prettig bij voel. En ik ben echt wel een lieve vriendin, maar sommige dingen vind ik echt onbehoorlijk.

Prima toch?

Zo kijk jij er tegenaan. Ik kan me niet indenken dat je een vriendschap afkapt omdat iemand iets doet in die sfeer als ontrouw zijn. Begrijp ik niks van.

Als het puur gaat om buiten de deur wippen, dan is dat toch de zaak van die vriend/in? Dat je je er over uitspreekt en er van mijn part een discussie over hebt of wat dan ook, maar wat nu als die twee voor elkaar gemaakt blijken, de GV of GM gaat scheiden en ze gaan samen verder en worden heel gelukkig met 4 kinderen, dan wil jij daar niks meer mee te maken hebben? Omdat het begin van die relatie niet volgens het boekje ging? Ik zou dat er niet voor over hebben.

Als mijn vrienden dronken in de auto stappen dan zou ik eerder met ze kappen dan als ze een relatie met een GV of GM zouden beginnen. Want dronken rijden vind ik misdadig, dan breng je anderen in levensgevaar. Zo'n verhouding beginnen vind ik hooguit suf en niet fris. Verder zijn het volwassen mensen en ben ik hun moeder niet.
Mijn kennissenkring zou enorm inkrimpen als ik nooit meer met een vreemdganger zou willen praten . Doe ik die met een borrel op rijden er ook vanaf .............. blijft er weinig over , geloof ik . pluk ik er zo maar één uit de lucht ; het net een beetje " mooier " maken bij de verzekering zodat ze hun schade vergoed krijgen ...................nope , ik heb niemand meer over , nu . Dat gaat snel , zeg .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 februari 2009 @ 15:54:

Misschien is dat obsessieve praten erover voor hem een manier om iedereen om hem heen , maar voornamelijk misschien zichzelf wel , te overtuigen dat dit een héél andere situatie is dan anders ....

Heel vaak is zo'n verhouding en al helemaal die van een man met een GV een kwestie van tijd voor het voorbij is.

Dat weet je als lover zelf meestal ook wel, ergens, alleen wil je er niet aan.

Een vriendin van mij die het vaak aanlegt met gebonden mannen, weet dat ze bij mij niet moet komen zaniken als het niet gaat zoals ze wil. Ik heb lang niet altijd zin om er naar te luisteren en ik vind dat ze zelfdestructief bezig is. Ik heb jarenlang verhalen aangehoord en de laatste jaren heb ik daarvan afstand genomen, omdat ik zie dat ze bang is om zich werkelijk te binden en ze daarvoor hulp nodig heeft en daar wil ze niet aan. Maar als haar hart gebroken is dan is ze welkom en dat weet ze. Want pijn doet zeer. Ook dat soort pijn.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 februari 2009 @ 16:05:

Mijn kennissenkring zou enorm inkrimpen als ik nooit meer met een vreemdganger zou willen praten . Doe ik die met een borrel op rijden er ook vanaf .............. blijft er weinig over , geloof ik . pluk ik er zo maar één uit de lucht ; het net een beetje " mooier " maken bij de verzekering zodat ze hun schade vergoed krijgen ...................nope , ik heb niemand meer over , nu . Dat gaat snel , zeg .

Ook mensen waarvan je het niet weet gaan vreemd. Zelf mensen die het hardst roepen dat ze het niet/nooit zullen doen en daar ken ik heel wat voorbeelden van.

Ik vind dronken rijden echt een stuk erger en ik vind het helemaal erg dat mensen die keihard roepen dat norrrrrmen en waaarrrrden zo belangrijk zijn, wel met hun dronken reet in een auto gaan zitten of geen wenkbrauw optrekken als een bekende dat doet. Voor mij zetten dát soort mensen zich buitenspel. Of mensen die klakkeloos jongens als Wilders of toentertijd Fortuyn nabauwen, daar heb ik dan weer niks mee en dat zou voor mij een reden zijn om een vriendschap en een lage pit te zetten, omdat ik dan in de basis niets met die mensen gemeen heb.

Ach, zo hebben we allemaal onze criteria wat vrienden en kennissen betreft.
Heb jij een criteria voor kennissen , Eleonora ?

Ik niet echt , geloof ik . Een kennis is voor mij iemand die ik ken en af en toe mee praat . Een kennis kan je ook moeilijk terugbrengen naar minder dan dat .

Op een feest zal ik zeggen dat ik het niet verstandig vind dat iemand gaat rijden en aanbieden om met ons mee te rijden of om iets anders te regelen , maar dan houdt het wel op .

Op het soort feesten waar ik dit zie gebeuren gok ik dat er zeker een derde met een slok op naar huis rijd . Op zich aardige mensen , maar die ik niet verder vertrouw dan mijn neus lang is .
Een vriend van mij heeft een jaar lopen zeuren over zijn relatie. Het is krap twee weken uit en hij heeft een ander. Ik heb hem duidelijk te kennen gegeven dat hij mij bij aan het verkeerde adres is als hij iets over haar wil vertellen. Daar heb ik helemaal nog geen zin in om naar te luisteren, zeker niet met het voorbijgegane jaar in gedachten. Over een maand of 3 mag ie over dat onderwerp weer bij me aankloppen, maar eerder niet. Ik vind dat dat dus ook moet kunnen in een vriendschap. En ik heb geen zin om weer gezeur van hem aan te luisteren. Maar ik zet er de vriendschap niet om op het spel. Wel geef ik duidelijk mijn grenzen aan.
quote: Heb jij een criteria voor kennissen , Eleonora ?

Ik niet echt , geloof ik . Een kennis is voor mij iemand die ik ken en af en toe mee praat . Een kennis kan je ook moeilijk terugbrengen naar minder dan dat .

Op een feest zal ik zeggen dat ik het niet verstandig vind dat iemand gaat rijden en aanbieden om met ons mee te rijden of om iets anders te regelen , maar dan houdt het wel op .

Op het soort feesten waar ik dit zie gebeuren gok ik dat er zeker een derde met een slok op naar huis rijd . Op zich aardige mensen , maar die ik niet verder vertrouw dan mijn neus lang is .

Je hebt gelijk, kennissen is in principe anders dan vrienden.

Maar bijvoorbeeld, jij. Ik 'ken' jou niet want we zien elkaar nooit in het echt en zo maar ik zie je hier heel vaak en voor mij hoor je bij mijn dagelijks leven, dat weet je wel. Het zou mij geen drol uitmaken als ik zou weten dat je het met de buurman zou doen. Ik spreek je wel als het misgaat denk ik dan, zelf weten Bia....jouw leven, jouw huwelijk, jouw zaak.

Ik zou je anders bekijken als ik zou weten dat jij iedere keer als jij op stap bent geweest met een slok op achter het stuur zou kruipen. Begrijp je wat ik bedoel? Als jij frank en vrij hier zou vertellen dat je lekker een paar margaritha's drinkt en dan gaat rijden dan zou ik dat erg vinden, omdat je daarmee voor mij een grens overgaat.

En daar gaat het om hier. Er zijn algemene normen en waarden en je hebt die van jezelf en voor de een weegt dit zwaarder en voor een ander dat. Voor mij is drank en verkeer iets wat ik absoluut niet vind kunnen. Voor een ander is dat vreemdgaan of het aanleggen met een getrouwd persoon.

Mijn stelregel is; als het vast zou hebben gezeten, kon het ook niet gestolen worden. De vriend van EH heeft een vriendin en zij is getrouwd en zij heeft een relatie met de vriend van EH. Ze stond er voor open dus, had ze niet open gestaan voor toenadering, was er niks gebeurd. Twee volwassenen, geen kinderen meer, eigen verantwoordelijkheid.

Misschien heeft het te maken met dingen die in je leven veel indruk op je hebben gemaakt. De dode die ik te betreuren heb doordat een woedende geliefde uit wraak en met drank op zijn ex doodreed, vind ik heftiger en heeft meer indruk op me gemaakt dan mensen die het stiekem met een ander doen/deden uiteindelijk.
anoniem_12394 wijzigde dit bericht op 15-02-2009 16:32
Reden: quootje er bij gezet
% gewijzigd
Hallo,

Ik heb ook een hele goeie vriend,die ging vreemd met een getrouwde man.

Heb er met hem over gehad,dat ik tegen was wat hij deed.Wij zijn open en eerlijk tegen elkaar geweest.

En dat scheelt er staat niks meer tussen onze vriendschap

Goeie vriend was vrijgezel en vondt deze man helemaal top en was over de oren verliefd.

Heb ook wel eens die getrouwde man ontmoet.Het was een hele leuke man niks op tegen,maar ik was er niet mee eens wat hij deed.

Dit is wel een happy end.

Want de getrouwde man heeft zijn man wel verlaten voor mijn goede vriend en ze zijn nu al 3 jaar happy en ze wonen sinds een jaar samen.

En we hebben het er nog wel eens over!

Hun wisten allebei dat ik er op tegen wat hun deden,en ze vonden het ook fijn dat ik er open en eerlijk ben geweest.

En dat is wel goed dat je er open en eerlijk over bent.

Dus ik denk dat je er met hem over moet praten hoe er over voelt en dat lucht al op.

(was bij wel iedergeval)

(het gaat hier om een homostel niet dat jullie denken dat ik hij en zij door elkaar heb gehaald)
*
Je vraagt advies, hoe jij hiermee om moet gaan...

Dit is toch niet jouw probleem. Even kort door de bocht, maar eigenlijk gaat het jou helemaal niks aan. En vind je het niet prettig om naar zijn verhalen te luisteren dan geef je toch aan dat je over alles wilt praten, behalve daarover.
quote:SuperSam schreef op 15 februari 2009 @ 23:40:

Je vraagt advies, hoe jij hiermee om moet gaan...

Dit is toch niet jouw probleem. Even kort door de bocht, maar eigenlijk gaat het jou helemaal niks aan. En vind je het niet prettig om naar zijn verhalen te luisteren dan geef je toch aan dat je over alles wilt praten, behalve daarover.Ik kan me wel voorstellen dat je in een soort van gewetensnood terecht komt of telkens met het verschil in normen en waarden komt vast te zitten, naar ik sluit bij me SuperSam aan, je hoeft het er niet over te hebben, Dat onderwerp wordt gewoon tussen jullie niet besproken.
Maar goed, dan moet de vriend er ook niet steeds over beginnen. Ik kan me indenken dat Halo daar geen zin in heeft.

Dus is het wel iets wat van twee kanten moet komen, aan de ene kant het respecteren van iemands keuze, als zijn eigen keuze waar je als vriendin niet achter staat, aan de andere kant dan ook de afspraak het er niet doorlopend over te hebben.

Er zijn vast nog wel andere zaken waarover gesproken kan worden.

Heb je je vriend inmiddels al weer eens gezien Extrahalo?
*
En dáár heb ik echt alle begrip voor Extrahalo, als hij afspraken af gaat zeggen omdat hij bij zijn vriendin kan zijn.

Maar eerlijk gezegd haat ik dat sowieso, als mensen jou afbellen omdat ze 'iets beters' kunnen krijgen. Daar heb ik echt een bloedhekel aan.
.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven