Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Alle reacties Link kopieren
Peach0909 schreef:
30-08-2017 15:07
Bedankt voor je reactie Lola!
Ik denk dat ik er binnenkort eens langs ga met mijn cv, nooit geschoten is altijd mis. Bij banen die aansluiten bij mijn opmerking krijg ik steeds te horen dat ik te weinig ervaring heb (JOH), bij banen waar ze hbo niveau vragen zonder specifieke opleiding hoor ik steeds dat er andere zijn met een opleiding die beter aansluit op de functie (vraag daar dan naar...) dus ik ga dit inderdaad maar gewoon proberen. Zal inderdaad vast te horen krijgen dat ik te hoog opgeleid ben, maar dan kan ik die ook weer afstrepen van mijn bingokaart met afwijzingen :facepalm:
Om simpel van te worden helaas. Geen ervaring = geen baan krijgen (en ook geen kans om jezelf te ontwikkelen). Te slim = we zijn bang dat je snel weg bent / mijn baan inpikt.
lola712 schreef:
30-08-2017 15:12
Om simpel van te worden helaas. Geen ervaring = geen baan krijgen (en ook geen kans om jezelf te ontwikkelen). Te slim = we zijn bang dat je snel weg bent / mijn baan inpikt.
En dat laatste hebben ze nog gelijk in ook eigenlijk. Het zou voor mij ook een overbrugging zijn naar wat anders, maar ik wil gewoon dat er geld binnen komt (heb gelukkig wel een spaarpotje dus zit niet écht op hete kolen, maar fijn is anders durf bijvoorbeeld geen sportabbonoment af te sluiten terwijl ik dat wel heel graag wil) en ik wil geen gat in mijn cv.
Aan de andere kant heb ik wel de instelling, als het me bevalt blijf ik gewoon hangen tot het me niet meer bevalt, ben niet iemand die elk jaar wat anders wil doen. Als ik het ergens naar mijn zin heb ben ik daar heel trouw aan.
Peach0909 schreef:
30-08-2017 15:18
En dat laatste hebben ze nog gelijk in ook eigenlijk. Het zou voor mij ook een overbrugging zijn naar wat anders, maar ik wil gewoon dat er geld binnen komt (heb gelukkig wel een spaarpotje dus zit niet écht op hete kolen, maar fijn is anders durf bijvoorbeeld geen sportabbonoment af te sluiten terwijl ik dat wel heel graag wil) en ik wil geen gat in mijn cv.
Aan de andere kant heb ik wel de instelling, als het me bevalt blijf ik gewoon hangen tot het me niet meer bevalt, ben niet iemand die elk jaar wat anders wil doen. Als ik het ergens naar mijn zin heb ben ik daar heel trouw aan.
Ja ik ook, het lijkt me ook wel wat. En helemaal als je dezelfde vacature steeds opnieuw ziet en steeds afwijzingen krijgt ben ik er wel klaar mee, wat moet ik doen om zo'n simpele baan te krijgen?? Ik woon op loopafstand van het centrum, ben flexibel zat, betrouwbaar etc. Maar ja zoals gezegd: als je mijn cv leest denk je al snel: wat moet die meid hier. Werken!!
Peach0909 schreef:
30-08-2017 15:03
Nee heb helaas geen tips voor je, ik heb (gelukkig) nog nooit in zo'n situatie gezeten. Ik hoop dat de gemeente je verder kan helpen.

Heeft een instantie als het uwv ofzo geen tips voor je?
We hebben allebei geen recht op ww helaas :(

Nou fijn. Begin oktober kunnen we een voorschot krijgen, mits we recht hebben op bijstand. Dat wordt EIND september bepaald.

Maar wat moeten we nu dan? Spaargeld is er wel doorheen inmiddels.... echt om te janken dit.
Peach ik zou het gewoon altijd proberen: niet geschoten is altijd mis. En genoeg vriendinnen van me kwamen ergens binnen zonder ervaring, ondanks dat dat wel een eis was. En zelf heb ik nu 2 banen 'onder niveau'. Ik bedoel: je snapt vast zelf ook wel dat schoonmaken absoluut niet mijn droombaan is. Maar ik wil er alles aan doen dat we geen schulden krijgen of dat soort dingen. Maar ja, zoals het er nu naar uitziet gaat dat alsnog gebeuren.

Succes in elk geval! Ik heb zelf bij veel winkels gesolliciteerd, maar kwam bijna nergens binnen omdat ik dan niet genoeg ervaring had met dat segment of het soort winkel. Wel veel retail-ervaring, maar boeken of kleding bijvoorbeeld is nogal een verschil.
Ah balen dat jullie daar beide geen recht hebben op ww. Is er niemand in jullie omgeving die financieel kan helpen deze maand? Dat zijn goedkopere schulden dan bij de bank.

Nee ik snap inderdaad dat schoonmaken voor de meeste mensen niet bepaald een droombaan is. Het gaat mij er ook absoluut niet om dat ik niet onder niveau wil werken, maar ik acht de kans klein dat ik de baan krijg omdat het onder niveau is. Plus dat ik natuurlijk ook liever op niveau werk dan eronder.

Als ze vragen om ervaring in de vacature negeer ik dit meestal (tenzij het echt een 'senior' functie is), maar dan krijg ik dat alsnog te horen. Bij mijn vakgebied kreeg ik het zelfs als excuus waarom ik niet was aangenomen ná sollicitatiegesprekken. Joh volgens mij stond het toch duidelijk in mijn cv. Als ik dan hoorde, goh je was even goed als iemand met veel ervaring dus daar zijn we voor gegaan snap ik het. Maar ik heb ook een gesprek gehad waarbij ik tijdens het gesprek al merkte dat ze iemand met ervaring zochten en dat kreeg ik later ook aan de telefoon te horen: ja we wilde iemand met veel ervaring en die heb jij niet. Goh.
Ik heb gelukkig wel ervaring met een soort van retail (dit klinkt vaag, maar La Place zit ergens tussen retail en horeca in denk ik), hoop dat dat telt...
Iemand ervaring met Aethon? (Www.aethon.nl)
Ik heb de laatste dagen een flinke terugval... Voel me zoooooooooo sloom, moe wakker worden, tussendoor nergens fut voor hebben, midden op de dag in slaap vallen en daarna meteen weer moe... van wat eigenlijk? Sociaal afgesloten, geen doel. Nou van een jaar lang iedere dag opstaan met het gevoel je te moeten verantwoorden, afvragen waarom je maar niet aan de bak komt, waar het aan ligt, wanneer wél etc. Gewoon niet kunnen relaxen / van je af zetten.

Ik baal er ook gewoon verschrikkelijk van dat het allemaal zo lang duurt: reacties op sollicitaties, mensen die niet terugbellen, steeds dezelfde vacatures tegenkomen en alsnog afgewezen worden. Bah, mijn dagen voelen zo leeg. Krijg steeds meer het gevoel dat het leven draait om wát je bent/doet dan wie je bent. Zolang je nog student bent of bezig met afstuderen is het allemaal prima, niemand die vragen stelt, maar als je je studie klaar hebt, waarom werk je dan niet?? Simpele baantjes zat toch om voor een tijdje te doen? Ook gesprekken met mijn ouders voer ik nog zelden, het gaat toch maar over één ding en ik weet dat we er allemaal niet gelukkig van worden als we daarover praten. Gelukkig ga ik over een tijdje even een paar dagen weg, maar helaas zijn mijn problemen daarna ook niet ineens verdwenen bedenk ik me.
Ik heb donderdag een sollicitatie gesprek als vulploegleider bij de Jumbo. Ben al best zenuwachtig. Ik heb wel ervaring binnen de jumbo maar niet in de vulploeg/leidinggevende. Ook ben ik al 21 jaar, wat in supermarkt termen erg oud is. Ben benieuwd.

Iemand ervaring als vulploegleider bij een supermarkt?
lola712 schreef:
31-08-2017 20:16
afvragen waarom je maar niet aan de bak komt, waar het aan ligt, wanneer wél etc.
:rofl:
Lola, je moet je eigen berichten maar eens teruglezen, dan kom je er (hopelijk) achter waar het aan ligt.
Robinson schreef:
04-09-2017 09:37
:rofl:
Lola, je moet je eigen berichten maar eens teruglezen, dan kom je er (hopelijk) achter waar het aan ligt.
Ik denk ook het stuk passie missen. Op dit moment zit ik in een neerwaartse spiraal door alle afwijzingen en niet weten wat ik wil met mijn leven. Heb dit weekend met een leeftijdsgenoot gesproken, die heeft gewoon meer dan een uur over haar opleiding en baan gesproken... Wát een passie had die meid en ook wat ze nog wil bereiken. Op dat moment realiseer ik mij dat ik dat niet heb. De flexbaan die ik nu heb brengt geen voldoening en ik kan gewoon niet meepraten nu. Ik sta aan de zijkant van het leven en dat is zo jammer. ik heb nergens meer passie voor.
Yes ik werd vanochtend gebeld, en komende dinsdag heb ik een sollicitatiegesprek :D
Onder niveau, maar dat maakt me niks uit, werk is werk! Ik hoop zo dat dat wat gaat worden.
lola712 schreef:
04-09-2017 11:36
Ik denk ook het stuk passie missen. Op dit moment zit ik in een neerwaartse spiraal door alle afwijzingen en niet weten wat ik wil met mijn leven. Heb dit weekend met een leeftijdsgenoot gesproken, die heeft gewoon meer dan een uur over haar opleiding en baan gesproken... Wát een passie had die meid en ook wat ze nog wil bereiken. Op dat moment realiseer ik mij dat ik dat niet heb. De flexbaan die ik nu heb brengt geen voldoening en ik kan gewoon niet meepraten nu. Ik sta aan de zijkant van het leven en dat is zo jammer. ik heb nergens meer passie voor.
Lola dit is niet waar Robinson op doelt. Haal jezelf eens uit die slachtofferrol. De negativiteit druipt er af! Hopelijk ben je niet zo in een sollicitatiegesprek want dan snap ik wel waarom niemand je aanneemt!

En nogmaals; vraag een gesprek aan bij het uwv! Neem je cv mee, een brief. Doe een assertiviteitscursus via uwv!
teletubbie1234 schreef:
07-09-2017 06:14
Lola dit is niet waar Robinson op doelt. Haal jezelf eens uit die slachtofferrol. De negativiteit druipt er af! Hopelijk ben je niet zo in een sollicitatiegesprek want dan snap ik wel waarom niemand je aanneemt!

En nogmaals; vraag een gesprek aan bij het uwv! Neem je cv mee, een brief. Doe een assertiviteitscursus via uwv!
Het is wel steeds lastiger om positief te blijven als je zelfs van de meest simpele baantjes niks meer hoort, zelfs geen afwijzing... En ik heb al zo vaak om trainingen of cursussen gevraagd maar daar hebben ze geen budget voor op dit moment! En ze raden me zelfs af of bijvoorbeeld drie dagen in de maand te werken want dat levert meer administratieve rompslomp op dan 'nee' bij het vakje aan te kruisen! Dat is toch helemaal zot, vind je het gek dat ik ook niet zo gemotiveerd ben dan om eens ergens een weekje via een uitzendbureau in te springen (naast dat al het loon blijft ingehouden).
lola712 schreef:
07-09-2017 09:42
Het is wel steeds lastiger om positief te blijven als je zelfs van de meest simpele baantjes niks meer hoort, zelfs geen afwijzing... En ik heb al zo vaak om trainingen of cursussen gevraagd maar daar hebben ze geen budget voor op dit moment! En ze raden me zelfs af of bijvoorbeeld drie dagen in de maand te werken want dat levert meer administratieve rompslomp op dan 'nee' bij het vakje aan te kruisen! Dat is toch helemaal zot, vind je het gek dat ik ook niet zo gemotiveerd ben dan om eens ergens een weekje via een uitzendbureau in te springen (naast dat al het loon blijft ingehouden).
Nou das erg raar want na twee maanden ww heb ik dit dus wel aangevraagd bij het uwv en ik mocht gewoon komen.

Duurde wel een week maar ze waren blij dat ik het zelf aanvroeg! Dat kwamen ze maar zelden tegen!

En je zegt zelf dat je nu dus niet meer gemotiveerd bent. Door anderen.. motivatie komt uit jezelf.

En dan kan je wel een weekend weg gaan ( geen idee hoe je dat dan kan betalen) maar daar krijg je niet ineens motivatie van zodra je terug bent.
Vraag je jezelf niet af waarom iedereen die langs komt in dit forum wel een baan heeft gevonden ondertussen?

Tuurlijk, wie weet zit ik straks gewoon weer thuis. Ik hoop het niet maar naar een jaar! Thuis zitten met jouw opleiding ? En je leeftijd is ook prima!

Waarom plaatst je hier niet eens een brief? Wie weet kunnen wij je helpen als het uwv dit niet wilt.
teletubbie1234 schreef:
07-09-2017 17:08
Vraag je jezelf niet af waarom iedereen die langs komt in dit forum wel een baan heeft gevonden ondertussen?

Tuurlijk, wie weet zit ik straks gewoon weer thuis. Ik hoop het niet maar naar een jaar! Thuis zitten met jouw opleiding ? En je leeftijd is ook prima!

Waarom plaatst je hier niet eens een brief? Wie weet kunnen wij je helpen als het uwv dit niet wilt.
Ik heb een buffer daar betaal ik mijn week weg van. En nee ik los mijn problemen er niet mee op bij thuiskomst maar het is wel even iets anders aan je hoofd. Hoop dat ik het minderwaardige gevoel thuis kan laten en gewoon kan genieten daar.

Aan mijn brieven ligt het niet. Die zijn gewoon goed, al vaker gehoord, ook door het UWV. Belangrijkste reden is dat ervaring ontbreekt of ze zijn bang dat ik snel weg ben bij een simpele baan. Dit is mij ook een paar keer meegedeeld, dat ze dat hadden met ex-werknemers. Ben nog steeds in overleg om toch maar vrijwilligerswerk te gaan doen zolang maar daar zijn ze ook niet happig op.
lola712 schreef:
25-08-2017 16:40
Klopt, even er tussen uit doet mij hopelijk goed! Dit duurt gewoon allemaal heel erg lang. Nu exact een week verder en geen reactie gehad op de sollicitaties, ook (nog) geen afwijzing... Ondanks meerdere lijntjes lopen kost het je gewoon erg veel tijd.
Ik las ergens dat jij geen rijbewijs hebt.
Waarom ga je niet je rijbewijs halen? Je hebt er de middelen en de tijd voor.
Werd vanochtend gebeld, of ik bij een uitzendbureau op intakegesprek wilde komen. Want ik had daar laatst gesolliciteerd, nu heb ik morgen ineens én de intake én een sollicitatie staan :D
Aargh eerst mijn frustraties, dan ga ik bijlezen. Weer een afwijzing na een gesprek. Ik ben bang dat ik de eeuwige tweede blijf. Steeds hoor ik. Je bent een zeer goede kandidaat, enthousiast, past goed in het team enz maar een ander past altijd net iets beter in het profiel. Fuck het profiel! Geef me nou eens een kans!
Banaaninmijnoor schreef:
14-09-2017 13:41
Aargh eerst mijn frustraties, dan ga ik bijlezen. Weer een afwijzing na een gesprek. Ik ben bang dat ik de eeuwige tweede blijf. Steeds hoor ik. Je bent een zeer goede kandidaat, enthousiast, past goed in het team enz maar een ander past altijd net iets beter in het profiel. Fuck het profiel! Geef me nou eens een kans!
Jup, herkenbaar. Maar je bent in ieder geval op gesprek geweest. Ik ben een kei in het ontvangen van halve afwijzingen.. vandaag weer 1: we hebben mensen uitgenodigd voor een gesprek, helaas niet jou. Maar mochten we er niet uitkomen nemen we alsnog snel contact met je op. Oftewel als ik niks meer hoor is de afwijzing alvast binnen... Of dat je vaak hoort dat je het nét niet geworden bent, heb je ook niks aan.. net niet is gewoon niet.
Nou, heb dinsdag een intake en een sollicitatie gehad...
De intake begon al lekker, de baan waar ik eigenlijk voor kwam was al vergeven ofzo (jawel, ofzo, het uitzendbureau wist het niet zeker want het bedrijf had iemand maar wilde de vacature wel open laten staan... heel vaag). Maar eigenlijk wilde ze ook niet dat ik dat ging doen want het was zogezegd een kutbaan. Uiteindelijk hebben twee van de drie aanwezigen in het uitzendbureau met mij mee zitten denken wat ik kon gaan doen, maar het een na het ander werd door hun afgekeurd omdat het rotbanen waren in een rotbedrijf. Waarom ze met dat bedrijf werken is me een raadsel :facepalm:
Uiteindelijk gaan ze wel mij proberen te koppelen aan een baan ergens die wel door hun keuring kwam, dus ben benieuwd.

Daarna een sollicitatie gehad, verliep wel prima, maar werd vandaag gebeld (ze zouden eigenlijk morgen of na het weekend pas bellen, dus wel netjes op tijd) dat ik het niet geworden was. Verbaasde me niet echt aangezien het over een baan van november t/m januari ging en ik er al vanuit ging dat ze wel iemand van een jaar of 16 daar voor konden aannemen.

En nu vandaag kreeg ik een appje van iemand dat er misschien wel een leuke vacature voor mij in het bedrijf is waar ze voor werkt. Leek me inderdaad wel wat, dus ik heb gereageerd en werd vanmiddag al gebeld of ik dinsdag op gesprek wil komen :-D
Hoop echt dat dat wat gaat worden, het bedrijf lijkt me leuk om voor te werken (ken meerdere mensen die daar op verschillende afdelingen werken) en ik ken het al een beetje vanuit de klant positie. En de taakomschrijving is niet mijn droombaan, maar lijkt me wel leuk en het is een groot bedrijf dus ik verwacht dat er wel doorgroeimogelijkheden zullen zijn op termijn.
...
anoniem_6368c0de068c3 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 12:34
99.60% gewijzigd
Heb gister een beste leuk sollicitatiegesprek gehad, zag het ook echt heel erg zitten om daar te gaan werken. Maar vanochtend werd ik gebeld en werd de al te bekende kaart met 'andere mensen hadden meer ervaring' weer eens getrokken.
Heb vrijdag nog een sollicitatiegesprek waar ik eigenlijk helemaal geen zin in heb. En heb alweer 3 sollicitaties de deur uit gedaan.

Begin er langzamerhand wel aan te denken wat ik moet doen als ik echt niks vind en wat ik moet doen om wél werk te krijgen. Schijnbaar is een opleiding doen niet genoeg... Zat er vanochtend zelfs aan te denken wat voor eigen bedrijfje ik zou kunnen opzetten om geld te verdienen, wordt hier best moedeloos van.
Peach, geef de moed niet op hoor! Af en toe sippen is prima... maar blijf er niet in hangen. Volgens mij doe je dat ook niet, onderneem je hartstikke veel om aan de slag te komen. Dat gaat zich een keer uitbetalen. Dat app'je via-via was een mooie kans geweest. Zo is het mij ook gelukt uiteindelijk... en eigenlijk alleen omdat iemand mij kende en voorstelde en het zo klikte dat ze het niet nodig vonden om ook nog anderen uit te nodigen...

Ik denk dat het goed is om een lijst te maken met bedrijven waar je graag wil werken en die aan te schrijven (doe iets extra's, zeker omdat er geen 'echte' sollicitatieprocedure is). Het valt goed dat jij zelf initiatief neemt... en dus enthousiast bent over dat bedrijf. Ik vind die 'verkapte open sollicitatie' van VesperLynd een heel slim idee... En vleiend is het ook, veel mensen vinden het hartstikke leuk om te kunnen laten zien wat ze doen en andere mensen op weg te helpen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven