Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
woensdag 20 september 2017 om 10:03
Waarom kunnen meisjes wel een broek aan, maar willen de meeste jongens niet dood gevonden worden in een jurk?
Omdat meisjes, en dus het dragen van meisjeskleding, nog steeds als minderwaardig worden gezien.
Moeders, trek je zoon een jurk aan als je echt gelooft dat jongens en meisjes gelijkwaardig zijn.
Omdat meisjes, en dus het dragen van meisjeskleding, nog steeds als minderwaardig worden gezien.
Moeders, trek je zoon een jurk aan als je echt gelooft dat jongens en meisjes gelijkwaardig zijn.
woensdag 20 september 2017 om 10:11
Sorry, maar dit is echt onzin wat je zegt. Omdat het bij jou zo is, ga je er automatisch vanuit dat dit voor veel mensen zo is, maar dit is allang niet meer zo. Zeker de jongere generatie verandert en veel meisjes lopen niet meer constant in roze jurkjes en jongens ook niet meer alleen in 'stoere kleding'. Jammer dat je jouw mening automatisch verplaatst naar de mening van veel anderen..Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 10:02Jongens en meisjes mogen dragen wat ze willen maar veel meisje willen zelf echte meisjeskleding aan en veel jongens echt jongenskleding. Zelf draag ik ook altijd heel vrouwelijke kleding en zou nooit gender neutrale kleding dragen.
Ik heb het zelf vroeger gewoon meegemaakt dat ik werd beoordeeld op het feit dat ik minder meisjesachtige kleding droeg, dat mensen dachten dat ik een jongen was als baby omdat ik geen roze aan had..kom op, dat kan toch niet meer? Vrouwelijke en mannelijke kleding zal je altijd kunnen blijven kopen, maar het gaat om de achterliggende (seksistische) gedachte die moet worden veranderd..Roze is niet alleen voor meisjes, blauw niet alleen voor jongens enzovoorts
woensdag 20 september 2017 om 10:14
Blondie456 schreef: ↑20-09-2017 10:02Jongens en meisjes mogen dragen wat ze willen maar veel meisje willen zelf echte meisjeskleding aan en veel jongens echt jongenskleding. Zelf draag ik ook altijd heel vrouwelijke kleding en zou nooit gender neutrale kleding dragen.
Ja en dat kan ook gewoon. Het gaat er niet om dat dat niet meer mag, het gaat erom dat iets anders ook goed is en we onze kinderen dat ook meegeven. Jij lijkt te denken dat je straks bij de Hema alleen nog vormloze ongebleekt katoenen kleding kan kopen. Dat gaat echt niet gebeuren hoor. Ze blijven gewoon exact verkopen wat ze nu verkopen maar er staat geen jongen of meisje meer op, dat is alles. Dit is helemaal geen grootse verandering.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 20 september 2017 om 10:24
woensdag 20 september 2017 om 10:35
Kleding voor meisje en vrouwen is nu in de basis echt anders dan kleding voor mannen. Vrouwen/meisjeskleding is over het algemeen korter en strakker. Ik had zoiets al een keer gelezen mbt kinderkleding, maar ik had mij niet gerealiseerd dat dit ook voor volwassen vrouwen gold.
Afgelopen voorjaar had ik kleding nodig voor een vakantie en ik was op zoek naar oa een boardshort. Want ik zou gaan snorkelen en met een lang short loop ik minder kans op verbrande bovenbenen. (ouch) Toen kwam ik er achter dat een boardshort voor mannen op de knie vallen en die voor vrouwen maximaal halverwege de bovenbenen. Maximaal! De meesten waren gewoon korter. En zo kwam ik wel meer dingen tegen. De vrouwenvariant lijkt gewoon altijd veel kleiner... Ik ben niet zo moeilijk dan, ik heb gewoon de herenshort gekocht.
Als Hema meer neutrale kleding gaat verkopen, dan ga ik er vanuit dat er meer verschillende kleuren kleding komen. Dus niet alleen rompertjes in roze of blauw of grijs of beide, maar ook groen of paars. Een aangepaste pasvorm, zodat een t-shirt zowel voor een jongen als voor een meisje kan. Dus geen voorgevormde meisjesshirts die de 'cruves' laten zien.
Dat soort dingen lijken mij een goede zaak.
Afgelopen voorjaar had ik kleding nodig voor een vakantie en ik was op zoek naar oa een boardshort. Want ik zou gaan snorkelen en met een lang short loop ik minder kans op verbrande bovenbenen. (ouch) Toen kwam ik er achter dat een boardshort voor mannen op de knie vallen en die voor vrouwen maximaal halverwege de bovenbenen. Maximaal! De meesten waren gewoon korter. En zo kwam ik wel meer dingen tegen. De vrouwenvariant lijkt gewoon altijd veel kleiner... Ik ben niet zo moeilijk dan, ik heb gewoon de herenshort gekocht.
Als Hema meer neutrale kleding gaat verkopen, dan ga ik er vanuit dat er meer verschillende kleuren kleding komen. Dus niet alleen rompertjes in roze of blauw of grijs of beide, maar ook groen of paars. Een aangepaste pasvorm, zodat een t-shirt zowel voor een jongen als voor een meisje kan. Dus geen voorgevormde meisjesshirts die de 'cruves' laten zien.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 20 september 2017 om 10:39
Strings voor kinderensakamanga schreef: ↑20-09-2017 10:24Ach, een aantal jaren geleden verkocht de Hema strings voor kinderen. En nu moet het weer genderneutraal. Ze liften gewoon mee op een hype en staan eigenlijk nergens voor. Maar het is gratis reclame. Net als hun lentefeest en zwarte piet ideeen (die in Frankrijk wel te koop is bij de Hema).
woensdag 20 september 2017 om 10:44
woensdag 20 september 2017 om 10:56
Ben ik het niet mee eens, mijn nichtje (kleuter) bijvoorbeeld is een slank meisje, niet dun wel slank. Haar staat een getailleerd (meisjes) shirtje beter dan een recht (jongens) model omdat die laatste erg vormloos om haar heen hangt. Heeft niet zo zeer met geslacht/gender te maken maar meer met lichaamsvorm en wat daar goed bij staat. Strings of netpanty's voor kinderen vind ik wel belachelijk.
woensdag 20 september 2017 om 11:00
Waarom zou een meisje van die leeftijd er gevormd uit moeten zien? Echt ik snap het niet.MwTheelepel schreef: ↑20-09-2017 10:56Ben ik het niet mee eens, mijn nichtje (kleuter) bijvoorbeeld is een slank meisje, niet dun wel slank. Haar staat een getailleerd (meisjes) shirtje beter dan een recht (jongens) model omdat die laatste erg vormloos om haar heen hangt. Heeft niet zo zeer met geslacht/gender te maken maar meer met lichaamsvorm en wat daar goed bij staat. Strings of netpanty's voor kinderen vind ik wel belachelijk.
woensdag 20 september 2017 om 11:06
Maar je wordt toch geboren als jongen of meisje (op een zeldzaam geval na)? Dat is een feit. Er staat nergens dat je als meisje geen jongens kleding mag kopen.MwTheelepel schreef: ↑20-09-2017 10:14Ja en dat kan ook gewoon. Het gaat er niet om dat dat niet meer mag, het gaat erom dat iets anders ook goed is en we onze kinderen dat ook meegeven. Jij lijkt te denken dat je straks bij de Hema alleen nog vormloze ongebleekt katoenen kleding kan kopen. Dat gaat echt niet gebeuren hoor. Ze blijven gewoon exact verkopen wat ze nu verkopen maar er staat geen jongen of meisje meer op, dat is alles. Dit is helemaal geen grootse verandering.
Ik word er een beetje moe van dat Nederland zich steeds meer aan lijkt te passen aan een ontzettend kleine minderheid. Als ik ergens mee zit en de rest van Nederland niet dan moet ik daar toch gewoon mee dealen? Dan hoeft heel Nederland zich toch niet aan mij aan te passen???!!!!!
woensdag 20 september 2017 om 11:08
Ik snap je reactie opzich wel. Maar waarom zou je je er druk om maken? Beïnvloedt het jouw leven dan echt zo erg?watdachtjehiervan schreef: ↑20-09-2017 11:06Maar je wordt toch geboren als jongen of meisje (op een zeldzaam geval na)? Dat is een feit. Er staat nergens dat je als meisje geen jongens kleding mag kopen.
Ik word er een beetje moe van dat Nederland zich steeds meer aan lijkt te passen aan een ontzettend kleine minderheid. Als ik ergens mee zit en de rest van Nederland niet dan moet ik daar toch gewoon mee dealen? Dan hoeft heel Nederland zich toch niet aan mij aan te passen???!!!!!
woensdag 20 september 2017 om 11:13
Maar dat heeft meer te maken dat ze slank is, dan een meisje. Mijn neefje is zo'n sprietje en lang voor zijn leeftijd, bij hem staan normale jongensshirts gewoon niet. Als ze wel lang genoeg zijn, dan zijn ze veeeeel te breed. Zowel jouw nichtje als mijn neefje hebben dus baat bij smallere shirtjes, maar getailleerd is op die leeftijd nog echt niet nodig.MwTheelepel schreef: ↑20-09-2017 10:56Ben ik het niet mee eens, mijn nichtje (kleuter) bijvoorbeeld is een slank meisje, niet dun wel slank. Haar staat een getailleerd (meisjes) shirtje beter dan een recht (jongens) model omdat die laatste erg vormloos om haar heen hangt. Heeft niet zo zeer met geslacht/gender te maken maar meer met lichaamsvorm en wat daar goed bij staat. Strings of netpanty's voor kinderen vind ik wel belachelijk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 20 september 2017 om 11:16
woensdag 20 september 2017 om 11:21
Wat wordt er eigenlijk verstaan onder gender neutrale kleding? Moet iedereen er straks t zelfde uitzien? Verdwijnen de jurkjes of gaan jongetjes jurkjes dragen? Hebben juist de mensen die hier zo achter staan niet door hoe truttig ze overkomen? Hoe ze juist niet anders zijn? Een grote grijze massa gaat dat worden. Wees blij met verschil in jongens en meisjes en voor die ene uitzondering gewoon respect hebben en al trekken die een vuilniszak aan dat is hun ding. Al maakt een man zich op nou en. Je gaat op deze manier alleen maar een probleem groter maken.
woensdag 20 september 2017 om 11:22
Helemaal mee eens!!watdachtjehiervan schreef: ↑20-09-2017 11:06Maar je wordt toch geboren als jongen of meisje (op een zeldzaam geval na)? Dat is een feit. Er staat nergens dat je als meisje geen jongens kleding mag kopen.
woensdag 20 september 2017 om 11:27
Daar is totaal geen sprake van.anoniem23081410 schreef: ↑20-09-2017 11:21Wat wordt er eigenlijk verstaan onder gender neutrale kleding? Moet iedereen er straks t zelfde uitzien? Verdwijnen de jurkjes of gaan jongetjes jurkjes dragen?
woensdag 20 september 2017 om 11:32
.LeesMee schreef: ↑20-09-2017 10:03Waarom kunnen meisjes wel een broek aan, maar willen de meeste jongens niet dood gevonden worden in een jurk?
.
Je kind als uithangbord van je overtuiging als ouder?
Bizar.
woensdag 20 september 2017 om 11:33
Die vorm heeft ze nu eenmaal, moet je dat dan verbergen? Dat model staat haar gewoon goed, waarom zou je dan iets anders aantrekken? Zelf koop ik ook dingen die me goed staan omdat ze bij de vorm van mijn lichaam passen, ik zie niet in waarom je dat voor een kind niet zou doen.
Echt, er gaat niets veranderen behalve de labels en bordjes in de winkels. De Hema is zoals altijd het braafste jongetje van de klas en doet dit voornamelijk vanwege de marketing (vandaar dat het ook groots wordt aangekondigd, hoeft helemaal niet als het puur is omdat je het zo goed voor hebt met een bepaalde groep natuurlijk, maar ja dan levert het geen gratis reclame op), het is goed voor hun imago en kost geen drol. Jurkjes met hartjes en bloemen blijven gewoon hangen en shirts met piraten en stoere spijkerbroeken ook. Hema kan het zich helemaal niet veroorloven alles uniseks te maken, dan verkopen ze veel en veel minder want de meeste mensen kopen gewoon roze jurkjes voor meisjes en shirts met piraten voor jongens. En het werkt, wij hebben het er al meerdere pagina's over en veel mensen gaan over een tijdje toch even kijken hoe gender neutraal er nou uitziet (en dan kopen ze vervolgens meestal gewoon dat jurkje voor hun dochter en piraten shirt voor hun zoon). Deze hype waait wel weer over hoor, net als elke andere.
woensdag 20 september 2017 om 11:38
Echt bizar is dat we meisjes als minderwaardig zien en dat vaak niet eens door hebben.Hetvrijewoord schreef: ↑20-09-2017 11:32.
.
Je kind als uithangbord van je overtuiging als ouder?
Bizar.
woensdag 20 september 2017 om 11:40
Op zich beïnvloed het natuurlijk niet gelijk maar uiteindelijk sluipen deze dingen er wel in. En wordt het een soort van opgedrongen door de maatschappij
woensdag 20 september 2017 om 11:42
anoniem23081410 schreef: ↑20-09-2017 11:40Op zich beïnvloed het natuurlijk niet gelijk maar uiteindelijk sluipen deze dingen er wel in. En wordt het een soort van opgedrongen door de maatschappij
Wat wordt je dan opgedrongen?
woensdag 20 september 2017 om 11:42
Leef en laat leven! Veel problemen rondom gender-neutraliteit zijn eigenlijk helemaal geen problemen, maar gewenning. Als we gewend zijn dat een toilet gewoon een toilet is, dan hoef je geen discussie te houden over of er nu ook losse wc's moeten komen voor geslachtloze mensen, mensen-die-zich-niet-zien-als-mensen, etc.
De mug als olifant
Ik sluit mij wel graag aan bij de reacties betreft van een mug een olifant maken. Ik geloof zeker dat er een glijdende schaal is tussen de oerman en de oervrouw. Maar voor maar een héél klein, piepklein deel, van onze bevolking is er sprake van een wens om géén gender te hebben. Moeten we ons dus geheel conformeren en alles maar genderless maken? Nee! Gender is niet vies. Jezelf kunnen identificeren met mannelijkheid of vrouwelijkheid helpt je een weg te vinden in onze wereld. Kunnen horen bij een groep geeft mensen rust. En mag het dan toch zijn dat jij als man graag vrouwenkleding draagt: Prima. Wil je je babydochtertje liever blauwe kleertjes aandoen? Leuk! Houdt je zoontje meer van barbies en kens dan van Action Mans? Laat hem toch lekker.
Tijdsbeeld en gender
Tijden veranderen en connotaties met gedrag, objecten en kleuren veranderen mee. Zo is dat altijd gegaan. Vroeger was roze de kleur van mannen. Dat kan het zo weer worden. Dus trek het je niet teveel aan, maar besef ook wel dat er altijd een connotatie ligt bij wat je draagt en hoe je je gedraagt.
Veiligheid en gezondheid
Echter is het voor een aantal instanties wél een toegevoegde waarde of zelfs vereiste dat ze weten wie en wat jij bent. Als jij in het gemeenteregister als man staat geregistreerd met de naam Jos, maar je een spoedeisende hulp word ingereden en zegt dat je een vrouw bent genaamd Josje, ..tja..dan kunnen er problemen ontstaan.
De mug als olifant
Ik sluit mij wel graag aan bij de reacties betreft van een mug een olifant maken. Ik geloof zeker dat er een glijdende schaal is tussen de oerman en de oervrouw. Maar voor maar een héél klein, piepklein deel, van onze bevolking is er sprake van een wens om géén gender te hebben. Moeten we ons dus geheel conformeren en alles maar genderless maken? Nee! Gender is niet vies. Jezelf kunnen identificeren met mannelijkheid of vrouwelijkheid helpt je een weg te vinden in onze wereld. Kunnen horen bij een groep geeft mensen rust. En mag het dan toch zijn dat jij als man graag vrouwenkleding draagt: Prima. Wil je je babydochtertje liever blauwe kleertjes aandoen? Leuk! Houdt je zoontje meer van barbies en kens dan van Action Mans? Laat hem toch lekker.
Tijdsbeeld en gender
Tijden veranderen en connotaties met gedrag, objecten en kleuren veranderen mee. Zo is dat altijd gegaan. Vroeger was roze de kleur van mannen. Dat kan het zo weer worden. Dus trek het je niet teveel aan, maar besef ook wel dat er altijd een connotatie ligt bij wat je draagt en hoe je je gedraagt.
Veiligheid en gezondheid
Echter is het voor een aantal instanties wél een toegevoegde waarde of zelfs vereiste dat ze weten wie en wat jij bent. Als jij in het gemeenteregister als man staat geregistreerd met de naam Jos, maar je een spoedeisende hulp word ingereden en zegt dat je een vrouw bent genaamd Josje, ..tja..dan kunnen er problemen ontstaan.