Kritische moeder bruiloft

18-09-2017 08:47 34 berichten
Bedankt voor alle lieve reacties op mijn kritische moeder probleem. Ik leg het nu naast me neer en zal haar niet al te veel meer betrekken bij de voorbereidingen. Om het achter me te laten heb ik het bericht bij deze ook verwijderd.

Groetjes!
anoniem_64de86ce37430 wijzigde dit bericht op 19-09-2017 08:07
Reden: Bedankt voor alle lieve reacties!
85.75% gewijzigd
Dat is niet leuk voor je, TO. Ik zou nogmaals een gesprek met haar hebben, en dan niet over de inhoud (bruiloft) maar over de communicatie tussen jullie. En ik zou haar vertellen dat, als ze niet stopt met dat negatieve commentaar en het opleggen van haar wil aan jou, je de boel zonder haar gaat regelen. Je hebt er toch helemaal geen zin in om elke keuze waar jij blij mee bent door haar te laten affikken. Veel plezier op je bruiloft!
Het is net met alle andere dingen die je in je leven gaat meemaken, zoals het huis dat je misschien koopt, de kinderen die je gaat willen, de namen die je ze gaat geven, de scholen die je gaat kiezen: gewoon vooraf niet vertellen wat je van plan bent. Als je moeder nergens van weet zeurt ze ook niet. Als je mensen je plannen vertelt denken ze dat ze inspraak hebben. Je moeder heeft geen inspraak, dus vertel je haar ook niets. Ze merkt vanzelf wel dat je zwanger bent, je kind Sofie genoemd hebt en een huis in die ene wijk gekocht hebt. En dat moment is vroeg genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je huwelijksplannen!

Wat jammer dat je moeder zo reageert. Knap dat je haar op haar gedrag aangesproken hebt. Ik zou nog één keer op rustig moment je moeder uitleggen dat je een volwassen vrouw bent en dat je je eigen keuzes maakt. Het is leuk als ze met een tip komt, maar dat je geen zin hebt in haar kritiek, en dat je haar dus alleen maar op de hoogte houdt van je voorbereidingen als ze zich daar aan houdt.
vraag haar eens naar de rol van haar moeder bij haar eigen huwelijk. was zij toen ook zo blij met die adviezen?

het zal vast allemaal goed bedoeld zijn, maar het is jullie bruiloft dus ook jullie keuzes
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Pfoe geen idee hoe ik daarmee om zou gaan... Bij ons was er sprake van een verschrikkelijke schoonmoeder, en die hebben we om die reden dus ook volledig links laten liggen. Maar ik kan me voorstellen dat dit bij je moeder toch een ander verhaal wordt. Probeer haar in ieder geval voor spek-en-bonen mee te laten tellen, en niet te serieus te nemen wat ze zegt, hoe moeilijk dit ook is. Het is jullie bruiloft, niet die van haar. Zorg er dus voor dat je blijft bij de keuzes die jij en je toekomstige man maken zodat je achteraf ook met veel plezier terugkijkt op je bruiloft, en niet hoeft te denken: "had ik maar....". Bij het passen van de jurk: neem vooral de positieve mensen zoals vriendinnen en bijvoorbeeld je schoonmoeder mee, zodat de positiviteit kan overheersen.

Verder: als het feest om half 9 begint, dan heeft iedereen toch al gegeten voordat ze op de bruiloft komen? En mochten jullie het wél leuk vinden om te zorgen voor eten voor iedereen, maar omdat geld een issue is dit niet doen, dan kun je altijd zeggen dat je het best wilt doen zoals zij wilt, maar dan mag zij ook volledig voor dat gedeelte betalen. En hebben jullie helemaal geen zin om met iedereen te eten (want: even rust tussendoor is ook heerlijk!) dan zeg je dat gewoon. Niet meer dan normaal om mensen geen avondeten te geven als ze pas om half 9 welkom zijn.

Succes ermee, en toch heel veel plezier gewenst bij het voorbereiden van jullie bruiloft! Als het goed is ga je dit maar één keer in je leven doen, dus probeer vooral het stresslevel tot een minimum te beperken, en volop te genieten van de voorbereidingen :).
Allereerst gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk! :-)

Laat je niet de wet voorschrijven door je moeder, zoals je overigens al goed bezig bent!
Je moeders mening doet niet ter zake bij JOUW bruiloft en planning. Het is jullie huwelijk en niet dat van haar. Daar moet ze zich bij neer leggen.
Daarnaast klinkt ze niet als een fijn persoon, ze praat erg neerbuigend (je moet luisteren naar iemand die er verstand van heeft, ben jij te fors voor) Niet leuk!

Ikzelf heb ook zo'n moeder. En ik kon volgens haar nooit iets zelf, zij moest de dingen voor mij doen, zij was mooier, dunner etc. En nog veel meer. Uiteindelijk heb ik het contact verbroken. Maar er was bij mij nog veel meer gebeurd in het verleden.

Ik zou, als ik jou was, denk ik, aangeven dat ze jouw mening en wensen te respecteren heeft. Geen donkere wolken proberen te zetten over jouw blijdschap.
Blij te zijn voor jou en anders zich er maar buiten houden (als je dat kunt tenminste)

veel succes met je moeder, maar bovenal, heel veel plezier met alles te plannen!
Wat naar TO!
Weet je; jouw bruiloft, dus jij bepaalt (samen met je toekomstige man)

Toen ik zelf een trouwjurk ging uitzoeken merkte ik ook dat mijn moeder andere ideeën had als ik.
Ik wilde eenvoudig, en daardoor sjiek (minder is meer, zeg maar)
Ik had een aantal wat klassiekere modellen; heel erg mooi, maar door het model wel weinig bewegingsvrijheid. Omdat ik wel echt wilde kunnen feesten leek me dat niet handig.
Uiteindelijk heb ik een jurk gevonden die voor mijn gevoel perfect bij mij paste. Op het moment dat ik deze vond had ik iemand anders bij me die meer begreep wat ik wilde.
Ben altijd blij geweest dat ik m'n eigen keuze daarin heb gemaakt.
'Je ziet t ook bij 'say yes to the dress'; hoe vaak bruiden teleurgesteld raken omdat anderen andere ideeën hebben dan de bruid zelf (tot op beledigen aan toe)

Trek je eigen plan; als jij straalt ben je hoe dan ook de mooiste van allemaal!

Je kunt je moeder er best bij betrekken, maar jij bepaalt. En als er vervelende opmerkingen worden gemaakt, neem je wat meer afstand. Misschien krijgt ze wel stress van de aankomende bruiloft (wat als niet alles helemaal perfect verloopt. Maar het is niet haar bruiloft, dus ze hoeft zich daar geen zorgen om te maken)

Mijn moeder vond me er uiteindelijk prachtig uitzien:-)

Succes; en geniet vooral van de voorpret!
Realiseer je dat welk moodboard, welk feest, wel of geen buffet of welke jurk je wel of niet had gepland

Er was altijd kritiek op geweest.
Altijd.

En waarschijnlijk, hoe treurig ook...dat het zo blijft.

Stel je verwachtingen bij...verwacht niets. Zegt ze per ongeluk toch een keer wat positiefs valt het alleen maar mee.
En 'fors' als je 60 kg weegt is alleen het geval als je kleiner bent dan 1 meter... ;-D
Het is in mijn ogen een onderdeel van volwassen worden dat je leert om de mening van ouders veel minder gewicht te geven. Maar dat ik moeilijk, vaak blijven mensen toch verlangen naar de goedkeuring van ouders.
Maar TO, het is jullie dag, geniet ervan en maak er iets moois voor jullie tweeen.
Van harte gefeliciteerd met jullie huwelijksplannen. :-D

Helaas kan ik erover meepraten. Mijn man en ik hebben een anders-dan-anders smaak en mijn moeder is juist heel traditioneel. Dus elke beslissing die wij met haar deelden was weer een strijd waarbij ze de dingen die wij besloten onzinnig en stom vond en 'dat hoort niet zo, dus dat doe je toch niet' heb ik ook heel regelmatig voorbij horen komen.

Op de dag zelf was ze hartstikke trots en later heeft ze nog wel soort van excuses aangeboden. Zij zag het niet voor zich, maar op de dag zelf erkende ze wel dat we het allemaal heel goed hadden doordacht en dat de dag echt bij ons paste.

Maar hoe dan ook: het is gewoon super irritant als moeders zich er zo mee bemoeien. En helaas blijft het vaak niet bij de bruiloft. Het is gewoon een karaktertrek die sommige moeders hebben, om zich overal op een veroordelende manier mee te bemoeien. Mijn tip is dus om zo snel mogelijk te gaan oefenen met het naast je neerleggen van (ongewenste) meningen. Want zulke mensen zullen helaas zelf niet veranderen.
afstand nemen, wat een opluchting was dat zeg
Lorem Ipsum
turquasi schreef:
18-09-2017 09:13
afstand nemen, wat een opluchting was dat zeg

+1

In mij zal altijd wel het kleine meisje blijven wonen dat mama en papa's goedkeuring zoekt, maar ik heb geleerd dat meisje wat minder bepalend te laten zijn.
Het heeft me een paar jaar therapie en levenservaring gekost, maar ik heb geleerd keuzes te maken waar ik en mijn gezin gelukkig van worden en als mijn ouders dat foute keuzes vinden dan is dat hun zaak en niet de mijne.

Dat heeft voor afstand gezorgd en daar ben ik best verdrietig om geweest: ik werd 'gestraft' omdat ik mijn eigen weg volg. Maar aan de andere kant: als mijn ouders alleen maar van me houden als ik hun keuzes volg, wat zegt dat over hen?

(Ik heb eruit geleerd het anders te doen naar onze eigen kinderen toe, dan is mijn verdriet niet voor niets geweest.)

TO, richt je op je schoonfamilie, zij zijn misschien niet jouw eigen bloed maar ze lijken we wel veel minder toxic voor jou. Geniet van hun positiviteit tov jou en geef je moeder zo weinig mogelijk munitie.
Ik vraag me trouwens af of je vader in beeld is en hoe hij reageert op je moeders kritiek?

O ja en nog gefeliciteerd, probeer toch zoveel mogelijk te genieten van de voorbereidingen en ik wens je een prachtige dag toe :daisy:
sandra1905 schreef:
18-09-2017 08:51
Dat is niet leuk voor je, TO. Ik zou nogmaals een gesprek met haar hebben, en dan niet over de inhoud (bruiloft) maar over de communicatie tussen jullie. En ik zou haar vertellen dat, als ze niet stopt met dat negatieve commentaar en het opleggen van haar wil aan jou, je de boel zonder haar gaat regelen. Je hebt er toch helemaal geen zin in om elke keuze waar jij blij mee bent door haar te laten affikken. Veel plezier op je bruiloft!
.
Vooral doen als je de boel op scherp wilt zetten.
Kaissa schreef:
18-09-2017 08:56
Pfoe geen idee hoe ik daarmee om zou gaan... Bij ons was er sprake van een verschrikkelijke schoonmoeder, en die hebben we om die reden dus ook volledig links laten liggen. Maar ik kan me voorstellen dat dit bij je moeder toch een ander verhaal wordt. Probeer haar in ieder geval voor spek-en-bonen mee te laten tellen, en niet te serieus te nemen wat ze zegt, hoe moeilijk dit ook is. Het is jullie bruiloft, niet die van haar. Zorg er dus voor dat je blijft bij de keuzes die jij en je toekomstige man maken zodat je achteraf ook met veel plezier terugkijkt op je bruiloft, en niet hoeft te denken: "had ik maar....". Bij het passen van de jurk: neem vooral de positieve mensen zoals vriendinnen en bijvoorbeeld je schoonmoeder mee, zodat de positiviteit kan overheersen.

Verder: als het feest om half 9 begint, dan heeft iedereen toch al gegeten voordat ze op de bruiloft komen? En mochten jullie het wél leuk vinden om te zorgen voor eten voor iedereen, maar omdat geld een issue is dit niet doen, dan kun je altijd zeggen dat je het best wilt doen zoals zij wilt, maar dan mag zij ook volledig voor dat gedeelte betalen. En hebben jullie helemaal geen zin om met iedereen te eten (want: even rust tussendoor is ook heerlijk!) dan zeg je dat gewoon. Niet meer dan normaal om mensen geen avondeten te geven als ze pas om half 9 welkom zijn.

Succes ermee, en toch heel veel plezier gewenst bij het voorbereiden van jullie bruiloft! Als het goed is ga je dit maar één keer in je leven doen, dus probeer vooral het stresslevel tot een minimum te beperken, en volop te genieten van de voorbereidingen :).
Wat is het verschil dan? je schoonmoeder is de moeder van je man, telt dat minder zwaar?
Niet leuk, zo'n moeder. Maar dat is ze vast niet ineens. Dus in jouw geval zou ik haar niet zo betrekken in het hele gebeuren. Helemaal niet vertellen hoe het feest eruit gaat zien, zeg maar gewoon dat alles een grote verrassing is. En de trouwjurk uitzoeken, ik zou haar alleen meenemen met daarbij de opmerking dat je weet dat ze een totaal andere smaak heeft dan jij en dat je het op prijs stelt dat ze daar rekening mee houdt en dus haar mening een beetje nuanceert. En als ze dat niet kan of wil, dat je dan liever zonder haar gaat. Gewoon netjes, zonder ruzie, maar wel duidelijk. En als ze al ergens en opmerking over heeft; "mam, het is onze bruiloft en we doen op onze manier".
pipootje schreef:
18-09-2017 09:29
Wat is het verschil dan? je schoonmoeder is de moeder van je man, telt dat minder zwaar?
Bij dingen zoals het kiezen van een jurk zeker weten. Er is veel meer verschil tussen alle verschillende jurken dan dat er is tussen de verschillende pakken die een optie zijn voor de trouwdag, dus daar kan ook minder commentaar op worden gegeven. En bij TO klinkt het alsof het contact er verder nog wel gewoon is tussen moeder en dochter, bij ons (dus ik met schoonmoeder en man met eigen moeder) is dit contact na jaren van terror al op een erg laag pitje.
Mijn moeder en ik hebben totaal andere smaak. Gelukkig beseffen we dat allebei
En verder heb ik besloten te proberen (best lastig, en ik ben vast minstens tien jaar ouder dan TO) me niks van haar rare kanten aan te trekken.
Lieverd, wat jammer dat uitgerekend je eigen moeder zo is/doet.
Toch wil ik je meegeven......blijf dicht bij jezelf en heb vertrouwen in jezelf.

Het is jullie dag. Jullie feest. Jullie keuzes. Jullie aanpak.
Ieder ander, wie dan ook, zal een eigen mening hebben. Dat is mens eigen. En dat is prima. Echter jij hoeft met die mening helemaal niets te doen.

Spreek met je moeder af dat ze haar eigen mening mag hebben, echter dat jij bepaald hoe het zal worden op jullie feest. En wanneer je merkt dat je toch te onzeker word of blijft door haar opmerkingen spreek haar daarop aan en vraag haar voortaan haar mening voor zichzelf te houden.
Dit zal anders resulteren in een onzekere bruid die niet happy is. Dat zou zo jammer zijn.

Overigens.......maat S! Jou zal vast elke jurk prachtig staan! Zelfs al zou je besluiten een plastic zak aan te trekken, een witte of zelfs doorzichtige, jij zult prachtig zijn!

:daisy:
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 10:41
0.11% gewijzigd
Heftig wat je moeder doet. Ik kan me voorstellen dat het je onzeker heeft gemaakt (en wellicht nog doet). Zij zou juist degene moeten zijn die je bevestigt. Dat is zo belangrijk.

Ze zegt zelf: zo ben ik nu eenmaal. Dat getuigt van weinig veranderdrang. Dan ligt de oplossing bij jezelf. Hoe pijnlijk ook: ze gaat niet veranderen. Het is aan jou om te bepalen wat je daarin acceptabel vindt. Contact met je moeder en dan inclusief deze kritiek, minder contact dus minder kritiek of geen contact. Als je die beslissing neemt, zou ik dat communiceren. En de reden erbij vertellen.

Andere optie (maar daar heb je je moeder voor nodig) is samen eens te gaan praten met een therapeut. Wellicht dat diegene kan helpen bij het besef dat wat je moeder doet schadelijk is en krijgen jullie beiden meer inzicht vwb waar dit gedrag vandaan komt. Je hebt haar nodig. Je hoort je veilig en geborgen te voelen en vooral ook bevestigd te worden in het feit dat jij er mag zijn en dat je prima bent zoals je bent. Soms zit dat er niet in en dat is ontzettend verdrietig. :hug:
Pantax schreef:
Het is net met alle andere dingen die je in je leven gaat meemaken, zoals het huis dat je misschien koopt, de kinderen die je gaat willen, de namen die je ze gaat geven, de scholen die je gaat kiezen: gewoon vooraf niet vertellen wat je van plan bent. Als je moeder nergens van weet zeurt ze ook niet. Als je mensen je plannen vertelt denken ze dat ze inspraak hebben. Je moeder heeft geen inspraak, dus vertel je haar ook niets. Ze merkt vanzelf wel dat je zwanger bent, je kind Sofie genoemd hebt en een huis in die ene wijk gekocht hebt. En dat moment is vroeg genoeg.
Goed advies. Voor mij is dit een eye-opener!
Dat is echt naar, als je zo graag goedkeuring van je moeder wil maar niet krijgt. Ik zou er in dit geval toch voor kiezen om dit niet meer vooraf met haar te delen. Zij gaat niet veranderen en het legt alleen een schaduw over de voorpret, het geeft je zelfs stress. Ik neem aan dat ze niet zo onbehoorlijk zal zijn om op jullie trouwdag zelf kritiek te hebben (of wel?)?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
absor schreef:
18-09-2017 09:06

Stel je verwachtingen bij...verwacht niets. Zegt ze per ongeluk toch een keer wat positiefs valt het alleen maar mee.

Dit.

Hommeltjes schreef:
18-09-2017 09:10

Het is in mijn ogen een onderdeel van volwassen worden dat je leert om de mening van ouders veel minder gewicht te geven. Maar dat is moeilijk, vaak blijven mensen toch verlangen naar de goedkeuring van ouders.

En dit.
Pantax schreef:

En dit dus. Niet afhankelijk opstellen, niet bij je keuzes betrekken maar je keuzes zélf maken (eventueel samen met de mensen die je daarbij fijn vindt - niet je moeder dus! - ) en niet naar goedkeuring zoeken maar die goedkeuring uit jezelf halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven