Diervriendelijker vlees

18-09-2017 12:21 132 berichten
Als gezin willen we meer vegetarisch eten en als we al vlees eten het liefst diervriendelijk vlees. dus ruimte om te lopen tijdens hun leven en ook belangrijk, diervriendelijk geslacht, zonder onnodig lijden. Die verhalen van de slachterijen in belgie maken me misselijk.
Maar nu kan ik wel kiezen voor biologisch vlees, of vlees met speciale stickers van diervriendelijk maar wat zegt dat nou precies?
Weet iemand hier waar ik op miet letten of datgene wat ik zoek/ wil wel bestaat.

Aub geen discussie over volledig vegetarisch gaan etc
Feitelijk kan nepvlees inderdaad zo sterk op gewoon vlees lijken, dat ik me afvraag of je kinderen dat eigenlijk wel weten. Als het puur uit gewoonte is dat je kinderen vlees willen, neem ze dan eens mee naar een goed vega-restaurant, zou ik zeggen. Zoals Spirit ( zit in Amsterdam en Rotterdam) waar je zelf je bord opschept met allerlei vega en vegan lekkers. Is lopend buffet. Ze hebben daar de lekkerste dingen zoals paddenstoelentempura en vegan lasagne. Ook zoet gebak.
Kun je misschien aan geschoten wild komen? Dan heeft een dier zijn hele leven in de vrije natuur geleefd, en is daar ook gestorven, in een keer direct, als je een goede jager hebt.
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem123456123456 wijzigde dit bericht op 31-12-2018 19:48
0.00% gewijzigd
En deze:

http://resource.wur.nl/nl/show/Koeien-s ... edacht.htm
FiIee schreef:
18-09-2017 12:52
De correspondent staat niet bepaald bekend als een betrouwbare nieuwsbron.

De bronnen die ze aanhalen wel. Het is ook gewoon al jaren bekend dat biologisch vlees niet milieuvriendelijk is.

http://freefromharm.org/agriculture-env ... stainable/
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 18-09-2017 12:59
13.14% gewijzigd
FiIee schreef:
18-09-2017 12:52
De correspondent staat niet bepaald bekend als een betrouwbare nieuwsbron.
Los van de discussie of dat zo is en of dat een redelijk argument is in deze discussie, de uitstoot per dier is berekend door het Planbureau voor de leefomgeving van de rijksoverheid.
tiramisuusje schreef:
18-09-2017 12:54
Kun je misschien aan geschoten wild komen? Dan heeft een dier zijn hele leven in de vrije natuur geleefd, en is daar ook gestorven, in een keer direct, als je een goede jager hebt.
wat hier in NL als ´wild´ verkocht wordt, komt meestal uit het oost-blok en is vaak gewoon vlees uit stallen
Happy07 schreef:
18-09-2017 12:42
Nadeel van een koopeenkoe.nl is dus dat je hele pakketten moet kopen. Daar zit mogelijk vlees bij wat je anders nooit eet. Jammer, ik stel liever mijn eigen pakket samen.
Toen ik je commentaar de eerste keerlas dacht ik 'ja dat klopt', maarnu ik er over nadenk vind ik het eigenlijk toch ook wel erg. (Niet persoonlijk) Dit is hoe wij nu als de maatschappij verworden zijn; wij vinden het ok dat er een dier gedood wordt voor ons, maar dan willen we wel alleen maar bepaalde delen eten. En als we alle biefstukjes van de koe ophebben, willen we het 'mindere' vlees niet meer, en moet er weer een volgende koe geslacht worden voor ons vlees. Dat vind ik eigenlijk toch wel heel erg.
tiramisuusje schreef:
18-09-2017 12:59
Toen ik je commentaar de eerste keerlas dacht ik 'ja dat klopt', maarnu ik er over nadenk vind ik het eigenlijk toch ook wel erg. (Niet persoonlijk) Dit is hoe wij nu als de maatschappij verworden zijn; wij vinden het ok dat er een dier gedood wordt voor ons, maar dan willen we wel alleen maar bepaalde delen eten. En als we alle biefstukjes van de koe ophebben, willen we het 'mindere' vlees niet meer, en moet er weer een volgende koe geslacht worden voor ons vlees. Dat vind ik eigenlijk toch wel heel erg.

Bij koopeenkoe (geen aandelen verder hoor ;-) ) verkopen ze dan ook de hele koe.
Wat vinden jullie van 'kweekvlees'? Er worden volgens mij grote stappen gezet.
lilalinda schreef:
18-09-2017 12:58
wat hier in NL als ´wild´ verkocht wordt, komt meestal uit het oost-blok en is vaak gewoon vlees uit stallen
Daarom vraag ik ook of ze aan wild kan komen, en dan bedoel ik natuurlijk niet gekweekt 'wild'. Wild uit de stal is dan weer net zo zielig als ander vlees uit de stal. Ik eet zelf wel wild, en dan weet ik door wie en waar het geschoten is, maar ik weet niet of TO daar ook aan kan komen.
snug schreef:
Feitelijk kan nepvlees inderdaad zo sterk op gewoon vlees lijken, dat ik me afvraag of je kinderen dat eigenlijk wel weten. Als het puur uit gewoonte is dat je kinderen vlees willen, neem ze dan eens mee naar een goed vega-restaurant, zou ik zeggen. Zoals Spirit ( zit in Amsterdam en Rotterdam) waar je zelf je bord opschept met allerlei vega en vegan lekkers. Is lopend buffet. Ze hebben daar de lekkerste dingen zoals paddenstoelentempura en vegan lasagne. Ook zoet gebak.
Zoals ik aangaf miet het niet alleen vegetarisch maar ook glutenvrij en lactosevrij zijn. Een glutenvrije vegetarische frikandel os gewoon niet zo makkelijk te vinden ;)
Anoniem123456123456 schreef:
Klopt misschien wel (ik weet het niet), het is maar net wat je belangrijker vind.. Volgens mij gaat het TO meer om de dieren dan om het milieu
Ik denk niet dat je dat los van elkaar kunt zien. Uiteindelijk hangt alles met elkaar samen.
Wild nooit over nagedacht, wordt dat echt veel verkocht?
tiramisuusje schreef:
Jeetje, nu ik het zo lees kan ik je eigenlijk niet anders dan gelijk geven. En ook ik vind het eigenlijk wel heel erg. Nu ben ik niet per se een biefstuk-eter. Wij eten vooral tartaar en (magere) runderlappen. Maar inderdaad wel heel selectief. Je hebt me aan het nadenken gebracht, dank je!
tiramisuusje schreef:
18-09-2017 13:02
Daarom vraag ik ook of ze aan wild kan komen, en dan bedoel ik natuurlijk niet gekweekt 'wild'. Wild uit de stal is dan weer net zo zielig als ander vlees uit de stal. Ik eet zelf wel wild, en dan weet ik door wie en waar het geschoten is, maar ik weet niet of TO daar ook aan kan komen.
Maar vraag me van echt wild-wilddan weer af, hoe pijnloos het afschieten is.
In een slachthuis krijgt een rund een pin door zijn kop. in 1x dood. Maar als een jager beetje slecht schiet, is het wild eerst aangeschoten, voor het dood is. Lijkt me ook niks
lisbeth schreef:
18-09-2017 13:03
Zoals ik aangaf miet het niet alleen vegetarisch maar ook glutenvrij en lactosevrij zijn. Een glutenvrije vegetarische frikandel os gewoon niet zo makkelijk te vinden ;)
Volgens mij staan er juist bij dat restaurant (Spirit dus) bij elk gerecht bordjes met info of er gluten e.d. inzitten. Dat zie je bij vega-restaurants juist wel vaker, is mijn ervaring.
lisbeth schreef:
18-09-2017 13:04
Wild nooit over nagedacht, wordt dat echt veel verkocht?
Ja. Geschoten elandenvlees is hier erg in trek, maar ook erg prijzig.
Happy07 schreef:
18-09-2017 13:06
Jeetje, nu ik het zo lees kan ik je eigenlijk niet anders dan gelijk geven. En ook ik vind het eigenlijk wel heel erg. Nu ben ik niet per se een biefstuk-eter. Wij eten vooral tartaar en (magere) runderlappen. Maar inderdaad wel heel selectief. Je hebt me aan het nadenken gebracht, dank je!
Wat een toffe reactie van je. Soms heb je het gewoon even nodig dat iets even vanuit een andere hoek bekeken wordt. Ik vind het forum zelf soms ook heel handig in hoe andere forummers mij aan het denken zetten over mijn eigen keuzes.
tiramisuusje schreef:
er gaat echt niks verloren van een dier hoor.
Bijvoorbeeld: In NL eten we vrijwel alleen kipfilet, de andere delen gaan naar Zuid-Amerika.
NickyVlsn schreef:
18-09-2017 13:02
Wat vinden jullie van 'kweekvlees'? Er worden volgens mij grote stappen gezet.
Die cellen voor kweekvlees moeten toch ergens vandaan komen. Het gevaar met kweekvlees is dat als er in het begin van de keten een foutje zit in een cel dit wordt overgenomen in de rest van het kweekvlees. Het spreekt mij dus niet aan.
Gewoon geen vlees eten. Voor mij was dat veel makkelijker dan dat hele onderzoek naar wat wel en wat niet en uiteindelijk mis ik het geen seconde. Sterker nog, ik kan niet begrijpen dat ik het ooit heb gegeten.

Uiteindelijk is de mens toch weer bezig met zijn eigen schuldgevoel weg te krijgen want de een voelt zich schuldig over het milieu en de ander over het dier zelf.

Ps: zo reageer ik nooit op iemand en ik veroordeel niemand. Ik heb ook ooit vlees gegeten. Maar wanneer iemand bezig is met zijn schuldgevoel kwijtraken (dus die weet al wat er gaande is), dan kan ik daar niet bij met mijn hoofd.
FiIee schreef:
18-09-2017 13:11
Die cellen voor kweekvlees moeten toch ergens vandaan komen. Het gevaar met kweekvlees is dat als er in het begin van de keten een foutje zit in een cel dit wordt overgenomen in de rest van het kweekvlees. Het spreekt mij dus niet aan.
Met alle respect, ben je een wetenschapper? Waar haal je die kennis vandaan? Want het is nogal een uitspraak. ;)
snug schreef:
18-09-2017 13:08
Volgens mij staan er juist bij dat restaurant (Spirit dus) bij elk gerecht bordjes met info of er gluten e.d. inzitten. Dat zie je bij vega-restaurants juist wel vaker, is mijn ervaring.
Klopt maar het gaat mij nu vooral even voor thuis
lilalinda schreef:
18-09-2017 13:08
Maar vraag me van echt wild-wilddan weer af, hoe pijnloos het afschieten is.
In een slachthuis krijgt een rund een pin door zijn kop. in 1x dood. Maar als een jager beetje slecht schiet, is het wild eerst aangeschoten, voor het dood is. Lijkt me ook niks
Daar heb je helemaal gelijk in. Dus je moet óf de jager kennen, óf als je het dier ziet voor/tijdens het verwerken, zodat je kunt zien of hij met 1 kogel in een vitaal orgaan gestorven is. Ik vraag m af in hoeverre je dat in Nederland kunt verkrijgen.. Zo'n arm dier dat aangeschoten wegvlucht is helemaal verschrikkelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven