Mode & Beauty alle pijlers

een jaar geen kleding kopen

24-12-2014 16:08 2698 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).

Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.

Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.

Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.

Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
spuit-elf schreef:
10-09-2017 09:17
Komt dat dan omdat je genoeg mooie kleding hebt, of omdat het je minder uitmaakt wat je draagt? Voor mij blijft wat ik aanheb best wel van invloed op hoe ik me voel. daardoor blijft ook die shopdrang steeds weer terug komen.

Het maakt me minder uit wat ik draag, denk ik. Het moet natuurlijk wel schoon en heel zijn, maar ik laat mijn humeur echt niet beïnvloeden door mijn kleding. Ik probeer ook steeds meer te consuminderen, dus zo min mogelijk spullen in huis te halen. Ik voel me niet prettig bij de impact die ons koopgedrag op de planeet, op andere mensen (en in mindere mate op de ruimte in mijn huis en op mijn portemonnee) heeft, en ik kan me daar ook oprecht zorgen om maken. Als iedereen eens wat minder zou kopen om het kopen zou dat al heel wat beter zijn voor alles. Niet-kopen geeft me een beter gevoel dan wat ik draag.
Kleding kopen is noodzakelijk, maar ik word er absoluut niet gelukkig(er) door.
spuit-elf schreef:
09-09-2017 10:12
Nu voel ik me wel minder schuldig :-D

Ik houd het ook niet meer vol. Heb al weer een nieuwe maillot gekocht en ben op zoek naar een warm vest. Ik heb nu een paar jaar meegedaan, maar elke keer ga ik af als de herfst komt. Ik heb dan gewoon echt behoefte aan nieuwe warme kleding.

Ik koop tegenwoordig wel veel minder, dus wat dat betreft ben ik best tevreden.
Maar dit is toch al winst? Dat je minder koopt en dat als je het koopt het meer weloverwogen is en je er dus meer plezier aan hebt.
Bijna 11 maanden, want ik wacht op kleding waar ik blij van word.
Dat is pasvorm, kwaliteit en kan vaker dan 3 keer gewassen.
Zoiets als staat me zo goed dat ik het pronkstuk ben en niet de tijdelijke modetrend.

Goed zo? Nee, is goed voor de economie en het poldermodel waar Nederland zo groot mee werd.
Tr0tter schreef:
10-09-2017 09:39
Kleding kopen is noodzakelijk, maar ik word er absoluut niet gelukkig(er) door.
Ik word er wel gelukkiger van, helaas. Als ik mooie kleding draag, voel ik me gewoon beter. Ik weet het, heel oppervlakkig. Ik doe niet aan heel trendy dingen (past ook niet bij mijn leeftijd) maar ik kan oprecht heel blij worden van het dragen van een mooie jurk, goede panty's en mooie laarzen. Sja...
Echt goed van je, trotter. Lekker ook om er helemaal niet meer mee bezig te zijn. Kun je je tijd/geld/ energie besteden aan dingen die echt de moeite waard zijn :)

Hassesimonsdochter, zeker is het winst. Ooit ging ik bijna elke week winkelen. Waar ik naar op zoek was wist ik niet eens, gewoon zo veel mogelijk leuke nieuwe dingen. Nu baal ik als ik de stad in moet, ik doe liever andere dingen. Ik koop alleen iets als ik het echt mis, dus dat is al vooruitgang.
spuit-elf schreef:
10-09-2017 17:50
Echt goed van je, trotter. Lekker ook om er helemaal niet meer mee bezig te zijn. Kun je je tijd/geld/ energie besteden aan dingen die echt de moeite waard zijn :)

Hassesimonsdochter, zeker is het winst. Ooit ging ik bijna elke week winkelen. Waar ik naar op zoek was wist ik niet eens, gewoon zo veel mogelijk leuke nieuwe dingen. Nu baal ik als ik de stad in moet, ik doe liever andere dingen. Ik koop alleen iets als ik het echt mis, dus dat is al vooruitgang.
Dat zou ik ook zo graag willen, totaal geen behoefte aan shoppen. Ben nu drie maanden ver en ik merk echt wel dat ik minder behoefte heb aan shoppen en daardoor tijd overhoud. Maar het kost mij echt wel moeite, ik kan zo blij worden van een mooie aankoop en deze meteen kunnen dragen.
She Believed she could, so she did.
11 maanden vol en morgen koop ik ook zeker niets.
De laatst gekocht schoenen draag ik nu met veel plezier.

Ik mis de kwaliteit in de kleding op dit moment echt. Als ik de afwerking van vesten en zo van 10 jaar geleden zie. Dan begrijp ik mijn eigen 'geen zin in shoppen'.
Ik heb zin in andere kleuren en kleren, maar ik vind het gewoon het geld en het zoeken naar teveel moeite navenant.
Ideeën genoeg om kleding die er ligt te pimpen, maar als het klaar is dan is het weer oud. (* Out is ook uit... *)

Ik ga wel een paar keer vaker naar de kapper. Misschien een ander kleurtje in het haar.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 21-09-2017 19:04
Reden: Taal blijft leuk
1.96% gewijzigd
Vorig weekend nieuwe spijkerbroek gekocht. Had ik het echt nodig? Nee, want ik heb genoeg jurkjes. Echter, ik had geen goede skinny spijkerbroek meer. Ben er hartstikke blij mee. Heb em al 3x aan gehad deze week. Verder niks gekocht, maar het jeukt wel. Ik wil graag nog een donkerblauw of donkergrijs vest, maar dat kan ik niet verantwoorden want heb al een zwarte, oudroze, lichtgrijze en grijs/groene.
Pumps_italiaans schreef:
21-09-2017 19:02

Ik mis de kwaliteit in de kleding op dit moment echt. Als ik de afwerking van vesten en zo van 10 jaar geleden zie. Dan begrijp ik mijn eigen 'geen zin in shoppen'.
Echt? Ik vind dat er juist echt ontzettend mooi spul te koop is (Humanoid, Japan TKY, 10days, Woman by Earn). Ik koop nu echt mooiere dingen dan 10 jaar geleden hoor.
Lady_Day schreef:
10-09-2017 17:33
Ik word er wel gelukkiger van, helaas. Als ik mooie kleding draag, voel ik me gewoon beter. Ik weet het, heel oppervlakkig. Ik doe niet aan heel trendy dingen (past ook niet bij mijn leeftijd) maar ik kan oprecht heel blij worden van het dragen van een mooie jurk, goede panty's en mooie laarzen. Sja...

Ik denk dat je jezelf wel wat te kort doet door het 'oppervlakkig' te noemen.

De mens is al sinds de oertijd en in alle culturen bezig met zijn/haar uiterlijk en expressie en onderscheiding via kleding. Dus dat jij daar (net als ik) gevoelig voor bent is niet zo raar.

Het is goed dat je oplet dat je niet te ver er in doorschiet want in onze kapitalistische maatschappij is alles er op gericht om je meer en meer te laten kopen en daar bewust wat weerstand aan bieden en ook herwaarderen wat je al hebt kan geen kwaad.

Maar als jij graag met je uiterlijk bezig bent en blij wordt van een mooie outfit en bewust mooie spullen koopt dan vind ik dat niet oppervlakkig.

Eerlijk gezegd vind ik dat je het bij mensen die niets om uiterlijk en kleding geven dat vaak ook wel direct kunt zien. Niet dat dat ze minder maakt, maar ik steek zelf heel anders in elkaar en vind uiterlijk wel belangrijk.
Hiltje, kan ik je bericht een dikke 'like' geven? :)
Leuk om te lezen al jullie verschillende manieren van aanpak.
Ik kan zelf niet meepraten omdat ik eigenlijk het tegenovergestelde heb.
Ik moet echt mezelf regelmatig toespreken: "ga nou eens op zoek naar nieuwe...vul maar in...,"Ik vind het fijn om voldoende kleding te hebben als ik ergens op visite moet ofzo, maar verder loop ik het liefst hele dagen in een goeie (dat dan weer wel) spijkerbroek met shirtje, vest en enkellaarsjes.
Outdoorkleding heeft ook mijn belangstelling want fiets en wandel veel (ik heb dan ook dure wandelschoenen)

Ik betrap me er regelmatig op dat ik, als ik weg moet, alwéér hetzelfde aan heb. Gelukkig brengt de wisseling van de seizoenen nog wat variatie in wat ik draag :biggrin:

Deze zomer kwam ik er achter toen het ineens zo begon te regenen dat ik eigenlijk geen fatsoenlijke jas meer had (alleen korte jasjes voor warmer droog weer). Dus nog even snel een regenjas gevonden. Kan ik volgende zomer weer vooruit.
hiltje schreef:
21-09-2017 20:01
Ik denk dat je jezelf wel wat te kort doet door het 'oppervlakkig' te noemen.

De mens is al sinds de oertijd en in alle culturen bezig met zijn/haar uiterlijk en expressie en onderscheiding via kleding. Dus dat jij daar (net als ik) gevoelig voor bent is niet zo raar.

Het is goed dat je oplet dat je niet te ver er in doorschiet want in onze kapitalistische maatschappij is alles er op gericht om je meer en meer te laten kopen en daar bewust wat weerstand aan bieden en ook herwaarderen wat je al hebt kan geen kwaad.

Maar als jij graag met je uiterlijk bezig bent en blij wordt van een mooie outfit en bewust mooie spullen koopt dan vind ik dat niet oppervlakkig.

Eerlijk gezegd vind ik dat je het bij mensen die niets om uiterlijk en kleding geven dat vaak ook wel direct kunt zien. Niet dat dat ze minder maakt, maar ik steek zelf heel anders in elkaar en vind uiterlijk wel belangrijk.
Dit vind ik een goede post.
Inderdaad mooie post van Hiltje.

