Help! Bloedgroep o negatief
vrijdag 22 september 2017 om 17:09
Om half 5 gebeld door het ziekenhuis met de uitslagen van het standaard bloedonderzoek als je in verwachting bent. Alles goed gelukkig maar bloedgroep o negatief. Erg vervelend maar nog geen man overboord, volgens de verloskundige op te lossen met een paar injecties zodat ik geen antistoffen aanmaak zodat ik niet het bloed van de baby aanval.
Maar nu, stress en verdriet. Ik bedacht me net ineens dat ik wat ik altijd verdring me nu weer achtervolgd. Ik heb op mijn 18e abortus gedaan na verkrachting. Ik en het babytje toen zijn dus in aanraking geweest met elkaars bloed en als dat babytje geen bloedgroep o negatief had is de kans volgens mij groot dat ik die antistoffen toen heb aangemaakt en misschien val ik nu al mijn ongeboren kindje aan??
De poli is al dicht, de huisarts al naar huis en de assistente van de huisarts wist het ook niet. Nu tot maandag wachten maar ik ben helemaal van de kaart.
Wat nu?
Maar nu, stress en verdriet. Ik bedacht me net ineens dat ik wat ik altijd verdring me nu weer achtervolgd. Ik heb op mijn 18e abortus gedaan na verkrachting. Ik en het babytje toen zijn dus in aanraking geweest met elkaars bloed en als dat babytje geen bloedgroep o negatief had is de kans volgens mij groot dat ik die antistoffen toen heb aangemaakt en misschien val ik nu al mijn ongeboren kindje aan??
De poli is al dicht, de huisarts al naar huis en de assistente van de huisarts wist het ook niet. Nu tot maandag wachten maar ik ben helemaal van de kaart.
Wat nu?
vrijdag 22 september 2017 om 17:14
Ik heb op mijn zeventiende in de abortuskliniek zo'n injectie gekregen, zodat dat goed zou moeten gaan als ik eventueel ooit nog kinderen zou willen. Dat was toen standaard als je resusfactor negatief was. Weet je heel zeker dat jij die niet ook hebt gekregen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 22 september 2017 om 17:24
Nee, nooit gekregen. Ik wist tot een uur geleden niet eens wat mn bloedgroep was..
vrijdag 22 september 2017 om 17:25
vrijdag 22 september 2017 om 17:26
Ik heb dezelfde bloedgroep en nog niet zwanger maar heb me er wel over ingelezen. Als het goed is kijken ze tijdens dat onderzoek inderdaad ook naar of je al antistoffen hebt, zoals hier boven ook al werd gezegd. Wel vreemd dat ze daar niks over gezegd hebben, maar ik neem toch aan dat ze het verteld zouden hebben als het problemen zou opleveren? In elk geval betekend het hooguit wat extra prikken zodat je lichaam die antistoffen onderdrukt (dit is in elk geval wat mij destijds verteld is door de arts).
vrijdag 22 september 2017 om 18:09
Volgens mij hoef je je echt niet druk te maken hoor. Ik heb ook O negatief, heb in ver verleden een spontane miskraam gehad, nu 12 jaar later 13w zwanger. Geen gynaecoloog of verloskundige die daar bezorgd over was. Het wordt later nog eens getest wat de bloedgroep van de kinderen (ik krijg een tweeling) is en zo nodig krijg ik een injectie om problemen te voorkomen. Allemaal zo standaard en protocollair geregeld.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 18:26
16.23% gewijzigd
vrijdag 22 september 2017 om 18:10
Gek. Die moest ik vóór mijn abortus laten bepalen. Voor het geval er bij de curretage iets mis zou gaan bijvoorbeeld, en er een bloedtransfusie nodig zou zijn. En dus om te zien of je achteraf mogelijk die injecties nodig had.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 22 september 2017 om 18:23
Wellicht heeft ze een abortus met pillen gehad bijv. Of is het haar gewoon niet meegedeeld.
To, als je je zoveel zorgen maakt zou ik gewoon even met je verloskundige bellen nu.
vrijdag 22 september 2017 om 18:44
Uit eigen ervaring: ze zullen bij jou prikken op antistoffen, als die aanwezig zijn moet de vader ook bloed laten prikken en met 12 weken zullen ze opnieuw bloed bij jou prikken om de bloedgroep van de baby te bepalen.
Stel dat je zwanger zou zijn van een kindje dat gevoelig is voor de antistoffen dan kom je onder controle van de gyn. De kans dat het verder een normale zwangerschap is is vrij groot. En zelfs als er ingegrepen moet worden dan komen vrijwel alle kindjes daar gezond uit zonder verdere gevolgen.
Dus wat anderen al zeggen; de kans dat er niks aan de hand is is heel groot, en zelfs als er wel antistoffen zijn is de kans op een gezond kindje vele vele malen groter dan de kans op een kindje dat er gevolgen aan ondervind.
Stel dat je zwanger zou zijn van een kindje dat gevoelig is voor de antistoffen dan kom je onder controle van de gyn. De kans dat het verder een normale zwangerschap is is vrij groot. En zelfs als er ingegrepen moet worden dan komen vrijwel alle kindjes daar gezond uit zonder verdere gevolgen.
Dus wat anderen al zeggen; de kans dat er niks aan de hand is is heel groot, en zelfs als er wel antistoffen zijn is de kans op een gezond kindje vele vele malen groter dan de kans op een kindje dat er gevolgen aan ondervind.
anoniem_63f722deac731 wijzigde dit bericht op 23-09-2017 08:56
Reden: Persoonlijke details verwijderd
Reden: Persoonlijke details verwijderd
23.23% gewijzigd
vrijdag 22 september 2017 om 18:48
Ik heb bloedgroep A negatief. Ik heb een curretage gehad na een miskraam en daarna nog een miskraam en daarna een zoon gekregen met bloedgroep A positief. Daarvoor heb ik pas na de bepaling van zijn bloedgroep die injecties gehad. Volgens mij hoef je je dus geen zorgen te maken, want is het risico pas veel later in de zwangerschap. Maar om het zeker te weten kun je de verloskundige bellen, die zijn daar ook echt voor.
vrijdag 22 september 2017 om 19:10
Ik heb begrepen dat dat bloedcontact waarbij jij eventueel antistoffen zou aanmaken vooral bij de bevalling een risico is.
Ik vraag me dus af in hoeverre je bij een abortus (of miskraam) in aanraking komt met het bloed van de foetus. Die prik krijg je ook pas later in de zwangerschap (ik kreeg hem met 23 weken ofzo) en ik neem aan dat als het risico zo groot was dat elke vrouw met resus negatief al meteen bij de eerste controle zo'n prik zou krijgen (ook i.v.m. de kans op een miskraam e.d.). Maar de verloskundige is dus (nog) niet op de hoogte van de abortus TO?
Heftig verhaal hoor TO... Ik snap dat het je nu overvalt, maar probeer je niet te druk te maken en als je er echt zo'n stress van krijgt bel dan je verloskundige even, die menen het als ze zeggen "je mag altijd even bellen"
Ik vraag me dus af in hoeverre je bij een abortus (of miskraam) in aanraking komt met het bloed van de foetus. Die prik krijg je ook pas later in de zwangerschap (ik kreeg hem met 23 weken ofzo) en ik neem aan dat als het risico zo groot was dat elke vrouw met resus negatief al meteen bij de eerste controle zo'n prik zou krijgen (ook i.v.m. de kans op een miskraam e.d.). Maar de verloskundige is dus (nog) niet op de hoogte van de abortus TO?
Heftig verhaal hoor TO... Ik snap dat het je nu overvalt, maar probeer je niet te druk te maken en als je er echt zo'n stress van krijgt bel dan je verloskundige even, die menen het als ze zeggen "je mag altijd even bellen"
vrijdag 22 september 2017 om 19:11
Hier ook O neg en ook een miskraam gehad (zonder injectie). Ik heb altijd tijdens de zwangerschap een injectie gehad en direct na de bevalling werd de bloedgroep van de baby uit navelstrengbloed bepaald. Op zich allemaal onnodig omdat mijn vriend ook O neg is, maar ze nemen geen risico's. Over die eerste miskraam heb ik altijd wel verteld, maar dat was volgens de verloskundige geen enkel probleem (maar misschien dat ze ook wel meteen op antistoffen controleren, dat weet ik eigenlijk niet eens).
vrijdag 22 september 2017 om 19:12
Ik heb ook o negatief en heb vorige zwangerschap de injecties gekregen. Ik kreeg deze dacht ik ergens week 26 en eentje na de bevalling. Bij deze zwangerschap wordt dat weer zo, ben nu 21 wkn dus nog niks gehad.
Maar vanwege de injecties heb ik geen hoge antistoffen dus mijn geval is niet hetzelfde. Dus bel het spoednummer van je vk. Dan kan zij jouw specifieke geval bekijken en je vragen beantwoorden! Is volgens mij geen enkel probleem om hiervoor een belletje te doen.
Maar vanwege de injecties heb ik geen hoge antistoffen dus mijn geval is niet hetzelfde. Dus bel het spoednummer van je vk. Dan kan zij jouw specifieke geval bekijken en je vragen beantwoorden! Is volgens mij geen enkel probleem om hiervoor een belletje te doen.
vrijdag 22 september 2017 om 19:13
Dank voor je steun! Helaas heb ik geen verloskundige en sta onder controle bij de gyn. Helaas is die er maandag pas weer. Ik probeer mn hoofd koel te houden tot dangsleutel schreef: ↑22-09-2017 19:10Ik heb begrepen dat dat bloedcontact waarbij jij eventueel antistoffen zou aanmaken vooral bij de bevalling een risico is.
Heftig verhaal hoor TO... Ik snap dat het je nu overvalt, maar probeer je niet te druk te maken en als je er echt zo'n stress van krijgt bel dan je verloskundige even, die menen het als ze zeggen "je mag altijd even bellen"![]()
vrijdag 22 september 2017 om 19:33
Dan kan je beter het ziekenhuis bellen. Er is altijd een gyneacoloog die dienst heeft en die kan het dossier inzien.
vrijdag 22 september 2017 om 19:37
Hier ook O negatief. De kans dat je antistoffen hebt aangemaakt bij een abortus is klein, maar hangt wel af van de soort abortus (en dus hoe ver je zwanger was). Was het bijvoorbeeld een medicamenteuze abortus voor 10 weken, dan werd er geen anti-D gegeven.
Stressen nu heeft geen zin, geef het aan bij de gyn en dan zal deze je geruststellen. Aangezien ze de uitslagen al hebben doorgebeld zal dit ook goed zijn. Veel succes!
Stressen nu heeft geen zin, geef het aan bij de gyn en dan zal deze je geruststellen. Aangezien ze de uitslagen al hebben doorgebeld zal dit ook goed zijn. Veel succes!
vrijdag 22 september 2017 om 19:44
Oh ja idd dat klinkt wel logisch ja.. Ik heb vrijwel 0 ervaring met ziekenhuizen. Het ging mij er in ieder geval om dat een heel weekend in de stress zitten ik niet zou doen als je gewoon ergens heen kan bellen.. En idd ziekenhuis is dan handiger.Saga_Röversdotter schreef: ↑22-09-2017 19:33Dan kan je beter het ziekenhuis bellen. Er is altijd een gyneacoloog die dienst heeft en die kan het dossier inzien.