Wat is je favoriete kinderboek?
vrijdag 22 september 2017 om 19:26
Ik ben dit jaar begonnen met de Academische Pabo en dat betekent dat ik weer kinderboeken moet gaan lezen! Dat vind ik superleuk om te doen en ik heb al een hele lijst met boeken die ik (weer) wil gaan lezen, maar ik was ook wel benieuwd naar wat jullie favoriete kinderboeken zijn, misschien doe ik nog wel wat inspiratie op!

vrijdag 22 september 2017 om 19:29
vrijdag 22 september 2017 om 19:30
Die kende ik nog niet, even opgezocht en klinkt inderdaad als een leuk boek! Die ga ik binnenkort eens lenen bij de bieb

vrijdag 22 september 2017 om 19:31
Mees Kees (een must in de middenbouw)
Dolfje Weerwolfje (wel een beetje over zijn top heen)
Dummie de mummie
Geronimo Stilton
Alles van Roald Dahl en Paul van Loon
Voor de onderbouw:
De Gorgels
Annie M.G. Schmidt
Prentenboeken van Guido van Genechten en Charlotte Dematons
Gedichtenbundels van Hans & Monique Hagens
Dummie de mummie
Geronimo Stilton
Voor de onderbouw:
De Gorgels
Annie M.G. Schmidt
anoniem_355145 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 19:39
0.47% gewijzigd
vrijdag 22 september 2017 om 19:33
Ik zat op school in de jaren negentig en kreeg van leerkrachten alleen maar boeken te lezen met een Probleem. Heel gek is dat: voor pakweg 1980 verschenen er voor de jeugd nauwelijks P-boeken, maar vrij plots leek alles en iedereen om te gaan. Vond die lectuur enorm betuttelend, allemaal verhalen waarin 'toevallig' een of andere akeligheid speelde. Ik zou zeggen, doe de leerlingen van de toekomst een lol en bespaar ze die onzin.
Het nadeel van oudere boeken is dan weer dat je ze misschien wat minder makkelijk vindt, en als je je op pakweg de jaren zestig gooit dan moet je er rekening mee houden dat je ook een hoop muffe boeken tegenkomt (zowel letterlijk als figuurlijk). Maar dan blijft er nog genoeg leuks over. Ik las veel als kind (meer dan nu) en heb honderden kinderboeken uit de jaren vijftig-zestig-zeventig gelezen (vooral Kluitman, maar ook andere).
Suggesties voor welke leeftijd wil je eigenlijk? Ik zie hier in de eerste reacties zowel Kikker als het werk van Jan Terlouw voorbijkomen. Dat scheelt nogal qua doelgroep.
Het nadeel van oudere boeken is dan weer dat je ze misschien wat minder makkelijk vindt, en als je je op pakweg de jaren zestig gooit dan moet je er rekening mee houden dat je ook een hoop muffe boeken tegenkomt (zowel letterlijk als figuurlijk). Maar dan blijft er nog genoeg leuks over. Ik las veel als kind (meer dan nu) en heb honderden kinderboeken uit de jaren vijftig-zestig-zeventig gelezen (vooral Kluitman, maar ook andere).
Suggesties voor welke leeftijd wil je eigenlijk? Ik zie hier in de eerste reacties zowel Kikker als het werk van Jan Terlouw voorbijkomen. Dat scheelt nogal qua doelgroep.

vrijdag 22 september 2017 om 19:39
Oei, hoe veel wil je er?
Koning van Katoren
Kruistocht in Spijkerbroek
Mees Kees
Het Leven van een Loser
Pluk van de Petteflet
Eigenlijk de rest van Annie ook
Alles van Roald Dahl
De schoolromans van Jaques Vriens
Die rare ouwe problemenboeken uit de jaren zeventig, van Lemniscaat
Harry Potter natuurlijk
Koning van Katoren
Kruistocht in Spijkerbroek
Mees Kees
Het Leven van een Loser
Pluk van de Petteflet
Eigenlijk de rest van Annie ook
Alles van Roald Dahl
De schoolromans van Jaques Vriens
Die rare ouwe problemenboeken uit de jaren zeventig, van Lemniscaat
Harry Potter natuurlijk

vrijdag 22 september 2017 om 19:42
Deze heb ik in de bovenbouw gelezen en zijn mij echt bijgebleven
De geheime tuin (wel 100x, boek hing op een gegeven moment met plakband aan elkaar)
Hasse simonsdochter
Anne van het groene huis
Mijn kinderen vonden
'Ik zou wel een kindje lusten' echt een super prentenboek.
Nu lees ik de boeken van pietje bel voor.
De geheime tuin (wel 100x, boek hing op een gegeven moment met plakband aan elkaar)
Hasse simonsdochter
Anne van het groene huis
Mijn kinderen vonden
'Ik zou wel een kindje lusten' echt een super prentenboek.
Nu lees ik de boeken van pietje bel voor.
waaromzijndebananenkrom wijzigde dit bericht op 22-09-2017 19:49
68.25% gewijzigd

vrijdag 22 september 2017 om 19:43
Interessant om te lezen! Goed inderdaad om erop te letten dat ik niet alleen boeken pak met een doel, maar ook gewoon voor het leuke lezenvlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 19:33Ik zat op school in de jaren negentig en kreeg van leerkrachten alleen maar boeken te lezen met een Probleem. Heel gek is dat: voor pakweg 1980 verschenen er voor de jeugd nauwelijks P-boeken, maar vrij plots leek alles en iedereen om te gaan. Vond die lectuur enorm betuttelend, allemaal verhalen waarin 'toevallig' een of andere akeligheid speelde. Ik zou zeggen, doe de leerlingen van de toekomst een lol en bespaar ze die onzin.
Suggesties voor welke leeftijd wil je eigenlijk? Ik zie hier in de eerste reacties zowel Kikker als het werk van Jan Terlouw voorbijkomen. Dat scheelt nogal qua doelgroep.![]()

Ik word blij van suggesties voor alle leeftijden (groep 1 t/m 8), ik moet zowel boeken voor de bovenbouw lezen als prentenboeken, dus van alles en nog wat. En ik wil proberen om zoveel mogelijk boeken te lezen die nieuw voor me zijn, ik kan wel de boeken die in mijn kast staan opnieuw gaan lezen, maar ik wil proberen zoveel mogelijk boeken te leren kennen, zodat ik zowel de leukste boeken kan kiezen om voor te lezen, als kinderen goed kan adviseren over welke boeken ze zouden kunnen lezen. Dus ik hoop via dit topic allerlei leuke (voor mij nieuwe) boeken te leren kennen!
vrijdag 22 september 2017 om 19:45
Leuk om ook een tip voor gedichtenbundels te zien! Gewone leesboeken kom ik nog wel een eind, maar van gedichtenbundels weet ik écht helemaal niets. Ik ga er binnenkort eentje van Hans & Monique Hagens opzoekenQuintessa schreef: ↑22-09-2017 19:31Mees Kees (een must in de middenbouw)
Dummie de mummie
Geronimo Stilton
Voor de onderbouw:
De Gorgels
Annie M.G. Schmidt

vrijdag 22 september 2017 om 19:50
Leuk om hier alvast ideetjes op te doen voor over een paar jaar
Ik wil het topic van TO niet stelen, maar mochten mensen tips hebben voor boeken voor baby's (mijn zoon is 6 maanden), hoor ik het graag! Favoriet is hier de serie van Gonnie en Gijsje. En De slimme Schildpad van Eric Carle (leuk op rijm geschreven).

Ik wil het topic van TO niet stelen, maar mochten mensen tips hebben voor boeken voor baby's (mijn zoon is 6 maanden), hoor ik het graag! Favoriet is hier de serie van Gonnie en Gijsje. En De slimme Schildpad van Eric Carle (leuk op rijm geschreven).
vrijdag 22 september 2017 om 19:51
Ronja de roversdochter
De boeken over Madelief, krassen in het tafelblad etc
De Thule serie en ook Hasse Simonsdochter en de andere boeken van Thea Beckman.
Dit zijn de wat oudere uit mijn jeugd.
Maar van nu de boeken van Anna Woltz(100 uur nacht bijvoorbeeld), Mirjam Mous.
Spijkerzwijgen van Simon van der Geest. David Walliams .
Prentenboeken van Guido van Genechten en David Melling
De boeken over Madelief, krassen in het tafelblad etc
De Thule serie en ook Hasse Simonsdochter en de andere boeken van Thea Beckman.
Dit zijn de wat oudere uit mijn jeugd.
Maar van nu de boeken van Anna Woltz(100 uur nacht bijvoorbeeld), Mirjam Mous.
Spijkerzwijgen van Simon van der Geest. David Walliams .
Prentenboeken van Guido van Genechten en David Melling
Alle historische boeken van Thea Beckman, met Hasse Simonsdochter en de Honderdjarige-oorlogtrilogie met stip op nummer 1
Ronja de Roversdochter, Mio mijn Mio en De gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren
De kinderkaravaan van An Rutgers van der Loeff
De Mantlemass-serie van Barbara Willard
Alleen op de wereld en Weer thuis van Hector Malot
De zwarte stenen van Guus Kuijer
En nog vele, vele meer. Zo veel prachtige kinderboeken!
Edit: oooh, hoe kon ik Roald Dahl vergeten. En Enid Blyton. En Meester van de zwarte molen, geweldig boek!
Ronja de Roversdochter, Mio mijn Mio en De gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren
De kinderkaravaan van An Rutgers van der Loeff
De Mantlemass-serie van Barbara Willard
Alleen op de wereld en Weer thuis van Hector Malot
De zwarte stenen van Guus Kuijer
En nog vele, vele meer. Zo veel prachtige kinderboeken!
Edit: oooh, hoe kon ik Roald Dahl vergeten. En Enid Blyton. En Meester van de zwarte molen, geweldig boek!
mollymalone wijzigde dit bericht op 22-09-2017 20:35
10.93% gewijzigd
Zou je een paar van je favoriete boeken willen noemen uit de jaren vijftig-zestig-zeventig? Ik ben namelijk wel benieuwd aan welke boeken ik dan moet denken!vlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 19:33

vrijdag 22 september 2017 om 19:52
Boeken van Astrid Lindgren. (Karlsson).
Boeken van Thea Beckmann. (Kruistocht in spijkerbroek).
Boeken van Michael Ende. (Momo).
Pinkeltje. Hele reeks.
Wipneus en Pim. Hele reeks.
Boeken van Roald Dahl. (Mathilda, Sjakie en de chocoladefabriek).
Boeken van Anke de Vries. (Blauwe plekken).
De olijke tweeling. Hele reeks.
Dik Trom.
Boeken van Thea Beckmann. (Kruistocht in spijkerbroek).
Boeken van Michael Ende. (Momo).
Pinkeltje. Hele reeks.
Wipneus en Pim. Hele reeks.
Boeken van Roald Dahl. (Mathilda, Sjakie en de chocoladefabriek).
Boeken van Anke de Vries. (Blauwe plekken).
De olijke tweeling. Hele reeks.
Dik Trom.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 19:57
45.18% gewijzigd
vrijdag 22 september 2017 om 19:54
Ik ken haar helemaal niet, maar klinkt goed! Ik heb haar genoteerd op m'n lijstjeapestaartje30 schreef: ↑22-09-2017 19:48Joke van Leeuwen
In mijn ogen niemand anders dan Joke van Leeuwen. Ze is een woordkunstenares, haar kinderboeken schrijft ze zoals kinderen denken en praten.
Mijn favoriete van haar is Deesje.![]()