Heb twee sportbroeken bij de Decathlon gekocht. Ik had met mezelf de afspraak dat ik sportkleding wel mocht kopen (ivm bezig met een gezondere levensstijl). Het was ook echt nodig. Sportbroeken koop ik bijna nooit met als gevolg dat de ene mij veel te groot geworden was (en had geen koordje) en de andere versleten.
Gewone kleding alweer drie maanden niet gekocht.
Er is een topic over online mode advies, waarbij je een box toegestuurd krijgt met kleding uitgekozen door een 'stylist', dat is normaal gezien iets wat ik graag uitprobeer. Ik heb mij kunnen inhouden, oef.
Ik heb nu bijna een maand niks gekocht en het wordt er niet makkelijker op. Ik heb het nu al de hele tijd koud en heb echt zin om dikke wollen spullen aan te schaffen.
Lady_Day schreef:
04-10-2017 22:33
Ik heb nu bijna een maand niks gekocht en het wordt er niet makkelijker op. Ik heb het nu al de hele tijd koud en heb echt zin om dikke wollen spullen aan te schaffen.
Hier idem. Zo'n zalig dikke warme trui of van die wollen pantoffels. Met dit weer kon ik dit eerder prima verantwoorden.
.
anoniem_355537 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 12:27
99.66% gewijzigd
.
Ik koop ook wel tweedehands, maar dan voornamelijk het hogere segment. Als ik een vest van Humanoid op marktplaats koop is ie nog steeds gauw 80 euro. Ik houd ontzettend van mooie materialen: wol en zijde en zo.

Ik vind dit de lastigste tijd van het jaar. Al die regen en het voelt zo koud overal. Dan wil ik mezelf het liefst hullen in dikke wollen truien en vesten en wolgevoerde laarzen en niets anders. Ik heb best heel veel kleding, maar ik heb het gevoel dat ik de laatste 2 weken steeds hetzelfde aan heb.
Aan tweedehands heb ik een hekel.

Maar ik had zo weinig tijd om te zoeken en te dragen dat ik een jaar niets kopen deze week vol maak.

Ik heb een paar schoenen ontdekt en die ga ik 7 km verderop passen in de winkel. Lekker op de fiets en hoop dat het past.
Ik vind ze niet mooi, maar ze zijn zalig en i.p.v. sneakers heb ik zulke nodig.
Sneakers staan ongedragen. Ze blijven goed, maar ik moet even aan gezonder schoeisel met goede pasvorm voor de winter.
Vorig jaar heb ik dat als een groot gemis ervaren. De schoenmaker was gestopt en het alternatief vond ik niet zo goed.
En wat is de beloning? Ik kan niet meer bij de webshop terecht. Wat een service. Ik stuur meer dan 80% retour. Terwijl ik toch 2 bestellingen heb gedaan waarbij ik van 1 100% heb gehouden. Van een andere bestelling 30% gehouden. In totaal 3 bestellingen. Een van de 3 bestellingen en de enige met kleding is dus 100% retour gegaan. Ik zat zo te twijfelen dat het niet meer leuk was. De kleur was anders.
... tekst weg

Ik heb dus na twee jaar eindelijk de door mij gezochte laarsjes gevonden. Voor de winter ben ik klaar.
... tekst weg
Geen probleem, ik heb mijn schoenen voor de herfst en de winter en ben geslaagd na 2 jaar zoeken.
Ook misschien een goede schoenmaker gevonden waar ik het vorige model kan laten repareren. Die net iets fijner dan de nieuwe, maar niet in de sale gekocht.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 20-10-2017 16:11
Reden: I.v.m. privacy en toch nog even wachten. Zal wel een fout in hun systeem zijn.
57.89% gewijzigd
Ik heb me niet gehouden aan een jaar niets kopen (was ook het plan niet), toch een en ander gekocht gedurende het jaar. Wel veel bewuster en minder dan normaal, dus voor mij enigszins geslaagd. Lees nog steeds mee.
Heb al 2x wat gekocht de afgelopen 5 maand. Maar wel 'nodige' dingen.
Wollen pantoffels, omdat ik thuis op sokken loop en daardoor continu koude voeten had. Ik wilde deze al jaren hebben en zal ze hopelijk 10 jaar hebben.
Verder 2 tweedehands zwangerschapsmaillots, zodat ik mijn jurken nog aankan naar het werk (2 zwangerschapsbroeken is niet genoeg als je een representatieve functie hebt :))
UP, kost veel moeite om dit te vinden.
Het jaar is vol gemaakt en een nieuw paar stevige winterschoenen gevonden.
Het lijkt wel alsof dit forum niet meer zo populair is.
Nou ja, als je niets koopt dan ben je volgens mij redelijk snel uitgeluld :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven