Diervriendelijker vlees
maandag 18 september 2017 om 12:21
Als gezin willen we meer vegetarisch eten en als we al vlees eten het liefst diervriendelijk vlees. dus ruimte om te lopen tijdens hun leven en ook belangrijk, diervriendelijk geslacht, zonder onnodig lijden. Die verhalen van de slachterijen in belgie maken me misselijk.
Maar nu kan ik wel kiezen voor biologisch vlees, of vlees met speciale stickers van diervriendelijk maar wat zegt dat nou precies?
Weet iemand hier waar ik op miet letten of datgene wat ik zoek/ wil wel bestaat.
Aub geen discussie over volledig vegetarisch gaan etc
Maar nu kan ik wel kiezen voor biologisch vlees, of vlees met speciale stickers van diervriendelijk maar wat zegt dat nou precies?
Weet iemand hier waar ik op miet letten of datgene wat ik zoek/ wil wel bestaat.
Aub geen discussie over volledig vegetarisch gaan etc
maandag 18 september 2017 om 13:39
Nee hoor, de mens is juist uitermate goed in staat om alles te verbeteren. Het is niet erg dat dit soort dingen tijd kosten en niet meteen vlekkeloos gaan. Dat we bewust nadenken over wat we eten, af en toe iets laten staan, is al goed. Iedere kleine beslissing om iets niet te doen is al een stap in de goede richting.
maandag 18 september 2017 om 13:40
Precies! Mijn manier is niet dé manier en ik streef niet maar perfectie. Ik wil niet doorslaan en anderen de les voorlezen met een opgeheven vinger.
Mijn bijdrage is extra mijn best doen als vrienden komen eten
maandag 18 september 2017 om 13:42
Onze loslopende krielkip van bijna 10 legt gewoon iedere dag een ei.Pantax schreef: ↑18-09-2017 13:36Het geldt ook voor kippen. Als we geen kippen meer zouden eten en ook niet meer zouden houden voor hun eieren - om echt diervriendelijk te zijn, want het doorlopend leggen van eieren is ook slecht voor kippen, zou er geen reden zijn om kippen te fokken. In het wild levende hoenderen bereiken doorgaans geen hoeveelheden dat je kun spreken van een plaag. Boerderijdieren zijn er alleen in grote getalen omdat mensen ze fokken.
Doorlopend eieren leggen is voor een scharrel/vrijlopende kip echt niet slecht.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
maandag 18 september 2017 om 13:44
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof wel dat er individuen zijn die hun levensstijl bewust verbeteren, maar kwantitatief zie ik dat binnen pakweg 100 jaar niet gebeuren, al was het maar omdat het te veel kost.Pantax schreef: ↑18-09-2017 13:36Het geldt ook voor kippen. Als we geen kippen meer zouden eten en ook niet meer zouden houden voor hun eieren - om echt diervriendelijk te zijn, want het doorlopend leggen van eieren is ook slecht voor kippen, zou er geen reden zijn om kippen te fokken. In het wild levende hoenderen bereiken doorgaans geen hoeveelheden dat je kun spreken van een plaag. Boerderijdieren zijn er alleen in grote getalen omdat mensen ze fokken.
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
maandag 18 september 2017 om 13:46
maandag 18 september 2017 om 13:47
daar zit het probleem bij leghennen inderdaad niet in. Jouw kip is al tien (geweldig!!) dat halen kippen in de eieren-industrie niet.
We hebben gewoon heel veel kippen nodig om aan de vraag te voldoen. En verslijten ze dus flink.
maandag 18 september 2017 om 13:52
Ik zal het zorgvuldiger formuleren: in een natuurlijke cyclus legt een kip in de winter als de dagen korter zijn geen eieren meer. Dat wordt in de legindustrie voorkomen door kunstmatig het daglicht te verlengen. Of dat gezond is voor een kip is een lastige uitspraak, kippen worden erop gefokt om door te blijven leggen. Maar het is niet wat ze zouden hebben gedaan als ze er niet door de mens op geselecteerd waren.
maandag 18 september 2017 om 13:54
Dat weet ik.
Het ging mij om de opmerking dat doorlopend eieren leggen slecht is voor een kip.
Het ligt ook hier bij de consument. Iets meer voor een ei betalen van een kip sie gewoon buiten, met veel ruimte, loopt.
maandag 18 september 2017 om 13:56
Sorry, maar ook dit is niet waar. Er zijn genoeg kippenrassen die buiten leven die ook in de winter eieren leggen. Alleen als 't vriest leggen deze ook veel minder.Pantax schreef: ↑18-09-2017 13:52Ik zal het zorgvuldiger formuleren: in een natuurlijke cyclus legt een kip in de winter als de dagen korter zijn geen eieren meer. Dat wordt in de legindustrie voorkomen door kunstmatig het daglicht te verlengen. Of dat gezond is voor een kip is een lastige uitspraak, kippen worden erop gefokt om door te blijven leggen. Maar het is niet wat ze zouden hebben gedaan als ze er niet door de mens op geselecteerd waren.
maandag 18 september 2017 om 13:56
Sociologisch gezien trekken trends vanuit groepen met een hoge sociaal-economische status naar groepen met een lagere sociaal-economische status. Juist het feit dat het veel kost om je levensstijl te veranderen, zal de reden zijn dat andere groepen die visie zullen adopteren. Denk ik.
maandag 18 september 2017 om 13:57
het aantal vegetariers is in NL vrij stabiel. Wel eten mensen per persoon steeds minder vlees. Vleesvrije-dagen zijn normaal geworden.
Juist omdat mensen steeds meer door hebben, wat er speelt binnen de vleesindustrie (de schandalen mbt paardenvlees etc werken dan ook mee). En omdat het aanbod aan vega-producten echt prima is
Toen ik 25 jaar geleden vegetarisch at, moet ik zelf burgers maken van een soort brintavlokken van Zonnatura
maandag 18 september 2017 om 13:58
Ik vind eieren eten (mits vrije uitloop) trouwens een stuk minder zielig, dan vlees eten of zuivel.
maandag 18 september 2017 om 14:06
Je weet er vast meer van dan ik, ik heb geen kippen. Maar mijn speurtocht op google vindt alleen maar verhalen van kippen die in de winter niet meer leggen en tips om het licht in het hok langer aan te laten zodat de kippen ook 's winters doorleggen. Dat doe jij vast niet met je kip, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat eerder uitzondering dan regel is.
maandag 18 september 2017 om 14:08
maandag 18 september 2017 om 14:11
Wat?
Dit soort reacties laten volgens mij goed zien dat mensen zich totaal niet bewust zijn van wat de vleesindustrie eigenlijk inhoudt. (En dit bedoel ik niet om jou persoonlijk te kakken te zetten, maar als algemeen voorbeeld).
Iedereen zegt wel dierenwelzijn belangrijk te vinden, maar een hoop mensen beseffen denk ik niet dat er jaar in jaar uit miljárden dieren op een gruwelijke manier worden gehouden, vervoerd en geslacht. Wereldwijd.
Zoom even uit en besef wat dat betekent. Het is gewoon een soort holocaust, maar dan met dieren en op nog veel grotere schaal.
Ik hoop eigenlijk dat we over een jaar of 100 hier als mensheid met schaamte op terugkijken. Zoiets als met de slavernij ofzo, dat nu nog niet iedereen zover is, maar dat dat ooit wel komt en dat we daar nooit meer naar terug willen.
En ik zeg dit niet als een soort verheven belerende veganist, want hoewel ik probeer zelf zo min mogelijk vlees te eten zwicht ik soms ook nog voor een Big Mac of gehakt door de chili, ik ben zelf ook helemaal niet perfect daarin. Ik hoop alleen dat de toon langzaam gezet is voor een verandering.
maandag 18 september 2017 om 14:13
Even twee dingen die ik zag langskomen:
Kalf en koe die 'wekenlang' naar elkaar loeien, onzin. Alleen als ze wekenlang bij elkaar gelopen en een band opgebouwd hebben, anders gaan ze gewoon over tot de orde van de dag.
Een legkip die niet oud wordt omdat ze versleten is, onzin. Een legkip mag maar x aantal maanden op een bedrijf leggen en moet dan weg vanwege regelgeving, niet omdat ze kapot is.
Tip voor TO: stap op je fiets en stap eens bij een boer binnen, 9/10 dat je van harte welkom bent. Er zijn genoeg die zelf laten slachten, of iemand weten die dat doet.
Ik eet alleen mijn eigen koeien, mooier vlees is er niet.
Kalf en koe die 'wekenlang' naar elkaar loeien, onzin. Alleen als ze wekenlang bij elkaar gelopen en een band opgebouwd hebben, anders gaan ze gewoon over tot de orde van de dag.
Een legkip die niet oud wordt omdat ze versleten is, onzin. Een legkip mag maar x aantal maanden op een bedrijf leggen en moet dan weg vanwege regelgeving, niet omdat ze kapot is.
Tip voor TO: stap op je fiets en stap eens bij een boer binnen, 9/10 dat je van harte welkom bent. Er zijn genoeg die zelf laten slachten, of iemand weten die dat doet.
Ik eet alleen mijn eigen koeien, mooier vlees is er niet.
maandag 18 september 2017 om 14:15
maandag 18 september 2017 om 14:21
zou het niet doen, sinds ik in een varkensstal ben geweest eet ik geen varkensvlees meer.
Volgens mij is het voor boeren juist heel goed, dat burgers niet weten wat er in een stal gebeurt
maandag 18 september 2017 om 14:21
Dat maakt het niet beter.
Dat zei niemand geloof ik. Maar op zich ook helder. Maakt het ook niet beter.Een legkip die niet oud wordt omdat ze versleten is, onzin. Een legkip mag maar x aantal maanden op een bedrijf leggen en moet dan weg vanwege regelgeving, niet omdat ze kapot is.
maandag 18 september 2017 om 14:25
We proberen als boerensector juist zo open mogelijk te zijn, er zijn honderden initiatieven om burgers mee te laten kijken naar de productie van hun voedsel..
jeskanana wijzigde dit bericht op 18-09-2017 14:25
0.89% gewijzigd
maandag 18 september 2017 om 14:25
Met varkensvlees ben ik trouwens wel helemaal gestopt. Ik wil geen dier eten dat net zo intelligent is als een vierjarig kind. Varkens vind ik heel leuke lieve beesten, het is dan eigenlijk net alsof ik een hond eet ofzo.
Maarja, dat betekent niet alleen geen varkenshaas of hamlampje meer (wat ik makkelijk kan missen), maar ook geen pizza's met salami of ham, geen hotdog of andere worstjes. Geen spekjes ergens doorheen. Vind ik wel echt lastig en heel jammer. En die Vegetarische Slager-alternatieven vind ik niet echt lekker.
Maarja, dat betekent niet alleen geen varkenshaas of hamlampje meer (wat ik makkelijk kan missen), maar ook geen pizza's met salami of ham, geen hotdog of andere worstjes. Geen spekjes ergens doorheen. Vind ik wel echt lastig en heel jammer. En die Vegetarische Slager-alternatieven vind ik niet echt lekker.
anoniem_173024 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 14:26
0.66% gewijzigd
maandag 18 september 2017 om 14:26
Die is echt het makkelijkst te vervangen, gehakt van de vegetarische slager al eens geprobeerd?
maandag 18 september 2017 om 14:26
Ik hou er niet van om zo benaderd te worden.
Je hebt duidelijk geen enkel (reëel) idee wat het voor de samenleving en de natuur inhoudt als alle mensen nog maar nauwelijks vlees zouden eten.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 14:29
0.88% gewijzigd
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
maandag 18 september 2017 om 14:28
ikbenjevriend schreef: ↑18-09-2017 14:26Die is echt het makkelijkst te vervangen, gehakt van de vegetarische slager al eens geprobeerd?
Ja, maar dat vind ik toch heel anders dan de real thing. Ik doe dat vegagehakt wel door de lasagne bijvoorbeeld, maar er zijn gerechten (bijvoorbeeld ook spaghetti bolognese), waarin ik echt gehakt onmisbaar vind.
Maar dat eet ik wel heel weinig, en als ik het doe biologisch. Wij willen overigens ook dat Koop een Koe gaan proberen.
anoniem_173024 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 14:33
1.17% gewijzigd