Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
LeesMee schreef:
20-09-2017 11:38
Echt bizar is dat we meisjes als minderwaardig zien en dat vaak niet eens door hebben.
.
.
Nogal een boute en generaliserende uitspraak. Waar baseer je dat op?

Ik vind juist dat de tendens in marketing is dat meisjes juist vooral ook stoer en eigenwijs mogen zijn maar jongens
dan weer niet de rustige, stille types.
MwTheelepel schreef:
20-09-2017 11:42
Wat wordt je dan opgedrongen?
Transgender kleding bv daar gaat t hier toch over of dat je moet leren plassen op een urinoir of dat je niet meer aangesproken wordt naar je geslacht omdat je daar wel eens iemand pijn mee kan doen omdat degene zich misschien geen vrouw of man voelt. Dat soort kleine dingen sluipen er allemaal in.
Alle reacties Link kopieren
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 11:21
Wat wordt er eigenlijk verstaan onder gender neutrale kleding? Moet iedereen er straks t zelfde uitzien? Verdwijnen de jurkjes of gaan jongetjes jurkjes dragen? Hebben juist de mensen die hier zo achter staan niet door hoe truttig ze overkomen? Hoe ze juist niet anders zijn? Een grote grijze massa gaat dat worden. Wees blij met verschil in jongens en meisjes en voor die ene uitzondering gewoon respect hebben en al trekken die een vuilniszak aan dat is hun ding. Al maakt een man zich op nou en. Je gaat op deze manier alleen maar een probleem groter maken.
Geen idee hoe het vorm gaat krijgen. Ikzelf denk bij genderneutrale kleding aan jongenskleding niet alleen in de meer donkere kleuren of blauw en bij meisjes niet alleen maar roze/pastel. Maar dat er voor beiden ook kleding beschikbaar is in rood, groen, paars enz. Dat meisjes kleding niet persé strak moet vallen, net zo goed dat jongens niet persé altijd ruim moet vallen. Dus eigenlijk dat er méér keus komst. Dat als een meisje een roze jurk aan wil, dat die beschikbaar is. En als ze een echte kniebroek wil met een felgekleurd shirt dat dit gewoon beschikbaar is. Als jongens een stoere broek met shirt in legerkleuren willen, dat dit beschikbaar is, net zogoed als hij gewoon een broek met shirt wil die minder stoere kleuren hebben. En ja, een jurk mag natuurlijk altijd, maar dat is gewoon niet waarschijnlijk, veel ouders zullen daar niet aan wllen.

En voor volwassenen zou dat ook fijn zijn als kelding niet meer zo gepolariseerd is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Als, overigens, ruimdenkend persoon trek ik mijn wenkbrauwen op bij de actie van de Hema.
Genderneutrale kinderafdeling....en die geste bestaat dan uit het verwijderen van de termen 'jongens' en 'meisjes'.
Nou het zal nut hebben, want ik wil wedden dat de kleding nog gewoon roze, dan wel blauw zal zijn, bedrukt met prinsesjes en bloemetjes of stoere ridders en voetballen.
Maw, de meeste jongens willen geen roze t-shirt met een lieveheersbeestje en de meeste meisjes zitten niet te wachten op een grijs shirt met een bob de bouwer.
Wat veranderd er dus? Niks.
Maar we zijn bij de Hema wel lekker vooruitstrevend.

Dit is wat we nou noemen: een wassen neus.
dianaf schreef:
20-09-2017 11:54
Geen idee hoe het vorm gaat krijgen. Ikzelf denk bij genderneutrale kleding aan jongenskleding niet alleen in de meer donkere kleuren of blauw en bij meisjes niet alleen maar roze/pastel. Maar dat er voor beiden ook kleding beschikbaar is in rood, groen, paars enz. Dat meisjes kleding niet persé strak moet vallen, net zo goed dat jongens niet persé altijd ruim moet vallen. Dus eigenlijk dat er méér keus komst. Dat als een meisje een roze jurk aan wil, dat die beschikbaar is. En als ze een echte kniebroek wil met een felgekleurd shirt dat dit gewoon beschikbaar is. Als jongens een stoere broek met shirt in legerkleuren willen, dat dit beschikbaar is, net zogoed als hij gewoon een broek met shirt wil die minder stoere kleuren hebben. En ja, een jurk mag natuurlijk altijd, maar dat is gewoon niet waarschijnlijk, veel ouders zullen daar niet aan wllen.

En voor volwassenen zou dat ook fijn zijn als kelding niet meer zo gepolariseerd is.
Nou doe je net alsof dat aan de producenten ligt. Die maken gewoon wat wij als consumenten willen kopen. En blijkbaar willen mannen en vrouwen dat soort kleding kopen.
Ans-Aarsema schreef:
20-09-2017 11:56
Als, overigens, ruimdenkend persoon trek ik mijn wenkbrauwen op bij de actie van de Hema.
Genderneutrale kinderafdeling....en die geste bestaat dan uit het verwijderen van de termen 'jongens' en 'meisjes'.
Nou het zal nut hebben, want ik wil wedden dat de kleding nog gewoon roze, dan wel blauw zal zijn, bedrukt met prinsesjes en bloemetjes of stoere ridders en voetballen.
Maw, de meeste jongens willen geen roze t-shirt met een lieveheersbeestje en de meeste meisjes zitten niet te wachten op een grijs shirt met een bob de bouwer.
Wat veranderd er dus? Niks.
Maar we zijn bij de Hema wel lekker vooruitstrevend.

Dit is wat we nou noemen: een wassen neus.
.
.
Zeg dat wel.

Goeie avatar trouwens. :mrgreen:
dianaf schreef:

overigens wil ik als vrouw die ruim bedeeld van boven graag shirts en blousen die speciaal dames ontworpen is. Als ik een mannenshirt koop dat van boven goed zit, heb ik rond de taille echt onwijs veel ruimte.
Dus het verdwijnen van het onderscheid dames/heren kleding gaat echt niet gebeuren.

Wel eens met dat de kleuren en opdrukken wat anders kunnen. Ik haat bloemetjesblousjes en roze t-shirtjes met hartjes.
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 11:53
Transgender kleding bv daar gaat t hier toch over of dat je moet leren plassen op een urinoir of dat je niet meer aangesproken wordt naar je geslacht omdat je daar wel eens iemand pijn mee kan doen omdat degene zich misschien geen vrouw of man voelt. Dat soort kleine dingen sluipen er allemaal in.

Transgender kleding?? Dat heeft hier al helemaal niets mee te maken. Er gaat niets veranderen. De Hema en alle andere winkels blijven gewoon verkopen wat ze altijd al verkocht, dat is gewoon waar vraag naar is. Als ik met de gemeente Amsterdam bel spreken ze me ook gewoon aan met mevrouw en waar je vandaan haalt dat alle vrouwen maar in urinoirs moeten leren plassen snap ik al helemaal niet. Maar goed als jij transgender en gender neutraal door elkaar haalt en je afvraagt of we er nu allemaal hetzelfde moeten uitzien en jurken verboden worden dan is duidelijk dat je überhaupt geen flauw idee hebt waar je het over hebt. De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.. Er zal helemaal niets veranderen, net zo goed als dat er niets aan sinterklaas verandert is sinds de Hema geen zwarte pieten meer heeft.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Ik heb bijna dertig jaar geleden wel eens een roze t shirt met bijpassende sokken voor mijn zoon gekocht omdat daar een muis afgebeeld stond waar hij helemaal weg van was. Niemand die er wat van zei en ik had er ook geen probleem mee. Je hebt toch al joggingspakjes in verschillende kleuren dan koop je dat. Ik vind het zo vergezocht allemaal. Een vrouw kan ook gewoon truien kopen op een mannen afdeling of broeken weet ik veel. Ik sta ook niet raar te kijken als een man op de dames afdeling koopt het kan tenslotte ook voor zijn vrouw zijn? Wat een problemen worden er veroorzaakt voor niks zeg.
dianaf schreef:

Je kunt natuurlijk niet iedereen altijd tevreden stellen en zorgen dat je elke mogelijke keus in de winkel hebt. Dus het zal nog steeds niet voor iedereen met elke smaak mogelijk zijn bij de Hema te slagen. Daarbij houden winkels rekening met de vraag, als er nauwelijks vraag is naar roze shirtjes met spiderman dan komen die gewoon niet in de winkel al zijn er vast enkele meisjes die dat wel willen. Zo werkt dat gewoon niet en zo zal het ook nooit gaan werken. Als het echt zo was dat heel veel mensen een ander soort kleding willen dan was die kleding er al, winkels verkopen waar vraag naar is en blijkbaar is er vooral vraag naar typische mannen en vrouwen kleding. En dat zal ook zo blijven.
MwTheelepel schreef:
20-09-2017 12:07
Transgender kleding?? Dat heeft hier al helemaal niets mee te maken. Er gaat niets veranderen. De Hema en alle andere winkels blijven gewoon verkopen wat ze altijd al verkocht, dat is gewoon waar vraag naar is. Als ik met de gemeente Amsterdam bel spreken ze me ook gewoon aan met mevrouw en waar je vandaan haalt dat alle vrouwen maar in urinoirs moeten leren plassen snap ik al helemaal niet. Maar goed als jij transgender en gender neutraal door elkaar haalt en je afvraagt of we er nu allemaal hetzelfde moeten uitzien en jurken verboden worden dan is duidelijk dat je überhaupt geen flauw idee hebt waar je het over hebt. De mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.. Er zal helemaal niets veranderen, net zo goed als dat er niets aan sinterklaas verandert is sinds de Hema geen zwarte pieten meer heeft.
Nou wat een dom persoon he ben ik en ik maar denken dat wat ik zeg hier allemaal besproken wordt. Ik snap er echt helemaal niks van fijn dat er slimme mensen op de wereld zijn die mij kunnen uitleggen hoe ik moet denken. Als er niks gaat veranderen waarom hoor je dan al deze dingen op het nieuws of staat het in de krant? Of gaat de hema deze dingen aanpassen?
Nog even terug komend op sinterklaas als je niet ziet dat er dingen aangepast zijn en verandert heb je zelf ook onder een steen gelegen.
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 11:21
Wat wordt er eigenlijk verstaan onder gender neutrale kleding? Moet iedereen er straks t zelfde uitzien?
"

Welnee, het enige dat de HEMA gaat doen is het woord "jongetje" of "meisje"" uit de kleding halen. Verder blijft alles gelijk.
Er worden continue dingen aangepast of verandert om bepaalde groepen toe te komen. Sinterklaas zwarte piet negerzoenen pasen. Je kan wel net doen of t niet zo is maar dan steek je behoorlijk je kop in t zand.
Eigenlijk is het vooral voor jongens lastiger. Mijn dochter heeft suikerzoete roze jurkjes, maar ook stoere jeans en kleding met legerprintjes in de kast hangen. Maar hoe men het ook in de winkel hangt, zodra mijn zoon in een roze jurk naar school gaat, zal hij gepest worden. Misschien dat dat ooit zal veranderen, maar de eerst komende jaren zie ik dat nog niet gebeuren.
ingelise schreef:
20-09-2017 12:19
"

Welnee, het enige dat de HEMA gaat doen is het woord "jongetje" of "meisje"" uit de kleding halen. Verder blijft alles gelijk.
Zie t nut hier niet van in, die kleding kan je ook kopen met jongens en meisjes label. Vraag mij dan oprecht af of het probleem voor deze mensen hiermee opgelost is? Of ze dan tevreden zijn met een ander labeltje.
Kashri schreef:
20-09-2017 11:56
Nou doe je net alsof dat aan de producenten ligt. Die maken gewoon wat wij als consumenten willen kopen. En blijkbaar willen mannen en vrouwen dat soort kleding kopen.
Nee, het ligt niet volledig aan de productenten, zo bedoel ik dat niet. Het is een beetje het verhaal van de kip en het ei. Maken de producenten juist die dingen omdat we niets anders willen kopen. Of kopen we die dingen omdat producenten niet anders maken?
Producenten kunnen ook niet ruiken dat het publiek eventueel iets anders wil. Ik heb bijvoorbeeld een heren boardshort gekocht omdat die voor vrouwen zo kort zijn. De verkoper ziet alleen dat er een herenshort verkocht is, niet dat het aan een vrouw is. Eigenlijk zou ik naar de verkoper/producten moeten mailen, dat ik het jammer vind dat vrouwenshorts zo kort zijn en dat ik daarom maar een herenshort heb gekocht. Als iedereen zoiets zou doen, dan begrijpt zo'n producent ook dat er markt is voor langere boardshorts voor vrouwen en kan daar iets mee.
Ans-Aarsema schreef:
20-09-2017 12:00
overigens wil ik als vrouw die ruim bedeeld van boven graag shirts en blousen die speciaal dames ontworpen is. Als ik een mannenshirt koop dat van boven goed zit, heb ik rond de taille echt onwijs veel ruimte.
Dus het verdwijnen van het onderscheid dames/heren kleding gaat echt niet gebeuren.

Wel eens met dat de kleuren en opdrukken wat anders kunnen. Ik haat bloemetjesblousjes en roze t-shirtjes met hartjes.
Het onderscheid tussen mannen en vrouwen is zeker nodig, want qua vorm zijn we echt anders. Bij kleine kinderen is dat gewoon minder.
Maar meer keus zou gewoon fijn zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Maar inderdaad, dan gaat het over transgender en niet genderneutraal. Daar heeft MwTheelepel gelijk in.

(Deze post had onder die van mijzelf moeten staan, maar er was inmiddels alweer meer gepost).
sakamanga wijzigde dit bericht op 20-09-2017 12:28
31.79% gewijzigd
Nou anoniem23081410 dan kun je wel zo aangebrand reageren maar jij begint over transgender wat volstrekt iets anders is dan gender neutraal. Jij hebt het over het afschaffen van jurken en vrouwen die in urinoirs moeten leren plassen, al die dingen zijn hier helemaal niet besproken hoor. Al deze dingen zijn puur symbolisch, ze hebben verder geen enkele invloed op jouw leven. Je kunt nog steeds dezelfde kleding kopen en zitten op de wc. Al deze aandacht is vooral voor het imago van het bedrijf of de instelling.

Wat is er voor jou in hemelsnaam verandert aan de sinterklaasviering? Je ziet geen/minder zwarte pieten meer, dat is alles. Hij komt gewoon, er zijn (schoen)cadeautjes, de winkels liggen nu al vol vreterij en de straten en winkels worden gewoon versiert. Als jij thuis een pikzwarte piet wil inhuren kan dat gewoon. Dus wat is er dan zo verandert voor jou?
MwTheelepel schreef:
20-09-2017 12:27
Nou anoniem23081410 dan kun je wel zo aangebrand reageren maar jij begint over transgender wat volstrekt iets anders is dan gender neutraal. Jij hebt het over het afschaffen van jurken en vrouwen die in urinoirs moeten leren plassen, al die dingen zijn hier helemaal niet besproken hoor. Al deze dingen zijn puur symbolisch, ze hebben verder geen enkele invloed op jouw leven. Je kunt nog steeds dezelfde kleding kopen en zitten op de wc. Al deze aandacht is vooral voor het imago van het bedrijf of de instelling.

Wat is er voor jou in hemelsnaam verandert aan de sinterklaasviering? Je ziet geen/minder zwarte pieten meer, dat is alles. Hij komt gewoon, er zijn (schoen)cadeautjes, de winkels liggen nu al vol vreterij en de straten en winkels worden gewoon versiert. Als jij thuis een pikzwarte piet wil inhuren kan dat gewoon. Dus wat is er dan zo verandert voor jou?
Ik doe niet aangebrand het gaat hier toch over transgenders en gender neutraal het gaat over toiletten en plastuitjes en ik mag mij dan toch afvragen wat ik dan mij daarbij kan voorstellen? En er is genoeg veranderd met sinterklaas op sommige scholen kwam hij niet langs maar dat is een andere discussie wat ik er niet bij haalde.
En waarom wordt er trenderneutrale toiletten kleding enz aangeboden? Ook voor oa transgenders toch ik zeg daar niet veel verkeerd mee. Want voor mij hoeft t niet
Voor mij ook niet, anoniem23081410. Maar goed, ik woon in een land waar iedereen gewoon op straat plast bij hoge nood, dus dit vraagstuk zal hier niet gauw voorbijkomen ;-D
anoniem23081410 schreef:
20-09-2017 12:34
Ik doe niet aangebrand het gaat hier toch over transgenders en gender neutraal het gaat over toiletten en plastuitjes en ik mag mij dan toch afvragen wat ik dan mij daarbij kan voorstellen? En er is genoeg veranderd met sinterklaas op sommige scholen kwam hij niet langs maar dat is een andere discussie wat ik er niet bij haalde.

Nee het gaat niet over transgender, zoek anders de definities van transgender en gender neutraal even op zodat je weet waar je het over hebt. Ik heb ook nergens gelezen dat wordt voorgesteld alle vrouwen vanaf nu met plastuitjes op een urinoir te laten plassen. Die dingen verzin je er gewoon bij en daar ga je je dan boos over zitten maken want jou wordt van alles opgedrongen en jouw leven verandert erdoor. Daarom vraag ik ook wat er voor jou dan verandert is aan sinterklaas bijvoorbeeld? Niets dus, hij kwam niet op een piepkleine minderheid van de scholen (als ik google zie ik alleen berichten over Suriname en wat streng christelijke scholen), op bijna allemaal wel al dan niet met aangepaste pieten. Dat gaat jou zelfs niet eens aan. Aan de essentie van het feest en de viering is niets verandert. Hetzelfde geld voor kleding van de Hema, je ziet geen label meer met jongen of meisje erin maar je kunt gewoon dezelfde kleding kopen die je altijd al kocht, er verandert dus niet werkelijk iets en er wordt je niets opgedrongen.
MwTheelepel schreef:
20-09-2017 12:50
Nee het gaat niet over transgender, zoek anders de definities van transgender en gender neutraal even op zodat je weet waar je het over hebt. Ik heb ook nergens gelezen dat wordt voorgesteld alle vrouwen vanaf nu met plastuitjes op een urinoir te laten plassen. Die dingen verzin je er gewoon bij en daar ga je je dan boos over zitten maken want jou wordt van alles opgedrongen en jouw leven verandert erdoor. Daarom vraag ik ook wat er voor jou dan verandert is aan sinterklaas bijvoorbeeld? Niets dus, hij kwam niet op een piepkleine minderheid van de scholen (als ik google zie ik alleen berichten over Suriname en wat streng christelijke scholen), op bijna allemaal wel al dan niet met aangepaste pieten. Dat gaat jou zelfs niet eens aan. Aan de essentie van het feest en de viering is niets verandert. Hetzelfde geld voor kleding van de Hema, je ziet geen label meer met jongen of meisje erin maar je kunt gewoon dezelfde kleding kopen die je altijd al kocht, er verandert dus niet werkelijk iets en er wordt je niets opgedrongen.
Het gaat wel mede over transgenders deze topic. Het gaat ook over ons hoe wij er over denken. Het gaat over iedereen want het gaat iedereen wat aan. Kijk maar naar de vraag van To. En mijn mening zeg ik dan. Het wordt je wel opgedrongen net als sinterklaas en zwarte piet net als sommige feestdagen waaronder pasen. Want de hema verkoopt t allemaal niet meer. En t zal mij een zorg zijn maar t sluipt er zo langzaam wel in allemaal. En inderdaad als ik een pikzwarte piet in wil huren doe ik dat maar t feest wordt wel elk jaar minder en als je zegt dat dat niet zo is praat je ook raar want je ziet t allemaal geburen. Ik snap dat hele gender neutraal niet want je koop toch wat je leuk vind? En ik hoef het ook niet te begrijpen. Voor een joggingpak zal t niet zo veel uitmaken maar jongetjes hebben andere vormen als meisjes ook als ze jonger zijn heeft ook te maken met lengte en gewicht. Er zijn niet voor niks aparte kleding patronen voor jongens en meisjes.
Dat je alsmaar het woord transgender blijft gebruiken als het over gender neutraal gaat zegt genoeg, je hebt geen idee waar je het over hebt.

De Hema verkoopt nog net zoveel sinterklaas zooi als vroeger alleen staat er nu geen zwarte piet meer op. Je breekt nu al overal je nek over de chocoladeletters en strooigoed, dus er is zat te koop. Ik merk in mijn omgeving niets van minder sinterklaasvieringen, alle scholen die ik ken vieren het gewoon en alle mensen die ik ken en die dat al deden ook nog steeds. https://www.hema.nl/winkel/sinterklaas Zie hier, de Hema heeft gewoon een hele pagina gewijd aan sinterklaas..

Je koopt wat je leuk vindt en dat kun je ook blijven doen. Verandert helemaal niets aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven