Niet mee bemoeien?

07-09-2017 13:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Viva'ers,

Ik zit met een probleem. En ik twijfel enorm aan wat ik moet doen en of ik überhaupt iets moet doen. Het laat me in ieder geval niet los.

Ik woon al acht jaar boven een buurman met een alcoholprobleem. Omdat de huizen gehorig kunnen zijn, het is maar net wat je qua volume gewend bent of wilt zijn, krijg ik veel mee van deze man. In de eerste twee jaar had de buurman een vriendin. Hij mishandelde haar stelselmatig en we hebben haar vaak, als buren zijnde, naar een blijf van mijn lijf huis moeten brengen. Hij heeft er zelfs voor vast gezeten. Helaas was het zo dat ze vaak uit eigen beweging terugkwam en het liedje opnieuw begon. Inmiddels is ze al enige tijd weg, is getrouwd en leeft het goede leven met een man die goed voor haar en haar kinderen lijkt te zijn. (We spreken elkaar nog regelmatig)

Toen de vriendin vertrok ging het al snel bergafwaarts met de buurman. Hij dronk zichzelf naar de kloten, schreeuwde het huis bij elkaar, sloeg waarschijnlijk (?) spullen kapot, belde iedereen die hij kon bellen, was paranoïde en dit alles resulteerde in een gedwongen opname. Ik dacht altijd dat een gedwongen opname ook echt gedwongen was, maar al snel liep hij weg uit de kliniek om nooit meer terug te keren. Alles begon opnieuw. En misschien nog wel erger dan het was geweest. De politie gaf hierbij aan dat ze hem de kans hadden gegeven om zijn leven te verbeteren, maar dat hij, nu hij zelf niet wilde, er alleen voor staat en de politie ook niets meer kan doen. Geen idee of dit werkelijk het geval is, dit hoorden we van de wijkagent.

Plotsklaps keerde de rust terug in de galerij. Het was net of de buurman met vakantie was. Maar dit bleek niet het geval. Hij was rustiger geworden, omdat hij opnieuw liefde had gevonden. We juichten het allemaal toe, vooral omdat hij zienderogen was veranderd. De man die altijd voor overlast zorgde was niet meer. En daar konden we, de buren, niet anders dan respect voor opbrengen. De vriendin op zichzelf was een verlegen/schuchtere dame (met in het verleden een verslavingsprobleem), die eigenlijk geen woord zei, tegen niemand, maar hé de buurman had zijn geluk teruggevonden. Tot twee weken geleden het, zoals ik het altijd heb genoemd, 'meubel smijten' weer begon. Het is dan net alsof hij zijn huis kort en klein slaat, maar of hij dat werkelijk doet? Geen idee. Wel had ik zo'n voorgevoel dat alles uit het verleden zich opnieuw zou gaan herhalen. In mijn hoofd bleef spoken dat we haar ook elk moment naar zo'n huis zouden kunnen brengen.

Afgelopen maandag waren mijn vriend voor afspraken buiten de deur. Mijn vriend moest voor een maagonderzoek naar het ziekenhuis en ik had iets werkgerelateerd. Opeens ziet mijn vriend de buurman binnenkomen met zijn vriendin. Vriendin is bont en blauw. Gevallen, zo zei ze. Maar ik heb daar sterk mijn twijfels bij. Tuurlijk kan ze zijn gevallen, maar dan moet ze echt wel plat op de snufferd zijn gegaan. Ze is aan beide zijden bont en blauw, tanden zijn naar achterengeklapt, kaak is aan één kant gekneusd en is het heel gek dat ik dat 'gevallen' niet geloof?

Vriend zegt dat het ziekenhuis meldingsplicht heeft en dat als zij, ook al is het pas de eerste keer, instanties moeten inschakelen als ze huiselijk geweld vermoeden. Maar bij de eerste keer al? Al met al maak ik me best wel zorgen om de vrouw. Gewoon omdat ik al eens heb meegemaakt wat hij zijn ex-vriendin heeft aangedaan.

Wat raden jullie aan?
Veilig thuis bellen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wel mee bemoeien. Ik heb geen idee hoe, nog nooit zoiets bij de hand gehad. Hopelijk krijg je goede tips.
Want jemig, zoveel schade een ander mens toebrengen. Gevaarlijke man.
Hips, hopsakee en pierlala.
Uiteraard mee bemoeien, succes!
Bellen, met Veilig Thuis om advies te vragen over wat je nu moet doen.
Wel melden. Wellicht het je hier wat aan: https://www.politie.nl/themas/huiselijk-geweld.html.
Ik zou de wijkagent bellen. Die weet toch al wat meer over deze man en zijn situatie?
Het lijkt me dat hij beter kan handelen...

En een ziekenhuis kan alleen 'melden' als ze daar ook geweest is. Ik denk dat de buurman haar niet zo snel mee zou nemen naar een arts, met zijn achtergrond.
s-a-r-kast schreef:
07-09-2017 13:28

En een ziekenhuis kan alleen 'melden' als ze daar ook geweest is. Ik denk dat de buurman haar niet zo snel mee zou nemen naar een arts, met zijn achtergrond.

Ik denk dat de vriend van TO de buren juist in het ziekenhuis tegenkwam.
Brommerpech
Melden bij Veilig Thuis en iedere keer dat je het hoort gebeuren de politie bellen. Als zij ook op dat adres woont kunnen zij hem dan een tijdelijk huisverbod opleggen.
Oh! Ja, nu ik het nog eens lees, zie ik het ook.
Nou ja, dat valt dan weer mee....
s-a-r-kast schreef:
07-09-2017 13:28
Ik zou de wijkagent bellen. Die weet toch al wat meer over deze man en zijn situatie?
Het lijkt me dat hij beter kan handelen...

Hij heeft haar daadwerkelijk op zijn scootertje meegenomen naar een arts in het ziekenhuis. Dat gelukkig wel. Want zonder medische hulp was ze echt wel verder van huis geweest.

De wijkagent die ons al jaren helpt zit in de ziektewet en door de aard van zijn ziekte en de snelheid waarmee hij zich ziek heeft gemeld, is de nieuwe wijkagent niet op de hoogte van wat hier zoal speelt.

Ik had nooit aan Veilig Thuis gedacht, maar ik heb ze gelijk gebeld. Voor nu houden we het op een adviesgesprek en ga ik alert zijn en eventueel probeer ik het gesprek met hem aan te gaan. Kijk, het kan wel dat ze is gevallen. Maar dan wel op een zeer ongelukkige manier. Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat hij er iets mee te maken heeft, ook al zei hij, weliswaar voor de gein, dat hij haar geduwd had. Mevrouw van Veilig Thuis gaf aan dat het een mogelijk patroon is. Zij die in haar leven al vaker is mishandeld en hij die haar daarop, onbewust, heeft uitgezocht. Dat had ik inderdaad ook bedacht. Ik heb nu een contactpersoon en het volgende incident wordt echt een melding.
Bellen, vooral als er kinderen in het spel zijn.
Raphunus schreef:
07-09-2017 13:37

De wijkagent die ons al jaren helpt zit in de ziektewet en door de aard van zijn ziekte en de snelheid waarmee hij zich ziek heeft gemeld, is de nieuwe wijkagent niet op de hoogte van wat hier zoal speelt.
Als de buurman veroordeeld is geweest voor mishandeling heeft de nieuwe wijkagent vast interesse en is info zo gevonden.
Bordorood schreef:
07-09-2017 13:46
Bellen, vooral als er kinderen in het spel zijn.
Gelukkig niet! Er is een volwassen kind in het spel sinds drie jaar. Woont gelukkig 30 km verderop. Komt soms langs. Hartelijke man. Maar krijgt gelukkig weinig mee van wat er exact speelt. Ik woon boven hem en zelfs ik krijg dat niet exact mee.
Raphunus schreef:
07-09-2017 13:54
Gelukkig niet! Er is een volwassen kind in het spel sinds drie jaar. Woont gelukkig 30 km verderop. Komt soms langs. Hartelijke man. Maar krijgt gelukkig weinig mee van wat er exact speelt. Ik woon boven hem en zelfs ik krijg dat niet exact mee.
Hoezo krijgt hij gelukkig weinig mee? Zou deze man niet willen weten dat z'n moeder waarschijnlijk wordt mishandeld? Of is het niet de zoon van de vriendin?
Moeilijke situatie .... . Instanties kunnen maar heel erg weinig doen, behalve als hij gevaar is voor zijn omgeving, maar daar gaat een enorme bewijslast aan vooraf. Er kan een huisverbod worden opgelegd maar na een week of paar weken is die persoon er gewoon weer en begint alle ellende gewoon opnieuw. Zijn vriendin zou aangifte tegen hem moeten doen, maar als zij verslavingsverleden heeft , bang voor hem is en misschien zelf geen bestaansmiddelen heeft dan is dat ook niet zo gemakkelijk.

Een bewoner die hypotheek of huur niet betaald, kan binnen een half jaar of eerder al uit de woning worden gezet. Een zwaar gestoorde en potentieel gevaarlijke overlastgever die zijn buren en huisgenoten stelselmatig terroriseert maar wel steeds hypotheek/ huur betaalt, kan jarenlang ongestoord zijn gang gaan ... . Buren en instanties hebben het nakijken. Bij extreme overlast is zelf verhuizen enige reële optie.
Tillif schreef:
07-09-2017 13:52
Als de buurman veroordeeld is geweest voor mishandeling heeft de nieuwe wijkagent vast interesse en is info zo gevonden.
Of hij in het verleden daadwerkelijk is veroordeeld weet ik niet. Ik heb destijds de politie gebeld en ze hebben hem toen tien dagen vastgezet, waar hij me overigens nog steeds voor haat, maar of hij veroordeeld is? Ik zal morgen even langsgaan.
Tillif schreef:
07-09-2017 13:59
Hoezo krijgt hij gelukkig weinig mee? Zou deze man niet willen weten dat z'n moeder waarschijnlijk wordt mishandeld? Of is het niet de zoon van de vriendin?
Nee, de moeder is allang bij hem weg. Hij heeft de eerste 24 jaar ontkent dat hij een zoon heeft. Nu is de zoon wel in zijn leven, maar heeft niet echt een meerwaarde volgens mij. Zoon komt zo nu en dan aanwaaien, maar we hebben al geleerd dat zoon eigenlijk vrij weinig weet.
Boogschutter10 schreef:
07-09-2017 14:01

Een bewoner die hypotheek of huur niet betaald, kan binnen een half jaar of eerder al uit de woning worden gezet. Een zwaar gestoorde en potentieel gevaarlijke overlastgever die zijn buren en huisgenoten stelselmatig terroriseert maar wel steeds hypotheek/ huur betaalt, kan jarenlang ongestoord zijn gang gaan ... . Buren en instanties hebben het nakijken. Bij extreme overlast is zelf verhuizen enige reële optie.
Voor zover ik weet heeft de dame een huurwoning 150km van onze woonplaats af. Of deze nog niet is opgezegd weet ik niet.

De vader van buurman is een zeer succesvolle ondernemer en heeft het huis handje-contantje gekocht voor zijn zoon. Hij woont er dus gratis. En daar is de buurman ook zeer zeker van op de hoogte. Als hij wordt aangesproken op wangedrag wordt hij ook agressief. Hij heeft recht op keiharde muziek, hij heeft recht om te leven zoals hij wil en als je hem vraagt of wij niet hetzelfde recht hebben, dan moeten wij met zijn allen maar verhuizen naar een hutje op de hei. Tja, zo'n man is het.
Ik zou gewoon zorgen dat de nieuwe wijkagent ook een dossier kan samenstellen.
Elke keer als het te hard gaat, elke keer als je klappen hoort of ziet, ... bel je.
Eventueel bel je daarnaast Veilig Thuis.
Al gaan die verdomd weinig kunnen doen bij een volwassen vrouw die zelf in deze relatie blijft zitten, lijkt mij.
Maar stel dat ze zelf ooit klacht indient ... is er wel al een dossier.

Daarnaast zal er vanuit het verleden toch ook nog wel iets op papier staan?
Kan de nieuwe wijkagent ook wel es effe inkijken.
Of iemand op 't politiekantoor.
Er is een dossier van 8 jaren, sowieso. Ik had de afspraak met de wijkagent dat als er iets was dat ik hen zou bellen. Helaas is ook gebleken dat niet iedere agent ervan op de hoogte is, want soms staan ze me met vraagtekens te woord. En dat terwijl alles gewoon in het dossier staat.

Vooralsnog is het beneden ons rustig, al hebben ze op een vrij hoorbaar volume tot ruim 6u vanochtend muziek geluisterd. Ze hebben absoluut geen gezond dag- en nachtritme. Maar nu vond ik het ook niet zo gezond om vanochtend om 6u al wakker te worden. :P

Ik kijk het even aan. Veilig thuis is ervan op de hoogte, politie nog niet, maar dat is het hem juist. Ik kan niets bewijzen. En stom gezegd: Ieder mens kan veranderen. Het zijn er maar weinig, heel weinig, maar die mogelijkheid is er altijd. Ik hou het in de gaten.
Je kan de situatie in de gaten houden zoveel als je wilt, maar dit soort types veranderen niet. Om te kunnen veranderen heb je namelijk zelfinzicht en inlevingsvermogen in de ander/ buren nodig en vanwege hun stoornis en/ of verslaving hebben dit soort types dat niet. Aan jou de keuze of je zo nog jarenlang wilt blijven wonen of niet.
Vroeger bemoeiden mensen zich nergens mee. Gevolg was dat mishandeling en misbruik van kinderen en vrouwen eindeloos door kon gaan. Ik sta daar dus niet achter.

Ik zou er melding van maken. In dit topic zijn er al instanties genoemd. En meer kun je eigenlijk niet doen.
Allereerst: wat ben jij betrokken, mooi om te lezen! Je hebt al die keren zijn ex vriendin geholpen om naar een Blijf huis te gaan en ook niet gedacht (of daar iig niet naar gehandeld) dat je dat dus ook niet meer doet aangezien ze steeds naar hem terug gaat.

Je hebt al met VT gebeld zie ik. Wat maakt dat het bij een adviesgesprek is gebleven en niet bij een melding is geworden?

Ik zou denken dat melding bij VT goed is. Als ze enkel op jouw vermoeden niet willen onderzoeken, komt het ook wel eens voor dat als ze op gegeven moment meerdere meldingen over 1 huishouden hebben, dat wél aanleiding is te onderzoeken.

Op het moment dat jij het meubelsmijten hoort, politie bellen.
Zij komen in principe gewoon op dit soort meldingen af. Ik weet van HG waar kinderen bij zijn dat politie altijd melding doorstuurt naar VT. Of ze dit ook altijd doen in HG zaken zonder minderjarigen durf ik niet te zeggen.
Alle respect gaat uit naar mijn twee bejaarde buurvrouwen (geen stel). Zij hebben mij geleerd hoe ik niet alleen voor mezelf moest leven. Ze grepen elke gelegenheid aan om even te kletsen en om te vertellen hoe zij ons portiek zagen.En dat mis ik. Want tegenwoordig, na zoveel jaar, is iedereen zo op zichzelf dat ik zou willen dat mijn buurvrouwtjes hier weer met de scepter zouden slaan. Het was ook ooit hun domein. Wat zei beweerden was de waarheid en daar moesten wij het maar gewoon mee doen. (Tegenwoordig tilt mijn vriend de boodschappen naar boven)

Ik houd mijn buurman in de gaten. Vooralsnog geen rare activiteiten. En we hopen binnenkort te verhuizen, woning verkocht ovv, en dan moeten we het sowieso loslaten. Dat klinkt heel erg harteloos, maar we moeten ook verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven