Personeelstekort, mag dit?
donderdag 7 september 2017 om 12:40
Wij hebben een klein team, waarvan momenteel de helft ziek of met vakantie is.
Dit betekent dat degenen die over zijn een stapje harder moeten lopen en meer werken, tot zover geen probleem.
Nu is er een situatie waarin een dienst door niemand van ons opgevuld kan worden. De leidinggevende maakte het in eerste instantie ons probleem, maar uiteindelijk is er iemand extern ingehuurd. Dit alles is op het laatste moment geregeld, of er iemand extern kan komen is nog niet duidelijk. Tegen ons is gezegd dat als er niemand kan komen, dat wij dan het probleem weer terug krijgen en moeten oplossen.
Mag dat wel? Personeelstekort is uiteindelijk een probleem van het bedrijf en niet van de medewerkers lijkt me?
Dit betekent dat degenen die over zijn een stapje harder moeten lopen en meer werken, tot zover geen probleem.
Nu is er een situatie waarin een dienst door niemand van ons opgevuld kan worden. De leidinggevende maakte het in eerste instantie ons probleem, maar uiteindelijk is er iemand extern ingehuurd. Dit alles is op het laatste moment geregeld, of er iemand extern kan komen is nog niet duidelijk. Tegen ons is gezegd dat als er niemand kan komen, dat wij dan het probleem weer terug krijgen en moeten oplossen.
Mag dat wel? Personeelstekort is uiteindelijk een probleem van het bedrijf en niet van de medewerkers lijkt me?
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
donderdag 7 september 2017 om 23:41
Ja ben vandaag inderdaad bezig geweest met de collega's inlichten wat ik ervan vind, we zitten met de overgeblevenen in een appgroep. Er is er ééntje die al weet ik hoe lang roept dat het te veel wordt, die heeft nu nachtmerries hiervan. Ik ben vandaag bezig geweest met opzoeken wat qua werkuren wettelijk is toegestaan en ga er van het weekend de CAO op naslaan, op te voorkomen dat ze me poep willen gaan verkopen als ik het aan ga kaarten. Iedereen zo sterk op 1 lijn krijgen is toch wel lastig, aangezien mensen bang zijn voor hun contract.
En sneller dan de wind, dit was ik voor...reken er goed op.
donderdag 7 september 2017 om 23:57
Hier precies hetzelfde. Kleinschalige groepswoning PG. Geen uitzendkracht te vinden en een afdeling sluiten kan natuurlijk niet. Ze hebben bij ons in deze vakantieperiode zelfs mensen die al met pensioen zijn gevraagd om te komen werken. Iedereen werkt extra diensten dus ik sta er ook niet van te kijken als er straks nog meer mensen overspannen raken.
Het is echt een heel groot probleem.
Het is echt een heel groot probleem.
Niemand is onmisbaar
vrijdag 8 september 2017 om 05:15
En toch is dit niet de verantwoordelijkheid van TO en andere werknemers. Ik merk het in het onderwijs ook hoor, heel veel extra uren maken, naar alle vergaderingen/overleggen gaan op je vrije dag en zonder reiskosten vergoeding, omdat "je het voor de leerlingen doet". En dat is ook zo, maar zou natuurlijk geen argument mogen zijn, net zoals dat in de zorg ook niet zou mogen.laylalala schreef: ↑07-09-2017 15:07Sneeuwwitje, ik ben het niet geheel met je eens. Ik denk dat de ernst van het probleem, zowel met betrekking tot het tekort aan leerlingen als het tekort aan verpleegkundigen wel duidelijk is.
Lastige is inderdaad dat er op dit moment respectievelijk kinderen en patiënten de dupe worden als er acuut gestopt wordt met het overwerken. Ik ben het met je eens dat dit geen houdbare situatie is. Maar er is ook geen andere oplossing. Wanneer een dienst niet ingevuld kan worden, bijvoorbeeld in een ziekenhuis, moet er in het ergste geval een deel van de afdeling gesloten worden en ieen aantal patiënten worden afgezegd. Dat zijn mensen die gerekend hebben op een operatie en natuurlijk ook niet blij worden van zo'n bericht.
TO noemt in haar bericht als onderdeel van de oorzaak een aantal zieken en mensen die op vakantie zijn. Daar zit ook een deel van het probleem. De poule van verpleegkundigen bestaat voor een groot deel uit jonge vrouwen, veelal met jonge kinderen die dus allemaal in dezelfde periode op vakantie willen. Wanneer je je personeelsformatie ophoogt, kom je niet alleen uit op hoge kosten, maar ook op problemen in de laagseizoenen waarin de min-maxers wel allemaal op minimale uren moeten worden ingezet en dus heb je teveel mensen rondlopen. Waar nu vaak voor wordt gekozen is om in de zomerplanning zoveel mogelijk mensen hun gewenste vakantie te laten opnemen en qua planning op het randje te gaan zitten. Als er dan vervolgens iemand ontslag neemt, of ziek wordt, of zwanger is, dan ga je met je strakke planning onderuit en moet je maar hopen dat je een uitzendkracht kunt vinden.
het is dus in mijn ogen wel iets te kort door de bocht om te stellen dat de managers het maar moeten oplossen.
In andere bedrijfstakken wordt er wat dat betreft vaak wat harder/rationeler gereageerd, en dat is wat mij betreft ook wel goed. Je bent een werknemer, geen liefdadigheidsinstelling.
vrijdag 8 september 2017 om 08:43
Timetraveler schreef: ↑08-09-2017 05:15En toch is dit niet de verantwoordelijkheid van TO en andere werknemers. Ik merk het in het onderwijs ook hoor, heel veel extra uren maken, naar alle vergaderingen/overleggen gaan op je vrije dag en zonder reiskosten vergoeding, omdat "je het voor de leerlingen doet". En dat is ook zo, maar zou natuurlijk geen argument mogen zijn, net zoals dat in de zorg ook niet zou mogen.
In het onderwijs hebben ze het dan wel weer zo geregeld dat ze je volgens de CAO maximaal twee keer per jaar op vrije dagen terug mogen roepen, maar ouderavonden, vergaderingen en open dagen vallen daar dan weer niet onder (aldus de AOB, toen ik ze daarover mailde). Ja hallo, wat dan wel? Weet je wat een dag extra kinderopvang kost? Er van uit gegaan dat er überhaupt plaats is.
Ooit gehad dat ik 12 keer op mijn vrije dag terug moest komen voor dergelijke dingen. Dat is meer dan een kwart schooljaar.
Overigens zie ik hier op het forum ook vaak reacties in de trant dat je geen toegewijde werknemer bent als je niet af en toe overwerkt en op je vrije dagen terug komt. Af en toe niet, nee, maar sommige mensen doen alsof je alleen een goede werknemer bent als je vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week klaar staat voor je baas.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
vrijdag 8 september 2017 om 11:47
vrijdag 8 september 2017 om 12:24
Aangezien het probleem hier langdurige onderbezetting is, denk ik niet dat je collega's voor hun contract hoeven te vrezen? Misschien scheelt het om dat te beseffen?Bruja78 schreef: ↑07-09-2017 23:41Ja ben vandaag inderdaad bezig geweest met de collega's inlichten wat ik ervan vind, we zitten met de overgeblevenen in een appgroep. Er is er ééntje die al weet ik hoe lang roept dat het te veel wordt, die heeft nu nachtmerries hiervan. Ik ben vandaag bezig geweest met opzoeken wat qua werkuren wettelijk is toegestaan en ga er van het weekend de CAO op naslaan, op te voorkomen dat ze me poep willen gaan verkopen als ik het aan ga kaarten. Iedereen zo sterk op 1 lijn krijgen is toch wel lastig, aangezien mensen bang zijn voor hun contract.
vrijdag 8 september 2017 om 12:49
Als zij allemaal een diploma op zak hebben en afgestudeerd zijn, hoeven ze nergens bang voor te zijn. Je hoeft alleen maar naar een vacature te kijken als verpleegkundige en je bent aangenomen. Zo groot zijn de tekorten inmiddels.Bruja78 schreef: ↑07-09-2017 23:41Ja ben vandaag inderdaad bezig geweest met de collega's inlichten wat ik ervan vind, we zitten met de overgeblevenen in een appgroep. Er is er ééntje die al weet ik hoe lang roept dat het te veel wordt, die heeft nu nachtmerries hiervan. Ik ben vandaag bezig geweest met opzoeken wat qua werkuren wettelijk is toegestaan en ga er van het weekend de CAO op naslaan, op te voorkomen dat ze me poep willen gaan verkopen als ik het aan ga kaarten. Iedereen zo sterk op 1 lijn krijgen is toch wel lastig, aangezien mensen bang zijn voor hun contract.
vrijdag 8 september 2017 om 13:37
Bruja78 schreef: ↑07-09-2017 13:57Ik hoor het ook alleen maar in de zorg. Poot stijf houden is lastig, maar er wordt nu echt te veel van ons gevraagd en ik begin nu echt een beetje obstinaat te worden ervan. Want idd, het is ieder jaar hetzelfde gelazer.
Redbulletje, die uren kun je laten uitbetalen, maar dat is niet gunstig omdat er weinig van overblijft na de aftrekposten. De uren staan nu geregistreerd als overuren. Het bedrijf wil altijd graag dat je deze uit laat betalen, maar ik neem die uren ergens anders weer op voor vrije tijd.
En dan is het kringetje weer rond, collega's die die vrije tijd op moeten vullen, en jij dan weer de uren die de collega's daar voor terugkrijgen, want niemand laat uitbetalen. Dus iedereen loopt op zijn tandvlees. Dab wordt er een blik vrijwilligers opengetrokken, om de clienten te vermaken met wandelingetjes en bingo en jullie zitten: ziek thuis- of staten in te vullen (leve alle extra administratie- of andere dingen te doen waardoor het contact met cliënten (waar het om te doen was toen je ging studeren hiervoor) 0 wordt. En er dus nog minder mensen die baan willen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 8 september 2017 om 15:03
Oh. En de Rechter maakt keihard korte metten met de werkgever wanneer deze jou zou ontslaan "omdat je werkmentaliteit niet bij het team past" en zulk soort onzin. Dus een mooie ontslag vergoeding plus boete welke ten koste gaat van de winstuitkering van de managers + binnen no time een nieuwe aanstelling omdat je toch gewoon nodig bent.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 8 september 2017 om 21:13
[off topic] Ik vrees dat dit in de toekomst nog veel vaker gaat voorkomen. In de ene na de andere sector zie je personeelstekorten ontstaan. Meestal domweg omdat er geen personeel is te vinden. En dan zijn er nog veel sectoren waar binnen nu en een paar jaar veel mensen met pensioen gaan. Wordt nog leuk....
vrijdag 8 september 2017 om 22:43
makkelijk gezegd, maar als je met kwetsbare mensen werkt en je weet dan dat als jij of je collega's niet komen dat er dan een ongeïnteresseerde uitzendkracht komt, dan ben je toch geneigd wel te kkomen.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-09-2017 12:43Het is niet jullie probleem. Is het in de zorg ? Daar dreigen ze nogal eens met " werkopdracht " en 99 van de 100 geloven dat. Maar een werkopdracht mag alleen gegeven worden bij calamiteiten ( overstroming, brand , etc ) , niet bij te weinig personeel.
Of als je weet dat als jij strikt vasthoudt aan je contracturen dat een andere collega dan wel drie keer extra moet werken.
En als er dus geen enkele collega wil komen en er zijn ook geen flexwerkers of uitzendkrachten voorhanden, wat dan? Dan moet iedereen maar een dagje in bed blijven? Ik vind dat ook best een calamiteit.
vrijdag 8 september 2017 om 22:57
Bij ons is het ook drama. 2 langdurig zieken, een paar die op het randje van overspannen staan (maar toch altijd weer komen werken, ze maken soms weken van 50/60 uur en we werken met een hele pittige doelgroep).
Ik die het niet meer, sommige collega's (degenen die zoveel werken) noemen me niet-flexibel, ik noem mezelf verstandig. Zolang wij op blijven lossen ten koste van onszelf verandert er helemaal niets. Op den lange duur gaat dat collega's kosten en dat is óók niet goed voor de cliënten.
Laat het maar eens op de kop verkeerd gaan, mensen in de zorg voelen zich vaak veel té verantwoordelijk voor de cliënten en de leidinggevenden etc doen geen stap harder want het wordt uitei delijk toch wel opgelost.
Ik die het niet meer, sommige collega's (degenen die zoveel werken) noemen me niet-flexibel, ik noem mezelf verstandig. Zolang wij op blijven lossen ten koste van onszelf verandert er helemaal niets. Op den lange duur gaat dat collega's kosten en dat is óók niet goed voor de cliënten.
Laat het maar eens op de kop verkeerd gaan, mensen in de zorg voelen zich vaak veel té verantwoordelijk voor de cliënten en de leidinggevenden etc doen geen stap harder want het wordt uitei delijk toch wel opgelost.
vrijdag 8 september 2017 om 23:13
Waarom zouden uitzenkrachten ongeïnteresseerd zijn ? Het zijn heel vaak kanjers.Natasssie schreef: ↑08-09-2017 22:43makkelijk gezegd, maar als je met kwetsbare mensen werkt en je weet dan dat als jij of je collega's niet komen dat er dan een ongeïnteresseerde uitzendkracht komt, dan ben je toch geneigd wel te kkomen.
Of als je weet dat als jij strikt vasthoudt aan je contracturen dat een andere collega dan wel drie keer extra moet werken.
En als er dus geen enkele collega wil komen en er zijn ook geen flexwerkers of uitzendkrachten voorhanden, wat dan? Dan moet iedereen maar een dagje in bed blijven? Ik vind dat ook best een calamiteit.
Je prive leven zou net zo goed een calamiteit moeten zijn, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
vrijdag 8 september 2017 om 23:42
Die verantwoordelijkheid kun je niet als schuldgevoel op de handen aan het bed schuiven.Natasssie schreef: ↑08-09-2017 22:43makkelijk gezegd, maar als je met kwetsbare mensen werkt en je weet dan dat als jij of je collega's niet komen dat er dan een ongeïnteresseerde uitzendkracht komt, dan ben je toch geneigd wel te kkomen.
Dat de mensen 'dan maar in bed moeten blijven' is net zo goed de verantwoordelijkheidheid vh management.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
vrijdag 8 september 2017 om 23:47
Als je als wegwerpmedewerker ingehuurd wordt (wat je als uitzendkracht feitelijk gewoon bent) dan kun je ook geen 'hart voor de zaak' verwachten.blijfgewoonbianca schreef: ↑08-09-2017 23:13Waarom zouden uitzenkrachten ongeïnteresseerd zijn ? Het zijn heel vaak kanjers.
vrijdag 8 september 2017 om 23:49
En door die instelling zal het management dus niet veranderen omdat zijn onderbetaalde slaven toch vanzelf wel 'n beetje harder lopen. Juist jullie moeten één lijn trekken en niet meer overwerken/diensten overnemen, dan moet het management wel voldoende personeel aannemen.Natasssie schreef: ↑08-09-2017 22:43makkelijk gezegd, maar als je met kwetsbare mensen werkt en je weet dan dat als jij of je collega's niet komen dat er dan een ongeïnteresseerde uitzendkracht komt, dan ben je toch geneigd wel te kkomen.
zaterdag 9 september 2017 om 00:35
en vaak ook niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑08-09-2017 23:13Waarom zouden uitzenkrachten ongeïnteresseerd zijn ? Het zijn heel vaak kanjers.
Klopt hoor, ik heb toppers meegemaakt, maar ook werknemers waar je niks aan had, dat je alles nog moest uitleggen, die nog nooit in hun leven iemand verschoond hadden, die bang waren van de bewoners.
Daar heb je dus niks aan.
zaterdag 9 september 2017 om 09:42
En dat is dus weer lekker kort door de bocht als er simpelweg geen verplegend personeel te vinden is in bepaalde regio's. En wat is dan de oplossing?redbulletje schreef: ↑08-09-2017 23:49En door die instelling zal het management dus niet veranderen omdat zijn onderbetaalde slaven toch vanzelf wel 'n beetje harder lopen. Juist jullie moeten één lijn trekken en niet meer overwerken/diensten overnemen, dan moet het management wel voldoende personeel aannemen.
zaterdag 9 september 2017 om 09:55
zaterdag 9 september 2017 om 10:08
Een betoep doen op familie ? Toch maar weer verzorgenden inzetten? Dikke bonussen voor de mensen die toch maar weer komen werken ? Management dat in uiterste noodzaak ook bij springt ( vaak zelf op de werkvloer begonnen ) ?
Op deze manier ( loon, werkdruk, etc ) ga je ook nooit de hoeveelheid mensen krijgen die er nodig zijn.
zaterdag 9 september 2017 om 10:24
Er zijn tegenwoordig heel veel - goede - ZZP' ers. Die kunnen werken wat ze willen, waar ze maar willen. Die verdienen best lollig.
En in uiterste nood stuurt het uitzendbureau iemand die uit de ouderenzorg komt naar verstandelijk beperkten,, of andersom, om maar genoeg poppetjes op de werkvloer te kunnen leveren. En ja,....dat werkt meestal niet zo lekker. Kunnen die uitzendkrachten ook niet zo veel aan doen, natuurlijk. En het werkt natuurlijk niet echt lekker als je nog niet eens weet waar de kraan is en er wel verwacht wordt dat je precies dat doet wat een " eigen " collega doet.
En als er veel met inval wordt gewerkt moeten daar ook dingen op aangepast worden , zoals hele goede beschrijvingen van diensten, maar ook alles labelen zodat een uitzendkracht niet hoeft te raden waar de pantoffels staan en wie welke pantoffels heeft en dat soort dingen.
En rot voor familie, maar er zal meer bijgesprongen moeten worden. Er kan niet verwacht worden dat toch al overbelast personeel in hun eigen tijd dingen doen omdat familie geen vrij wil nemen.
zaterdag 9 september 2017 om 10:27
Er zijn maar twee dingen die meer mensen aantrekken tot de zorg: een hoger salaris of een economische crisis (meer baanzekerheid). Beide kosten klauwen vol met geld en sowieso los je daar op korte termijn niks mee op. Er is geen eenvoudige oplossing.
Toch blijft het een feit dat als mensen zoals TO zich steeds maar weer op laten schepen met het probleem er ook niks gaat veranderen. Heel triest, maar pas als er ongelukken gaan gebeuren komt er meer geld vrij en wordt het probleem opgelost.
Management is overigens nog steeds fout bezig door het probleem naar TO en haar collega's terug te kaatsen. Geef op z'n minst aan dat je aan het probleem werkt.
Toch blijft het een feit dat als mensen zoals TO zich steeds maar weer op laten schepen met het probleem er ook niks gaat veranderen. Heel triest, maar pas als er ongelukken gaan gebeuren komt er meer geld vrij en wordt het probleem opgelost.
Management is overigens nog steeds fout bezig door het probleem naar TO en haar collega's terug te kaatsen. Geef op z'n minst aan dat je aan het probleem werkt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
zaterdag 9 september 2017 om 10:39
fryskefaam schreef: ↑08-09-2017 22:57Bij ons is het ook drama. 2 langdurig zieken, een paar die op het randje van overspannen staan (maar toch altijd weer komen werken, ze maken soms weken van 50/60 uur en we werken met een hele pittige doelgroep).
Dit inderdaad. Hoe erg ook voor de cliënten dan moet het maar eens gierend uit de klauwen lopen. Het probleem is dat je zelden het hele team op een lijn krijgt er zijn er altijd wel een of twee die het zielig vinden en toch komen. Maar eigenlijk maken die het niet beter ook niet voor de cliënten. Alsof overwerkt personeel zo goed is en als ze door zich over de kop te werken uiteindelijk langdurig uitvallen dan is iedereen nog verder van huis.
Tekort aan personeel is zo een bizar verschijnsel weer, eerst allerlei mensen eruit gooien en nu is er weer een schreeuwend tekort. Net als in het onderwijs, iedereen eruit want er was geen werk en nu overal enorme tekorten. Overal hoor je verhalen over hoge werkdruk en dit soort geintjes, nou dan snap ik wel dat mensen lekker iets anders gaan doen. De zorg en het onderwijs zijn compleet niet meer aantrekkelijk om te werken. Als ik verpleegkundige was geweest had ik denk ik allang een andere baan gezocht..
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
zaterdag 9 september 2017 om 10:52
http://vrijheidindezorg.nl/2017/04/regionale-zorgpoule/