Partner vind me te slim...

15-09-2017 22:23 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat steeds slechter met de partner die ik nu 4 maanden heb. Zijn gedrag is in rap tempo steeds onzekerder geworden. Dit verpest ook actief de relatie. Na vele gesprekken komt het er op neer dat hij zich minder dan mij voelt en daardoor enorm onzeker van me wordt omdat ik slimmer ben. Als ik naar voorbeelden vraag zijn ze er niet, het is gewoon een gevoel zegt hij.

Nu voel ik dat niet en vind ik het ook niet waar. Hij heeft veel hobby's en skills en een baan waar ik totáál niks van snap. Ik zie ons als gelijken met ieder andere expertises. Die van hem zijn muzikaal en creatief en die van mij op sociaal werkgebied en IT. Hij is dan weer enorm sociaal in de omgang met mensen en ik minder. Hij kan enorm goed koken, ik niet. Ik ben heel goed in het huishouden en hij niet. Hij is bang voor spinnen en die sla ik dood, ik voor muggen en die slaat hij dood. Ik ben dan weer enorm sexy en hij niet. Dat laatste was uiteraard een grapje :P maar jullie begrijpen de strekking met hoe ik naar onze intelligentie kijk.

Hoe ga ik hier mee om?
Ik wil hem het liefst laten zien wat ik zie... geen van ons is beter dan de ander.. ik vind het juist wel interessant en leuk dat we beiden van elkaar kunnen leren. We hebben elkaar altijd iets nieuws te vertellen wat de ander nog niet weet/kent.

Zijn vorige relaties waren met vrouwen van tien jaar jonger, 17-22 jaar, die erg afhankelijk van hem waren en enorm tegen hem opkeken als 'oudere wijzere man'. Het zou dus ook een onzekerheidsprobleem bij hem zelf kunnen zijn wat nu pas naar boven komt.

Maar dat maakt de vraag eigenlijk niet anders; kan ik iets doen om hem ons als gelijken te laten zien?
Naast directe tips zijn ervaringen als je jezelf herkent vanuit mijn of zijn perspectief ook welkom.
Andersom schreef:
16-09-2017 07:40
Jullie vinden elkaars uiterlijk leuk en zijn nu bezig om elkaar zo te plooien dat die ander misschien ooit de ideale partner kan zijn.

Geen idee wie er slimmer is, ik vind jullie allebei niet heel slim overkomen. Dat je überhaupt na denkt over slimmer zijn dan de ander.

In mijn relatie zou ik niet weten wie er slimmer is, dat meten we namelijk nooit.
Nou dit dus! Hier ook niet. Ook totaal niet relevant.
Kwabbernoot schreef:
16-09-2017 07:53
Ik heb met mijn 27 wel eens een onwijs lekkere vent ontmoet hij was in een ouwelullen kroeg en ik had hem zeker een jaar of 23/24 geschat. Bleek hij 15. Ik en veel andere om mij heen waren echt in shock. Het was er niet aan af te zien. Ik ken ook wel meisjes die er uitzien als 20 en 13 zijn. Ik snap dat je de fout kan maken een ander ouder te schatten maar daar stopt het dus. Hij heeft daddy issues en jij denkt dat je iedereen kan begrijpen want zo intellectueel ben je tenslotte.

Dit gaat niet werken. Je bent leuk tot het volgende grietje tegen hem opkijkt.
ach ja, ze is tenslotte hulpverlener.
Wat ik uit je post opmaak dat is dat jullie kennelijk op een competatieve manier naar elkaar kijken. Bepaalde karakters doen dat misschien maar het is verrekte ongezellig als je je thuis zorgen moet gaan maken over je ego en je image. Mijn man vindt het alleen maar comfortabel als ik bepaalde klussen op me neem die hem niet liggen, en anderzijds mag hij grotendeels de sociale betrekkingen in de buitenwereld lekker op zich nemen. Dat is toch juist hartstikke makkelijk! Hij heeft ook een beter geheugen wat betreft zijn (iets lagere) opleiding, terwijl ikzelf geneigd ben te vergeten waar ik me langere tijd niet meer mee bezighoud.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jullie zijn gewoon geen match.
Snoekbaars schreef:
15-09-2017 23:25
Hoe kun je daar bij helpen, zonder te doen alsof ik geen vuilniszakken kan tillen en hij beter kan pijpen dan ik kan.
Uhm, hem aanspreken op zijn volwassenheid en zijn verantwoordelijkheid? Julie zijn twee volwassenen in een volwassen relatie (in theorie), ik ga er dan vanuit dat je gewoon eerlijk tegen elkaar bent. Liegen dus niet oké. En nee, je hoeft geen lift naar je werk en hij moet dealen met de gevoelens (van afwijzing?) die dat bij hem oproept, ik gok wel dat daar een ronde therapie tegenaan kan.

Je schrijft over 'tegenwoordig', maar jullie hebben alleen 'tegenwoordig'. Jullie zijn 4 maanden samen. Ik zou me ook afvragen of je met deze man nu een gelijkwaardige relatie kan hebben. Misschien moet hij eerst aan zichzelf werken, of misschien hebben jullie gewoon behoefte aan andere types. Je hoeft niet alles en iedereen te helpen en te redden, gezien je topics misschien ook wel een thema van jou.
Ooit heb ik ook zo'n man gehad. Met een onzekere, bange ex die hij overal naartoe moest brengen en waar hij alles voor moest regelen. Volgens hem had zij dat nodig. O, wat was hij blij dat ik zelfstandig was en hem voor dat soort dingen niet nodig had. Zei hij. In de loop van de tijd bleek dat hij daar dus wel moeite mee had en dat hij mij kwalijk nam dat ik niet hem voor mij liet zorgen met dat soort dingen.
Pas maar op.

Mannen die onzeker worden van hun 'slimme' vrouw, gaan soms op subtiele wijze wraak nemen. Dit zodat ze zich weer gelijk voelen.

Een leuke man is trots als zijn vrouw goede dingen doet en zal haar steunen ipv erover te zeuren. Net zoals vrouwen altijd al trots horen te zijn op hun slimme, bekwame mannen.
Snoekbaars schreef:
16-09-2017 00:17
Maar enfin;

Waar het nu ook vandaan komt of niet, wat kan ik nog doen?

- Ik wil mezelf niet als niet mezelf gaan gedragen. Door bijvoorbeeld nep-aandacht te geven o.i.d.
- Ik maak nu al eens oprechte complimenten, en die vertrouwd hij niet? Hij vind dat ik hem kleineer als ik hem een compliment geef... als ik zeg 'wow, die outfit staat je goed!' of 'Wow, kei goed optreden!' dan geloofd hij dat niet... bij elk gemeend compliment 'zeg ik dat toch vast omdat ik denk dat dat moet en meen ik het niet'.

Hoe haal je iemand hier uit? Of wat kun je bijdragen?
Ik heb zelf het geluk niet op deze manier onzeker te zijn, maar ik snap daardoor dus ook niet de gedachtegang. Wat verwacht hij van mij?
Wat een gedoe voor zo'n korte relatie.

Als je slim bent, maak je het vandaag nog uit en ga je een leuke vent zoeken. Of je schrijft je in bij een drumband of iets dergelijks. Klinkt leuker dan hiermee verder te gaan.
_Amand schreef:
15-09-2017 22:25
Ik vindt het wel meevallen.
:-D
_Amand schreef:
15-09-2017 22:25
Ik vindt het wel meevallen.
:rofl: komisch dit!
shisha schreef:
15-09-2017 23:28
Misschien wil hij alle touwtjes in handen hebben en is hij nu teleurgesteld omdat jij dat zelf doet.
Dit zou dus ook een vorm van manipulatie kunnen zijn.
+1
hans66 schreef:
16-09-2017 07:55
Dat zijn ook bizarre uitspraken. Ik vermoed dan dat hij een pedo is.
Pedo's houden van kinderen zonder secundaire geslachtskenmerken.
Jouw uitspraak is dus ook raar.
Snoekbaars schreef:
16-09-2017 00:01
Hij verdient 3x zoveel als mij.
Als ik
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
Spinnen mag je niet dood slaan.
Ze zijn beschemd.
wendy7373 schreef:
16-09-2017 14:58
Spinnen mag je niet dood slaan.
Ze zijn beschemd.
:rofl:
oldschoolchic schreef:
15-09-2017 22:26
Laat hem je topictitel lezen, dan is je probleem wel opgelost denk ik
Hahaha! Nee, ik denk ook niet dat je bang hoeft te zijn dat je slimmer dan 'hem' bent. Succes! :bunny:
Dus je vent is eigenlijk best tof. Hij heeft op zijn 27e immers twee hele jaren gewacht tot de 15-jarige een 17-jarige werd. Wat nobel van m.

En nu heeft ie iets met jou en in plaats dat ie blij en opgelucht is dat jij je wel als een volwassene gedraagt verlangt hij van jou eigenlijk hetzelfde gedrag als zijn veel jongere exen.

Vat ik dit zo enigzins correct samen?
Overigens denk ik niet gelijk dat je vriend een pedo is. Wel dat hij iig valt op onzekere typjes.
Moet de topictitel eigenlijk niet zijn: "Mijn partner vind me niet hulpeloos/dom genoeg"?

Niet eens lullig bedoeld he.
Best knap dat je tot nu toe geen één zin zónder taalfouten hebt weten te schrijven.
Als hij jou al slim noemt, dan vraag ik mij af hoe droevig het met hem is gesteld :hihi:
Hoe je hem kan overtuigen dat jullie wel gelijkwaardig zijn?

Daar is hij al van overtuigd.

Dat is zijn hele probleem. Hij was niet op zoek naar een gelijkwaardige relatie; dat blijkt op duizend en een manieren uit zn gedrag.

Hoe moet je dit de volgende keer aanpakken? Niet. Genoeg mannen die niet dergelijke complexen hebben; volgende keer eerder dumpen. En je hoeft hem niet te helpen of veranderen, dat is redderscomplex van jouw kant.
Vanuit eigen ervaring:

Als je slim bent, zie je meer mogelijkheden, zijn er veel keuzes en dat kan je onzeker maken.
Bij mij gaat dat zover dat ik wel vaker niet meer weet of het zich gewoon in mijn hoofd afspeelt of dat het echt gebeurd is.
Ik heb ook een beginnende relatie en die gaat ook wat moeizaam.
Ik zit te wachten tot de spreekwoordelijke Chinees uit de koelkast komt, zodat we samen verder kunnen met onze relatie consumeren.

Slim (beiden) is misschien wel teveel "eigen wereld", daardoor minder verbinding/samen, door te weinig communicatie en bevestiging.
Het zou zelfs zo kunnen zijn dat jij, net zoals hem, ook wat onzeker bent, alleen dat hij dat zegt en jij dat not-done vind?
Toen ik net samen was met mijn vriend vond ik hem ook veel slimmer dan ik. Bovendien veel hoger opgeleid en veel meer verdienend. Ik vond het dus ook best verrassend dat hij op mij viel. Inmiddels ben ik er wel achter dat hij op een aantal gebieden heel veel weet, en ik op heel veel vlakken een beetje. Qua iq zal hij gerust een beetje hoger scoren, maar ik kan beter spellen en koken :-) Groot verschil is dat hij zich niet zo snel onzeker laat maken door anderen die iets beter/sneller/slimmer kunnen, en ik van nature overal onzeker over ben.
MoirenPhae schreef:
16-09-2017 00:54
Ergens op het forum.
Heb ik ook gelezen dat ze een psychiater is :popcorn:
Muzikaliteit en creativiteit zijn ook een vorm van intelligentie. Het komt op mij over dat het probleem niet ligt bij de 1 slimmer dan de ander, maar dat je partner onzekerder is. Ik denk dat hij het wel fijn vindt om de dominante (voor hem sterkere) partner te kunnen zijn, dat verklaart ook zijn jongere vriendinnetjes die naar hem opkeken. Ik denk dat jij je niet genoeg naar hem schikt en zijn ego daardoor niet genoeg streelt. Vraag eens naar zijn relatie met zijn moeder, ik durf te wedden dat zij dominant en dwingend was/is.

Daarnaast klinkt het alsof jullie best wel verschillend zijn qua interesses en karaktereigenschappen. Een relatie met een partner die op je lijkt heeft de meeste kans van slagen. Denk er goed over na of je jezelf klein wilt maken/houden in deze relatie! Zo nee dan adviseer ik relatietherapie (als hij daarvoor open staat) of een break.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven