Werk & Studie alle pijlers

Personeelstekort, mag dit?

07-09-2017 12:40 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een klein team, waarvan momenteel de helft ziek of met vakantie is.
Dit betekent dat degenen die over zijn een stapje harder moeten lopen en meer werken, tot zover geen probleem.

Nu is er een situatie waarin een dienst door niemand van ons opgevuld kan worden. De leidinggevende maakte het in eerste instantie ons probleem, maar uiteindelijk is er iemand extern ingehuurd. Dit alles is op het laatste moment geregeld, of er iemand extern kan komen is nog niet duidelijk. Tegen ons is gezegd dat als er niemand kan komen, dat wij dan het probleem weer terug krijgen en moeten oplossen.

Mag dat wel? Personeelstekort is uiteindelijk een probleem van het bedrijf en niet van de medewerkers lijkt me?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
djengaz schreef:
09-09-2017 10:48
Bij de instelling waar ik werkte kreeg je dubbel betaald wanneer je opgeroepen werd binnen 24 uur. Is dit bij jullie ook?
Moest je dan ook echt komen of was het een verzoek wat je kon weigeren?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Quote :

DEN HAAG - Ziekenhuizen kunnen met tienduizenden personeelsleden minder toe wanneer meer gebruik wordt gemaakt van vernieuwende medicijnen.
Dit hebben onderzoekers van de Universiteit Maastricht en het het Haagse onderzoeksbureau APE becijferd. Zij presenteren hun onderzoek woensdag in Den Haag.

Het is hard nodig te zoeken naar werkbesparende methoden in de zorg. Want door de vergrijzing dreigt daar een enorm personeelstekort. Nu werken ongeveer 1,2 miljoen mensen in de zorgsector. Tegen 2025 zou bijna een kwart van de beroepsbevolking in de zorg moeten werken om aan de stijgende vraag naar zorg te voldoen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Je bedoelt het natuurlijk goed maar dit is gewoon een uitzendbureau in het gunstigste geval, maar het komt nogal vaag over. Ik denk niet dat er erg veel matches worden gemaakt. Het zijn gewoon meevreters.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Welkom in de zorg!
Ik kom er net achter dat ik vandaag ineens moest werken en zo gaat het al weken.
Het is achterlijk druk, de werkdruk is niet normaal. Iedereen is bij bosjes ziek. En de meesten zijn nog niet op vakantie geweest. De lager gekwalificeerden worden voor taken ingezet waat zij niet voor gecertificeerd voor zijn. En we draaien soms nachtdiensten en dan een late dienst erachter aan.
Story of our life.
En iedereen haat het.
Maar niemand laat de zieken verrekken. Of je collega's!
En zo blijft het doorgaan.
Er werd me gevraagd om te komen werken, alle aanvragen binnen 24 uur mag je dubbel declareren via een formulier wat je zelf in moet vullen. Grote instelling.
tonkje schreef:
09-09-2017 09:55
Een opnamestop?
Dat kan natuurlijk, een opnamestop. Met als resultaat (je draait de capaciteit dicht) minder "productie".
En wat gebeurt er bij minder productie in dit geweldige zorgstelsel: aan het eind van het jaar komt de zorgverzekering geld terug eisen. Dan ga je dus als ziekenhuis financieel nog meer de mist in, wat meestal voor het hogere management een aanleiding is om een vacaturestop af te roepen en de tijdelijke contracten te beeindigen om kosten terug te brengen. En zo gaan er weer collega's uit en heb je volgend jaar een nog groter probleem. Overigens.. als een ziekenhuis meer patiënten helpt dan afgesproken (meer productie draait) dan is dat volledig vrijwilligerswerk waar geen extra vergoeding van de zorgverzekeraars tegenover staat.

Dus ik snap wel dat er alles aan wordt gedaan om die opnamestop te voorkomen. Dat is immers als ziekenhuis het laatste dat je wil: je patient wegsturen naar een ander ziekenhuis.
Yggdrasil- schreef:
09-09-2017 18:10
Welkom in de zorg!
Ik kom er net achter dat ik vandaag ineens moest werken en zo gaat het al weken.
Het is achterlijk druk, de werkdruk is niet normaal. Iedereen is bij bosjes ziek. En de meesten zijn nog niet op vakantie geweest. De lager gekwalificeerden worden voor taken ingezet waat zij niet voor gecertificeerd voor zijn. En we draaien soms nachtdiensten en dan een late dienst erachter aan.
Story of our life.
En iedereen haat het.
Maar niemand laat de zieken verrekken. Of je collega's!
En zo blijft het doorgaan.
Ik vind het knap van jou en jou collega's dat jullie dit allemaal doen. Maar ik zou dit nooit doen om mijzelf te beschermen en nog wat aan mijn priveleven te hebben. Niet dat ik niet betrokken ben hoor, ik heb veel over voor mijn collega's en patiënten.
Het klinkt ook onverantwoord om taken uit te voeren waar collega's niet bevoegd voor zijn.
Never give up hope.
laylalala schreef:
13-09-2017 16:15
Dat kan natuurlijk, een opnamestop. Met als resultaat (je draait de capaciteit dicht) minder "productie".
En wat gebeurt er bij minder productie in dit geweldige zorgstelsel: aan het eind van het jaar komt de zorgverzekering geld terug eisen. Dan ga je dus als ziekenhuis financieel nog meer de mist in, wat meestal voor het hogere management een aanleiding is om een vacaturestop af te roepen en de tijdelijke contracten te beeindigen om kosten terug te brengen. En zo gaan er weer collega's uit en heb je volgend jaar een nog groter probleem. Overigens.. als een ziekenhuis meer patiënten helpt dan afgesproken (meer productie draait) dan is dat volledig vrijwilligerswerk waar geen extra vergoeding van de zorgverzekeraars tegenover staat.

Dus ik snap wel dat er alles aan wordt gedaan om die opnamestop te voorkomen. Dat is immers als ziekenhuis het laatste dat je wil: je patient wegsturen naar een ander ziekenhuis.
Ok, niet zo'n goed idee dus.

Ik had geen idee dat het systeem zo kloterig in elkaar zat.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
13-09-2017 19:03
Ok, niet zo'n goed idee dus.

Ik had geen idee dat het systeem zo kloterig in elkaar zat.
Ja, lachen is dat. Mijn ziekenhuis had een contract om bloedanalyses op een bepaald aantal patienten te doen. Door plotselinge veranderingen in de manier waarop zorg georganiseerd werd (waar het ziekenhuis niks mee te maken had en niks over te zeggen had), was dat aantal al in begin oktober gehaald. Alle analyses die we tussen begin oktober en eind december doen, moeten dan uit de zak van het ziekenhuis zelf komen. Maar tegelijk heb je weinig keus: stel je even de krantenkoppen voor als het ziekenhuis zou zeggen: 'Oh ja, u heeft misschien leukemie, maar we hebben nu even geen budget meer. In januari (dus over drie maanden) gaan we wel eens kijken of het echt zo is en een behandeling opstellen.'

En wat nog lolliger is: die analyse die wij dus in feite gratis doen (en ons dus geld kost), mag je als patient wel gewoon betalen, of in elk geval je eigen risico ervan. Want ondanks dat de verzekeraar ons er niet voor betaalt, rekenen ze dat wel gewoon door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven