een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
dinsdag 16 oktober 2018 om 22:02

zondag 21 oktober 2018 om 12:29
Ik zag in een paar winkels erg leuke dingen in de etalage, maar had geen tijd en zin om er binnen te gaan. Bij DIdi hingen leuke gekleurde vesten. Witteveen is er ook nog, maar dat was iets minder spannend.
Ik heb een tregging of jegging gekocht voor weinig geld.
Verder niets meer. Ik zag weer look alikes.
Heb een volle zak met sokken terug gevonden. Dat scheelt ook alweer.
Ik heb een tregging of jegging gekocht voor weinig geld.
Verder niets meer. Ik zag weer look alikes.
Heb een volle zak met sokken terug gevonden. Dat scheelt ook alweer.

zondag 21 oktober 2018 om 14:45
Knap Pumps. Je houdt het al lang vol.
Ik heb eind september gewinkeld, erg leuke dingen gekocht. Nooit heb ik maandenlang niets gekocht. Wie weet gaat het me deze winter lukken. Sparen lukt me wel, maar het zou leuk zijn als ik heel veel kon uitsparen door het niet kopen van kleding en hardloopkleding.
Uitzonderingen zijn voor mij hardloopschoenen, hardloopsokken en panty's.
Ook heb ik nieuwe blauwe laarsjes twee jaar geleden gekocht, maar ik kwam er te laat achter dat de donkerblauwe kleur te vaal is en dus armesloeberig uitpakt bij mijn blauw kleding. Ik denk dat een donkerblauwe suedespray de laarsjes zou kunnen opfleuren. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb veel schoenen, maar doe er wel wat aan om ze mooi te houden, inclusief poetsen en naar de schoenmaker brengen bij afgesleten hakken. Ik was verrast toen de ondervoorkant van mijn favoriete zwarte laarsjes totaal waren afgesleten en hoppa! De schoenmaker kan er gewoon een stuk leer onder aanzetten. Het ziet er echt goed uit.
Ik heb eind september gewinkeld, erg leuke dingen gekocht. Nooit heb ik maandenlang niets gekocht. Wie weet gaat het me deze winter lukken. Sparen lukt me wel, maar het zou leuk zijn als ik heel veel kon uitsparen door het niet kopen van kleding en hardloopkleding.
Uitzonderingen zijn voor mij hardloopschoenen, hardloopsokken en panty's.
Ook heb ik nieuwe blauwe laarsjes twee jaar geleden gekocht, maar ik kwam er te laat achter dat de donkerblauwe kleur te vaal is en dus armesloeberig uitpakt bij mijn blauw kleding. Ik denk dat een donkerblauwe suedespray de laarsjes zou kunnen opfleuren. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik heb veel schoenen, maar doe er wel wat aan om ze mooi te houden, inclusief poetsen en naar de schoenmaker brengen bij afgesleten hakken. Ik was verrast toen de ondervoorkant van mijn favoriete zwarte laarsjes totaal waren afgesleten en hoppa! De schoenmaker kan er gewoon een stuk leer onder aanzetten. Het ziet er echt goed uit.
zondag 21 oktober 2018 om 15:02
Ja, werkt heel goed, maar je moet het wel met enig beleid doen. Dus in dunne laagjes er op spuiten en tussendoor laten drogen. Als het suede te nat wordt dan droogt het 'hard' op.joysjuhhh schreef: ↑21-10-2018 14:45

dinsdag 23 oktober 2018 om 00:56
Ja, maar ik heb ondertussen zoveel stapelkorting spul en dat blijft staan.
Het passen zelf vind ik een kriem. Moet ik haren en alles weer goed doen.
Foto's maken en geen impulsaankopen meer.
Echt leer van goede kwaliteit en dan een week lang iedere dag insmeren en uitpoetsen.
Wel uitkijken met afgeven van de poets. Ik heb een paar oude tassen gehad van leer die min of meer waren opgelost als een soort van kleurstof die er niet meer uitging. Had er nog geluk mee, want ik had het alleen aan de handen.
Het gaat nu als vanzelf. Heb teveel spullen in huis. De lol van shoppen ligt op een ander level.
Heb een tijd een verzameling andere spullen in huis gehaald. Die was ik vergeten.
Ben zo druk met ordenen om bepaalde onderhoudsklussen te klaren. Ja, het is maar net wat voor hobby je hebt.
Ik begin mannen (die klussen) wel te begrijpen.
Maar probeer wel te zorgen dat ik er niet als een verlopen klusser uit ga zien.
Het passen zelf vind ik een kriem. Moet ik haren en alles weer goed doen.

Foto's maken en geen impulsaankopen meer.
Echt leer van goede kwaliteit en dan een week lang iedere dag insmeren en uitpoetsen.
Wel uitkijken met afgeven van de poets. Ik heb een paar oude tassen gehad van leer die min of meer waren opgelost als een soort van kleurstof die er niet meer uitging. Had er nog geluk mee, want ik had het alleen aan de handen.
Het gaat nu als vanzelf. Heb teveel spullen in huis. De lol van shoppen ligt op een ander level.
Heb een tijd een verzameling andere spullen in huis gehaald. Die was ik vergeten.
Ben zo druk met ordenen om bepaalde onderhoudsklussen te klaren. Ja, het is maar net wat voor hobby je hebt.
Ik begin mannen (die klussen) wel te begrijpen.
Maar probeer wel te zorgen dat ik er niet als een verlopen klusser uit ga zien.

dinsdag 23 oktober 2018 om 13:49
Nee, ze verkopen teveel schoenen met geringe pasvorm.
Is zoeken en ik ben geen stiefzus van Assepoester die haar schoenen wil dragen.
Ze staan goed, maar ik heb geen zin in eelt en kloven.
Sudo crème helpt tegen tepelkloven... maar ook verzachten bij?
Wie probeert?? Is voor babybillen tegen irritatie van poep en pies.
krijg ik nu een stafje? Ik heb geen tijd om verder te reageren.
Moest een naam opzoeken die ik via google niet meer krijg.
Is zoeken en ik ben geen stiefzus van Assepoester die haar schoenen wil dragen.
Ze staan goed, maar ik heb geen zin in eelt en kloven.
Sudo crème helpt tegen tepelkloven... maar ook verzachten bij?
Wie probeert?? Is voor babybillen tegen irritatie van poep en pies.

Moest een naam opzoeken die ik via google niet meer krijg.
dinsdag 23 oktober 2018 om 18:35
Ik heb in augustus een spijkerbroek gekocht, omdat in mijn oude spijkerbroek een gat zat wat ik niet kon repareren. Dat was mijn laatste aankoop. Ik zit nu onder het bijstandsniveau en ik heb ook niet echt de middelen om mijn geld te besteden aan kleding. En niet echt de behoefte om er modieus bij te lopen.
Wat bij mij mijn struikelblokken zijn, is dat ik maat 42 met schoenen heb en ook amper broeken kan vinden die mij staan. En ik schommel nog wel eens in gewicht.
Maar aan de andere kant heb ik sommige paren schoenen al 10 jaar en sommige kledingstukken 11 jaar. Ik wil gewoon wat creatiever worden in het combineren en vaker ruilen.
Wat bij mij mijn struikelblokken zijn, is dat ik maat 42 met schoenen heb en ook amper broeken kan vinden die mij staan. En ik schommel nog wel eens in gewicht.
Maar aan de andere kant heb ik sommige paren schoenen al 10 jaar en sommige kledingstukken 11 jaar. Ik wil gewoon wat creatiever worden in het combineren en vaker ruilen.
dinsdag 23 oktober 2018 om 23:24
Ik heb net een nieuwe winterjas besteld en ik had bedacht dat die mijn laatste aankoop gaat zijn voor een jaar.
Een tijdje geleden heb ik mijn kast drastisch opgeruimd, alleen de echt mooie kleding heb ik overgehouden. Stukken die ik graag draag en die me goed staan, en een rijtje representatieve kleding voor mijn werk. Heb ook genoeg schoenen voor alle seizoenen. Nu moet ik alles gaan combineren (zonder meteen te denken dat ik 'iets nieuws' nodig heb), want kleding kopen vind ik verslavend. Maar niet langer duurzaam. En ik heb er nu ook het geld niet meer voor, want ik spaar voor een reis.
Ik ga de uitdaging aan
Een tijdje geleden heb ik mijn kast drastisch opgeruimd, alleen de echt mooie kleding heb ik overgehouden. Stukken die ik graag draag en die me goed staan, en een rijtje representatieve kleding voor mijn werk. Heb ook genoeg schoenen voor alle seizoenen. Nu moet ik alles gaan combineren (zonder meteen te denken dat ik 'iets nieuws' nodig heb), want kleding kopen vind ik verslavend. Maar niet langer duurzaam. En ik heb er nu ook het geld niet meer voor, want ik spaar voor een reis.
Ik ga de uitdaging aan

zondag 30 december 2018 om 10:58
Oké, ik heb wel wat nieuwe dingen in huis... Mijn winterjas heb ik gekregen (werd wel tijd, mijn oude winterjas was op) en mijn tweedehands spijkerbroek en twee truitjes heb ik geruild tegen hardloopkleding (ik ben geen liefhebber van hardlopen).
Ik merk wel dat sommige kleding in mijn kast erg hard slijt. En ik heb geen flauw idee wat ik kan combineren mijn prachtige broek met krijtstreepjes, heeft er iemand een goede suggestie? Het enige wat ik kon combineren, is versleten. Misschien zijn er combinaties waar ik nog niet aan heb gedacht
Ik merk wel dat sommige kleding in mijn kast erg hard slijt. En ik heb geen flauw idee wat ik kan combineren mijn prachtige broek met krijtstreepjes, heeft er iemand een goede suggestie? Het enige wat ik kon combineren, is versleten. Misschien zijn er combinaties waar ik nog niet aan heb gedacht

zondag 30 december 2018 om 12:55
Ik volg al een tijdje Hannah Louise Poston die in 2018 een No-buy jaar heeft gehouden. Ik zit er sterk aan te denken dat ook te doen, maar het zal voor mij echt heel moeilijk worden...
https://youtu.be/qqO9Y7frV3Q

zondag 30 december 2018 om 13:00
Een witte blouse, een rode of grijze (of andere kleur) coltrui? Daar kan toch van alles op?Wilgentak schreef: ↑30-12-2018 10:58Ik merk wel dat sommige kleding in mijn kast erg hard slijt. En ik heb geen flauw idee wat ik kan combineren mijn prachtige broek met krijtstreepjes, heeft er iemand een goede suggestie? Het enige wat ik kon combineren, is versleten. Misschien zijn er combinaties waar ik nog niet aan heb gedacht![]()
En ik ben jaloers, ik zou willen dat mijn kleding sleet. Ik heb gewoon teveel denk ik!
zondag 30 december 2018 om 17:36
Als iedere Nederlander één kledingstuk minder koopt, heeft dat meer klimaatimpact dan als alle Rotterdammers een jaar lang vegetarisch eten – Klopt dit wel? Interessant artikel! >>> Want het blijkt dat het klopt
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/al ... ~b6e1461b/

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/al ... ~b6e1461b/

maandag 31 december 2018 om 18:11
Een lichte top met een leuke sjaal?Wilgentak schreef: ↑30-12-2018 10:58Oké, ik heb wel wat nieuwe dingen in huis... Mijn winterjas heb ik gekregen (werd wel tijd, mijn oude winterjas was op) en mijn tweedehands spijkerbroek en twee truitjes heb ik geruild tegen hardloopkleding (ik ben geen liefhebber van hardlopen).
Ik merk wel dat sommige kleding in mijn kast erg hard slijt. En ik heb geen flauw idee wat ik kan combineren mijn prachtige broek met krijtstreepjes, heeft er iemand een goede suggestie? Het enige wat ik kon combineren, is versleten. Misschien zijn er combinaties waar ik nog niet aan heb gedacht![]()
In bepaalde praatprogramma's zitten vaak gasten die erg hun best doen met eenvoudig.
Kan je soms onverwacht leuke ideeën opdoen.
Een eenvoudige zwarte top die wat langer is kan ook naast wit of licht.
De lengte van de top i.c.m. met het model van de broek is bepalend hoe dat staat.
Ik zag er wel een paar in streep voorbij komen.
Zo'n sjaal - met verschillende manieren om te dragen - kan de aandacht anders richten.

maandag 31 december 2018 om 18:17
Verder heb ik nu een wasmachine vol met warme kousen en sokken.
Een volle tas terug gevonden.
Ik voel geen enkele behoefte om iets te kopen op het moment.
Gewoon geen zin in. Ik kom gewoon niet tegen wat ik echt nodig heb.
Het heeft mij voor altijd genezen om dan maar een 'troost'-cadeautje te kopen.
Wel heb ik wat basis bij gekocht in de sale.
Een volle tas terug gevonden.
Ik voel geen enkele behoefte om iets te kopen op het moment.
Gewoon geen zin in. Ik kom gewoon niet tegen wat ik echt nodig heb.
Het heeft mij voor altijd genezen om dan maar een 'troost'-cadeautje te kopen.
Wel heb ik wat basis bij gekocht in de sale.
maandag 31 december 2018 om 19:35
Ik heb het afgelopen jaar ongeveer 80% van mijn kleding weggedaan en weinig bijgekocht maar ik merk nu wel dat bepaalde kledingstukken slijten. Eerder had ik zoveel spullen dat ik het meeste maar een paar keer droeg maar nu draag ik hetzelfde kledingstuk wel 2 of 3 keer per week en dat is te merken. Ik heb nu ongeveer 15 dingen die ik 80% van de tijd draag.
Nog wel een nieuwe winterjas gekocht vorige maand. Ben er erg blij mee want mijn oude was ook al weer 5 jaar uit en begon te slijten bij de naden.
Het afgelopen jaar heb ik ook maar 2 paar schoenen gekocht. Beide paren veel gedragen (en nog steeds).
Het ging dus redelijk goed, maar het kan nog beter. Eerst moest ik er voor mijn werk ook representatief uitzien, maar dat heb ik nu ook niet meer. Ik denk dat ik volgend jaar nog minder kan kopen dan dit jaar. Maar helemaal niets... nee.. daarvoor vind ik het te leuk.
Nog wel een nieuwe winterjas gekocht vorige maand. Ben er erg blij mee want mijn oude was ook al weer 5 jaar uit en begon te slijten bij de naden.
Het afgelopen jaar heb ik ook maar 2 paar schoenen gekocht. Beide paren veel gedragen (en nog steeds).
Het ging dus redelijk goed, maar het kan nog beter. Eerst moest ik er voor mijn werk ook representatief uitzien, maar dat heb ik nu ook niet meer. Ik denk dat ik volgend jaar nog minder kan kopen dan dit jaar. Maar helemaal niets... nee.. daarvoor vind ik het te leuk.

maandag 22 april 2019 om 01:53
Ik heb een andere lekkere winterjas klaar gemaakt voor koud weer.
Andere nieuwe is nog nooit gedragen. Dus niets meer kopen.
Wat ik zag was niet mooi en/of niet warm genoeg.
Ik heb de laatste 2 maanden in totaal voor ongeveer 90 euro uitgegeven aan kleding.
4 tops, 3 jurken en sokken. O ja, en twee jeggings.
Niet gepland. Bij toeval gezien en gekocht.
Ik zoek nog steeds een leuke sjaal en alleen van een bepaald materiaal.
Dat helpt. Voor een van de nieuwe tops is een bijpassende jegging gekocht.
Ja, ik vond in mijn kast opeens een aantal prachtige tops die ik was vergeten.
Andere nieuwe is nog nooit gedragen. Dus niets meer kopen.
Wat ik zag was niet mooi en/of niet warm genoeg.
Ik heb de laatste 2 maanden in totaal voor ongeveer 90 euro uitgegeven aan kleding.
4 tops, 3 jurken en sokken. O ja, en twee jeggings.
Niet gepland. Bij toeval gezien en gekocht.
Ik zoek nog steeds een leuke sjaal en alleen van een bepaald materiaal.
Dat helpt. Voor een van de nieuwe tops is een bijpassende jegging gekocht.
Ja, ik vond in mijn kast opeens een aantal prachtige tops die ik was vergeten.

zaterdag 16 november 2019 om 22:35
Ja, want ik heb hier heel veel liggen. Zeker 8 sjaal en 7 tops gekocht.
Had in een ladenkist nog vesten en sjaals liggen die zijn vergeten.
In kleuren die weer opnieuw in de mode komen.
Ik was alweer vergeten dat ik heel dure sneakers heb gekocht.
Het zijn heel fijne om op te lopen, maar te kwetsbaar voor pekel.
Als ik dit jaar 200 euro aan kleding heb uitgegeven dan is dat nog niet veel.
Het heeft me heel kieskeurig gemaakt. Alleen als ik het echt mooi vind dan neem ik het mee. Maar steeds meer kleding krijgt gaatjes. Kwaliteit is toch een stuk minder .
Sinds september niets (kleding) meer gekocht.
Had in een ladenkist nog vesten en sjaals liggen die zijn vergeten.
In kleuren die weer opnieuw in de mode komen.
Ik was alweer vergeten dat ik heel dure sneakers heb gekocht.
Het zijn heel fijne om op te lopen, maar te kwetsbaar voor pekel.
Als ik dit jaar 200 euro aan kleding heb uitgegeven dan is dat nog niet veel.
Het heeft me heel kieskeurig gemaakt. Alleen als ik het echt mooi vind dan neem ik het mee. Maar steeds meer kleding krijgt gaatjes. Kwaliteit is toch een stuk minder .
Sinds september niets (kleding) meer gekocht.