Werk & Studie alle pijlers

Mag baas werktelefoon monitoren?

08-09-2017 19:47 29 berichten
Hi!
anoniem_354348 wijzigde dit bericht op 11-09-2017 09:54
99.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet zonder dat dat vooraf aan jou is gecommuniceerd dacht ik.

Aanvulling: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/14/ma ... 9-a1017228
ivankar wijzigde dit bericht op 08-09-2017 19:50
43.64% gewijzigd
it's not who I am underneath, but what I do that defines me
Geen idee maar ik zou werk en prive gescheiden houden
Bizar. Of het mag? Geen idee.
Ik zou zoiezo niet privé appen en mailen met mijn werktelefoon. Dus privé en zakelijk strikt gescheiden houden.
Dat worden dan 2 telefoons 1 voor werk en 1 voor prive
FiIee schreef:
08-09-2017 19:50
Ik zou zoiezo niet privé appen en mailen met mijn werktelefoon. Dus privé en zakelijk strikt gescheiden houden.
Dat, ik loop liever met 2 telefoons op zak dan dat ik privé en werk op 1 apparaat heb.
ivankar schreef:
08-09-2017 19:51
Dat, ik loop liever met 2 telefoons op zak dan dat ik privé en werk op 1 apparaat heb.
Ik loop inderdaad met twee telefoons rond. Maar mijn privé telefoon blijft meestal in mijn tas onder werk.
Volgens mij mag het, nadat de werknemer daarover geïnformeerd is. Dacht ik.

Bij ons wordt daar niet moeilijk over gedaan, gelukkig. Ik mag mijn Werktelefoon ook privé gebruiken, zowel bellen als internet. Zonder excessen uiteraard (of strafbare inhoud, maar dat lijkt me logisch). Pas als werkgever verhoogd verbruik ziet (wat ook steekproefsgewijs gecontroleerd wordt), zal er naar de inhoud gekeken worden. Mijn werkgever vindt het bijvoorbeeld prima dat ik spotify gebruik op mijn Werktelefoon.
Ik neem aan dat ze met steekproeven de facturen checken of je niet teveel privé doet. Nog nooit gehoord dat een werkgever je privé aapjes of mails gaat lezen.
Bij mij staat er ook een speciaal programma op mijn telefoon waarmee ze volgensmij alles op mijn telefoon kunnen volgen.

Ik gebruik mijn werk telefoon ook echt alleen werk gerelateerd. Maar sommige collega's doen er alles mee.

Gelukkig heb ik dus ook een privé telefoon
iris1986p schreef:
08-09-2017 20:14
Bij mij staat er ook een speciaal programma op mijn telefoon waarmee ze volgensmij alles op mijn telefoon kunnen volgen.

Ik gebruik mijn werk telefoon ook echt alleen werk gerelateerd. Maar sommige collega's doen er alles mee.

Hier is dat ook het geval. In mijn contract staat dat ik de telefoon voor privé dingen mag gebruiken mits dit niet het werk overheerst. Ik vind het niet fijn dat mijn baas alles op de telefoon kan volgen en gebruik deze alleen oor werk. Ik heb mijn eigen telefoon voor privé.
iris1986p schreef:

Hier is dat ook het geval. In mijn contract staat dat ik de telefoon voor privé dingen mag gebruiken mits dit niet het werk overheerst. Ik vind het niet fijn dat mijn baas alles op de telefoon kan volgen en gebruik deze alleen oor werk. Ik heb mijn eigen telefoon voor privé.
Van werkgevers die dit willen gaan controleren vraag ik me altijd af waarom ze mensen aannemen die ze niet vertrouwen.
viva1966 schreef:
08-09-2017 21:11
Van werkgevers die dit willen gaan controleren vraag ik me altijd af waarom ze mensen aannemen die ze niet vertrouwen.
Ze mogen ook niet 'zomaar' controleren, er moet volgens mij een gegronde verdenking zijn. Al weet ik niet hoe dat zit met steeksproefsgewijze controle.
Adem in, adem uit, TO. Er is echt geen werkgever in NL die zijn handen gaat branden aan het schenden van jouw privacy (en al helemaal niet ten overstaan van een rechtbank). Zo'n beleid is niets anders dan al het andere beleid dat een werkgever uitvaardigt; wanneer hij goedschiks is een richtlijn zodat jij weet wat er van je verwacht wordt en wanneer hij kwaadschiks is een stok om mee te slaan.
Op deze pagina van de Autoriteit Persoonsgegevens vind je wat werkgevers wel en niet mogen controleren, en onder welke voorwaarden:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... soneel#faq
Maar ff serieus .Wat heb je te verbergen dan wbt je werk? Dat mag je baas toch best weten? En ik snap prima dat je geen films gaat downloaden of urenlang privé gesprekken mag gaan voeren op je werktelefoon.
Dat telefoontje dat je iets later komt of dat appje dat je over moet werken zullen ze echt niet over vallen.
Snap niet dat je je daar druk om maakt eigenlijk.
Op mn werktelefoon, en ook als ik mn privé telefoon zou willen gebruiken als BYOD staat een app, Mobile Iron. Hiermee kan de wg zien welke apps er op mn telefoon staan. Bij diefstal bijv kunnen zij vanaf afstand mn hele telefoon whipen en issie leeg. Zo blijven bedrijfsdata beschermd. Voor nog geen 3, - pm mag ik onbeperkt bellen en internetten.
Met zn app op je telefoon kan je wg zien wat voor apps je installeert en gebruikt, maar echt niet dat ze de inhoud van je whatsapp gesprekken kunnen inzien. Als het al bestaat zijn dat illegale apps. Heb jij een app op je telefoon staan TO waarmee je denkt dat je wg jou in de gaten kan houden? Bijv een locationtracker oid?
iris1986p schreef:
Het is ook logisch dat een werkgever dit wil. Er staat zijn bedrijfsdata op. Als er iets gebeurt moet je wg in de gelegenheid zijn om de telefoon op afstand te wissen. Dus er zal altijd iéts op staan waarmee dat kan.
Als ik inlog op een computer op mijn werk, stem ik in dat dit voor werkdoeleinden is en niet privé. Ook dat dit gecontroleerd kan worden. Tenminste, instemmen. ...Dat komt er te staan voordat je inlogt. Ik vind dat niet meer dan billijk. Het is een groot bedrijf, het heeft wat mij betreft niet zo veel met wantrouwen te maken.
Ik vind het heel redelijk dat er steekproefsgewijs gecontroleerd wordt of iemand niet de halve dag op bijvoorbeeld het vivaforum rondhangt.
En vanwaar de vraag? Ik zie het probleem niet. Of heb je je werk telefoon 'misbruikt '?
Jufjoke schreef:
08-09-2017 22:29
En vanwaar de vraag? Ik zie het probleem niet. Of heb je je werk telefoon 'misbruikt '?
Ik snap de vraag heel goed en ik denk dat het verstandig is om werk/ privé strict gescheiden te houden op alle werkdevices.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
_Amand schreef:
08-09-2017 21:32
Adem in, adem uit, TO. Er is echt geen werkgever in NL die zijn handen gaat branden aan het schenden van jouw privacy (en al helemaal niet ten overstaan van een rechtbank). Zo'n beleid is niets anders dan al het andere beleid dat een werkgever uitvaardigt; wanneer hij goedschiks is een richtlijn zodat jij weet wat er van je verwacht wordt en wanneer hij kwaadschiks is een stok om mee te slaan.
Dream on.... die zijn er wel degelijk!
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
wolkie schreef:
08-09-2017 19:58
Ik neem aan dat ze met steekproeven de facturen checken of je niet teveel privé doet. Nog nooit gehoord dat een werkgever je privé aapjes of mails gaat lezen.

Dit. Ik doe zo ongeveer alles op mijn werktelefoon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven