Diervriendelijker vlees

18-09-2017 12:21 132 berichten
Als gezin willen we meer vegetarisch eten en als we al vlees eten het liefst diervriendelijk vlees. dus ruimte om te lopen tijdens hun leven en ook belangrijk, diervriendelijk geslacht, zonder onnodig lijden. Die verhalen van de slachterijen in belgie maken me misselijk.
Maar nu kan ik wel kiezen voor biologisch vlees, of vlees met speciale stickers van diervriendelijk maar wat zegt dat nou precies?
Weet iemand hier waar ik op miet letten of datgene wat ik zoek/ wil wel bestaat.

Aub geen discussie over volledig vegetarisch gaan etc
Alle reacties Link kopieren
jezebellebel schreef:
18-09-2017 13:13
Gewoon geen vlees eten. Voor mij was dat veel makkelijker dan dat hele onderzoek naar wat wel en wat niet en uiteindelijk mis ik het geen seconde. Sterker nog, ik kan niet begrijpen dat ik het ooit heb gegeten.

Uiteindelijk is de mens toch weer bezig met zijn eigen schuldgevoel weg te krijgen want de een voelt zich schuldig over het milieu en de ander over het dier zelf.

Ps: zo reageer ik nooit op iemand en ik veroordeel niemand. Ik heb ook ooit vlees gegeten. Maar wanneer iemand bezig is met zijn schuldgevoel kwijtraken (dus die weet al wat er gaande is), dan kan ik daar niet bij met mijn hoofd.

klopt hoor
Ik eet wel vlees (maar heel weinig) en ben me heel bewust dat ik daarmee de vleesindustrie in stand houd
Heb me er flink in verdiept en kwam tot de conclusie dat vegetariërs gewoon gelijk hebben. Maar ik kan vlees gewoon niet 100% missen.
Ik denk wel eens dat als we werkelijk collectief humaan met dieren om zouden gaan en hen niet meer aten, er dan op termijn veel meer dieren zouden zijn dan nu, gezien we ze dan letterlijk en figuurlijk sparen. Is dat niet ook milieubelastend?
Surrender to destiny, ... drift, ... dance like a snowflake
Mijn man is ook vegetariër geworden, hoewel hij dol is op lekker vlees en er bergen kookboeken over heeft. Als gezin proberen we zoveel mogelijk solidair te zijn; hij vind een eerlijke verdeling (voetafdruk) en het dierenwelzijn belangrijk.

Ik denk dat heel pragmatisch; als we met zijn drieën nog maar af en toe vlees eten, dan is de "winst" groter dan als hij in zijn eentje helemaal nooit meer vlees eet. Dus we zijn het vega-assortiment aan het uitproberen (zit veel goors tussen) en wat we altijd al deden; voor vlees fietsen we 20 minuten naar een biologsiche slager een stad verderop; daar halen we spek enzo, of heel af en toe iets voor op de BBQ. Daar eet hij dan ook nog van mee; voor BBQ heeft hij besloten een uitzondering te maken. Dat is sowieso dan best duur, dus doen we niet zo vaak. Wij compenseren dat zeg maar door veel vleesloos mee te doen.

Wij eten nu iets vaker vis, maar ook gewoon gerechten zonder vlees of vleesvervangers; we komen niet meteen voedingstoffen tekort. Gegrilde aubergine plakken zijn bijvoorbeeld ontzettend lekker om te combineren met een rijke, ingedikte tomantensaus, een scheutje witte wijn en lasagnevellen. Tussen de lagen strooi je wat parmazaan en bovenop ook een paar plakken morzarella, en je hebt een zalige lassagne die qua textuur wat meer bevredigt dan alleen maar met pasta en saus. Geraspte winterpeen door pastasaus geeft ook wat meer textuur. Wraps aan tafel beleggen met veel verschillende groenten (paprika, ui, witte kool, mais, avocado) en dan als smaakmaker een blikje tonijn, een schaaltje griekse yoghurt (of zure room) en geraspte kaas erbij (en lekker veel pepers, maar daar moet je van houden).

En als je dan toch iets "vlezigs" wilt: we hebben in de diepvries nog een boel wildernisvlees liggen (https://www.freenature.nl/wildernisvlees); kopen we niet meer bij omdat mijn man dus gestopt is met vlees eten, maar bevalt prima.

Wat we lekker vinden als vleesvervanger, zijn de producten van de vegetarische slager; de lekkerste imitatie-worstjes en hamburger tot nu toe. Helaas heeft onze supermarkt maar een klein deel van hun assortiment.

Als je een patat-dag hebt, kan je daarbij (het is nu het seizoen!) in plaats van kroketten oid een lekkere suikermaiskolf doen. Ik mis bij onze snackbar wel wat creativiteit; ik zou best de kroketten van de vegetarische slager willen proberen, maar die hebben ze niet. Alleen een hele vieze vega-burger. "lekkerder" fastfood (en goed thuis te maken) is falafel (van tuinbonen of kikkererwten) of "bitterballen" van een restje risotto.

De chinees bij ons in de buurt heeft veel gerechten met van dat zoute zielige-dierenvlees, maar ze maken ook hele lekkere vegetarische loempia's (lekker met pindasaus). En ze hebben een soort bamigerecht met allemaal gebakken groenten dat ook goed smaakt; ik vind de zaken die we nu halen eigenlijk lekkerder dan toen we de standaard gerechten namen, want daar zit altijd heel weinig groenten bij. Dus dan nemen we vegetarische tjap tjoy en zo'n vega-bami gerecht, en voor zoon dan 2 stokjes saté. Ze denken mee als je vraagt wat er allemaal kan worden aangepast en het levert een boel lekkers op.

Wat ik lastig vind bij uit eten gaan, is dat vlees vaak in enorme hompen geserveerd wordt. Ik ben een grote liefhebben van groenten, en lust daar als smaakmaker wel vlees bij, maar een bescheiden portie is voldoende. Die keus heb je bijna niet. Of toen ik laatst een tonijnsteak nam; zalig hoor, maar ik kreeg maar de helft op (en er zat amper groenten bij); zonde!!!

Ik geloof wel dat dit soort zaken gaan veranderen; de een is er sneller in dan de ander, maar we zullen uiteindelijk niet anders kunnen. Vroeger was het ook in veel gezinnen alleen vlees op zondag; hoe meer mensen een stapje terug doen, hoe beter. En dan vind ik het persoonlijk geen wedstrijd die je "verloren" hebt als je een keer een plakje fuet ofzo eet.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 13:27
10.69% gewijzigd
Siofra schreef:
18-09-2017 13:16
Ik denk wel eens dat als we werkelijk collectief humaan met dieren om zouden gaan en hen niet meer aten, er dan op termijn veel meer dieren zouden zijn dan nu, gezien we ze dan letterlijk en figuurlijk sparen. Is dat niet ook milieubelastend?
wat eet jij voor dieren dan? Giraffen?

´we´ eten varkens, die we daar speciaal voor fokken.
lilalinda schreef:
18-09-2017 13:11
er gaat echt niks verloren van een dier hoor.
Bijvoorbeeld: In NL eten we vrijwel alleen kipfilet, de andere delen gaan naar Zuid-Amerika.
Ik weet niet of ik dat uit vind maken eigenlijk. Het gaat mij meer om de 'wegwerpmentaliteit' waar ik tegenaan loop. Dat iemand anders het 'ongewenste' vlees dan wel op eet doet niet aan de mentaliteit af.
Siofra schreef:
Wat denk je dat groenten en fruit importeren doet voor het milieu. Avocado is een van de meest vervuilende en waterverspillende groenten/fruit soorten die er bestaan.
lilalinda schreef:
18-09-2017 13:19

Dieren worden niet alleen vermoord om opgegeten te worden. En ik eet wel wat gevarieerder dan dat.
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 13:21
0.56% gewijzigd
snug schreef:
18-09-2017 12:54
Feitelijk kan nepvlees inderdaad zo sterk op gewoon vlees lijken, dat ik me afvraag of je kinderen dat eigenlijk wel weten. Als het puur uit gewoonte is dat je kinderen vlees willen, neem ze dan eens mee naar een goed vega-restaurant, zou ik zeggen. Zoals Spirit ( zit in Amsterdam en Rotterdam) waar je zelf je bord opschept met allerlei vega en vegan lekkers. Is lopend buffet. Ze hebben daar de lekkerste dingen zoals paddenstoelentempura en vegan lasagne. Ook zoet gebak.
Dat restaurant is zo lekker. :heart:
De vegan cheesecake is bij ons favoriet

/offtopic
Siofra schreef:
Nee joh, die worden daar toch speciaal voor gefokt.
lilalinda schreef:
klopt hoor
Ik eet wel vlees (maar heel weinig) en ben me heel bewust dat ik daarmee de vleesindustrie in stand houd
Heb me er flink in verdiept en kwam tot de conclusie dat vegetariërs gewoon gelijk hebben. Maar ik kan vlees gewoon niet 100% missen.

Idem.
lilalinda schreef:
18-09-2017 13:19

;-D
Siofra schreef:
18-09-2017 13:20
Dieren worden niet alleen vermoord om opgegeten te worden. En ik eet wel wat gevarieerder dan dat.
we hebben een hele vleesindustrie hoor. Zeugen die alleen maar biggetjes krijgen zodat wij zo op kunnen eten.
Kippen die in 6 weken opgefokt worden, speciaal voor onze kippenboutjes. Zodra we stoppen met vlees eten, stopt die vleesindustrie. en hebben we echt niet eens miljoenen varkens door de Nederlandse parken lopen
Diervriendelijk vlees is denk ik hetzelfde als humaan kannibalisme?

Ik zag laatst een documentaire over een man die een barbecue organiseerde van roadkill. Dat heeft ook wel wat misschien?
lilalinda schreef:
klopt hoor
Wanneer iemand vraagt naar mijn eetstijl (ik eet plantaardig), verwachten ze een preek. Ik zeg alleen: alles wat je laat staan is mooi meegenomen. En mocht je er meer over weten, wanneer je er aan toe ben, zoek het op. Bij mij is het ook een proces geweest.

Wat ik hiermee wil zeggen: iedereen moet het voor zichzelf uitzoeken. Ik blijf wel moeite hebben met mensen die denken dat er een diervriendelijke manier is van slachten.
Hetismogelijk schreef:
18-09-2017 13:22
Nee joh, die worden daar toch speciaal voor gefokt.
Dat jij dat denkt, maakt je naïef. Koeien worden niet speciaal gefokt voor vlees, maar voor bijvoorbeeld melk. Stieren gaan zoiezo naar de slacht omdat deze geen melk opleveren en "onbruikbaar" zijn. Vleeskoeien worden dan weer wel gefokt voor de slacht en om de populatie voort te laten bestaan
Siofra schreef:
Wij zorgen voor dierproductie. Wij bevruchten koeien bijvoorbeeld veel vaker dan natuurlijk is omdat ze geen melk geven als ze niet regelmatig kalveren. En dan halen we de kalfjes heel vroeg bij hun moeders weg zodat we de melk kunnen verwerken. Wist je dat koeien en kalfjes nog weken om elkaar loeien als ze gescheiden zijn? Heel verdrietig.
FiIee schreef:
18-09-2017 13:24
Dat jij dat denkt, maakt je naïef. Koeien worden niet speciaal gefokt voor vlees, maar voor bijvoorbeeld melk. Stieren gaan zoiezo naar de slacht omdat deze geen melk opleveren en "onbruikbaar" zijn. Vleeskoeien worden dan weer wel gefokt voor de slacht en om de populatie voort te laten bestaan

Het gaat hier om vlees eten en niet om melk, dus laat die sneer maar achterwege.
Pantax schreef:
18-09-2017 13:26
Wij zorgen voor dierproductie. Wij bevruchten koeien bijvoorbeeld veel vaker dan natuurlijk is omdat ze geen melk geven als ze niet regelmatig kalveren. En dan halen we de kalfjes heel vroeg bij hun moeders weg zodat we de melk kunnen verwerken. Wist je dat koeien en kalfjes nog weken om elkaar loeien als ze gescheiden zijn? Heel verdrietig.
Dat is lang niet overal zo hoor. (ik ben opgegroeid op een boerderij met melk en vleeskoeien).
jezebellebel schreef:
18-09-2017 13:24
Wanneer iemand vraagt naar mijn eetstijl (ik eet plantaardig), verwachten ze een preek. Ik zeg alleen: alles wat je laat staan is mooi meegenomen. En mocht je er meer over weten, wanneer je er aan toe ben, zoek het op. Bij mij is het ook een proces geweest.

Wat ik hiermee wil zeggen: iedereen moet het voor zichzelf uitzoeken. Ik blijf wel moeite hebben met mensen die denken dat er een diervriendelijke manier is van slachten.
vind ik ook hoor.
Maakt mij niet uit hoe iemand eet. Kan me wel storen aan onwetendheid.
En kan me echt kapot ergeren aan mensen die hun manier van eten als DE enige manier zien. Orthodoxe eters zeg maar.
Pantax schreef:
18-09-2017 13:26
Het gaat hier over vlees en niet over melk, dus laat dat achterwegen.
FiIee schreef:
18-09-2017 13:29
Het gaat hier over vlees en niet over melk, dus laat dat achterwegen.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-09-2017 13:48
Reden: Op de man
18.64% gewijzigd
Misschien geldt dat voor koeien, maar toch niet voor kippen?
lilalinda schreef:
18-09-2017 13:28
vind ik ook hoor.
Maakt mij niet uit hoe iemand eet. Kan me wel storen aan onwetendheid.
En kan me echt kapot ergeren aan mensen die hun manier van eten als DE enige manier zien. Orthodoxe eters zeg maar.
Leuk filmpje daarover:

https://www.youtube.com/watch?v=afM4ZqORayk
FiIee schreef:
18-09-2017 13:20
Wat denk je dat groenten en fruit importeren doet voor het milieu. Avocado is een van de meest vervuilende en waterverspillende groenten/fruit soorten die er bestaan.
Ja precies, en meer van dat soort dingen, ook het materiaal waarmee we ons kleden en onze huizen en steden bouwen, onze import en export. Ik denk echt dat er te veel is om te verbeteren, ofwel de mens is onverbeterlijk.

P.s. En onze vakanties en reizen!
anoniem_353404 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 13:36
3.68% gewijzigd
Hetismogelijk schreef:
18-09-2017 13:32
Misschien geldt dat voor koeien, maar toch niet voor kippen?
Het geldt ook voor kippen. Als we geen kippen meer zouden eten en ook niet meer zouden houden voor hun eieren - om echt diervriendelijk te zijn, want het doorlopend leggen van eieren is ook slecht voor kippen, zou er geen reden zijn om kippen te fokken. In het wild levende hoenderen bereiken doorgaans geen hoeveelheden dat je kun spreken van een plaag. Boerderijdieren zijn er alleen in grote getalen omdat mensen ze fokken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven